Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Skanderborg Odder Center for Uddannelse
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 HF ma/u (HF 1u ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Basal Matematik
Indhold:
Egne noter: Teorihæfte 1, p2-25
Kernestof:
Regnearternes hierarki
Talrepræsentationer
Bogstavsregning
Dette forløb er dækket af andre forløb og optræder derfor ikke separat i prøve-grundlaget.
Særlige fokuspunkter:
Faglige mål - At kunne operere med tal og repræsentationer af tal.
Væsentligste arbejdsformer:
Teamarbejde (3-4 elever).
Selvstændig opgaveregning
Opsamling på klasseniveau.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Procent- og rentesregning
Færdighed i procent- og rentesregning samt kendskab til anvendelser heraf, herunder indekstal.
At kunne opsøge information og forstå matematikanvendelser inden for dagligliv og samfundsliv.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Geometri
Håndtering af simple geometriske problemstillinger, herunder beregning i ensvinklede, retvinklede og vilkårlige trekanter.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afl. 1 - Basal mat samt procent og rente
|
24-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Lineære funktioner
Have kendskab til lineære sammenhænge og til grafen for en lineær funktion.
Kunne opstille og anvende lineære modeller.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afl. 2 - Geometri
|
02-12-2024
|
Evaluering 2024, del 2
|
09-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Eksponentielle funktioner
Have kendskab til eksponentielle sammenhænge og til grafen for en eksponentiel funktion.
Kunne opstille og anvende eksponentielle modeller.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afl. 3 - Udvalgte eksamensopgaver
|
15-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Potensfunktioner og regression
Have kendskab til potenssammenhænge og til grafen for en potensfunktion.
Kunne opstille og anvende potensmodeller.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
HF 1u ma skr. prøve
|
26-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
7
|
Statistik
Kunne give en statistisk behandling af et talmateriale og kunne formidle konklusioner i et klart sprog.
Kunne opsøge information og formidle viden om matematikanvendelser inden for dagligliv og samfundsliv.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afl. 4 - Udvalgte eksamensopgaver
|
14-03-2025
|
Afl. 5 - Modeller og regression
|
19-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
Sandsynlighed og kombinatorik
At kunne håndtere grundlæggende sandsynlighedsregning og kombinatorik.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Afl. 6 - Statistikprojekt
|
24-04-2025
|
Afl. 7 - Eksamenssæt
|
06-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
9
|
Afslutning - Bevisførelse og eksamensforberedelse
At kunne gennemføre simple matematiske ræsonnementer og beviser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/3560/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74362062756",
"T": "/lectio/3560/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74362062756",
"H": "/lectio/3560/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74362062756"
}