Holdet 2024 HF 2v Re - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Skanderborg Odder Center for Uddannelse
Fag og niveau Religion B
Lærer(e)
Hold 2024 HF 2v Re (HF 2v Re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1: New Age, Scientology, Jehovas V., vol. 2
Titel 2 Forløb#2: Kristendom vol. 2 og tema: heksejagt.
Titel 3 Forløb#3: Islam
Titel 4 Forløb#4: Tibetansk buddhisme
Titel 5 Forløb#5: Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1: New Age, Scientology, Jehovas V., vol. 2

Indledningsvis er der sat fokus på Scientology som et eksempel på en senmoderne religion.
I studiet af Scientology har eleverne i første halvdel af New Age-forløbet stiftet bekendtskab med:
-> L. Ron Hubbard (de har arbejdet religionsfænomenologisk med den hagiografiske beretning om L.R.H. med det formål at kunne belyse hans rolle i perspektiv til andre religionsstiftere).
-> Scientologys tveddelte fundament: Dianetikken og Scientologien, Theta-MEST-teorien.
-> Scientologys frelsesforståelse, symbolunivers og auditingpraksis.
-> Scientologys forståelse af universet - de 8 dynamikker.

I anden halvdel af forløbet har eleverne gruppevist selv stået for forberedelsesfasen og afviklingen af en (kort) undervisningssekvens (ca. 1 lektion) indenfor følgende emner:
PEOPLES TEMPLE
JEHOVAS VIDNER
TONGIL-BEVÆGELSEN
MORMONERNE - The Church of Jesus Christ of Latter-Day Saints.
OG FORN SIDR DK.

Disse små glimtvis indblik i forskellige nye religioner har været med fokus på ganske kort at forstå den enkelte religions selvforståelse og syn på individet. Forløbet har desuden didaktisk haft det fokus at give eleverne medbestemmelse og ansvar samt en øvelse i planlægning og fremlæggelse af et selvvalgt tema.

Eleverne har i dette forløb kort stiftet bekendtskab med udvalgte sociologiske analysemetoder og begreber fra Peter L. Berger (nomos, anomi og religiøse legitimeringer) Phil Zuckerman og deprivationsteoretiske begreber (Charles Glock) er desuden blevet præsenteret.

Herforuden har eleverne arbejdet med og kildeanalyse i forhold til området religion og identitetsdannelse i det senmoderne - hvor passer religion ind i det senmoderne?

I forhold til feltarbejde har Jehovas Vidner Skanderborg og Martin Herbst (Moon Bevægelsen) besøgte holdet. Formålet med disse besøg var at arbejde med kommunikationsteknik i et feltarbejde.

Forløbet har været delvist lektiefrit men dog baseret på uddrag af nedenstående tekster:

Kilder til forløbet:
Scientologi – tankens grundbegreber af L. Ron Hubbard s. 49-60.
Scientology. Fra terapi til religion, af Dorthe Refslund Christensen s. 112-114.
Scientologi – tankens grundbegreber af L. Ron Hubbard s. 85-91.
Scientologys hjemmeside: http://www.scientology.dk/faq/scientology-founder/who-was-lronhubbard.html
http://samfnustxb.systime.dk/index.php?id=10578
http://danish.whatisscientology.org/Html/Part02/Chp06/pg0181_1.html
https://www.youtube.com/watch?v=uUaLsWszZCY
https://www.youtube.com/watch?v=16y9KJJyZcU
Et lille fokus på Leah Reminis og Mike Rinders religionskritik: https://www.dailymotion.com/video/x61wla6
https://www.forlagetvandkunsten.dk/87061/>

https://www.fornsidr.dk/
https://www.information.dk/organisation/forn-sidr
https://www.youtube.com/watch?v=slFUtQQM1Ow&t=2
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/tragedien-i-jonestown

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#2: Kristendom vol. 2 og tema: heksejagt.

KRISTENDOM VOL 2:

I denne første del af kristendomsforløbet har eleverne forholdsvist kortfattet stiftet bekendtskab- og arbejdet med følgende emner i den protestantiske kristendom:

Den kristne grundmyte
Bebudelsen
Bjærgprædilken
Jesusfiguren i KD
- Passionshistorien
Mosesfiguren
- Frelsermotivet i Moseshistorien
Sortes brug af religion i USA (kort)
Det kristne menneskesyn:
- Næstekærlighed
- Begrebet "kætter"

I denne del af kristendomsforløbet har eleverne læst og/ eller arbejdet med følgende tekster (alle tekster er tilgængelige for eleverne i deres OneNote til Religion B):

Bebudelsen af Jesu fødsel: Lukasevangeliet 1,26-38
Skabelsen: 1. Mos, 1-2.
Syndefaldet: 1. Mos, 3.
Jesu død: Matt 27, 45-53.
Bjergprædiken: Matt 5, 1-48.
Tornekroningen, Markusevangeliet 15, 16-41.
Om Black Theology: https://www.kristendom.dk/teologiske-str%C3%B8mninger/hvad-er-black-theology
Eleverne har læst følgende uddrag af Martin Luther Kings tale: I’ve Been to The Mountaintop, April 3, 1968:
”Alt vi siger til Amerika er: ”vær tro mod det, hvad I skrev ned på papiret”.  
Hvis jeg boede i Kina eller endda Rusland, eller et hvilket som helst totalitært land, ville jeg måske kunne forstå nogle af disse ulovlige påbud.  
Måske ville jeg kunne forstå nogle af fornægtelserne af visse grundlæggende frihedsrettigheder, fordi de ikke havde forpligtet sig selv til dem, derovre.  
Men et sted læste jeg om forsamlingsfrihed.  
Et sted læste jeg om ytringsfrihed.  
Et sted læste jeg om pressefrihed.  
Et sted læste jeg, at Amerikas storhed er retten til at protestere for retfærdighed.   
Så ligesom når jeg siger, at vi ikke vil lade nogen hunde eller vandslanger stoppe os, så vil vi heller ikke lade noget påbud stoppe os.
Jeg ved ikke, hvad der vil ske nu. Vi har nogle vanskelige dage foran os. Men det betyder ikke noget for mig nu, for jeg har været på bjergtoppen.
Som alle andre ville jeg gerne leve et langt liv.  
Men det bekymrer jeg mig ikke om nu.  
Jeg ønsker blot at gøre Guds vilje. Og han har tilladt mig at gå op på bjerget, og jeg har set ud over, og jeg har set det forjættede land. Måske når jeg ikke dertil sammen med jer. Men jeg vil have, at I skal vide i aften, at vi som folk vil nå til det forjættede land.  
Så jeg er glad i aften.  
Jeg bekymrer mig ikke for noget. Jeg frygter intet menneske.  
Mine øjne har set Herrens kommes herlighed."

Matt 22, 34-40: Det største bud i loven
______________________________________________________________________
Del 2 i kristendomsforløbet vol 2:

TEMA: KRISTENDOM OG OVERTRO: HEKSEJAGT.
I dette forløb har eleverne arbejdet med heksejagtsfænomenet som det så ud i Europa og i Danmark i renæssancen og som man ser det i dag i Nigeria.
Forløbet har taget afsæt i en religionshistorisk gennemgang af heksefænomenet og konstruktionen heraf i renæssancen med fokus på den modstand man havde mod disse hekse.
Der er her sat et særligt fokus på den katolske kirke og ikke mindst pavens rolle i synet på en heks, hvor eleverne KORT har studeret Maleus Malleficarum (Heksehammerens) betydning i heksejagten. Konkret har eleverne arbejdet i dybden med Maren Spliids-sagen i Danmark.

I den anden del af dette forløb er der sat fokus på Din Nødhjælps arbejde samt Pinsekirkens ansvar i forhold til den igangværende heksejagt på børn i Nigeria i lyset af fortidens heksejagt.
Under temaet: Heksejagt i Nigeria har eleverne i et par uger lavet en fundraising-kampagne til fordel for DinNødhjælps heksebørn på Land of Hope I Nigeria i samarbejde med Anja Lovén.

Metodisk er der arbejdet med René Girards syndebuksanalyse, Axel Honneths anerkendelsesteori, forholdet mellem minoriteter og majoriteter i samfund sociologisk set, Jørgen Podemann Sørensens ritualteori (KORT) og Phil Zuckerman + deprivationsteori.

Pensumkilder til dette forløb om heksejagt:
Heksenes Historie, Andersen og Wad s. 9-25.
Om hekse, jøder og andre syndebukke, Lene Andersen. www.kristendom.dk/troens-hovedpersoner/ren%C3%A9-girard-1923
Heksehammeren: 31-41
https://www.religion.dk/synspunkt/imamer-og-pr%C3%A6ster-har-et-stort-ansvar-i-nigeria
Information om DinNødhjælps arbejde i Nigeria hentet fra DinNødhjælps hjemmeside: https://dinnoedhjaelp.dk/vores-arbejde/
3 udsendelser om Anja og Heksebørnene fra DR2
3 udsendelser om Anjas børnehjem fra DR2
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 35,00 moduler
Dækker over: 13,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3: Islam

I dette forløb er der fokuseret på islam, med særligt fokus på følgende temaer:

RITUALTEORI (kort)
KVINDEN I ISLAM
KORANSAGEN I DANMARK

I forhold til ritualteori har eleverne fokuseret på de 5 søjler - særligt Hajj.

Hvad angår studiet af kvinden i islam har der være sat fokus på:
Profetens holdning til kvinder (særligt Khadija), tørklædedebatten i Danmark og hvilke udfordringer, der kan være forbundet med at bære religiøs demarkationssymbolik i et senmoderne Danmark.

I arbejdet med diskriminations- og racismeteori har eleverne kort studeret hovedlinjerne i Koranafbrændingsdebatten i DK og Sverige.

Metodisk har eleverne arbejdet med diskriminations- og racismeteori, Axel Honneths anerkendelsesteori, diskursanalyse af tekst og billeder (socialanalyse) og overgangsritualnalyse (van Gennep).


Kilder:
http://islamstudie.dk/?page_id=571>
Sura 33:6.
Sura 9:5
Sura 9:71
Sura 30:21
Sura 3:195
Sura 16:57-59
Sura 42:49-50
Sura 4:1, 51: 49
Sura 2:187
Sura 2:223
Sura 33:35

https://videnskab.dk/kultur-samfund/med-taliban-ved-magten-ser-20-aars-fremskridt-for-kvinder-pludselig-ud-til-at-forsvinde/
https://www.dr.dk/studie/historie/tema/taliban-tager-magten-i-afghanistan
https://www.femina.dk/agenda/samfund/laes-listen-det-her-maa-du-ikke-som-kvinde-i-afghanistan
https://www.information.dk/udland/2022/05/afghanske-kvinder-mister-job-pisket-forlader-hjem-uden-burka
https://politiken.dk/podcast/dulyttertilpolitiken/art9202205/Hvad-har-afghanske-kvinder-og-piger-tilbage?srsltid=AfmBOoq7dNxtaGFLaRgQl_ohBc2bxcpW7yOOrTULhgE_MnV8r-_JMeSU
https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/nu-er-det-igen-lovligt-piske-og-stene-folk-ihjel-i-afghanistan
https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/E-7-2010-7751_DA.html

https://cas.au.dk/aktuelt/nyheder/nyhedsarkiv/ritualets-psykologi
https://www.religion.dk/leksikon/ritual
Høilund & Juul 2015:28f.
https://pov.international/militaeret-sat-ind-kabul-skoleforbud-for-kvinder/
“Tror muslimer at jorden er flad? 100 spørgsmål om islam i det 21. århundrede” (Tønnsen 2006, sp. 66).
https://www.kristeligt-dagblad.dk/historie/muhammeds-tid-var-fyldt-med-staerke-kvinder.
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-04-10-friheden-er-under-angreb-i-danmark-paa-disse-fem-omraader-har-vi-mistet-frihed
https://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-08-01-fra-i-dag-er-det-forbudt-at-se-saadan-ud-se-hvad-der-ellers-er-forbudt-med.
https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=331903182300
https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=100901132000
https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=031910212215
https://faktalink.dk/titelliste/racisme-i-danmark



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#4: Tibetansk buddhisme

Eleverne arbejdede kort med Buddha som religionsstifter/reformator.
Ellers har hovedfokus været på dharmaen (læreren), hvor de har arbejdet med: De fire ædle sandheder, den 8 leddede vej, den 12 leddede årsagskæde m.v.
Dernæst har vores fokus været på den tibetanske buddhisme, Vajrayana, og særligt på fænomenet: Dalai Lama, hvor eleverne som værk har læst "Vælg Hjertes vej" kap. 1-3.

Forløbet har været delvist lektiefrit men dog har eleverne læst følgende tekster/ set følgende videoer:

"Buddhalegenden" file:///C:/Users/ssl/Downloads/Buddhalegenden%20(1).pdf
"Benarestalen" fra Gads religionshistoriske tekster. Gad 1984, s. 141f
"Middelvejen" fra Anders Nielsen, Buddhisme – introduktion og tekster, 2017
"Bodhisattva" Marianne Fibiger, fra religion.dk
"Tibetansk buddhisme" i Jørn Borup Danske Verdensreligioner – Buddhisme, 2007, s 82
"Dalai Lama" i Lene Højholt: Buddhas lære - og den tibetanske buddhisme, Munksgaard 1993, s 101-105
https://mitcfu.dk/mm/player/?copydan=031106142300

"Vælg hjertes vej" af Dalai Lama, Aschehoug 2004, s 13-52 (værklæsning)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#5: Eksamensprojekt

I dette forløb er der sat godt og vel 10 lektioner af til at eleverne kunne skrive deres eksamensprojekt! Eksamensprojektet blev afleveret og i begyndelsen af maj fik de yderligere 2 lektioner til at foretage forbedringer i deres projekt og genaflevere dette!

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer