Holdet 2024 HF 2v Sa 1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Skanderborg Odder Center for Uddannelse
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e)
Hold 2024 HF 2v Sa 1 (HF 2v Sa 1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kriminalitet
Titel 2 Økonomi for smarties
Titel 3 Hvem har den politiske magt?
Titel 4 Ungdomssociologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kriminalitet

Det fulde forløb kan findes på Onenote. Her er placeret alle links, artikler og materiale der er brugt, og her på Lectio finder du kun et kort overblik over de vigtigste ting i forløbet.

Forløbet havde til formål at give eleverne et indblik i kriminaliteten i Danmark, hvad årsagerne kan være til at folk bliver kriminelle, samt hvordan man eventuelt kan mindske kriminaliteten i fremtiden.

Følgende ting er blevet undersøgt undervejs:
- Hvad er kriminalitet? (Forskellige former for kriminalitet)
- Mørketal
- Ungdomskriminalitet
- Udviklingen i kriminalitet i Danmark - hvad har ændret sig?
- Hvem er den typiske kriminelle - portræt af en kriminel
- Brug af sociologiske teoretikere som Bourdieu, Maffesoli, Honneth og Goffman til at give bud på hvorfor man ender med at blive kriminel
- Hvorfor straffer vi? Herunder Weber (Voldsmonopol) og Hobbes (Samfundspagten).
- Hvordan fungerer det danske retssystem - her en konkret case med vold mod tjenestemand, som vi overværede i Horsens Ret.
- Kriminalitetens økonomiske omkostninger for det danske samfund
- Hvad siger de politiske partier til kriminalitet og hvordan man løser problemstillingen (Gruppearbejde)
- Indsamling og undersøgelse af kvantitativ data om kriminalitet på SCU.

Arbejdsformer:
Tavleundervisning
Gruppearbejde
Spørgeskemaundersøgelse om kriminalitet på skolen
Overvære retsbesøg i Horsens
Eksamenstræning

Materialer:
Bog - "Fra Drengestreger til Bandekriminalitet" (s.12-18, 20-26, 51-66, 67-76, 88-94)
Derudover forskelligt online materiale.

"Farvel til Bandelivet"  og ”Fænglser under pres” fra Kriminelt på DRTV
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Økonomi for smarties

Det fulde forløb kan findes på Onenote. Her er placeret alle links, artikler og materiale der er brugt, og her på Lectio finder du kun et kort overblik over de vigtigste ting i forløbet. Forløbet er i høj grad koblet op på corona-pandemiens betydning for økonomien.

- Udbud og efterspørgelse
- Det økonomiske kredsløb samt hvordan dette påvirkes
- Konjunkturer
- De økonomiske mål
- Ekspansiv og kontraktiv finanspolitik
- Inflation og årsager hertil
- EU og inflation - hvordan påvirker EU vores økonomiske politik?
- Finanspolitik
- Pengepolitik (Renter). Også i europæisk perspektiv
- Globaliseringen og dens betydning for Danmark og danske virksomheder
- Handel på tværs af lande
- Danmarks økonomiske situation efter corona.
- Styringsmekanismer af økonomien (skattepolitik, strukturpolitik, arbejdsmarkedspolitik)


Materialer:
Kernestof var følgende fagbog:
Samf På B. Ibog af Forlaget Columbus på Systime ( https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/ ) Kapitel 7.

Derudover supplerende materiale som findes på Onenote.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Virtuel opgave om globalisering 25-11-2024
Økonomisk status Danmark 10-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Hvem har den politiske magt?

Det fulde forløb kan findes på Onenote. Her er placeret alle links, artikler og materiale der er brugt, og her på Lectio finder du kun et kort overblik over de vigtigste ting i forløbet.

Formålet med dette forløb var, at give eleverne et indblik i det politiske system i Danmark og EU, samt sammenspillet herimellem. Herudover var der også fokus på måden hvorpå politikere kommunikere og hvordan at fake news, misinformation osv, påvirker vores samfund i dag.

Følgende begreber har vi været igennem undervejs (Vilkårlig rækkefølge)

- Eastons Model
- Direkte og inddirekte magt
- Diskurser
- Pluralistisk og Elitistisk magtopfattelse
- Demokratiformer (Konkurrence og deltagelsesdemokrati)
- Medborgerskab
- Demokratiets opbygning i Danmark og den parlamentariske styringskæde
- Lovgivningsprocessen
- EU's opbygning og institutioner, samt hvem disse repræsenterer
- EU's lovgivningsproces
- Overstatsligt og mellemstatsligt samarbejde
- Integrationsteorier i EU (Føderalisme, Funktionalisme)
- EU's demokratiske udfordringer
- EU's politikområder (Regionalpolitik, Landbrugspolitik, Retspolitik, Økonomiske Union, Det Indre Marked)
- Politisk kommunikation
- Spin, Priming og Framing
- Vælgere og deres loyalitet overfor partier. Eksemplificeret ved seneste FT-valg
- Fake News, Dis/mal og mis-information
- Postfaktuelle samfund


Materialer:
- Samf På B. E-bog. (Kapitel 4 - herunder stort set alle underkapitler). https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=315
- Det Politiske Europa  (gl. udgave) (Kapitel 1 - herunder de fleste underkapitler) https://detpolitiskeeuropa.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=130
- Medier og Spin. E-bog. (Stort set alle kapitler i bogen).https://medierogspin.systime.dk/?id=133
- "Like". Bog. Af Mehlsen, Camilla og Hendricks, Vincent F. 2019, 1 udgave. (s.128-132, 152-156)
- Metode Nu. E-bog. (Om kvalitativ metode). https://metodenu.systime.dk/?id=132

Projekt:
Kvalitativ dataindsamling om fake news og medier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ungdomssociologi

Det fulde forløb kan findes på Onenote. Her er placeret alle links, artikler og materiale der er brugt, og her på Lectio finder du kun et kort overblik over de vigtigste ting i forløbet.


Formålet med dette forløb var, at give eleverne en dybere forståelse af nogle af de problematikker som omhandler det at være ung/ menneske i det senmoderne samfund. Undervisningen bygger til dels ovenpå elevernes viden fra C-niveau, men også introduktion til nye teorier og begreber.

Følgende emner er blevet behandlet undervejs:
- Socialisering
- Normer
- Ziehe og Giddens begreber om det senmoderne samfund
- Aktør/struktur diskussionen. Hvad er det egentlig der styrer.
- Køn og køn i det moderne samfund
- Ligestilling og undersøgelse heraf.
- Konkurrencestaten og arbejdsmarkedet i disse år. Herunder forskellige forklaringer på arbejde, og hvorfor vi arbejder.
- Harmut Rosa og accelerationssamfundet
- Easterlins Paradoks og lykke. Hvorfor er vi så lykkelige i Danmark, og er vi reelt det.
- Benedict Anderson og forestillede fællesskaber
- Emile Durkheim og mekanisk og organisk solidaritet i nutidens verden
- Maffesoli og neostammer.



Materialer:
Fri eller Fortabt - E-bog. (Kapitel 1, 2, 3, 5, 6 og 9 om køn.). https://friellerfortabt.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=130

Projekt:
En kvantitativ undersøgelse om lykke for de forskellige afdelinger på SCU. Udarbejdelse af spørgsmål, indsamling af data og pivottabeller.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer