Holdet 2024 HFe sa - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Skanderborg Odder Center for Uddannelse
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e)
Hold 2024 HFe sa (HFe sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ideologier og politik
Titel 2 Selvrealisering i det senmoderne
Titel 3 Økonomi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ideologier og politik

Med udgangspunkt i de klassiske ideologier liberalisme, konservatisme og socialisme er der efterfølgende fokuseret på dansk politik og danske partier, og hvordan man kan fordele partierne efter deres fordelingspolitiske og værdipolitiske holdninger. I den forbindelse har holdet arbejdet med et mindre projekt omkring præsentation af de forskellige politiske partier, deres mærkesager, syn på den grønne omstilling m.m. Herefter er der arbejdet med Molins model, politisk deltagelse og vælgeradfærd.
I forbindelse med et fokus på styreformerne er der desuden blevet set nærmere på demokratiformer og demokrati-opfattelser.
Der er blevet set på Grundloven og magtens tre-deling. Folketingsvalg og regeringens opgaver er desuden behandlet, inden EU's rolle og EU's historie i grundtræk er skitseret.
Afslutningsvis har mediernes rolle samt magt-begreber været under behandling.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde

Titel 2 Selvrealisering i det senmoderne

Forløbet blev indledt med at se på forskellige former for socialisering. Dobbeltsocialisering eller sommerfuglemodellen blev behandlet i denne sammenhæng. Grupper, roller og David Riesmans socialkarakterer blev desuden introduceret.
Blandt sociologerne har vi primært arbejdet med Anthony Giddens, Erving Goffmann, Ulrich Beck samt Thomas Ziehe.

I forbindelse med et fokus på integration har vi anvendt Axel Honneths tanker om anerkendelse som et udgangspunkt for integration. I den forbindelse har vi desuden talt om, at integrationen kan føre til henh. pluralistisk integration, assimilation eller segregation.

Der er desuden kort blevet introduceret til køn og kønsdebatten; kønsopfattelser, ligeløn og metoo.
Afslutningsvis har vi fokuseret på social arv, chanceulighed, social mobilitet og mønsterbrydere. Pierre Bourdieus begreber og tilgang har været omdrejningspunktet for dette fokus.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Giddens og de perfekte piger.. 02-02-2025
Virtuel: Kundby-pigen 04-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 3 Økonomi

Forløbet er indledt med et kig på de samfundsøkonomiske mål:
- Fuld beskæftigelse
- Balance på valutaregnskabet
- Rimelig social fordeling af goderne
- Hensyn til miljøet og ressourcerne
- Stigning i produktionen
- Stabile priser

Herefter er det økonomiske kredsløb blevet introduceret til bl.a. at forstå, hvordan en økonomisk krise rammer økonomien. Her har vi talt om, hvordan corona-krisen søgtes afhjulpet ved hjælpepakker samt virkningerne af Ruslands krig mod Ukraine.
BNP som velstandsmål er omtalt, og vi har også talt om de fejl og mangler, BNP-målet er behæftet med.
Vi har derefter berørt det danske arbejdsmarked i form af det kønsopdelte arbejdsmarked samt arbejdsløshed.

Der er arbejdet med velfærdsmodellerne i overskrifter; den danske, den centraleuropæiske samt den liberale velfærdsmodel. Der er desuden set på, hvilken rolle uligheden spiller, samt hvilke udfordringer den danske velfærdsmodel står overfor i disse år i form af flere ældre borgere samt globalisering og EU.

Afslutningsvis er der arbejdet med finanspolitik som et værktøj i forbindelse med økonomisk krisehåndtering; hvornår benytter man henh. lempelig og stram finanspolitik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning