Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Skanderborg Odder Center for Uddannelse
|
Fag og niveau
|
Nat. faggruppe -
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 HF nf/u (HF 1u bi, HF 1u ge, HF 1u ke, HF 1u nf)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Den Blå Planet (Geo)
Det fulde forløb kan findes på Onenote under "Vand". Derudover ligger der både links og materialer under de enkelte timer her på Lectio, som ikke nødvendigvis kan findes på Onenote.
Dette forløb havde til formål at give eleverne en grundig indsigt i vandet på jorden og dets betydning.
Vigtige fagbegreber i geografi i forløbet er følgende (Vilkårlig rækkefølge):
- Dannelse af nedbør
- Vandets kredsløb
- Vandbalanceligningen
- Klimazoner og plantebælter
- Permeabilitet og porøsitet i jorden og forskellige jordtyper
- Grundvandsdannelse og grundvandssikring i Danmark
- Forureningskilder af grundvandet
- Dannelse af høj og lavtryk
Forsøg:
Vandløbsmålinger med gennemstrømning i Vestermølle Å
Permeabilitet i forskellige jordlag
Materialer:
- Vores Verden Kapitel 13 "Vejr og Klima"
- Vores Verden Kapitel 14 " Vand"
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Vandføring i Vestermølle Å
|
19-09-2024
|
Opløsningsmidler
|
25-09-2024
|
Permeabilitet i jorde
|
26-09-2024
|
Fældningsreaktioner
|
09-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
61 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Den blå planet (bio)
I dette forløb skal vi arbejde med vandige økosystemer samt spildevand.
Kernestof:
Cellers struktur og funktion samt cellulære processer, og økologiske processer og deres betydning.
Det faglige indhold:
Økologiske processer og deres betydning, herunder fotosyntese, respiration og kvælstofkredsløbet.
Biotiske og abiotiske faktorer, fødekæder/fødenet med fokus på vandige økosystemer (sø og vandløb).
Tilpasninger til Iltoptag i vand.
Næringsfattige og næringsrige søer.
Forurening af vandige økosystemer og sørestaurering.
Vandløbsundersøgelse - makroindeks metoden.
BI5-metoden.
Spildevand og spildevandsrensning.
Eksperimentelt arbejde:
Vandløbsundersøgelse - Makroindeks
Fotosyntese og respiration
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Den Blå planet (Kemi)
Kernestof
-Atomets opbygning
-Det periodiske system
-Laboratoriesikkerhed
-Kendskab til tilstandsformer og faser
-Kendskab til rene stoffer og blandinger
-Ioner og ionforbindelser
-Simple og sammensatte ioner
-Ioners egenskaber
-Ioners navngivning
-Forståelse for elektronparbinding
-Kendskab til begreberne molekyle, bindingspar og frit elektronpar
-Kendskab til rummelig struktur af molekyler
-Forståelse for elektronegativitet og bindinger
-Forståelse af polær og upolær
Supplerende stof
Faglige mål
-At kunne forstå og anvende periode systemet
-At kunne afstemme simple reaktioner
-At kunne opføre sig hensigtsmæssig i et laboratorium
-At kunne skrive en journal og en kemirapport
-Forståelse af forskellen på rene stoffer og blandinger
-Forståelse af kemiske blandinger, herunder homogent og heterogent
-At kende til polære og upolære opløsninger og deres blandbarhed
-At kende til salte, ioner (simple og sammensatte), opløselighed, fældningsreaktioner og navngivning.
-At få kendskab til næringssalte i regnskoven, og hvor de findes
-At få kendskab til hvilke stoffer der er vigtige i regnskoven for og hvorfor.
-At få kendskab til molekylet H2O og nogle af dets egenskaber
Forsøg:
-Elektrolyse
-Opløsningsmidler
-Fældningsreaktioner (påvisning af chlorid og fosfat)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
76 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Kost og Livsstil (Geo)
Det fulde forløb og materialer kan findes på Onenote under "Kost og Sundhed". Derudover ligger der både links og materialer under de enkelte timer her på Lectio, som ikke nødvendigvis kan findes på Onenote.
Dette forløb havde til formål at undersøge befolkningsudviklingen i Danmark og i verden, samt hvordan eksempelvis vores livsstil er med til at påvirke vores levetid. Derudover blev også landbruget og landbrugsproduktionen undersøgt, samt hvordan begrebet bæredygtighed spiller ind i denne sammenhæng.
De vigtigste fagbegreber i forløbet var følgende (vilkårlig rækkefølge):
- Den demografiske transitionsmodel og ændringer heri
- Befolkningspyramider og deres sammenhæng med de forskellige faser i Den Demografiske Transitionsmodel
- Befolkningsudvikling i Danmark og i verden. Herunder årsager til ændringer i døds- og fødselsraten.
- KRAM-faktorerne og deres udbredelse i Danmark. Herunder fokus på de geografiske og sociale forskelle i livsstilssygdomme.
- Landbrugsudvikling i Danmark i et historisk og nutidigt perspektiv. Herunder begreber som konventionel og økologisk landbrug.
- Bæredygtighed og dets forskellige sfære.
- Inddeling af verdens lande (I/U, lav, mellem og højindkomst, HDI osv)
Øvelser:
- Øvelse med den demografiske transitionsmodel
- Forsøg med undersøgelse af fertilitet i klassen
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Demografiske transitionsmodel
|
07-11-2024
|
Kemisk hævemiddel
|
18-11-2024
|
Fertilitetsopgave
|
28-11-2024
|
Biologijournal - Spytamylase
|
03-12-2024
|
Biologirapport - Måltidsanalyse
|
12-12-2024
|
Salt I havvand
|
20-12-2024
|
Hvilken syre, hvilken base
|
16-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
77 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kost og livsstil (bio)
I biologi har vi fokus på hvordan de forskellige energigivende næringstoffer bidrager til vores funktion og vores sundhed. Vi kobler dette med fordøjelsessystemet og ser på hvor og hvordan vi nedbryder og optager stofferne. Vi har fokus på livsstil og hvordan det påvirker vores sundhed, både hvad angår kost og motion.
Fagligt stof:
Kernestof: Organiske stoffer og deres biologiske betydning samt organsystemers opbygning og funktion set i sundhedsmæssig sammenhæng.
Vi arbejder med kendskab til de tre energigivende næringsstoffer: Kulhydrater, proteiner og fedtstof, samt energifordelingen af disse i vores kost. Vi lærer også om hvad kroppen bruger hver af de tre stoffer til.
Vi arbejder desuden med menneskets fordøjelsessystem, dets anatomi og funktion, herunder nedbrydning og optag af de tre næringsstoffer.
Vi arbejder med energibalance, basalstofskifte og BMI.
Vi skal have kendskab til fedmeproblematik og sygdomme afledt heraf, særligt åreforkalkning og forhøjet blodtryk.
Vi gennemgår blodsukkerreguleringen (insulin og glukagon) og diabetes effekt på denne (type 1 og type 2).
Eksperimentelt arbejde:
Spytamylse forsøg
Kostanalyse
Basal fysiologiske målinger
Steptest
Tværfagligt arbejde:
NF projekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Energi og klima (Kemi)
Kernestof:
-Et indblik i den organiske kemi
-Alkaner, Alkener og Alkyner. Navngivning og egenskaber
-Introduktion til isomeri
-Substitution, Addition og elemination
-fuldstændig og ufuldstændig forbrænding
Supplerende stof
-Intro til kemisk energi
-intro til fossil brændsels kemi
Faglige mål:
-At få kendskab til behandling af råolie, herunder specielt kogepunkter og destillation
-At kende forbrændingsreaktioner, fuldstændig og ufuldstændig forbrænding
-At kende fossile brændstoffers kemiske struktur, med særlig fokus på alkaner
Forsøg:
-Organiske reaktionstyper
*-forbrændingsreaktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
70 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Energi og klimaforandringer (Geo)
Det fulde forløb findes på Onenote under "Energi og klimaforandringer". Derudover ligger der både links og materialer under de enkelte timer her på Lectio, som ikke nødvendigvis kan findes på Onenote.
Dette forløb havde til formål at give eleverne et indblik i verdens energiforsyning og hvordan brugen af fossile brændstoffer påvirker jorden og dets klima.
Følgende fagbegreber er der blevet fokuseret på i forløbet (vilkårlig rækkefølge):
- Udviklingen i det danske energiforbrug siden 1970'erne
- Fossile brændstoffer og deres dannelse
- Energiens forskellige former
- Udviklingen i det globale energiforbrug
- Reserver og ressourcer og fokus på hvad forskellen er herpå
- Vedvarende energikilder og deres udbredelse. Herunder også fokus på de fordele og ulemper som de enkelte energikilder har.
- Smartgrid og den globale energiforsyning, og herunder udveksling af energi mellem lande.
- Drivhusgasser og deres betydning for strålingsbalancen
- Fremtidige kilmamål i Danmark
- Kort om Klimaforandringer forskellige steder på jorden
Materialer:
De fleste materialer er internetkilder som findes under de enkelte lektioner på Onenote.
Dokumentar: "Hvor svært kan det være? " om vedvarende energikilder i Thisted Kommune.
Forsøg:
Oliemigration
Grønlandspumpen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
69 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Energi og klima (Kemi)
Kernestof:
-Et indblik i den organiske kemi
-Alkaner, Alkener og Alkyner. Navngivning og egenskaber
-Introduktion til isomeri
-Substitution, Addition og elemination
-fuldstændig og ufuldstændig forbrænding
Supplerende stof
-Intro til kemisk energi
-intro til fossil brændsels kemi
Faglige mål:
-At få kendskab til behandling af råolie, herunder specielt kogepunkter og destillation
-At kende forbrændingsreaktioner, fuldstændig og ufuldstændig forbrænding
-At kende fossile brændstoffers kemiske struktur, med særlig fokus på alkaner
Forsøg:
-Organiske reaktionstyper
*-forbrændingsreaktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
57 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
9
|
Klima og energiforsyning (bio)
Vi starter i biologi med et fokus på hvilke konsekvenser klimaforandringer kan have for plante- og dyreliv, særligt forstyrrelser af fødekæder og forringelse af biodiversiteten. Dernæst arbejder vi med nedarvning, DNA, proteinsyntese og bioteknologisk produktion, hvor vi har særligt fokus på bioethanol, hvordan det produceres, samt vækstbetingelserne for mikroorganismer. Til sidst skal det omhandle, hvordan vi via gensplejsningsteknikker generelt kan ændre eller optimere vores bioteknologisk produktion.
Fagligt stof:
Kernefagligt stof: Bioteknologiske metoder og deres anvendelser. Cellers opbygning, celleorganellers funktion, DNA, Cellulære processer, genteknologi, samspil mellem arter.
Vi arbejder med klimaforandringers potentielle konsekvenser for økosystemer, med særligt fokus på forandringer/forstyrrelser i fødekæder, samt forringet biodiversitet.
Vi undersøger hvad bioteknologisk produktion er, med fokus på produktion af bioethanol. Herunder gæringsprocessen samt mikroorganismers vækstbetingelser og vækstforløb. Desuden cellers opbygning, mitose og meiose.
Til sidst undersøger vi hvordan genteknologien kan hjælpe med at forbedre bioteknologisk produktionen. Vi ser også på eksempler på hvordan man forsøger sig med at tilpasse planter/afgrøder til nye klimaformer via gensplejsning. Herunder arbejder vi med DNA, replikation, proteinsyntese og gensplejsningsteknik.
Forsøg:
Gæringsproces – produktion af bioethanol
Tværfagligt arbejde: NF projekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3560/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74362062770",
"T": "/lectio/3560/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74362062770",
"H": "/lectio/3560/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74362062770"
}