Holdet 2024 HF 2v Sa 2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Skanderborg Odder Center for Uddannelse
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e)
Hold 2024 HF 2v Sa 2 (HF 2v Sa 2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Identitetsdannelse i det senmoderne
Titel 2 Kriminalitet
Titel 3 Metode
Titel 4 Fattigdom i Danmark?
Titel 5 Velfærd i Danmark

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Identitetsdannelse i det senmoderne

Dette forløb blev indledt med et kig på familien som sociologisk størrelse og et sted for identitetsdannelse. Giddens blev bragt i spil i forhold til de ændrede vilkår for socialisering i det senmoderne (udlejring af sociale relationer) og den øgede refleksivitet blev bl.a. beskrevet med begrebet ”strukturdualitet”. Habermas’ system og livsverden blev desuden omtalt.

Dobbeltsocialisering og sommerfuglemodellen blev taget op og Ziehes orienteringsmekanismer introduceret som teoretisk afsæt for en forståelse af de udfordringer, individet kan reagere på i det senmoderne.
Ingleharts og ikke mindst Alain de Bottons tilgange til mediernes rolle som identitetsskabende faktorer i det senmoderne har været berørt.
Hartmut Rosas tanker om accelerationssamfundet er blevet koblet til debatten om mistrivsel.

Kønsdebatten har været berørt med fokus på sexisme-debatten samt løn- og karriere-ulighed.

I forlængelse af de faglige mål har kursisterne bl.a. skullet:
– sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
– anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå
– forklare samfundsmæssige problemstillinger ved anvendelse af begreber og enkle teorier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 29,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Kriminalitet

Med afsæt i TV2-dokumentaren ”Den sorte svane”, indledtes forløbet med at se på, hvad kriminalitet er, og hvordan kriminalitetsstatistikkerne har udviklet sig indenfor bl.a. ungdomskriminaliteten. Betydningen af etnicitet i forhold til kriminalitet er desuden blevet diskuteret på klassen.

Herefter har klassen fokuseret på mulige årsager til kriminalitet ved at fordybe sig i SNAP-modellen og sociologerne Merton, Sutherland og Hirschi.
Efter at have introduceret klassen til definitioner af bander og rockergrupper er der arbejdet med årsager til, hvorfor nogen vælger at blive medlem af en bande. I den forbindelse er sociologerne Honneth, Bourdieu, Maffesoli, Goffmann og Csikszentmihalyi bragt i spil.

De økonomiske konsekvenser af kriminalitet er derefter behandlet og koblet til fordelene ved at forebygge kriminalitet. Inden de politiske partiers holdninger til at bekæmpe kriminalitet kom i fokus, blev klassen introduceret til det danske retssystem. Afslutningsvis arbejdede klassen med, hvordan og hvorfor man straffer kriminalitet, fængselsvæsnets rolle i samfundet og partiernes holdninger i den forbindelse.

Politiet har været på besøg i klassen for at fortælle om uddannelsen på Politiskolen, karrieremulighederne indenfor Politiet etc.
Desuden har en tidligere HF-kursist fortalt om jurastudiet og sin karriere som advokat.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 3 Metode

Der er introduceret til fagets vigtigste metodiske fagbegreber. Desuden har holdet forholdt sig til, at der kan opstå etiske dilemmaer i forlængelse af samfundsvidenskabelige undersøgelser, hvilket blev behandlet i forbindelse med, at DR-dokumentaren "Monopolets helte" omhandlende Poul Martinsens program "Lydighedens dilemma" blev vist.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Fattigdom i Danmark?

I forløbet blev der set på forskellen mellem relativ og absolut fattigdom og i forlængelse heraf også geografiske forskelle i Danmark. De geografiske forskelle blev behandlet under overskrifterne: ”Udkantsdanmark”, Durkheim og solidariteten mellem land og by samt kvindernes fraflytning fra Udkantsdanmark.
Jonssons begreb ”social arv” kontra Ejrnæs’ ”chance-ulighed” blev desuden berørt. Uddannelse blev koblet til mulighederne for at bryde den negative sociale arv og Bourdieus begrebsapparat blev inddraget.

Kursisterne har i dette forløb arbejdet med at "– formidle og tydeliggøre faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af enkle modeller, tabeller og diagrammer og egne beregninger og diagrammer samt formuleret faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde ved anvendelse af fagets taksonomi og terminologi".
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Bourdieu-opg. 30-01-2025
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 5 Velfærd i Danmark

Forløbet blev indledt med at se på velfærdsstatens ændrede vilkår ved bl.a. at inddrage Riesmans begreber: socialkarakter, det henh. traditionsstyrede, indrestyrede og andenstyrede individ. Desuden har vi i mindre grad forholdt os til solidaritet som forudsætning for velfærdsstaten; Durkheims mekaniske og organiske solidaritet samt Jody Deans affektionelle, konventionelle og refleksive solidaritet. Universalismen i den skandinaviske model og det pres, den møder, har desuden været vendt i forbindelse med, at vi igen har set på velfærdsstatens udfordringer.

Efterfølgende har der været fokus på økonomi; herunder udbud og efterspørgsel, samfundsøkonomiske mål, inflation, arbejdsløshed, Philips-kurven, Lorenz-kurven og Gini-koefficienten, det økonomiske kredsløb, konjunkturer, økonomiske politikker, multiplikator-effekten, Keynes og monetarisme, flexicurity, den offentlige sektor, omfordeling via skatter og afgifter, velfærdsstatens udfordringer (”klemmerne”) og konkurrenceevne. De faglige vinkler har været koblet til danske, samfundsøkonomiske problemstillinger i forlængelse af corona-epidemien samt Ruslands krig mod Ukraine.


Forløbet blev rundet af med at koble temaet til EU. Begrebet ”velfærdsturisme” blev behandlet i lyset af henh. DA’s samfundsøkonomiske tilgang kontra fagforeningernes fokus på social dumping. EU som institution blev behandlet historisk, i lyset af integrationsteorier, samt mht. de involverede institutioners rolle i beslutningstagningen.

Kursisterne har i forløbet "formuleret fagligt funderede problemstillinger og indsamlet, vurderet og bearbejdet dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere".
I forløbet har kursisterne desuden skullet:
– undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold (se evt. synopsisbilaget til forløbet)
– undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger
– undersøge og sammenligne samfundsmæssige problemstillinger i forskellige lande, herunder samspillet mellem nationale og globale forhold
– dokumentere viden om sammenhænge mellem nationale, europæiske og globale udviklingstendenser.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Virtuel hjemme-opg. 03-03-2025
Omfang Estimeret: 45,00 moduler
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde