Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Skanderborg Odder Center for Uddannelse
|
Fag og niveau
|
Afsætning A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 HH1F AF (HH1F AF, HH2F AF, HH3F AF)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Den interne situation
Kernestof:
I-bog fra Systime: Marketing
2. Den Interne situation (kap. 2.1-2.6)
Supplerende materiale:
Diverse artikler og cases
- Eleverne skal kunne indsamle, analysere og vurdere informationer om virksomhedens interne forhold
- Eleverne skal kunne analysere og vurdere virksomhedens strategiske planlæg-ning set i lyset af de indsamlede informationer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Den eksterne situation
Kernestof:
I-bog fra Systime: Marketing: Kap. 3
Supplerende stof:
Diverse artikler og cases
Eleverne skal kunne:
o Indsamle, analysere og vurdere informationer om virksomhedens interne og eksterne situation.
o Analysere virksomhedens eksterne forhold med udgangspunkt i omverdensmodellen
Progression:
Eleverne arbejder med diverse fælles opgaver som gennemgås og diskuteres på klassen. Omverdensmodellen integreres i en OT-analyse
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Købsadfærd på konsumentmarkedet
Kernestof:
I-bog fra Systime: Marketing: Kap. 6
Supplerende stof:
Nyhedsudsendelser, avisartikler, hjemmesider og diverse cases
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Købsadfærd på producentmarkedet
Kernestof:
I-bog fra Systime: Marketing: Kap. 7
Supplerende stof:
Euromonitor, avisartikler, hjemmesider og diverse cases
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Konkurrence- og brancheforhold
Kernestof:
I-bog fra Systime: Marketing: Kap. 4+5
Supplerende stof:
Euromonitor, avisartikler, hjemmesider og diverse cases
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Markedsanalyse
Kernestof:
I-bog fra Systime: Marketing: Kap. 1
Supplerende stof:
Euromonitor, avisartikler, hjemmesider og diverse cases
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Strategi
Kernestof:
I-bog fra Systime: Marketing: Kap. 8
Supplerende stof:
Nyhedsudsendelser, avisartikler, hjemmesider og diverse cases
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Segmentering, målgruppevalg og positionering
Kernestof:
I-bog fra Systime: Marketing: Kap. 11
Supplerende stof:
Euromonitor, avisartikler, hjemmesider og diverse cases
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Virksomhedens parametermix - Nationalt
Kernestof:
I-bog fra Systime: Marketing: Kap. 14, 15, 16, 18, 20 og 22
Supplerende stof:
Euromonitor, avisartikler, hjemmesider og diverse opgaver og cases
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
59 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
10
|
Internationalisering
Kernestof:
I-bog fra Systime: Marketing: Kap. 9
Supplerende stof:
Euromonitor, avisartikler, hjemmesider og diverse cases
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
11
|
Virksomhedens parametermix - Internationalt
Kernestof:
I-bog fra Systime: Marketing: Kap. 17, 19, 21, 23
Supplerende stof:
Euromonitor, avisartikler, hjemmesider og diverse cases
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
57 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
12
|
Segmentering og målgruppevalg - Internationalt
Kernestof:
I-bog fra Systime: Marketing: Kap. 12+3
Supplerende stof:
Euromonitor, avisartikler, hjemmesider og diverse cases
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
13
|
Strategisk analyse
Kernestof:
I-bog fra Systime: Marketing: Kap. 10
Supplerende stof:
Euromonitor, avisartikler, hjemmesider og diverse cases
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
14
|
Marketingsplan
Kernestof:
I-bog fra Systime: Marketing: Kap. 25
Supplerende stof:
Euromonitor, avisartikler, hjemmesider og diverse cases
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
15
|
Eksamensprojekt
I forbindelse med forløbet omkring Marketingplan har eleverne udarbejdet deres eksamensprojekt i grupper.
Overordnet emne: Modebranchen
Opgave:
I skal arbejde med en marketingplan for en mellemstor dansk virksomhed inden for modebranchen.
Det skal være en dansk virksomhed, som også sælger i udlandet.
Fundamentet for marketingplanen er interne og eksterne analyser. Jeres fokus skal ligge på at udarbejde situationsanalysen for jeres virksomhed og bearbejde informationer (egen informationsøgning) om virksomhedens strategi. Budget og effektmåling er ikke en del af denne opgave.
Antal timer på skolen til projektet: 10 timer
Produkt: Poster, hvor analysernes konklusioner skrives ind,.
Eleverne har arbejdet med følgende virksomheder:
- Hummel
- Mads Nørgaard
- Shaping New Tomorrow
- Stine Goya
- Samsøe Samsøe
- Ganni'
- HELIOT EMIL
- Les Deux
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
16
|
SO1, SO4 og SO7
Udover den almindelige undervisning har afsætning været en del af følgende SO-forløb
S01 (1.G): Tværfagligt forløb med VØ og Matematik - iværksætteri
SO4 (2.G): Tværfagligt forløb med erhvervsjura
SO6-7 (3.G). Tværfagligt forløb, hvor alle klassens fag indgår
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3563/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74362061808",
"T": "/lectio/3563/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74362061808",
"H": "/lectio/3563/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74362061808"
}