Holdet 2022 HH1F AF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Skanderborg Odder Center for Uddannelse
Fag og niveau Afsætning A
Lærer(e)
Hold 2022 HH1F AF (HH1F AF, HH2F AF, HH3F AF)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Den interne situation
Titel 2 Den eksterne situation
Titel 3 Købsadfærd på konsumentmarkedet
Titel 4 Købsadfærd på producentmarkedet
Titel 5 Konkurrence- og brancheforhold
Titel 6 Markedsanalyse
Titel 7 Strategi
Titel 8 Segmentering, målgruppevalg og positionering
Titel 9 Virksomhedens parametermix - Nationalt
Titel 10 Internationalisering
Titel 11 Virksomhedens parametermix - Internationalt
Titel 12 Segmentering og målgruppevalg - Internationalt
Titel 13 Strategisk analyse
Titel 14 Marketingsplan
Titel 15 Eksamensprojekt
Titel 16 SO1, SO4 og SO7

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Den interne situation

Kernestof:
I-bog fra Systime: Marketing

2. Den Interne situation (kap. 2.1-2.6)

Supplerende materiale:
Diverse artikler og cases

- Eleverne skal kunne indsamle, analysere og vurdere informationer om virksomhedens interne forhold

- Eleverne skal kunne analysere og vurdere virksomhedens strategiske planlæg-ning set i lyset af de indsamlede informationer
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Den eksterne situation

Kernestof:

I-bog fra Systime: Marketing: Kap. 3

Supplerende stof:
Diverse artikler og cases

Eleverne skal kunne:
o Indsamle, analysere og vurdere informationer om virksomhedens interne og eksterne situation.
o Analysere virksomhedens eksterne forhold med udgangspunkt i omverdensmodellen

Progression:
Eleverne arbejder med diverse fælles opgaver som gennemgås og diskuteres på klassen. Omverdensmodellen integreres i en OT-analyse

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Købsadfærd på konsumentmarkedet

Kernestof:
I-bog fra Systime: Marketing: Kap. 6

Supplerende stof:
Nyhedsudsendelser, avisartikler, hjemmesider og diverse cases
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 4 Købsadfærd på producentmarkedet

Kernestof:
I-bog fra Systime: Marketing: Kap. 7

Supplerende stof:
Euromonitor, avisartikler, hjemmesider og diverse cases
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Konkurrence- og brancheforhold

Kernestof:
I-bog fra Systime: Marketing: Kap. 4+5

Supplerende stof:
Euromonitor, avisartikler, hjemmesider og diverse cases
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 Markedsanalyse

Kernestof:
I-bog fra Systime: Marketing: Kap. 1

Supplerende stof:
Euromonitor, avisartikler, hjemmesider og diverse cases
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 7 Strategi

Kernestof:
I-bog fra Systime: Marketing: Kap. 8

Supplerende stof:
Nyhedsudsendelser, avisartikler, hjemmesider og diverse cases
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 8 Segmentering, målgruppevalg og positionering

Kernestof:
I-bog fra Systime: Marketing: Kap. 11

Supplerende stof:
Euromonitor, avisartikler, hjemmesider og diverse cases
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 9 Virksomhedens parametermix - Nationalt

Kernestof:
I-bog fra Systime: Marketing: Kap. 14, 15, 16, 18, 20 og 22

Supplerende stof:


Euromonitor, avisartikler, hjemmesider og diverse opgaver og cases
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 59 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 10 Internationalisering

Kernestof:
I-bog fra Systime: Marketing: Kap. 9

Supplerende stof:
Euromonitor, avisartikler, hjemmesider og diverse cases


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 11 Virksomhedens parametermix - Internationalt

Kernestof:
I-bog fra Systime: Marketing: Kap. 17, 19, 21, 23

Supplerende stof:
Euromonitor, avisartikler, hjemmesider og diverse cases

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 57 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 12 Segmentering og målgruppevalg - Internationalt

Kernestof:
I-bog fra Systime: Marketing: Kap. 12+3

Supplerende stof:
Euromonitor, avisartikler, hjemmesider og diverse cases
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 13 Strategisk analyse

Kernestof:
I-bog fra Systime: Marketing: Kap. 10

Supplerende stof:
Euromonitor, avisartikler, hjemmesider og diverse cases
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 14 Marketingsplan

Kernestof:
I-bog fra Systime: Marketing: Kap. 25

Supplerende stof:
Euromonitor, avisartikler, hjemmesider og diverse cases
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 15 Eksamensprojekt

I forbindelse med forløbet omkring Marketingplan har eleverne udarbejdet deres eksamensprojekt i grupper.

Overordnet emne: Modebranchen

Opgave:
I skal arbejde med en marketingplan for en mellemstor dansk virksomhed inden for modebranchen.
Det skal være en dansk virksomhed, som også sælger i udlandet.

Fundamentet for marketingplanen er interne og eksterne analyser. Jeres fokus skal ligge på at udarbejde situationsanalysen for jeres virksomhed og bearbejde informationer (egen informationsøgning) om virksomhedens strategi. Budget og effektmåling er ikke en del af denne opgave.

Antal timer på skolen til projektet: 10 timer

Produkt: Poster, hvor analysernes konklusioner skrives ind,.

Eleverne har arbejdet med følgende virksomheder:

- Hummel
- Mads Nørgaard
- Shaping New Tomorrow
- Stine Goya
- Samsøe Samsøe
- Ganni'
- HELIOT EMIL
- Les Deux




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde

Titel 16 SO1, SO4 og SO7

Udover den almindelige undervisning har afsætning været en del af følgende SO-forløb

S01 (1.G): Tværfagligt forløb med VØ og Matematik - iværksætteri
SO4 (2.G): Tværfagligt forløb med erhvervsjura
SO6-7 (3.G). Tværfagligt forløb, hvor alle klassens fag indgår
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer