Holdet 2022 SP1H2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Z - Skanderborg Odder Center for Uddannelse
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e)
Hold 2022 SP1H2 (SP2H2, SP3H2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Los jóvenes latinoamericanos EKSAMENSEMNE 2025
Titel 2 SO5 - un mundo sostenible
Titel 3 España y la cultura española II EKSAMENSEMNE 2025
Titel 4 Un mes en Málaga EKSAMENSEMNE 2025
Titel 5 Los jóvenes españoles EKSAMENSEMNE 2025
Titel 6 Spansk Forretningskorrespondance
Titel 7 Entre dos culturas EKSAMENSEMNE 2025
Titel 8 Tilladte hjælpemidler til mundtl./skriftl. eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Los jóvenes latinoamericanos EKSAMENSEMNE 2025

Mål med forløbet:
I forløbet har vi haft fokus på Argentina, Colombia og Nicaragua. Formålet med forløbet har været at lære om andre spansktalende lande med udgangspunkt i nogle unge latinamerikaneres hverdag, hvis liv afspejler nogle kontroversielle emner i det latinamerikanske samfund. Eleverne har således fået et indblik i landenes geografi, klima, politiske holdninger ift. homoseksualitet og abort i Argentina og samfundsproblemer som f.eks. fattigdom og stoffer i det colombianske samfund og udbredt børnearbejde i Nicaragua. Forløbet har også berørt temaet 'den amerikanske drøm' og migration og i den forbindelse push- og pull-faktorer.  

KERNETEKSTER

1. "Mariángeles de Argentina" fra "La identidad contrastada - Jóvenes en Latinoamérica", Mikkelsen, Ole Nicolaj og Riismøller, Pablo, Gyldendal 2016 KERNETEKST

2. Dokumentar: "Sydamerikas generation sex", Alcock, Chris, 2014 (mitcfu) KERNETEKST

3. Dokumentar: "Dødens Gade", DR1, 2005 (mitcfu) KERNETEKST

4. Dokumentar: "Gud og gadedrenge", DR1, 2008 (mitcfu)

5. "Mario de Colombia" fra "La identidad contrastada - Jóvenes en Latinoamérica", Mikkelsen, Ole Nicolaj og Riismøller, Pablo, Gyldendal 2016 KERNETEKST

6. Film: "María llena eres de gracia", Marston, Joshua, 2014 KERNETEKST


7. "Héctor de Nicaragua" fra "La identidad contrastada - Jóvenes en Latinoamérica", Mikkelsen, Ole Nicolaj og Riismøller, Pablo, Gyldendal 2016 KERNETEKST
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 64 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 SO5 - un mundo sostenible

I dette tværfaglige forløb med VØ, IØ og engelsk arbejder eleverne med udvalgte verdensmål med fokus på en bæredygtig verden. Herunder bl.a. med hvordan vi selv påvirker miljøet, og hvordan vi kan leve mere miljøvenligt, men også hvordan situationen er i andre lande f.eks. ifm. fattigdom, arbejdsbetingelser, produktion og forbrug samt fokus på klimaet.

1. Video: mundo Sostenible, Elesapiens, 2017 https://www.youtube.com/watch?v=qo3V6bGFCYc

2. Dokumentar: Don Chico, Udenrigsministeriet, 2018 https://www.youtube.com/watch?v=bluYpQRlLhI

3. Tekster fra UNs hjemmeside (verdensmålene): Objetivos de desarollo sostenible https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/poverty/

1 Fin de la pobreza
8 Trabajo decente y crecimiento económico
12 Producción y consumo responsables
                 13 Acción por el clima

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 España y la cultura española II EKSAMENSEMNE 2025

Mål med forløbet:
At eleverne lærer generelle fakta om Spanien, såsom beliggenhed, lidt historie, sprog og klima, og derudover får indblik i den spanske kultur og hverdag. Vi kigger bl.a på, hvordan spaniernes arbejdsdag forløber, hvornår de spiser, hvad de spiser, om katalocismen og højtider, samt de traditioner, der følger med. Desuden fremhæves forskelle mellem danskere og spaniere. Vi kigger også lidt tilbage i tiden og taler om Franco og hans betydning for Spanien. Der arbejdes meget med at opbygge ordforråd indenfor emnet gennem glosetræning (bl.a. quizlets og vendespil) og derudover fokus på styrkelse af den basale grammatik.


1. Unidad 1:'1.c España', iBogen Caminando, Elizabeth Waldenström, Ninni Westerman og Märet Wik-Bretz, 2019 KERNETEKST

2. Unidad 2: 'Entrevista con Eloy', 'En la cafetería', 'Vamos de compras', 'Así vivo yo',  iBogen Caminando, Elizabeth Waldenström, Ninni Westerman og Märet Wik-Bretz, 2019

3. 'La vida española', Vamos a los temas, Anny Holmgaard & Sabina Dafcik, forlaget EA, 2007 KERNETEKST


4. 'Indledning', Nuevos Retratos, Ole Louman, Gyldendal uddannelse, 2008

5. Unidad 4: 'Qué haces en tu tiempo libre (Eloy)',  iBogen Caminando, Elizabeth Waldenström, Ninni Westerman og Märet Wik-Bretz, 2019

6. 'La vida española', Vamos a los temas, Anny Holmgaard & Sabina Dafcik, forlaget EA, 2007 KERNETEKST

7. 'Fortidens spøgelser: Franco, borgerkrigens sår og kampen om historien', iBogen España en la calle, Kasper Kloch og Martin Tønner, 2020

8.  'La rivalidad entre el Real Madrid y FC Barcelona', España en perspectiva, Anny Holmgaard & Sabina Dafcik, forlaget EA, 2022 KERNETEKST

9. FILM: 'El bola', Achero Mañas, 2000 KERNETEKST

10. 'La guerra civil y Franco', iBogen España en perspectiva, Anny Holmgaard og Sabine Dafcik, Forlaget EA, 2. udgave 2022 KERNETEKST

11. '1. Kulturforskelle', Spansk Virksomhedskommunikation, Lene Kirk-Sørensen og Birthe Nielsen, 2015

12. FILM: 'El orfanato', J.A. Bayona, 2007

13. FILM: 'El laberinto del fauno',  Guillermo del Toro, 2007 KERNETEKST


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Un mes en Málaga EKSAMENSEMNE 2025

Spansk i-bog om danske Marie, der er en måned på sprogskole i Málaga efter 3. g. Hun fortæller om sit møde med Spanien, spanierne og spansk kultur i forskellige genrer: breve, dagbøger, artikler, mails, læserbreve og blogindlæg.

I bogen fortæller Marie bl.a. om sine oplevelser med at bo hos en spansk familie, mødet med spanske unge og deres liv og drømme og om spansk kultur lige fra kunst til køkultur.
Forløbet lægger naturligt op til refleksion og diskussion af, hvordan man møder en ny kultur, og herved trænes elevernes interkulturelle kommunikative kompetencer. Eleverne har læst udvalgte kapitler med fokus på at få trænet deres forskellige genrer fra delprøve 2 + deres kommunikative kompetencer gennem ordforrådstræning, små repeterende grammatikøvelser, lytteøvelser, mundtlige og skriftlige øvelser.

Herunder udvalgte kapitler fra iBogen 'Un mes en Málaga', Lærke Marie Ryge og Camilla Jürgensen, Forlaget MitDigitaleGym, 2018:

Capítulo 1: BLOGINDLÆG: Mis primeros días en Málaga

Capítulo 2: BLOGINDLÆG: Vivir con una familia española

Capítulo 4: ARTIKEL: Los jóvenes malagueños

Capítulo 7: LÆSERBREV: La adaptación es necesaria

Capítulo 8: BLOGINDLÆG: Los estereotipos sobre los españoles


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Los jóvenes españoles EKSAMENSEMNE 2025

Mål med forløbet:
At eleverne lærer generelle fakta om Spaniens unge, deres kultur samt job- og boligsituation. Vi vender bla. fænomenet 'botellón' og sammenligner de unges festkultur med de danske unges. Derudover taler vi om den økonomiske krises betydning helt frem til i dag, hvor der stadig er stor arbejdsløshed, og at de spanske unge er sene til at flytte hjemmefra og stifte familie pga. lave lønninger og korte kontrakter, hvilket giver en usikker fremtid. Desuden taler vi om fænomenet 'fuga de cerebros', at de unge spaniere emigrerer til andre lande for at få et job svarende til deres uddannelse og sikrer sig en god fremtid der. Der arbejdes meget med at opbygge ordforråd indenfor emnet gennem glosetræning (bl.a. quizlets og vendespil) og derudover fokus på styrkelse af den basale grammatik.

2. “El alcohol” fra “Vamos a los temas”, Anny Holmgaard; Sabine Dafcik, Forlaget EA, 2012 KERNETEKST

2. Nattelivet: "Los jóvenes españoles bebemos mucho, pero sabemos controlarlo" fra España en la calle, Systime 2019 KERNETEKST

3. “Spaniens tabte generation” fra www.netavisen.dk

4. ”Los jóvenes españoles” fra España en perspectiva , Anny Holmgaard; Sabine Dafcik, Forlaget EA, 2020 KERNETEKST


5. “5. Generation på røven: La generación perdida: “Muchos jóvenes no tienen lo suficiente para vivir” fra “España en la calle” systime 2019 KERNETEKST

6. “Rosa, una chica independiente” fra www.unmesenmalaga.dk KERNETEKST

7. Første afsnit af serien: Élite fra Netflix

8. Film: "Perdiendo el Norte", Nacho G Velilla, 2016 KERNETEKST
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Spansk Forretningskorrespondance

Et værktøjsforløb, hvor vi har haft fokus på den skriftlige del af delprøve 2.2 'handelsmail' med fokus på opstilling, høflighedsfraser etc.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Entre dos culturas EKSAMENSEMNE 2025

I forløbet har vi primært fokus på migration mellem Latin/Mellemamerika og USA - herunder 'den amerikanske drøm'. Eleverne arbejder bl.a. med fortællinger om at sige farvel til det trygge og kendte og flytte sig geografisk for at skabe rammerne for det liv, man tror man ønsker sig. Vi snakker om, hvad der ligger til grund for (push- og pull-faktorer), at folk hhv. emigrerer og immigrerer. Vi stiller også skarpt på selve den farefulde rejse og de udfordringer, man kan møde, hvis/når man når frem.

1. Indledning til emnet (PPT)

2. Latinoer: USA’s nye underklasse. Uddrag af kronik fra Information. Kilde: https://www.information.dk/debat/2011/07/papirloese-latinoer-usas-nye-underklassePapirløse

3. Sang: Maná ”Pobre Juan” KERNETEKST

4. La Bestia, kortfilm 2020, Gobelins Paris https://www.youtube.com/watch?v=JMfUdb9QUpM KERNETEKST

5. Film: Sin nombre Cary Fukunaga, 2009 KERNETEKST

6. DR dokumentar: Drømmen om USA del 1 - På Grænsen, nov. 2020   (https://www.dr.dk/drtv/episode/droemmen-om-usa_-paa-graensen_212137) KERNETEKST

7. Film: Maria llena eres de gracia, Joshua Marston, 2004 KERNETEKST


Factores push y pull


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Tilladte hjælpemidler til mundtl./skriftl. eksamen

Alle hjælpemidler er tilladte.

Det er ikke tilladt at bruge internettet under forberedelsen, dog vil der være adgang til

Lectio
OneNote
Digitalt materiale, der kan opbevares lokalt, dvs. på egen computer, må ikke tilgås via internettet, – Det kan fx være:

Undervisningsmaterialer (som fx e-bøger, konkrete opslag i databaser, i Wikipedia, i Infomedia el.lign.)

Adgang til følgende ordbøger er tilladt:

www.ordbogen.com  
Dansk-spansk/spansk-dansk

Følgende ’bøger’ må anvendes:
gamle opgaver
notater og guides

Internettet må kun benyttes til de digitale undervisningsmaterialer /
i-bøger, der fremgår af undervisningsbeskrivelsen, og de godkendte hjemmesider oplistet i eksamensreglementet.

Alle øvrige hjælpemidler er tilladt.
Kommunikation med omverdenen er ikke tilladt
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer