Skanderborg-Odder Center for Uddannelse HHX
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Skanderborg-Odder Center for Uddannelse HHX
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HH1B DA - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Z - Skanderborg Odder Center for Uddannelse
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Hold
2022 HH1B DA (
HH1B DA
,
HH2B DA
,
HH3B DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Journalistik
Titel 2
Sprog og Kommunikation
Titel 3
SO2
Titel 4
Dystopi - Utopi
Titel 5
Skriftlighed
Titel 6
Kommerciel kommunikation
Titel 7
Autofiktion og værklæsning
Titel 8
Kærlighedens kår - litteraturhistorisk forløb
Titel 9
Tendenser i samtiden
Titel 10
Litteraturhistorie: Kærlighedens kår
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Journalistik
Indhold
Kernestof:
Find jeres lektie i OneNote: Aviser og avisjournalistik (Webvisning)
Lektie: Nyhedskriterier og layout (Webvisning)
I skal færdiggøre jeres fremlæggelser i denne time
Lektie: Vinkling-Kilder- Nyhedsjournalistik (Webvisning)
Kære HH1B. I skal se de små videoer og besvare spørgsmålene, som jeg har skrevet ved siden af: Journalistisk praksis - film (Webvisning). Vi ses :-)
I skal arbejde med nyhedsgenrer, og dagens lektie finder I her: Nyhedsgenrer (Webvisning)
Dagens lektie finder I i OneNote: Nyhedshistorien (Webvisning)
I skal læse pptx'en om journalistisk sprog igennem: Det journalistiske sprog (Webvisning)
Læs om skrivemodeller: Indre komposition af avisartikler
Læs artiklen: Reportage_2021-11-07_Politiken_-side 14.pdf
I skal færdiggøre analysen af reportagen (opg. 1 og 2 markeret med gult). Se link:
Godt nytår :-)I skal have læst artiklen her: Unge kommer for at date og varme op -2022-11-19_Politiken (Webvisning)
I får de første 20 minutter til at blive helt klar til fremlæggelse af jeres besvarelse af opgaven fra sidst. I skal fremlægge i matrixgrupper. De, der var fraværende i timen torsdag, skal se tv-dokumentaren "Ryd Forsiden", episode 1: "Dødstrusler og
I skal læse om mediernes historie og besvare spørgsmål:
Du skal have lavet halvdelen af din skriftlige aflevering, dvs. du skal have skrevet 3600 tegn med mellemrum.
Skriftlighed. I arbejder videre med jeres aflevering i timen.
Vi arbejder videre med "Konstruktiv journalistik", og I skal læse artiklen: Nyhedskriterierne skal udfordres og nuanceres (Webvisning)
Læs om Meningsjournalistik (Webvisning)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Sprog og Kommunikation
Indhold
Kernestof:
Læs om Meningsjournalistik (Webvisning)
Lektie: ARGUMENTATIONSØVELSE (Webvisning)
Læs om argumentation: Argumenttyper og -kneb (Webvisning)
Læs Powerpointen igennem:PowerPoint: Argumenttyper og -kneb (Webvisning)
I skal lytte podcasten igennem og besvare spørgsmålene: Podcast: Adkomst: Stå skarpere som debattør - forstå og brug din adkomst (Webvisning)
I skal genlæse debatartiklen, som I skal lave analyse af i denne time: Debatindlæg: Det er kvinderne der bærer julen hjem; Politiken (Webvisning)
Læs om diskussion og lav øvelser (Webvisning)
Vi mødes i Teams kl. 13.05. Jeg har lagt mødet ind i jeres Teamskalender, så I kan bare klikke på linket der. I kan også gå direkte ind i mødet fra vores danskteam.
Vi mødes i Teams kl. 8.05
I skal være færdig med den sproglige analyse af Stoltenbergs tale: Jens Stoltenbergs tale - opgaver (Webvisning)
Læs opgavetekst og skriveskabelon igennem: Debatindlæg - opgaveformulering (Webvisning)
Læs pptx'en igennem: TALER - Powerpoint 2 (Webvisning)
Læs jeres tale igennem, så I er klar til at skrive videre og færdiggøre den i den første time. Lektie er at alle gruppemedlemmer finder på to forslag til billedsprog, der kan anvendes og to forslag til sproglige figurer.
Medbring en flaske vand eller sodavand. Vi holder selskab/møde :-)
Udlevere roman
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
SO2
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Dystopi - Utopi
Indhold
Kernestof:
Jeg håber, I har haft en god påskeferie. I skal have læst de to første kapitler i "Se dagens lys", s. 5 - 33
Vi fortsætter med "Se dagens lys". Læseplanen er her: VÆRKLÆSNING: Se dagens lys (Webvisning)
Vi skal læse lidt baggrundslitteratur.. SE OneNote: Undergange - baggrund (Webvisning)
Denne gang skal I have læst til s. 154 i "Se dagens lys": VÆRKLÆSNING: Se dagens lys (Webvisning)
"Se dagens lys" skal læses færdig
Lektie: Filmanalyse (Webvisning)
Se i OneNote under Fredag: Filmanalyse (Webvisning)
Du skal se den kortfilm, som din gruppe arbejder med, igen. I har givet hinanden lektie for i gruppen, så I er (næsten) klar til fremlæggelse. I får ca. 20 minutter til at blive helt klar, og derefter er der fremlæggelse af jeres analyse. Dem, der v
Læs digtet igennem et par gange: Michael Strunge: Det kommende (Webvisning)
Film: Medbring gerne lidt "hygge"
Lektie: Se i OneNote: The Truman show: Perspektivering (Webvisning)
Kig powerpoints og noter igennem, så vi er klar til at komme videre med dette fokusområde
Se OneNote: Fagre nye verden - Aldous Huxley, 1932 (Webvisning)
Læs om: Økokritik (Webvisning)
Vi skal høre de to oplæg om Ørntofts digte. Derefter arbejder vi med skriftlighed. Læs novellen, som I skal skrive opgave om: Litterær analyse: Kablet (Webvisning)
Læs Olga Ravn: De ansatte, 2018 (Webvisning)
Vi arbejder med skriftlighed i denne lektion. I skal have skrevet en normalside af jeres opgave. Det kan være miljøkarakteristik eller personkarakteristik - det bestemmer I selv. Samtidig skal I forberede 3 spørgsmål til teksten eller til opgaven, so
Læs: "Patienten" af Peter Seeberg (Webvisning)
I skal læse teksterne til det etiske dilemma, som I skal diskutere. I er fordelt således: Simon, Oscar, Kasper, Cecilie, Marie, Kitusan, Benjamin, Frederik, Tobias, Andrea, Jonas, Magnus K, Nikolai læser teksterne om KUNSTIG INTELLIGENS - AI: (Webvi
I har de første 25 minutter til at forberede jeres diskussion. Herefter starter "Debatten". Hvis ikke jeg er der lige kl. 12, går I selv i gang i jeres arbejdsgrupper. I finder alt materialet her: ETISKE DILEMMAER (Webvisning)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Skriftlighed
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage :-) Vi starter skoleåret med et skriftlighedsforløb, så I kan få genopfrisket noget af det, I lærte sidste år, og så I kan blive klar til første afleveringsopgave. I har ingen lektie for. Jeg glæder mig til at se jer.Mange hilsner f
I skal læse miljøkarakteristikkerne som jeres makkere har lavet, og forberede feedback:
Læs om personkarakteristik og fortæller: Næste step i processkrivningen (Webvisning)
I skal igen give hinanden feedback på opgaverne i jeres makkerskabsgruppe. I finder feedbackspørgsmål her: Feedbackspørgsmål (Webvisning)
Skriftlighed. I skal have læst to af jeres kammeraters udkast til personkarakteristik (minimum 2400 tegn med mellemrum). Feedbackspørgsmål og -grupper finder I her: Feedbackspørgsmål og grupper (Webvisning) Forbered jer på at give hinanden en god o
"Nøjsomheden": I skal læse til side 97. Under læsningen skal I notere 3 karakteristiske træk for hver af personerne (Husk at dokumentere vha. citater i teksten.
Lektie til tirsdag d. 20.8: Nøjsomheden (Webvisning)
I skal have læst jeres kammeraters opgave og have givet jeres feedback.
Du skal læse i Nøjsomheden til s. 201. Find på tre spørgsmål til teksten. Spørgsmålene skal lægge op til diskussion og fortolkning, og du skal selv have et bud på svaret på spørgsmålene.
Du skal være så langt med din opgave, at du kun mangler småting, evt. kun korrekturlæsning. Opgaven skal afleveres i aften.
Lyt til musikken og læs teksten: Lektie: Tro, håb og kærlighed (Webvisning)
Præsentation af opgaven om "Nøjsomheden"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Kommerciel kommunikation
Indhold
Kernestof:
Vi starter på et nyt fokusområde, nemlig Kommerciel kommunikation. Derfor skal I læse kapitlet: 5.6 Reklamer I skal læse hele kapitlet og lave overstregninger i teksten, så I får styr på de forskellige genrer mv.
I skal læse denne Sway igennem: Intro til reklamer: (Webvisning).Sørg for at læse det hele og klikke på billeder mv., så I er klædt på til arbejdet i morgen :-)
Vi fortsætter arbejdet med analyse af kampagne. I har selv givet hinanden lektier for i grupperne: Oplysningskampagne: Rådet for sikker trafik (Webvisning)
Vi skal arbejde med en bestemt opgavegenre, så I skal læse denne tekst: OPGAVETYPE: Analyse, sammenligning og vurdering (Webvisning)
Opgavebesvarelse:Kampagneanalyse
Vi fortsætter arbejdet med værkanalyse i denne lektion.
Gruppe 1, 3 og 4 er klar til at fremlægge. Gruppe 1 går i gang kl. 9.30 efter fraværsopfølgning, så sørg for at være der til tiden.
Som forberedelse til fremlæggelserne skal I læse debatindlægget og svar, som ligger her: Debat i JP om Andels kampagne (Webvisning)
Udlevering af roman
I skal have skrevet mindst 1 normalside (2400 tegn) af analysedelen af jeres opgave. Sørg for at have 3 kopier af jeres analyse, så I kan uddele den i jeres sparringsgruppe.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Autofiktion og værklæsning
Indhold
Kernestof:
Hvis der skulle komme et menneske forbi, læs til side 82 (til og med kapitel 13)
Peerfeedback. Sørg for at I har kopieret jeres tekst fra sidste time i 3 eksemplarer.
Hvis der skulle komme et menneske forbi; læs til side 204 (til og med kapitel 34)
"Hvis der skulle komme et menneske forbi" skal være færdiglæst
Læs uddraget fra: Livsværk - Om autofiktion (Webvisning)
Introduktion af essayopgave
Undervisningsevaluering + tilbagemelding på opgave
I skal læse samme lektie som sidst. Genlæs den, så I kan huske den. Lektien ligger i OneNote: Nike - Caspar Eric, 2015 (Webvisning)
Husk undervisningsevaluering
Sidste gang arbejdede vi med et af Caspar Erics ældre digte. Til denne gang skal I læse to nye digte fra: Caspar Eric_ Nye balancer_2023 (Webvisning).
I får lov at arbejde med jeres essayskrivning i denne lektion.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Kærlighedens kår - litteraturhistorisk forløb
Indhold
Kernestof:
Kære HH2B. Jeg har oprettet et møde i vores danskteam. I finder det nederst i "Generel". Vi ses :-)
Vi fortsætter arbejdet med Marie Grubbe. Vi aftalte, at I skal færdiggøre spørgsmålene om samtiden og litteraturhistorien på spørgsmålsarket. Jeg har markeret felterne, I skal lave med lyseblåt. i finder arket her:
Vi starter timen i morgen med at læse teksten: J.P. Jacobsen: Marie Grubbe (sidste kapitel) (Webvisning). Hvis nogen af jer vil læse lidt på forhånd, har I hermed linket.
Intro til skriftlig årsprøve
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Tendenser i samtiden
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage efter en forhåbentlig dejlig sommerferie🌞😊 Jeg har glædet mig til at se jer igen.
Skriftlighed. I skal have læst to af jeres kammeraters udkast til personkarakteristik (minimum 2400 tegn med mellemrum). Feedbackspørgsmål og -grupper finder I her: Feedbackspørgsmål og grupper (Webvisning) Forbered jer på at give hinanden en god o
"Nøjsomheden": I skal læse til side 97. Under læsningen skal I notere 3 karakteristiske træk for hver af personerne (Husk at dokumentere vha. citater i teksten.
Lektie til tirsdag d. 20.8: Nøjsomheden (Webvisning)
I skal have læst jeres kammeraters opgave og have givet jeres feedback.
Du skal læse i Nøjsomheden til s. 201. Find på tre spørgsmål til teksten. Spørgsmålene skal lægge op til diskussion og fortolkning, og du skal selv have et bud på svaret på spørgsmålene.
Du skal være så langt med din opgave, at du kun mangler småting, evt. kun korrekturlæsning. Opgaven skal afleveres i aften.
Lyt til musikken og læs teksten: Lektie: Tro, håb og kærlighed (Webvisning)
Præsentation af opgaven om "Nøjsomheden"
"Nøjsomheden" skal være færdiglæst. Vi starter på gruppearbejde om romanen. I skal arbejde i 4-mandsgrupper, som I selv får lov at lave.
Opsamling på "Tro, håb og kærlighed"
Gruppearbejde om "Nøjsomheden". Husk romanen.
Vi trækker nu kønsdebatten op til vores tid, og I skal derfor læse følgende: Tendenser i det senmoderne samfund (Webvisning)
Snak om terminsprøve
I disse timer skal vi arbejde med og diskutere den moderne manderolle......spændende 🙂
Velkommen tilbage fra ferie.🙂 Vi tager hul på et nyt vigtigt område inden for nyeste tids litteratur. Dagens lektie finder I her: SAMFUNDSKRITISK REALISME (Webvisning)
Lektie: Torben og Maria - Naja Maria Aidt, 2006 (Webvisning)
Lektie: Kærlighedsdigte fra tre perioder (Webvisning)
Vi blev ikke færdig med analysen af kærlighedsdigtene, så dem starter vi med. Derefter skal vi tilbage til kritisk realisme under Det moderne Gennembrud. Lektien finder I i OneNote:
Ingen lektie, men kopier dokumentet ind til jer selv, så I kan skrive i det: 1800-tallet på vrangen (Webvisning)
I skal læse om: Minimalisme (Webvisning)
I skal læse om Helle Helle: Helle Helle_En stol for lidt (Webvisning)
I skal læse afsnittet et afsnit om Helle Helle og impressionisme, og I skal læse novellen: "Der er ikke flere sennepsmarker i Danmark": Helle Helle: Der er ikke flere sennepsmarker i Danmark (Webvisning)
I skal til denne time have set: "Hvor kragerne vender". Filmen ligger på dr: DRTV - Hvor kragerne vender
Husk: Repetition opdelt i fokusområder??
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Litteraturhistorie: Kærlighedens kår
Indhold
Kernestof:
Vi skal tilbage på sporet mht. vores fokusområde "Kærlighedens kår". Derfor opsummerer vi kort, hvilke forskellige aspekter af kærlighed, vi har mødt i de tekster, vi har læst. Derefter tager vi hul på romantikkens kærlighedsopfattelse. I finder dage
Læs disse tre korte tekststykker til denne lektion:
Afsnit
I skal læse både på dansk og på svensk i dag. Tjek i klassenotesbogen: Nationalromantikken (Webvisning)
Alle grupper skal være klar med deres analyse af nationalsangene. I har individuelt ansvar for, at arbejdet er færdigt :-) Danske nationale hyldestsange (Webvisning)
Lektie: Perspektiv til vores samtid: (Webvisning) . Jeres lektie er markeret med gult.
Vi vender nu tilbage til romantikken, og I skal læse om: Poetisk realisme (Webvisning) og besvare spørgsmål.
Læs/Lyt til Drøm og virkelighed af Thomasine Gyllembourg (Webvisning)
Lektie: "Sildig opvågnen" af St. St. Blicher (1828) (Webvisning)
Kære HH3B. Jeg har fået denne vikartime i morgen. Vi lytter/læser de sidste afsnit af "Sildig opvågnen", og så skal I i gang med arbejdet med teksten. Derfor: Hvis I er kommet bagud med læsning af teksten, må I skynde jer at få det indhentet inden i
Til i morgen skal I have lavet opgave 2 om Elise/ Fru L, og I skal have læst Elise breve grundigt (opgave 4): Sildig opvågnen - opgaver (Webvisning)
HUSK: Høretelefoner, oplader og madpakke mv. :-)
Kære HH3B. I skal i denne time læse jer ind på Det moderne gennembrud og besvare nogle spørgsmål, som vi samler op på i vores timer på torsdag. Lektien ligger her: DET MODERNE GENNEMBRUD (Webvisning)
Vi starter timen med at samle op på spørgsmålene om "Det moderne gennembrud, som I besvarede, da I sad selv i tirsdags.Som lektie til timen i dag skal I læse Herman Bang: Den sidste balkjole (Webvisning)
HUSK AT HENTE "ET DUKKEHJEM"
Ingen lektier. Det er jo snart jul 🧑🎄🎄
Evt. Alexander Kølpins "Under bæltestedet" (2006).
I skal have læst 1. akt i "Et dukkehjem" af Henrik Ibsen
Et dukkehjem _ordforklaringer 1. akt.docx
2. akt skal være færdiglæst
I læser 3. akt af "Et dukkehjem" og tager noter til spørgsmålene: Et dukkehjem, 3. akt (Webvisning)
Vi skal samle op på jeres padlet om "Et dukkehjem", så alle grupper skal have læst jeres besvarelse af spørgsmålene igennem, så I kan fremlægge det for resten af klassen; Et dukkehjem - padlet (Webvisning)
Tjek af Examcookie. Husk jeres Unilogin. Det skal I bruge.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 35
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/3563/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74362061813", "T": "/lectio/3563/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74362061813", "H": "/lectio/3563/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74362061813" }