Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Skanderborg Odder Center for Uddannelse
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 HH1E DA (HH1E DA, HH2E DA, HH3E DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Selvfortællinger (Grundforløb)
Kernestof:
- Morten Pape "Planen" (uddrag) (2015)
- Tove Ditlevsen "Til mit døde barn" (1937)
- Maja Lee Langvad "Find Holger Danske" (2006) (uddrag)
Supplerende stof:
- Thomas Korsgaard Hvis der skulle komme et menneske forbi (2015) (uddrag)
Særlige fokuspunkter
Eleverne skal:
- Have en grundlæggende forståelse af forskellige teksttyper og genrer
- Have kendskab til grundlæggende redskaber til tekstanalyse
- Kunne redegøre for, hvordan forskellige selvfortællinger kommer til
udtryk i forskellige teksttyper
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Grafiske romaner
I dette forløb arbejder vi med grafiske romaner - hvad de er, og hvad de ikke er. Vi lærer et helt nyt begrebsapparat at kende, og vi lærer at analysen af grafiske romaner ikke ligger i tekst eller billede, men et sted i symbiosen mellem de to.
Kernetekst: "At læse tegneserier. At lave tegneserier", Ida Korneliussen. Cobolt.
- al teori herfra
- kronologisk læsning af teksteksempler fra bogen
Derudover:
- "Sin City: En dødbringende dame" (uddrag), Frank Miller
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Retorik 1
Dette forløb introducerer eleverne til de mest basale værktøjer indenfor retorisk analyse. Med udgangspunkt i "Håndbog til dansk" arbejder vi os igennem et udvalg af teksteksempler, for derefter at styre fokus over mod politiske taler.
Forløbet inkluderer også skrivning og afholdelse af egen politiske tale.
Kernetekster:
"Håndbog til dansk":
- https://hbdansk.systime.dk/?id=204
- https://hbdansk.systime.dk/?id=205
Derudover:
- Lars Løkke Rasmussens afskedstale til Venstre: https://www.youtube.com/watch?v=ZbImnpZ9Jp8
- Statsminister Helle Thorning-Schmidts tale 1. maj 2013
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Værklæsning: "Den danske borgerkrig 2018-2024"
I dette forløb læser og arbejder vi med Caspar Kolling Nielsens roman "Den danske borgerkrig 2018-2024".
Vi læser romanen individuelt, men arbejder med den i plenum.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kvinder i litteratur og kultur
Dette forløb handler om kvinder.
Kvinder er altid blevet set ned på - ikke kun af mænd, men også af samfundet generelt, ligeså vel som af andre kvinder.
I dette forløb arbejder vi med holdninger og portrætteringer af kvinder gennem tiden - fra Det Moderne Gennembrud til #MeToo-bølgen.
Helt centralt i forløbet står arbejdet med Henrik Ibsens "Et Dukkehjem", som vi læser og analyserer på forskellige måder. Vi skal også arbejde skriftligt med "Et Dukkehjem", som bliver behandlet og analyseret skriftligt med fire forskellige udgangspunkter, både datidigt og nutidigt.
Derudover skal vi arbejde med Sædelighedsfejden generelt, Herman Bang og Sofie Linde.
Arbejdsformer:
Litteraturlæsning og -analyse
Kanonforfatter
Klassediskussioner
Skriftligt arbejde
Materiale:
Folkevise: "Ebbe Skammelsøn"
Henrik Ibsen: "Et Dukkehjem"
Sædelighedsfejden: "Sædelighedsfejden" (https://detmodernegennembrud.systime.dk/?id=141)
Herman Bang: "Den sidste balkjole"
Sofie Linde: "Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla (https://www.dansketaler.dk/tale/sofie-lindes-tale-ved-zulu-comedy-galla-2020/)
Mathilde Moestrup: "Sofie Lindes tale hjælper ikke alle dem, der følte sig nødsaget til at give et blowjob" (https://www.information.dk/debat/2020/09/sofie-lindes-tale-hjaelper-foelte-noedsaget-give-blowjob)
Tarana Burke: "Me Too is a movement, not a moment" (https://faktalink.dk/metoo?check_logged_in=1)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Retorik 2 + Diskursanalyse
I dette forløb vender vi tilbage til arbejdet med retorik, som vi havde i 1.g.
Vi bygger således ovenpå vores begrebsforståelse og tilføjer et nyt niveau; diskursanalyse.
I diskursanalysen arbejder vi med sprog og den effekt, de rette ord kan have i en specifik kontekst.
Vi arbejder med et stort begrebsapparat, som vi hele tiden kontekstualiserer, så teorien bliver så anvendelig som mulig.
Forløbet centrerer sig om bogen "Håndbog til dansk" og dens kapitel om netop diskursanalyse, men vi vil også bruge et udleveret kompendium som base for vores analyse.
De teksteksempler, vi analyserer, kommer fra de to steder.
Arbejdsformer:
Klassediskussion
Partnerdiskussioner
Skriftligt arbejde
Klasseoplæg
Artikellæsning
Materiale:
Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk", '4.11 Diskursanalyse' (https://hbdansk.systime.dk/?id=202)
Udleveret kompendium: "Diskursanalyse i dansk: Sprog, magt og identitet"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Lyrik
Dette forløb beskæftiger sig med genren lyrik.
Vi skal arbejde med forskellige former for lyrik, og vores analysearbejde støttes af solid teoretisk baggrund.
I forløbet skal vi læse Yahya Hassans digtsamling fra 2013 som værk, og vi skal arbejde med følgende kanonforfattere:
Holberg, Grundtvig, Oehlenschläger, Steen Steensen Blicher, H.C. Andersen, Herman Bang, Johanes V. Jensen, Tom Kristensen Peter Seeberg, Klaus Rifbjerg.
Helt centralt for forløbet er et stort projekt, hvor I i mindre grupper får ansvaret for at arbejde med en lyriker, udvælge materiale til en undervisningssession samt undervise resten af klassen.
Indhold:
Værklæsning: Hassan, Yahya: "Yahya Hassan" (2013)
Seeberg, Peter: "Patienten"
Holberg, Ludvig: "Slutning"
Grundtvig, Niels Frederik Severin: "Dejlig er den himmel blå"
Oehlenschläger, Adam: "Aarstiderne"
Oehlenschläger, Adam: "Guldhornene"
Pontoppidan, Henrik: "Grundlovsdag 1885"
Blicher, Steen Steensen: "Sig nærmer tiden"
Andersen, H.C.: "Mit Barndomshjem"
Bang, Herman: "Den Dag"
Bang, Herman: "Venus, Skamløse Kvind"
Jensen, Johannes V.: "Cecil"
Blixen, Karen: "Vinger"
Kristensen, Tom: "Portræt"
Kristensen, Tom: "Golden Gate"
Rifbjerg, Klaus: "Røntgen"
Rifbjerg, Klaus: "Afskåret"
Baggrundsmateriale:
Kompendium: Lyrikkompendiet (diverse litteraturhistoriske gennemgange, teoretisk baggrundsmateriale, analysevejledninger, etc.)
https://forfatterweb.dk/oversigt/perioder/oplysningstiden?check_logged_in=1
https://www.youtube.com/watch?v=U57gznN-48Q&t=310s
https://forfatterweb.dk/oversigt/blicher-steen-steensen
https://litteratursiden.dk/forfattere/steen-steensen-blicher
https://dansksiderne.dk/index.php?id=3450
https://forfatterweb.dk/oversigt/zjvjensen00
https://litthist.systime.dk/?id=171
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Avisjournalistik
Dette forløb beskæftiger sig med avisjournalistik i alle dens former.
Vi skal arbejde med sprogligheden i avisjournalistikken, forskellige avistyper og deres læsere, de forskellige artikeltyper, etc.
Vi læser også værket "Find Holger Danske", som vi skal bruge som udgangspunkt for vores arbejde med journalistik.
En stor del af dette forløb er centreret om elevernes eget arbejde med artikler, og særligt arbejdet med at skrive hhv. anmeldelser, undersøgende journalistik, nyhedsreportage, samt analysere meningsjournalistisk fylder meget.
Af relevante begreber, som læres i dette forløb, kan nævnes:
Nyhedstrekanten
Hey-You-See-So?-modellen
Avistyper
Stofområder
Samfundsområder (Jürgen Habermas' offentlighedsmodel)
Nyhedskriterierne
Tekstlayout
Billedlayout
Kilder
Vinkling
Nyhedsjournalistik
Meningsjournalistik
Materiale:
Værk: Langvad, Maja Lee: "Find Holger Danske"
Avisjournalistik: https://hbdansk.systime.dk/?id=218
Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag"
Martin A. Hansen: "Roden"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3563/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74362061816",
"T": "/lectio/3563/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74362061816",
"H": "/lectio/3563/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74362061816"
}