Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Skanderborg Odder Center for Uddannelse
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 HH1F EN (HH1F EN, HH2F EN, HH3F EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Business Ethics and Business Communication
Grundforløb.
I dette forløb skal elevernes forståelse og kendskab til merkantile og samfundsrelaterede tekster styrkes. Derudover skal eleverne:
• opnå en større sproglig bevidsthed inden for det merkantile og samfundsmæssige område
• opnå kendskab og forståelse for grundlæggende etiske og moralske
spørgsmål og problemstillinger
• relatere sig til disse problemstillinger gennem diskussion og skriftligt arbejde
• anvende relevant viden om præsentationsteknik
• præsentere relevant information om en virksomhed, derunder f.eks. historie, målgruppe, Code of Conduct, CSR (Social Responsibility) osv. og samtidig vise, at de kan anvende viden fra forløbet ’Business Ethics’ og andre
fag som f.eks. Afsætning
• forholde sig kritisk overfor egen og andres præstation(er) ved hjælp af præsentationsteknik
• opnå en større viden inden for det merkantile område samt et større ordforråd og fagterminolog
Fra lærerplanen:
• sproglig variation og sproglige udtryksformer, herunder økonomisk og erhvervsrettet fagsprog
• almene og erhvervsrelaterede kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
Faglige mål:
• Introduktion til Ciceros Pentagram
• Fortrolighed ved CSR
• Øget merkantilt ordforråd
Materiale:
- We’ll never buy cheap fashion again, 5 ns
- Nike and child labour – how it went from laggard to leader, Mallen Baker,
29. Feb. 2016), 4.5 ns
- Schooley, Skye “What Is Corporate Social Responsibility” 22. April 2019, 4
ns
- Blood, Sweat and T-shirts (mitCFU, 60 min), 3 ns
- Netflix. Broken. “Plastic Waste” (s. 1, ep. 4, 58 min), 2,9 ns
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Getting Graphic
Dette forløb beskæftiger sig med grafiske romaner - hvad de er, og hvad de ikke er.
Vi lærer et helt nyt begrebsapparat at kende, og vi lærer således at analysere grafiske romaner ikke kun som tekst og billeder - men i en symbiose mellem de to.
Kernetekst: "Getting Graphic": Bo Høpfner Clausen og Jesper Kaalund. Gyldendal.
- al teori herfra
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Værklæsning: "Lord of the Flies"
I dette forløb læser vi romanen "Lord of the Flies" og arbejder med den.
Vi læser bogen individuelt og arbejder med arbejdsspørgsmål sammen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Evil
I dette forløb arbejder vi med ondskab.
Vi skal arbejde med årsager til, at nogle mennesker ender med at begå voldsomme og onde forbrydelser, og vi skal læse både fiktions- og non-fiktionstekster.
Arbejdsformer:
Litteraturlæsning og -analyse
Klassediskussioner
Skriftligt arbejde
Materialer:
"Wider Contexts", *Evil*: (https://widercontexts.systime.dk/?id=132)
- herunder følgende tekster:
Sean Spence: Bad or Mad
Elisabeth Jennings: Warning to Parents
Edgar Allan Poe: The Tell-Tale Heart
Bret Easton Ellis: "American Psycho", 'Killing Child at Zoo'
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Horror
Dette forløb har til formål at gøre eleverne bevidste om en af de mest populære genrer i underholdningsbranchen, nemlig horrorgenren. Det er spændende at dykke ned i gysergenrerne, fordi der her gemmer sig historier om hvem mennesker i virkeligheden er inderst inde.
Forløbet blander klassisk litterær analyse med et teoretisk framework fra psykologien og biologien, så vi bedre kan forstå horrorgenrens næsten dyriske tiltrækningskraft.
Arbejdsformer:
Litterær analyse
Filmanalyse
Klassediskussioner
Partnerarbejde
Skriftlighed
Materiale:
Kristian Ring Mortensen: "Fearing Vampires" (uddrag af speciale)
Bram Stoker: "Dracula" (https://www.gutenberg.org/cache/epub/345/pg345-images.html) (chapter 2, chapter 3)
Mark Gatiss: "Dracula", episode 1
Mathias Clasen: "Lessons from a terrified horror researcher" (https://www.youtube.com/watch?v=6St5R2bYMOY)
Mathias Clasen: "Anatomy of the Zombie", pp. 1-10
Frank Darabont: "The Walking Dead", episode 1
Robert Kirkman: "The Walking Dead" vol. 01 'Days gone Bye' (https://www.calameo.com/read/0070870331f63799d56d2)
Video game: "Slender: The Eight Pages"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Skriftlighed og grammatik
I dette forløb har vi arbejdet med grammatiske emner og de forskellige skriftlige genrer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Ireland
I dette forløb arbejder vi med Irland og dets komplicerede forhold til Storbritannien.
I forløbet arbejder vi med litteratur og film, som hver på deres måde belyser Irlands historie, kultur og samfundsforhold.
Centralt i forløbet står bogen "The Island of Ireland", hvorfra størstedelen af de litterære tekster hentes.
Arbejdsformer:
Værklæsning
Litteraturanalyse
Klassediskussioner
Klasseoplæg
Materialer:
Rosanne McCollum: "The Island of Ireland" (https://ireland.systime.dk/?id=1)
- herfra hentes baggrundstekster vedr. historie, kultur og samfundsforhold
William Butler Yeats: "Sixteen Dead Men"
William Butler Yeats: "The Stare's Nest by my Window"
Declan J. Connaughton: "Field of Tears"
Neil Jordan: "Michael Collins"
Sally Rooney: "Normal People"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
The American Frontier and Wilderness
I dette forløb arbejder vi med skabelsen af USA som selvstændigt land, og vi har især fokus på den amerikanske lyst til at søge "mod vest" - mod ukendte horisonter.
Størstedelen af materialet findes i et kompendium, som indeholder fiktionstekster og faktatekster.
Vi arbejder også med filmen "Independence Day" og dens repræsentation af amerikanske værdier.
Materiale:
Kompendium: "Into the Wild - The American Frontier and Wilderness"
- Fiedler et all.: "American Beliefs and Values"
- Lazarus, Emma: "The New Colossus"
- Hamilton, Bob: "A Father Tells His Son"
- Jefferson, Thomas: "The Declaration of Independence In Congress July 4th 1776"
- Kearny, Edward N.: "The Frontier Heritage"
- Atwood, Margaret: "The Frontier"
- Thoreau, Henry David: "Walden" (excerpt)
Emmerich, Roland: "Independence Day"
https://www.nps.gov/stli/learn/historyculture/places_creating_statue.htm
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Empire - Britain in India
Dette forløb arbejder med Storbritanniens tilstedeværelse i Indien.
Forløbet strækker sig fra koloniseringen af Indien og årsagerne hertil og op til, at briterne trækker sig ud af Indien.
Formålet med forløbet er naturligvis at lære eleverne om Indien som land før, under og efter besættelsestiden, men især er fokus på menneskelige interaktioner briter og indere imellem.
Arbejdsformer:
Tekstlæsning og -analyse
Klassediskussioner
Skriftlighed
Materiale:
Diverse temaindledende tekster, arbejdsspørgsmål og quizzer fra "Wider Contexts: Empire" (https://widercontexts.systime.dk/?id=134)
Shakespeare, William: "The Tempest" (excerpt)
Rudyard Kipling: "The White Man's Burden"
Rudyard Kipling: "Lispeth"
George Orwell: "Burmese Days"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Great Britain - Indians in Britain
I dette parallelforløb til det foregående arbejder vi med inderes, og deres efterkommeres, liv i Storbritannien.
Livet som immigrant i Storbritannien er ikke nødvendigvis let, men når man ovenikøbet kommer fra en tidligere britisk koloni, møder man tilsyneladende større modstand.
Forløbet beskæftiger sig med forskellige tekster med fokus på hverdagen som immigrant i Storbritannien, og det sluttes af med tre artikler, som trækker "Empire"-problematikken helt op i 2025.
Arbejdsformer:
Tekstlæsning og -analyse
Partnerdiskussioner
Klassediskussioner
Skriftligt arbejde
Artikellæsning
Kildekritik
Materiale:
Diverse temaindledende tekster, arbejdsspørgsmål og quizzer fra "Everyone Is Here" (https://everyoneishere.systime.dk/?id=1)
"Everyone Is Here", 'How Britain Has Been Shaped By Migration'
Everyone Is Here", 'Literature As A Special Mirror Of Identity Struggles'
John Agard: "Encounter"
John Agard: "Reporting from the Frontline of the Great Dictionary Disaster"
Powell, Enoch: "Rivers of Blood" (excerpt)
Cameron, David: "Speech on Radicalization, Islamic Extremism and the Failure of State Multiculturalism" (excerpt)
Mundair, Raman: "Day Trippers"
"Everyone Is Here", *Timeline: The History of Immigration and Diversity in Britain'
"Everyone Is Here", 'Chapter 3: Racism, Whiteness and White Privilege'
Gurinder Chadha: "Bend it like Beckham"
https://www.dailymail.co.uk/femail/article-10719039/Critics-blast-Bend-Like-Beckham-Parminder-Nagra-didnt-huge-star.html
Cook, Robin: "Chicken Tikka Massala speech (excerpt)
Major Lazer, Dj Snake, MØ: "Lean On" (https://www.youtube.com/watch?v=YqeW9_5kURI)
Dr. Bombay: "Rice and Curry" (https://www.youtube.com/watch?v=fKtNawQ3cxM)
Dr. Bombay: "SOS" (https://www.youtube.com/watch?v=kPpuEgAZ2rQ)
Naomi Canton: "British Indians Experiencing Prejudice in UK due to UK media focus on 'cows, curry and caste'" (https://timesofindia.indiatimes.com/world/uk/british-indians-experiencing-prejudice-in-uk-due-to-uk-media-focus-on-cows-curry-and-caste/articleshow/106459358.cms)
thehindu.com: "I am "hugely" proud of my Indian roots: British PM Rishi Sunak ahead of India visit" (https://www.thehindu.com/news/international/i-am-hugely-proud-of-my-indian-roots-british-pm-rishi-sunak-ahead-of-india-visit/article67277658.ece)
Rhea Mogul: "What do Indians think about Rishi Sunak’s rise? Like UK-India relations, it’s complicated" (https://edition.cnn.com/2022/10/26/india/rishi-sunak-india-british-ties-intl-hnk/index.html)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Communication strategies
Dette forløb samler op på de mest relevante begreber indenfor business communication. Med et fokus på etableringen af egen virksomhed, arbejder vi med kommunikationsstrategier i diverse situationer.
Materiale:
"CCC - Company, Culture and Communication" (Systime)
- https://ccc.systime.dk/?id=129
- https://ccc.systime.dk/?id=159
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3563/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74362061823",
"T": "/lectio/3563/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74362061823",
"H": "/lectio/3563/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74362061823"
}