Skanderborg-Odder Center for Uddannelse HHX
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Skanderborg-Odder Center for Uddannelse HHX
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 HH2B Hi - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Z - Skanderborg Odder Center for Uddannelse
Fag og niveau
Historie B
Lærer(e)
Hold
2023 HH2B Hi (
HH2B Hi
,
HH3B Hi
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Renæssance og opdagelserne
Titel 2
Imperialisme, industrialisering og nationalstater
Titel 3
Danmark i støbeskeen - Kampen om 1800-tallet
Titel 4
Nazisme og Holocaust
Titel 5
Fra fattighjælp til velfærdsstat
Titel 6
Det moderne Kina
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Renæssance og opdagelserne
Indhold
Kernestof:
Læs i Renæssancen - da mennesket kom i centrum, kapitel 1 s. 9-22
Afsnit
Arbejdsspøgsma_l kap 2 s31-34.docx
Læs kapitel 2: Firenze - Blomsterbyen. S. 30-49
Film: Den bevægede jord: DR2, 2009 - Den bevægede jord
Læs uddrag i kapitel 6: Naturvidenskaben og det ændrede verdensbillede: fra s. 173n-176ø samt s. 178n-187.
Arbejdsspørgsmål
Film: Cristopher Columbus: Fransk dokumentar, DRKultur, 2014 - Christopher Columbus
2. Europa og verden
Europa opdager verden
Arbejdsspørgsmål til film:
Spanierne i Amerika
Inkariget omkring 1500 Spaniernes vej til inkaerne Inkaen Atahualpas første møde med spanierne (engelsk tekst) Inkaen Atahualpa tages til fange
1.4.2. Den historiefaglige problemstilling
Spanierne erobrer Syd- og Mellemamerika, Spaniens rivaler, Var indianerne mennesker?
Konsekvenserne af koloniseringen.pptx
England og Frankrig i Nordamerika Nordamerika - den store europæiske indvandring
Skriveøvelse kolonisering .docx
Peer-feedback-skema.docx
De indianske kulturers forfald
25. Postkolonial historie The Rise of the West
Adam Smith om kolonihandel, 1776
Opgave om de danske kolonier
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Imperialisme, industrialisering og nationalstater
Globalisering
Indhold
Kernestof:
Globalisering 1850-1914 - da verden blev mindre.docx
Introduktion: Er nutidens globalisering ny?
Film: Den industrielle revolution - (BBC), DRKultur, 2013, Den industrielle revolution
Fra: 1. Storbritannien: Verdens centrum? Til og med: Britisk imperialisme
Præsentation_Storbritannien.pptx
3. Tyskland: Den ivrige efternøler? til og med Preussens svaghed, 1850
Afsnit
Se videoen nederst: 3. Tyskland: Den ivrige efternøler?
Nationaløkonomiens udvikling, 1841
Fra: 5. Rusland: En kolos på lerfødder?
Fra: Storbritannien som verdens politiske magtcenter 1850-1880
Hvid Mands Byrde, Rudyard Kipling, 1899
Fra: Magt er ret: Den politiske udvikling 1850-1871
Fra: Rusland på moderniseringskurs, 1860-1890
Fra: Storbritannien 1880-1914. Den trætte kæmpe
Kildeanalyse: Fange fra britisk koncentrationslejr, Boerkrigen Skamløst forsvar for imperialisme
Fra og med: Storbritanniens modsvar
Fra: Den Industrielle Revolution i Tyskland, 1850-1890
ra: Tyskland i 1890-1914: En nationalstat med styrker og udfordringer
Fra: Russisk udenrigspolitik, 1890-1914
Diskuter/vurdér opgaver
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Danmark i støbeskeen - Kampen om 1800-tallet
Vi tager fat på Danmark og starter ud med skabelsen af den den danske nationalstat og vej mod demokrati.
Indhold
Kernestof:
1.6.1. Grundlæggende kildeanalyse
3. Liberalisme og kritik af enevælden
Titel Casinomødet Kilder – Danmark i støbeskeen
4. Borgerkrig og grundlov
5. I Preussens skygge
Myter om krigen i 1864
Kilder – Danmark i støbeskeen
•Hvilken rolle spillede højskolebevægelsen i genrejsningen af landet? •Diskutér højskolens idegrundlag og dannelsesideal i forhold til overklassen og eliten. • •Inddrag kilden i jeres besvarelse - kildekritisk analyse
6. Andelsbevægelse og industrialisering
Bildung Danish.pdf
7. Forfatningskampen og de politiske partier
1. Optakten: Europa i krise
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Nazisme og Holocaust
Indhold
Kernestof:
Kilder – Nazisme og Holocaust
Afsnit
2. Nazisme, racisme og antisemitisme
3. Jødelovene: Diskrimination og tvangsudvandring
Læsning af kilden "Befolkningens reaktioner på Nürnberg lovene"
Film: Tysk film om Wannsee konferencen, 2022, Filmstriben: Wannsee konferencen
4. Isolation: Ghettoer og koncentrationslejre | Historieportalen
Holocaust_gruppearbejde.docx
5. I ly af krigen: Masseudryddelse | Historieportalen
Masseudryddelse.pptx
6. Gerningsmænd og tilskuere: Besatte og allierede lande | Historieportalen
Mennesker eller monstre?
Undersøg jødeaktionens omfang i Danmark – hvor meget gjorde tyskerne for at fange jøderne, og hvem deltog i aktionen? Vælg en af følgende opgaver:
7. Den danske undtagelse: Redningen i oktober 1943 | Historieportalen
Links om Holocaust
Henvisninger til øjenvidneberetninger om Holocaust
9. Historiebrug: Fra FN til Hollywood | Historieportalen 1.3.1. Historiebrugsformer | Historiefaglig arbejdsbog
Vælg et af eksemplerne fra tavlen, som I arbejder videre med.I skal tage stilling til følgende:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Fra fattighjælp til velfærdsstat
Indhold
Kernestof:
1. Velfærdsstatens rødder, mellemkrigstiden og Socialreformen 1933 | Historieportalen
Hvad er filmens syn på datidens fattigvæsen?Blev datidens fattige behandlet uretfærdigt – hvorfor/hvorfor ikke?Var man mere ond eller ligeglad i ”gamle” dage?
Samme lektie
Kanslergadeforliget - Berlingske Tidendes forside 29. januar 1933
Kanslergadeforliget 1933
2. Efterkrigstidens sociale velfærdsstat | Historieportalen
Kilder – Fra fattighjælp til velfærdsstat | Historieportalen
Poul Møller: Velfærdsstaten sløver modstandskraften (1956)
Diskursanalyse_historie.pptx
Mogens Glistrup i Focus (1971)Gruppearbejde:Hvem var Mogens Glistrup?Hvad fortæller han om i klippet?Hvordan bryder hans udtalelser med den hidtidige konsensus omkring velfærdsstaten?Hvad er kildens historiske kontekst?
3. Velfærdsstatens krise | Historieportalen
4. Nyorientering og reformer af velfærdsstaten | Historieportalen
Hvad forstår man ved begrebet Konkurrencestat? + et kort resume af kilden.Hvilken politisk ideologi er kilden udtryk for?Derefter laves der en SWOT-analyse af begrebet.
5. Konkurrencestaten som den moderne velfærdsstat | Historieportalen
Kilder – Fra fattighjælp til velfærdsstat | Historieportalen Ove K. Pedersen: Konkurrencestaten (2011)
6. Velfærdsstaten i fremtiden | Historieportalen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Det moderne Kina
Indhold
Kernestof:
Læs 1. "Riget i midten" – Kejsertiden i Kina (før 1911) | Historieportalen
2. Den republikanske periode (1911-1949) | Historieportalen
Himmelens mandat Nanjing-traktaten 1842
•Redegør for fordelene og ulemperne ved GMD’s modernisering i 1920’erne og 1930’erne. •Lav en komparativ analyse, hvor I sammenligner GMD’s økonomiske politik i 1930’erne med Suns socioøkonomiske visioner for en modernisering af Kina. Lever GMD op ti
Det moderne Kina.pptx
4. Maos røde pionerer – Kulturrevolutionen (1966-76) | Historieportalen
Individuel refleksionsskrivning i elevfeedback:
Film: Mao Zedong - Ondskabens ansigter - engelsk dokumentar, DRKultur 2017. Mao Zedong
5. Reformer og demokratibevægelse (1978-89) | Historieportalen
Kilder – Kinas moderne historie | Historieportalen
Læs kilden ”Den femte modernisering: Demokrati”, Wei Jingshengs vægavis på demokrativæggen 1978, og vurder, hvad det ifølge Wei Jingsheng er, de unge kinesere ønsker, og hvordan det adskiller sig fra, hvad de unge kinesere ønskede under Kulturrevolut
”Journalisten Mette Holms øjenvidneberetning om Massakren på Den Himmelske Freds Plads 1989”
En succeshistorie? – Kinas økonomiske udvikling siden 1990 | Historieportalen
Kig på tabellen ”Gennemsnitlig årsindtægt pr. indbygger (CNY) 1980-2010”, som er i kapitel 6, og undersøg, hvordan uligheden er vokset mellem land og by siden 1995. Vurder, hvordan det kan være, at reformerne kun i starten af 1980’erne havde en posit
Erklæring om normalisering af bilaterale forhold mellem Den Kinesiske Folkerepublik og Kongeriget Norge 2016
Læs Fra Marxisme til nationalisme – den politiske udvikling 1990-2019 og Nationalister og skjulte systemkritikere – de unge kinesere i dag
Et stærkt fædreland – forskellige eksempler på KKP’s nationalistiske propaganda efter 1990” og ”Eksempler på de unge kineseres nationalistiske ytringer online
https://www.basiclaw.gov.hk/en/basiclaw/index.html
Tema: Made in China 2025 | TEXT
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/3563/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74362062493", "T": "/lectio/3563/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74362062493", "H": "/lectio/3563/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74362062493" }