Skanderborg-Odder Center for Uddannelse HHX
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Skanderborg-Odder Center for Uddannelse HHX
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 HH2E Hi - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Z - Skanderborg Odder Center for Uddannelse
Fag og niveau
Historie B
Lærer(e)
Hold
2023 HH2E Hi (
HH2E Hi
,
HH3E Hi
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Faget og dets metoder
Titel 2
Forløb 2: Opdagelserne
Titel 3
Forløb 3: Industrialiseringen
Titel 4
Forløb 4: Første Verdenskrig
Titel 5
Forløb 5: Den Kolde krig
Titel 6
Forløb 6: Besættelsen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Faget og dets metoder
Som det første forløb, kigger vi på faget histories område og indhold, samt ikke mindst metoderne i faget.
Kernestof
-̶ historiebrug og formidling.
Materialer
- Metodedokument af egen tilvirkning
- Introduktionsopgave til metode af egen tilvirkning
- Kompendium af egen tilvirkning
-
Faglige mål
- Anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig
kritisk til kilder.
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Indhold
Kernestof:
Hej 2E! Så blev det endelig tid til noget historie, og vi starter med et forløb som er en introduktion til faget, og det bruger vi lige nogle uger på. Jeg har et kompendium med til jer på timen i morgen, med alle de tekster vi skal læse i forløbet, m
Hej 2E, Vi går videre med introduktion til historie, og i skal læse afsnittet om "Kildeanalyse og det funktionelle kildebegreb" + "Kildebegreber". Altsammen s. 15-24.
Stauning_kilde.pdf
Hej 2E, I skal læse afsnittene "Historiebevidsthed" og "Historiesyn" i kompendiet, til timen i morgen. OBS: hvis i gerne vil have kompendiet digitalt, så ligger det øverst i i mappen "Introduktion til Historie"
Hej 2E,
I skal læse artiklen "Nazistens oldebarn - hvor meget skal man rode i fortiden?" i kompendiet. Vi skal ikke gennemgå den så meget, men i skal kunne referere den ved timens start, inden vi skal se en dokumentar om den.
Instruktion vedr. afvikling af ETU og UMV
Hej 2E, Vi skal til at opsummere på vores introforløb, og jeg har lavet en plan for hvilke tekster i skal genlæse til timen, hvor i skal arbejde i grupper om at få lavet en "avis" om de forskellige begreber vi har arbejdet med. I kan se grupperne her
Intro til Historie 1
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb 2: Opdagelserne
dette forløb ser vi, i forlængelse af det foregående forløbs introduktion til den naturvidenskabelige revolution, på hvordan nye landvindinger indenfor skibsfarten, sammen med en øget handelsmæssig motivation, sendte europæerne ud i verden, hvor de opdagede nyt land og nye mennesker, hvor de handlede og missionerede, og hvor de slog sig ned.
Vi dykker ned i kapløbet mellem de europæiske stater, og ser på logikken bag opdagelsesrejserne, på vilkårene for disse rejser i 14-1700 tallet.
Vi ser på konsekvenserne af europæernes rejselyst for de folkeslag der mødte dem, og for europæerne selv. I denne forbindelse ser vi nærmere på arven efter de dansk vestindiske besiddelser i dagens Danmark.
Kernestof
- udviklingen i Europas position i verden
̶- udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
-̶ kultur i nationale og globale sammenhænge
- historiebrug og formidling
Faglige mål
- Reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
-̶ Analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
- Demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige
begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
Indhold
Kernestof:
Hej 2E,
Kap. 4.3 - Konger, krige, stater og folk.pdf
1. Aktør og struktur
3-4 -Skriveøvelse - opdagelserne.docx
Troelsen, Kolonitidens kulturmøder, august 2022.pdf
DRTV - Conquistadorernes storhed og fald: Inkaerne
Hej 2E, Vi skal samle op på skriveøvelsen fra sidst, og så skal i læse s. 8-16 i det kompendium i har brugt til skriveøvelsen.
i 1. modul samler vi op på film + tekst fra sidste time. Dokumentaren ligger på sidste time, til dem der gik før tid. I 2. modul skal vi kigge lidt på Spaniernes syn på koloniseringen, hvor vi skal analysere kilder. Få skimmet teksten fra sidst med f
Kilde 19: Tvangsarbejde for spanierne (1565)
Kilde 4: De spanske krav til den indianske befolkning (1513)
12. Historiebrug
7. Erindringshistorie
En rejse i krigens fodspor - oplæg til byrundtur.docx
8) Opdagelserne - arbejdsark.docx
25. Postkolonial historie
Opdagelser og imperialisme 14 - Giver det mening at undskylde for slaveriet i Dansk Vestindien.pdf Opdagelser og imperialisme 14 - Kolonitiden skal ikke undskyldes.pdf
DenSorteBog.pdf
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb 3: Industrialiseringen
Forløb om Industrialiseringen
Indhold
Kernestof:
Troelsen, Vejen til velstand, februar 2023.pdf
Statistik der viser økonomisk udvikling over tid.docx
Link til ON-fane
MindMeister: Online Mind Mapping and Brainstorming
Afsnit
Vi ser film i 1. modul, og i 2. modul skal vi arbejde lidt videre med videnskaben rolle. Der er ingen lektier!
James Poskett, Horizons. A Global History of Science. Penguin Books, 2022. Uddrag..docx
Kilder:
Opsamlingsark.docx
I skal læse. s. 25-28 (midtfor) i kompendiet. Det er ca. halvdelen af kap. 7.4.
I skal læse resten af kap. 7.4 til timen.
I skal læse om, hvorfor Industrialiseringen ikke begyndte i Asien, så det er kap. 7.5 til timen. i 2. timen skal vi læse lidt kilder om hvilken tænkning industrialiseringen bragte med sig.
Tilmeldingsskema idrætsdag 2024 skrivbar.pdf
På timen samler vi op på det sidste spørgsmål, og skal vi selv prøve at formulere problemstillinger til forløbet. OBS: Timen varer kun ca. 30 min, da jeg er blevet indkaldt andetsteds til møde. Der er ingen lektier.
Kap 13 - Historiesyn.docx
Vi skal læse lidt kilder om synet på teknologi under industrialiseringen og idag - der er ingen lektier
Max Weber og Rationalitetens jernbur.pdf
5) Opgave til Historiebevidsthed.docx
VI skal starte med vores forløb om 1. Verdenskrig, og jeg har desværre ikke nået at få vores kompendium færdigt, men jeg har taget vores første tekst ud, og lagt den op her, så den skal i læse til i morgen. Folkersen kap 8 - nationalisme, skolereform
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb 4: Første Verdenskrig
Indhold
Kernestof:
VI skal starte med vores forløb om 1. Verdenskrig, og jeg har desværre ikke nået at få vores kompendium færdigt, men jeg har taget vores første tekst ud, og lagt den op her, så den skal i læse til i morgen. Folkersen kap 8 - nationalisme, skolereform
I 1. modul skal vi samle op på arbejdet fra sidst (da jeg var syg), og så skal i læse én ud af 2 tekster om nationalisme, så vi kan blive klogere på hvad nationalisme er for en størrelse. Gruppe 1 skal læse om primordialteorien, og Gruppe 2 skal læse
I skal læse s.12 + 15-19 om klasser og arven fra industrialiseringen
Vi nåede ikke hele lektien til sidste gang, så der er ikke nogen lektier til 1. modul, men i kan se den vedhæftede video her, hvis i vil. I skal især lægge mærke til begrebet "La Belle Epoque (den smukke tid). Vi ser også filmen på klassen.
Lektier: i skal læse 27-30 i kompendiet, om krigsudbryddet.
Vi kører videre med 1. Verdenskrig, og i skal læse s. 33-38 i kompendiet - denne gang om krigens forløb.
Hej 3E, i skal læse om Versailles-freden, s. 39-43 til 2. modul. i 1. modul ser vi en dokumentar om krigen.
Hej 3E, Vi skal arbejder med, hvordan krigen forandrede verden, og hvilken rolle den har i vores bevidstehed. i 2. modul skal vi snakke lidt om hvordan man fremstiller historie. I skal læse s. 45-52 i kompendiet.
Vi skal se. filmen "1917" og se hvordan krigen er blevet portrætteret.
Vi ser vider på vores film - der er ingen lektier, men husk skriveredskaber til noter osv.
Hej 3E, vi skal samle op på vores film "1917", og så har jeg lavet en lille afstemning om vores næste forløb - hvor i kan vælge mellem et forløb om:
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb 5: Den Kolde krig
Indhold
Kernestof:
Forord | På sporet af historien
Styrkeforholdet mellem øst og vest | Verden efter 1914 - i dansk perspektivCubakrisen 1962 | Verden efter 1914 - i dansk perspektiv6) Cubakrisen - Dommedagsuret.pdf
I skal læse den vedhæftede tekst om Vietnamkrigen. Vietnamkrigen.docx
I skal læse om Vietnamkrigens betydning: Vietnamkrigens betydning.pdf
Hej 3E, Vi nærmer os så småt afslutningen på den kolde krig. I skal læse den vedhæftede tekst, som handler om Sovjetunionens økonomiske politik. I første time snakker vi lidt om det, og i 2. time tager vi til SOP-intro, og bagefter snakker vi lidt om
11) Den Kolde krig - arbejdsark.docx
I skal læse den vedhæftede tekst om opløsningen af Sovjetunionen og de østeuropæiske områder. 9) De kommunistiske regimer i Østeuropa falder.docx
Vi er ved at være ved afslutningen på vores forløb om "Den Kolde krig", og denne gang skal vi snakke om tiden efter Sovjetunionens sammenbrud. I skal læse de 3 vedhæftede artikler til vores dobbelttime.10) En ny verdensorden.docx 10) Fukuyama - liber
F11) Den Kolde krig - Skema.docx
Øst mod Vest 10 - Historien var alligevel ikke slut.pdf
Afsnit
Øst mod Vest 10 - vi er ikke i en ny kold krig.pdf Ekspert i global politisk risiko.pdf
Opsamlingsark.docx
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb 6: Besættelsen
Indhold
Kernestof:
Vi starter på vores forløb om besættelsen, der er ingen lektier.
Nu skal vi rigtig starte på vores forløb - jeg har kompendier med jer alle. Der er ingen lektier.
Der er Modstandskamp og Jødeaktion på programmet, og i skal læse s. Mellem erindring og glemsel s. 150-153 (til og med) + Vores Danmarkshistorie s. 222-227.
Kampen om jøderne.docx
4) Besættelsen - skema.docx
4) Besættelsen - pp.pptx
CFU-login
•Budskabet om at DK var befriet bragte meget glæde, især fordi det var Montgomery og briterne der befriede DK – hvorfor var det vigtigt? •Frygt for at blive ”befriet” af Sovjet/Rusland og reelt besat igen (som Polen, de baltiske lande osv) •I dokumen
Vi starter med at gennemgå det arbejde i lavede omkring retsopgøret og historiebevidsthed (fra timen onsdag d. 5/3), og så skal vi arbejde med mundtlige kilder. I skal læse:
Vi skal arbejde med erindringshistorie og fiktion, og i skal læse "Mellem erindring og glemsel" s. 10-15 +173-76
VI ser filmen færdig, og så introducerer jeg til den opgave i skal skrive over de næste moduler.
Historieopgave.pptx
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/3563/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74362062496", "T": "/lectio/3563/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74362062496", "H": "/lectio/3563/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74362062496" }