Titel
2
|
Skoleliv
Vi har i dette forløb arbejdet med forskellige perspektiver på hvordan man lærer noget. Vi har set på personlighedens betydning for læring og skolepræstationer: Perfektionisme, selvkontrol og personlig trivsel. Derefter stillede vi skarpt på opmærksomhed, perception og hukommelse samt motivation og læring i skolen med særligt fokus på kulturelle forskelle. Til slut arbejdede vi med social trivsel, gruppepsykologi og mobning i skolen samt betydningen af relationer mellem lærere og elever, herunder skæld ud, selfefficacy og mindset.
Kernestof:
Larsen, Ole Schultz, Psykologiens veje i-bogen, 2020:
Personlighedspsykologi, https://psykveje.systime.dk/?id=p4831 (1 ns)
The Big Five, https://psykveje.systime.dk/?id=p5664 (1 ns)
Skumfidus-undersøgelsen om selvkontrol, https://psykveje.systime.dk/?id=p5089 (2 ns)
Opmærksomhed, https://psykveje.systime.dk/?id=p5238 (3 ns)
Perception, https://psykveje.systime.dk/?id=p5237 (Stop ved objektperception) (3 ns)
Hukommelse, https://psykveje.systime.dk/?id=p5236 (8 ns)
Rosenthaleffekten, https://psykveje.systime.dk/?id=c13267 (0,5)
Stereotyper og fordomme, https://psykveje.systime.dk/?id=c11564 (3 ns)
Solomon Asch, konformitet, gruppetænkning og gruppepolarisering https://psykveje.systime.dk/?id=p5535 (3 ns)
Mobning: https://psykveje.systime.dk/?id=c12423 (2 ns)
Von Thuns kommunikationskvadrant: https://psykveje.systime.dk/?id=p5449 (2 ns)
Behavioristiske læringsformer, https://psykveje.systime.dk/?id=p5294 (2,6 ns)
Piagets kognitive læringsteori, https://psykveje.systime.dk/?id=c11718 (0,4 ns)
Samspilsprocesser og zonen for nærmeste udvikling, https://psykveje.systime.dk/?id=p5291 (1 ns)
Jensen, Charlotte T. og Katrine Quorning, Undersøgelser i psykologi, Ibogen:
Vil du have 100 kr. for at spille fodbold? https://undersoegelseripsykologi.systime.dk/?id=151
(3 ns)
Klinge, Louise m.fl.: Skole uden skældud – hvorfor og hvordan, Dafolo, 2020, 116-131 (15 ns)
Avisartikler:
Christensen, Bo Karl, Personlighed påvirker karaktererne mere end intelligens, Videnskab.dk, 2015 (3 ns)
Gymnasieelever er lige så stressede som de 20 pct. mest stressede voksne, Information, januar 2017.docx (4 ns)
Frank, Lone: Multitasking, Hvor kom jeg fra?, Weekendavisen, 2. marts 2012 (6 ns)
Andersen, Maria, Psykologiprofessor - Sådan motiverer vi os selv og andre, www.au.dk, 2012. (2 ns)
Analyse, God stemning i klasseværelset er afgørende for børns læring, Børns Vilkår 2013. Side 1, 5 og 6 (3 ns)
Hannibal, Jette_ Self-efficacy - Banduras teori om motivation, www.emu.dk, 2012 (4 ns)
Mainz, Pernille: Gymnasielærere vil have elever til at sige noget forkert, Politiken, 5.4.2020 (1 ns)
TedTalk:
Dweck, Carol: The power of believing that you can improve. November 2014 (1,5 ns)
Duckworth, Angela: Nøglen til succes? Viljefasthed. April 2013 (1 ns)
Supplerende stof:
Fokus på det praksis og anvendelsesorienterede:
TV-udsendelser:
DR1: De perfekte piger, 2025 (6 ns)
TV2: Presset Ungdom, del 2, 2023 (6 ns)
A Class Divided (udklip), You tube. (3 ns)
DR: 9.z mod Kina, afsnit 1, 2013 (8,5 ns)
DRTV: Mesterhjerner: Hukommelse, sæson 1, episode 3 (4 ns)
DR1: Mit liv med mobning, 2013 (3,5 ns)
YouTube klip:
The Marshmallow test, you tube
Crenshaw, Dave: The Myth of multitasking, You Tube.
Clive Wearing - The man with no short-term memory
The pygmelion effect and the Power of teacher expectation, 25. September 2011
Growth Mindset Video
Growth Mindset vs. Fixed Mindset
Solomon Ach, Konformity experiment, You Tube
RSA: Pink, Daniel: The surprising truth about what motivates us. 1. April 2010.
Andet materiale:
Børns Vilkår: Forside - SletDet Rådgivningen (redbarnet.dk)
Personlighedstest
Hukommelsestest
Berørte kernestofområder:
Kognition og læring
Psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
Perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Socialpsykologi:
Social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
Kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
Stereotyper, fordomme og diskrimination
Personlighed og identitet
Personlighed (Big Five)
Individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder (studie-) stress.
Faglige mål:
Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teo-rier, begreber og undersøgelser
Formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof
Kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag – inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger.
Demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske pro-blemstillinger i psykologisk forskning
Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
Der er læst ca. 102 normalsider i dette forløb.
|