Holdet 2024 ps2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Skanderborg Odder Center for Uddannelse
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e)
Hold 2024 ps2 (2024 ps2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Barnets Verden
Titel 2 Skoleliv
Titel 3 Livets Udfordringer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Barnets Verden

Om forløbet:
Vi har i dette forløb arbejdet med "Barnets verden", herunder almindelig omsorg og trivsel - men også omsorgssvigt, mønsterbrud og resiliens, med særligt fokus på børn af alkoholikere og anbragte børn.

Vi har været omkring følgende teorier, begreber og undersøgelser:
John Bowlby: Tilknytningens udvikling og barnets reaktioner ved adskillelse fra forældrene.
Mary Ainsworth: "Strange situation" og tilknytningstyper
Medfødte forskelle.
Daniel Sterns vigtigste begreber om omsorg og kontakt med barnet med fokus på kerneselvet.
Daniel Sterns metode.
Rene Spitz om Tilknytningsforstyrrelser: Hospitalisme og spædbarnsdepression.
Omsorgssvigt: Typer og reaktioner
Risiko og resiliens
Omsorgssvigt og hjerneudvikling
TV-udsendelsen: Er du mors lille dreng.
Forskning om børn af alkoholikere.
Indlært hjælpeløshed
Gruppepres og dansk drukkultur.
Eleverne har desuden ganske kort stiftet bekendtskab med det systemiske og det epigenetiske perspektiv på børns udvikling i forbindelse med fokus på anbragte børn.  


Kernestof:

Larsen, Ole Schultz, Psykologiens veje i-bogen, 2020:
John Bowlby og Mary Ainsworth, https://psykveje.systime.dk/?id=p5043 (7,1 ns)
Case: Cheiko: https://psykveje.systime.dk/?id=p5025 (0,9 ns)
Daniel Stern, Kerneselv https://psykveje.systime.dk/?id=p5048 (4,9 ns)
Medfødte forskelle, Temperament: https://psykveje.systime.dk/?id=4903 (2.8 ns)
Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt, hele kapitel 8: https://psykveje.systime.dk/?id=p5098 (I alt 21,1 ns)
Social perception, førstehåndsindtryk, Rosenthal effekt og stereotyper https://psykveje.systime.dk/?id=c11565 (ca. 3 ns)
Martin Seligman, Indlært hjælpeløshed: https://psykveje.systime.dk/?id=5717 (1,4 ns)
Gruppepres og social kontrol (Soloman Ash, Konformitet, gruppetænkning og gruppepolarisering): https://psykveje.systime.dk/?id=5535 (5 ns)

Sommer, Dion: Fra Udviklingspsykologi til Udviklingsvidenskab. Boks 2.4 og Figur 2.4. Samfundslitteratur, 2017 (1 ns)


Supplerende stof:
Fokus på det praksis- og anvendelsesorienterede:

Artikler, ugeskrift og rapporter:
Jørgensen, Marie Louise Bruun: Børn af alkoholikere får store sociale problemer. Kristeligt dagblad, 2010 https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/b%C3%B8rn-af-alkoholikere-f%C3%A5r-store-sociale-problemer-0 (1,5 ns)

Fakta om børn af alkoholmisbrugere, www.tuba.dk, (1,4 ns)

Andersen, Mads Høgh: Efterværn hjælper tidligere anbragte unge, 21. dec. 2010. (3 ns)

Rapport fra VIVE: Anbragte børn har overraskende stort behov for støtte i skolen, 23. januar 2018 (2 ns)

Når børn vokser op i et hjem med Alkoholmisbrug, Børns Vilkår: https://bornsvilkar.dk/cfb-artikel/naar-boern-vokser-op-i-hjem-med-alkoholmisbrug/  Sidst set 9.9.24. (2,3 ns)

Prehn, Annette: Drukkultur træner de unge i gruppepres. Kristeligt dagblad 11.09.20 (2 ns)

Kamp, Mikkel: Dion Sommer: Denne misforståelse kan skade pædagogers indsats mod mistrivsel. Bupl, 24.8.2022 (3 ns)

Gensowski, Miriam: Længere barselsorlov kan forbedre børns trivsel og udvikling, https://nyheder.ku.dk/alle_nyheder/2023/09/kortere-barselsorlov-kan-forringe-boerns-trivsel-og-udvikling, 7. september 2023. (2 ns)

Holtze, Lea: Forsker kigger dybt i anbragte børns hjerner, Socialpædagogerne, 27.11.2017, https://sl.dk/fag-og-viden/arkiv/2017/11/forsker-kigger-dybt-i-anbragte-boerns-hjerner/ (1 ns)

Materiale fra internetsider:

Om Bethesda: Ophold, metoder og forældrekompetenceundersøgelser.  Kilde: https://doegncentret.dk/bethesda/ (1ns)


YouTube:
Eksperiment: Harry Harlows aber https://www.youtube.com/watch?v=OrNBEhzjg8I

Eksperiment: Mary Ainswoths fremmedsituationstest Strange Situation Experiment.mp4

Eksperiment: The Still Face eksperiment Tronick's Still Face Paradigm

Eksperiment: The Still Face eksperiment med smartphones https://tv.nrk.no/serie/teknologien-som-forandrer-oss/sesong/1/episode/3/avspiller

Simon om fordomme som døgninstitutionsbarn, 20. november 2014.
https://youtu.be/Th6IiIQ3eWk

Tegneforedrag: The Attachment Theory: How Childhood Affects Life
  

TV:
Dokumentaren "Er du mors lille dreng?", TV2, 1998, (41 min) (5,9 ns)

DR2: Babyernes hemmelige verden, 2016 (7 ns)

TV2: Børn på druk, Afsnit 2 (4 ns)

DR2: Sådan overlever du en lortebarndom. (5 ns)

Andet materiale:
Alkoholisme-test




Kernestofområder:

Udviklingspsykologi.
- menneskets udvikling, herunder betydning af arv og miljø.
- tilknytning, sårbarhed og resiliens

Social psykologi:
- Social adfærd og gruppepsykologiske processer
- Stereotyper, fordomme og diskrimination

Kognition og læring:
- Psykologiske forholds betydning for læring

Personlighed og identitet:
- Medfødte forskelle

Neuropsykologi
- Omsorg og hjerneudvikling


Faglige mål:
Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
Kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
Formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof
Kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag – inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger.
Demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske pro-blemstillinger i psykologisk forskning


Der er læst ca. 88 normalsider i dette forløb.

Indhold
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Skoleliv

Vi har i dette forløb arbejdet med forskellige perspektiver på hvordan man lærer noget. Vi har set på personlighedens betydning for læring og skolepræstationer: Perfektionisme, selvkontrol og personlig trivsel. Derefter stillede vi skarpt på opmærksomhed, perception og hukommelse samt motivation og læring i skolen med særligt fokus på kulturelle forskelle. Til slut arbejdede vi med social trivsel, gruppepsykologi og mobning i skolen samt betydningen af relationer mellem lærere og elever, herunder skæld ud, selfefficacy og mindset.


Kernestof:

Larsen, Ole Schultz, Psykologiens veje i-bogen, 2020:
Personlighedspsykologi, https://psykveje.systime.dk/?id=p4831 (1 ns)
The Big Five, https://psykveje.systime.dk/?id=p5664 (1 ns)
Skumfidus-undersøgelsen om selvkontrol, https://psykveje.systime.dk/?id=p5089 (2 ns)
Opmærksomhed, https://psykveje.systime.dk/?id=p5238 (3 ns)
Perception, https://psykveje.systime.dk/?id=p5237 (Stop ved objektperception) (3 ns)
Hukommelse, https://psykveje.systime.dk/?id=p5236 (8 ns)
Rosenthaleffekten, https://psykveje.systime.dk/?id=c13267 (0,5)
Stereotyper og fordomme, https://psykveje.systime.dk/?id=c11564 (3 ns)
Solomon Asch, konformitet, gruppetænkning og gruppepolarisering https://psykveje.systime.dk/?id=p5535 (3 ns)
Mobning: https://psykveje.systime.dk/?id=c12423 (2 ns)
Von Thuns kommunikationskvadrant: https://psykveje.systime.dk/?id=p5449 (2 ns)
Behavioristiske læringsformer, https://psykveje.systime.dk/?id=p5294 (2,6 ns)
Piagets kognitive læringsteori, https://psykveje.systime.dk/?id=c11718 (0,4 ns)
Samspilsprocesser og zonen for nærmeste udvikling, https://psykveje.systime.dk/?id=p5291 (1 ns)

Jensen, Charlotte T. og Katrine Quorning, Undersøgelser i psykologi, Ibogen:
Vil du have 100 kr. for at spille fodbold? https://undersoegelseripsykologi.systime.dk/?id=151
(3 ns)

Klinge, Louise m.fl.: Skole uden skældud – hvorfor og hvordan, Dafolo, 2020, 116-131 (15 ns)

Avisartikler:
Christensen, Bo Karl, Personlighed påvirker karaktererne mere end intelligens, Videnskab.dk, 2015 (3 ns)
Gymnasieelever er lige så stressede som de 20 pct. mest stressede voksne, Information, januar 2017.docx (4 ns)
Frank, Lone: Multitasking, Hvor kom jeg fra?, Weekendavisen, 2. marts 2012 (6 ns)
Andersen, Maria, Psykologiprofessor - Sådan motiverer vi os selv og andre, www.au.dk, 2012. (2 ns)
Analyse, God stemning i klasseværelset er afgørende for børns læring, Børns Vilkår 2013. Side 1, 5 og 6 (3 ns)

Hannibal, Jette_ Self-efficacy - Banduras teori om motivation, www.emu.dk, 2012 (4 ns)
Mainz, Pernille: Gymnasielærere vil have elever til at sige noget forkert, Politiken, 5.4.2020 (1 ns)

TedTalk:
Dweck, Carol: The power of believing that you can improve. November 2014 (1,5 ns)
Duckworth, Angela: Nøglen til succes? Viljefasthed. April 2013 (1 ns)


Supplerende stof:
Fokus på det praksis og anvendelsesorienterede:

TV-udsendelser:
DR1: De perfekte piger, 2025 (6 ns)
TV2: Presset Ungdom, del 2, 2023 (6 ns)
A Class Divided (udklip), You tube. (3 ns)
DR: 9.z mod Kina, afsnit 1, 2013 (8,5 ns)
DRTV: Mesterhjerner: Hukommelse, sæson 1, episode 3 (4 ns)
DR1: Mit liv med mobning, 2013 (3,5 ns)

YouTube klip:
The Marshmallow test, you tube
Crenshaw, Dave: The Myth of multitasking, You Tube.
Clive Wearing - The man with no short-term memory
The pygmelion effect and the Power of teacher expectation, 25. September 2011
Growth Mindset Video
Growth Mindset vs. Fixed Mindset
Solomon Ach, Konformity experiment, You Tube
RSA: Pink, Daniel: The surprising truth about what motivates us. 1. April 2010.

Andet materiale:
Børns Vilkår: Forside - SletDet Rådgivningen (redbarnet.dk)
Personlighedstest
Hukommelsestest


Berørte kernestofområder:

Kognition og læring
Psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
Perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen

Socialpsykologi:
Social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
Kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
Stereotyper, fordomme og diskrimination

Personlighed og identitet
Personlighed (Big Five)
Individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder (studie-) stress.

Faglige mål:

Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teo-rier, begreber og undersøgelser
Formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof
Kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag – inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger.
Demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske pro-blemstillinger i psykologisk forskning
Vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger


Der er læst ca. 102 normalsider i dette forløb.
Indhold
Omfang Estimeret: 29,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Livets Udfordringer

Vi har i dette forløb arbejdet med et udsnit af livets udfordringer: Først har vi haft fokus på stress og coping på arbejdspladsen samt betydningen af indre og ydre faktorer i den forbindelse: Herunder personlighed og identitet i det senmoderne samfund. Derefter arbejdede vi med kriser og katastrofer.
Eleverne har til sidst i små grupper stillet skarpt på selvvalgte udfordringer i livet og på denne måde arbejdet projektorienteret. Følgende emner blev taget op: Pensionskrisen, trafikulykke, alvorlig sygdom, mobning, angst, dødsfald og sorg, omsorgssvigt, psykisk vold, pådraget handicap og skilsmisse. Da pensum her var individuelt og selvvalgt, er det ikke angivet nedenstående.

Vi har været omkring følgende teorier, begreber og undersøgelser:
Stress:
Akut stress og kronisk stress
Ydre stress faktorer:
Holmes og Rahes sociale belastningsskala: Livsforandringer
Arbejdspladsens krav
Krav-kontrol modellen
Indre stress faktorer:
Henrik Høgh-Olesen: Personlighedstyper: Forsigtig-risikovillig
Optimalt stimulationsniveau
Martin Seligmans Attributionsteori: Pessimistisk og optimistisk forklaringsstil
Identitet som stressende i det senmoderne.
Akutte og kroniske kriser
Johan Cullbergs kriseforløb
PTSD
Coping.
Voksenlivets Kriser

Kernestof:

Larsen, Ole Schultz, Psykologiens veje i-bogen, 2020:
Stress https://psykveje.systime.dk/?id=p5559 (1 ns)
Akut og kronisk stress: https://psykveje.systime.dk/?id=p5574 (2 ns)
Stress: Et samspil mellem ydre og indre faktorer og livsforandringer, https://psykveje.systime.dk/?id=p5573 (2 ns)
Ydre faktorer, stress på arbejdet, https://psykveje.systime.dk/?id=c12531 (2 ns)
Indre faktorer: Personlighedstyper og forklaringsstile: https://psykveje.systime.dk/?id=5573#c12529 (3 ns)
Fra industri arbejde til service- og menneskearbejde:  https://psykveje.systime.dk/?id=c12523 (6 ns)
Coping: https://psykveje.systime.dk/?id=p5806 (3 ns)
Den forsigtige og den risikovillige type: https://psykveje.systime.dk/?id=4852 (1,6 ns
Perspektiver på menneskets dobbelthed: https://psykveje.systime.dk/?id=4851 (4,2 ns)
Erik Eriksons teori: https://psykveje.systime.dk/?id=5422 (1,1 ns)
Kenneth Gergen teori (Sociale areanaer og det multible selv) og Anthony Giddens teori (Identitet som et refleksivt projekt): https://psykveje.systime.dk/?id=5419
(3,6 ns)
Kriser og kollektive katastrofer,  https://psykveje.systime.dk/?id=p5576 (0,5)
Kriser: https://psykveje.systime.dk/?id=p5590 (3 ns)
Posttraumatisk belastningsreaktion, https://psykveje.systime.dk/?id=p5588 (2 ns)
At komme over krisen, https://psykveje.systime.dk/?id=p5587 (2 ns)
Voksenlivets kriser: https://psykveje.systime.dk/?id=5488 (8,1 ns)

Supplerende stof:
Fokus på det praksis- og anvendelsesorienterede

Munk-Petersen, Trine, Trafikuheld giver sår på sjælen, Berlinske.dk, 06.09.2013.docx (3 ns)
Nielsen, Kjeld Slot, Er stress virkelig vores egen skyld, Lokalavisen Aahus, 2014.docx (0,5)
Udklip fra Benarroch, Jane_ Den individuelle strejke, Weekendavisen, 2014.docx (2 ns)
Poulsen, Morten: Jeg bliver aldring som før, Ekstrabladet, 10.10.1998 (2 ns)


Kortfilm:
Hvad er traumer, Dansk flygtningehjælp. https://vimeo.com/17838894

YouTube:
Bobby Zachariae om stress (3 ns)
Stresstest - Test din stress
DSB -- STRESS TUR / RETUR

Berørte Kernestofområder:
Personlighed og identitet
- identitet og personlighed
- individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer
- Stress og coping.


Faglige mål:

Redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teo-rier, begreber og undersøgelser
Formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof
Udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digi-tale medier, til at undersøge disse problemstillinger
Kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag – inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger.
Demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske pro-blemstillinger i psykologisk forskning
Argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde


Der er læst ca. 56 normalsider i dette forløb

Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde