Holdet 2024 MA3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Skanderborg Odder Center for Uddannelse
Fag og niveau Matematik A
Lærer(e)
Hold 2024 MA3 (2024 MA3)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Trigonometriske funktioner
Titel 2 Lineær Programmering A
Titel 3 Kvadratisk optimering
Titel 4 Funktioner A
Titel 5 Differentialregning A
Titel 6 Integralregning
Titel 7 Differentialligninger
Titel 8 Normalfordelingen
Titel 9 Lineær regression (Simpel og Multipel)
Titel 10 Vektorer
Titel 11 Forberedelsesmateriale

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Trigonometriske funktioner

Kernestof
• Radianer og grader
• Enhedscirklen
• Grundfunktioner
o Sinus
o Cosinus
o Tangens
• Trigonometriske ligninger
• Trigonometriske modeller, herunder overfladisk kendskab til harmoniske svingninger
• Differentialkvotienter
• Bevis for differentialkvotient af cosinus
• Anvendelse

Kompetencer i fokus
• Problembehandlingskompetence
• Tankegangskompetence
• Ræsonnementskompetence
• Symbol og formalismekompetence

Progression
• Sammenhænge og praktisk forståelse
• Grundfunktioner
• Problembehandling og anvendelse
• Fortolkning
• Modellering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Lineær Programmering A

Kernestof
• Følsomhedsanalyse
• Skyggepriser
• Redundante betingelser

Kompetencer i fokus
• Problembehandlingskompetence
• Hjælpemiddelkompetence
• Ræsonnementskompetence
• Modelleringskompetence

Progression
• Formler
• Modellering af økonomiske problemstillinger
• Problembehandling og anvendelse
• Fortolkning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kvadratisk optimering

Kernestof
• Kvadratiske funktioner i 2 variable
• Niveaukurver
o Ellipser
o Cirkler
o Parabler
• Optimering af kriteriefunktion
• Omskrivning af niveaukurver til ellipsens-, cirklens- eller parablens ligning

Kompetencer i fokus
• Problembehandlingskompetence
• Hjælpemiddelkompetence
• Ræsonnementskompetence
• Modelleringskompetence

Progression
• Formler
• Modellering af økonomiske problemstillinger
• Problembehandling og anvendelse
• Fortolkning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Funktioner A

Forløbet bygger ovenpå funktionsforståelse fra Matematik B

Kernestof
- Produktfunktioner
- Sammensatte funktioner
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Differentialregning A

Forløbet bygger ovenpå differentialregning fra Matematik B

Kernestof
• Grænseværdi
• Kontinuitet og differentiabilitet
• Vendetangentens ligning
• Differentiation af produktfunktion og sammensatte funktioner
• Den anden afledede funktion
• Funktionsanalyse af forskellige funktionstyper
o Trigonometriske, Logaritmer, Kvadratrodsfunktionen, Den reciprokke funktion, Produktfunktioner, Sammensatte funktioner
• Anvendelse af differentialregning i funktionsanalyse
o Vendepunkt
o Krumningsforhold

Kompetencer i fokus
• Symbol- og formalismekompetence
• Problembehandlingskompetence
• Hjælpemiddelkompetence
• Ræsonnementskompetence
• Repræsentationskompetence

Progression
• Eksempler
• Formler
• Problembehandling og anvendelse
• Differentiation vba. Tretrinsreglen
• Bevis for differentialkvotient for det generelle andengradspolynomium
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Integralregning

Kernestof
• Ubestemte integraler og stamfunktioner
• Bestemte integraler
• Areal under grafer og mellem grafer
• Indskudsreglen
• Integration ved substitution
• Bevis for hovedsætningen
• Udledning af stamfunktioner
• Anvendelse

Kompetencer i fokus
• Problembehandlingskompetence
• Tankegangskompetence
• Ræsonnementskompetence
• Kommunikationskompetence
• Symbol og formalismekompetence

Progression
• Sammenhæng til differentialregning
• Symboler, problembehandling og anvendelse
• Fortolkning
• Beviser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 26,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Differentialligninger

Læreplanens mål
• Løsninger til differentialligninger (Fuldstændig, generel og partiku-lær)
• Separable differentialligninger
• Lineære differentialligninger af første grad med konstante koefficien-ter
• Hældningsfelt, løsningskurver og linjeelementer
• Vækstmodeller
o Eksponentiel vækst
o Begrænset vækst
o Logistisk vækst
• Beviser (Løsning til lineære differentialligninger)
• Anvendelse

Kompetencer i fokus
• Tankegangskompetence
• Ræsonnementskompetence
• Kommunikationskompetence
• Symbol og formalismekompetence

Progression
• ”Gør prøve” løsninger
• Visuelle løsninger
• Fuldstændig og partikulære løsninger
• Beviser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Normalfordelingen

Læreplanens mål
• Karakteristika for Normalfordelingen, herunder standardnormalfordelingen
• Konfidensinterval for middelværdi i normalfordelingen med kendt og ukendt standardafvigelse. Herunder kendskab til T-fordelingen


Kompetencer i fokus
• Symbol- og formalismekompetence
• Problembehandlingskompetence
• Hjælpemiddelkompetence
• Ræsonnementskompetence
• Tankegangskompetence
• Kommunikationskompetence

Progression
• Eksempler
• Formler
• Problembehandling og anvendelse

Forløbet indgår under det samlede emne "Sandsynlighedsregning og statistik"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Lineær regression (Simpel og Multipel)

Kernestof
• Modelkontrol
• Konfidensinterval for hældningskoefficienten i en lineær regressionsmodel
• Multipel regression

Progression
• Eksempler
• Formler
• Problembehandling og anvendelse
• Ræsonnement
• Fortolkning

Forløbet indgår under det samlede emne "Sandsynlighedsregning og statistik"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Vektorer

Supplerende stof
• Vektorer i planen
• Vektorers længde
• Sum- og differensvektor
• Skalarprodukt
• Vinkler mellem vektorer
• Arealbestemmelse (Parallelogram og trekant)

Kompetencer i fokus
• Tankegangskompetence
• Kommunikationskompetence
• Symbol og formalismekompetence

Progression
• Notation
• Beregninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Forberedelsesmateriale

Materiale fra Undervisningsministeriet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer