Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Skanderborg Odder Center for Uddannelse
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 MA3 (2024 MA3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Trigonometriske funktioner
Kernestof
• Radianer og grader
• Enhedscirklen
• Grundfunktioner
o Sinus
o Cosinus
o Tangens
• Trigonometriske ligninger
• Trigonometriske modeller, herunder overfladisk kendskab til harmoniske svingninger
• Differentialkvotienter
• Bevis for differentialkvotient af cosinus
• Anvendelse
Kompetencer i fokus
• Problembehandlingskompetence
• Tankegangskompetence
• Ræsonnementskompetence
• Symbol og formalismekompetence
Progression
• Sammenhænge og praktisk forståelse
• Grundfunktioner
• Problembehandling og anvendelse
• Fortolkning
• Modellering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Lineær Programmering A
Kernestof
• Følsomhedsanalyse
• Skyggepriser
• Redundante betingelser
Kompetencer i fokus
• Problembehandlingskompetence
• Hjælpemiddelkompetence
• Ræsonnementskompetence
• Modelleringskompetence
Progression
• Formler
• Modellering af økonomiske problemstillinger
• Problembehandling og anvendelse
• Fortolkning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kvadratisk optimering
Kernestof
• Kvadratiske funktioner i 2 variable
• Niveaukurver
o Ellipser
o Cirkler
o Parabler
• Optimering af kriteriefunktion
• Omskrivning af niveaukurver til ellipsens-, cirklens- eller parablens ligning
Kompetencer i fokus
• Problembehandlingskompetence
• Hjælpemiddelkompetence
• Ræsonnementskompetence
• Modelleringskompetence
Progression
• Formler
• Modellering af økonomiske problemstillinger
• Problembehandling og anvendelse
• Fortolkning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Funktioner A
Forløbet bygger ovenpå funktionsforståelse fra Matematik B
Kernestof
- Produktfunktioner
- Sammensatte funktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Differentialregning A
Forløbet bygger ovenpå differentialregning fra Matematik B
Kernestof
• Grænseværdi
• Kontinuitet og differentiabilitet
• Vendetangentens ligning
• Differentiation af produktfunktion og sammensatte funktioner
• Den anden afledede funktion
• Funktionsanalyse af forskellige funktionstyper
o Trigonometriske, Logaritmer, Kvadratrodsfunktionen, Den reciprokke funktion, Produktfunktioner, Sammensatte funktioner
• Anvendelse af differentialregning i funktionsanalyse
o Vendepunkt
o Krumningsforhold
Kompetencer i fokus
• Symbol- og formalismekompetence
• Problembehandlingskompetence
• Hjælpemiddelkompetence
• Ræsonnementskompetence
• Repræsentationskompetence
Progression
• Eksempler
• Formler
• Problembehandling og anvendelse
• Differentiation vba. Tretrinsreglen
• Bevis for differentialkvotient for det generelle andengradspolynomium
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Integralregning
Kernestof
• Ubestemte integraler og stamfunktioner
• Bestemte integraler
• Areal under grafer og mellem grafer
• Indskudsreglen
• Integration ved substitution
• Bevis for hovedsætningen
• Udledning af stamfunktioner
• Anvendelse
Kompetencer i fokus
• Problembehandlingskompetence
• Tankegangskompetence
• Ræsonnementskompetence
• Kommunikationskompetence
• Symbol og formalismekompetence
Progression
• Sammenhæng til differentialregning
• Symboler, problembehandling og anvendelse
• Fortolkning
• Beviser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
26,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Differentialligninger
Læreplanens mål
• Løsninger til differentialligninger (Fuldstændig, generel og partiku-lær)
• Separable differentialligninger
• Lineære differentialligninger af første grad med konstante koefficien-ter
• Hældningsfelt, løsningskurver og linjeelementer
• Vækstmodeller
o Eksponentiel vækst
o Begrænset vækst
o Logistisk vækst
• Beviser (Løsning til lineære differentialligninger)
• Anvendelse
Kompetencer i fokus
• Tankegangskompetence
• Ræsonnementskompetence
• Kommunikationskompetence
• Symbol og formalismekompetence
Progression
• ”Gør prøve” løsninger
• Visuelle løsninger
• Fuldstændig og partikulære løsninger
• Beviser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Normalfordelingen
Læreplanens mål
• Karakteristika for Normalfordelingen, herunder standardnormalfordelingen
• Konfidensinterval for middelværdi i normalfordelingen med kendt og ukendt standardafvigelse. Herunder kendskab til T-fordelingen
Kompetencer i fokus
• Symbol- og formalismekompetence
• Problembehandlingskompetence
• Hjælpemiddelkompetence
• Ræsonnementskompetence
• Tankegangskompetence
• Kommunikationskompetence
Progression
• Eksempler
• Formler
• Problembehandling og anvendelse
Forløbet indgår under det samlede emne "Sandsynlighedsregning og statistik"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Lineær regression (Simpel og Multipel)
Kernestof
• Modelkontrol
• Konfidensinterval for hældningskoefficienten i en lineær regressionsmodel
• Multipel regression
Progression
• Eksempler
• Formler
• Problembehandling og anvendelse
• Ræsonnement
• Fortolkning
Forløbet indgår under det samlede emne "Sandsynlighedsregning og statistik"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Vektorer
Supplerende stof
• Vektorer i planen
• Vektorers længde
• Sum- og differensvektor
• Skalarprodukt
• Vinkler mellem vektorer
• Arealbestemmelse (Parallelogram og trekant)
Kompetencer i fokus
• Tankegangskompetence
• Kommunikationskompetence
• Symbol og formalismekompetence
Progression
• Notation
• Beregninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forberedelsesmateriale
Materiale fra Undervisningsministeriet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3563/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74362062801",
"T": "/lectio/3563/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74362062801",
"H": "/lectio/3563/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74362062801"
}