Holdet 2024 or3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Skanderborg Odder Center for Uddannelse
Fag og niveau Organisation C
Lærer(e)
Hold 2024 or3 (2024 or3)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ledelse og organisation i historisk perspektiv
Titel 2 Ledelsesteori
Titel 3 Motivationsteori
Titel 4 Organisationsstruktur og design
Titel 5 Organisationskultur
Titel 6 Projektledelse (valgfrit kernestof)
Titel 7 Personaleudvikling og ledelse (valgfrit kernestof)
Titel 8 Projektforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ledelse og organisation i historisk perspektiv

Kernestof:
I-bog fra Systime: Organisation

Kap. 1+2
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde

Titel 2 Ledelsesteori

Kernestof:

I-bog fra Systime: Organisation

Kap. 6 (minus afsnit 6.8)
Kap. 7


Supplerende materiale:

- Artikel: Hver tredje i generation z er tilbøjelig til at skifte job – ekspert peger særligt på én grund (www.tv2.dk, d. 3. okt. 2023)

- TV-serie: Krøniken - afsnit 7

- Tv-udsendelse: Topdirektørerne (www.dr.dk, 11. sep. 2024)

- Film: The Pursuit of Happyness
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Motivationsteori

Kernestof:

I-bog fra Systime: Organisation

Kap. 3


Supplerende materiale:

- Emotionel intelligens: https://vl.dk/2022/05/kan-man-vaere-en-hel-virksomhed-hvis-man-skaber-halve-mennesker/

- Tv-udsendelse: Menneskedyret (24 minutter)

- Artikel: AI gør chefen overflødig: “Jeg vil hellere have en god maskine end et røvhul som leder” (Børsen d. 22. aug. 2024)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Organisationsstruktur og design

Kernestof:

I-bog fra Systime: Organisation

Kap. 8 + 10


Supplerende materiale:

- Artikel: Nordjysk webshop går konkurs: Det er Temu, der har presset det op (detailwatch, d. 27. feb. 2025)

- Artikel: Tesla-salget styrtdykker i Europa – Musk kan være årsagen, mener analytiker, (tv2.dk, 6. feb. 2025
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Organisationskultur

Kernestof:
I-bog fra Systime:

Kap. 9
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 Projektledelse (valgfrit kernestof)

Kernestof:
I-bog fra Systime:

Kap. 4



Supplerende materiale:

TV-udsendelse Manipulator - Lemmingeffekten (dr.dk)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 7 Personaleudvikling og ledelse (valgfrit kernestof)

NB: Det er dette valgfrie område, der er blevet brugt til elevernes eksamensprojekt omkring JYSK

Kernestof:

I-bog fra Systime:

Kap. 3.3: Personlighed
Kap. 3.5: Trivsel

Kap. 5: Human Resources og kompetenceudvikling


Supplerende materiale:

- Tv-udsendelse: Magasinet penge - Uddannelse gavner økonomien
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 8 Projektforløb

I projektforløbet har klassen arbejdet med virksomheden JYSK som case. Som afslutning på forløbet har eleverne fået følgende opgavebeskrivelse:

Nu, hvor I har arbejdet med JYSK som case, skal I til at forberede jeres eksamenspræsentation. I grupper diskuterer I en problemfstilling og forbereder en præsentation på max 10 minutter med afsæt i teorien omkring personaleudvikling og ledelse (kap. 5 + afsnit 3.3 og 3.5)

1. Vælg én af de udleverede problemstillinger.
2. Analyser problemstillingen med udgangspunkt i fagets begreber og modeller.
3. Stil et eller flere løsningsforslag til løsning af problemstillingen.
4. Vurder fordele og ulemper ved løsningsforslaget.

Problemstillinger:

1. Work-life balance og medarbejdertilfredshed
At opretholde en sund balance mellem arbejde og privatliv kan være en udfordring for mange – især i en virksomhed som JYSK, der opererer på tværs af tidszoner og kræver fleksibilitet.

2. Fastholdelse af medarbejdere
JYSK kan stå over for udfordringer med at beholde dygtige og erfarne medarbejdere i en tid, hvor der er rift om arbejdskraften. At miste medarbejdere kan føre til tab af viden og produktivitet.

3. Kompetenceudvikling
I en virksomhed som JYSK, der opererer i en konstant skiftende branche, kan det være en udfordring at sikre, at medarbejderne har de nødvendige kompetencer til at håndtere nye opgaver og teknologier.

4. Medarbejderudvikling
Viden om medarbejderudvikling er centralt for den gode leder. Hvordan kan Jysk bruge dette værktøj for at optimere sin organisation samtidigt med, at de gerne vil undgå, at den enkelte medarbejder ikke bliver overkvalificeret og søger væk fra virksomheden?


Problemstillingen besvares med afsæt i det supplerende kernestofområde Personaleudvikling og ledelse med følgende teoriområder:

Personlighedsteori:
• Personlighedsfaktorer/personlighedstræk
• Personlig udvikling (Joharis vindue)

Personlighedstest:
• Personlighedstestenes anvendelse i rekrutterings- øjemed, personlig udvikling samt lederudvikling

Medarbejderudvikling:
• Personlighedstest samt forståelse for person- lighedsteori kan danne ramme for medarbejder- udvikling
• Trivsel
• Mindre stress og håndtering af stress
• Jobdesignmodellen
• Jobforbedringer (jobberigelse og jobudvidelse)
• HR-funktionen
• Kompetencebegrebet

Supplerende kilder:

www.jysk.dk

JYSK åbner ny it-afdeling i Portugal: https://detailwatch.dk/nyheder/bolig_design/article18008808.ece

JYSK passerer milepæl på Europæisk marked: https://detailwatch.dk/nyheder/bolig_design/article18090378.ece

Lars Larsen: Fejl er tilladt: https://www.youtube.com/watch?v=_-wUgjObWU8

Lars Larsen: Ledelsen skal også støvsuge: https://www.youtube.com/watch?v=JE-qrQxSsEc




Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde