Holdet 2024 HH1C if - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Skanderborg Odder Center for Uddannelse
Fag og niveau Informatik C
Lærer(e)
Hold 2024 HH1C if (HH1C if)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitalt design og etik
Titel 2 Databaser og sikkerhed
Titel 3 Programmeringscase
Titel 4 SO3 - udarbejdelse af Fintech-applikation
Titel 5 Grundforløb (august-oktober

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitalt design og etik

Forløbet tager udgangspunkt i principper og metoder for digital design, samt de etiske problemstillinger der er forbundet med design af it-applikation, herunder sociale medier.
Forløbet afsluttes med en temadag hvor eleverne skal arbejde med et re-design af givne sociale medier, hvor de skal komme med forslag til etiske forbedringer af en selvvalgt platform.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 4 SO3 - udarbejdelse af Fintech-applikation

Tværfagligt forløb i samarbejde med matematik.

Eleverne har i grupper skulle lave en brugervenlig finansiel app, som kan beregne annuitetslån

Produkt: en app udviklet i AppLab og et screencast.

Materiale: Se forløb om digitalt DNA og Digitalt design
Indhold
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Grundforløb (august-oktober

Intro til computere, data og algoritmer og deres betydning for samfund, individ og er-hvervsliv.

Computeren:
How Computers Work (YouTube)
https://informatik.systime.dk/?id=684  
Binary og data  (YouTube)

Algoritmer:

Sandal, Jesper, ”Samfundet er i hænderne på algoritmer, men kode-etikken er helt til rot-terne”, Version 2.0 november 2016.

Film: Den moderne verden indefra: algoritmer, dr2, 2017 (mitCFU)

Eleverne har desuden lavet analoge øvelser om Merge-algoritmer

Programmering:

Password-husker: (Forgreninger)
http://kortlink.dk/youtube/2bc56
http://kortlink.dk/youtube/2bc57  
Terningespil:
http://kortlink.dk/youtube/2bc4z  
Terning simulation (Løkker):
http://kortlink.dk/youtube/2bc53
Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer