Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Skanderborg Odder Center for Uddannelse
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 HH1C if (HH1C if)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Digitalt design og etik
Forløbet tager udgangspunkt i principper og metoder for digital design, samt de etiske problemstillinger der er forbundet med design af it-applikation, herunder sociale medier.
Forløbet afsluttes med en temadag hvor eleverne skal arbejde med et re-design af givne sociale medier, hvor de skal komme med forslag til etiske forbedringer af en selvvalgt platform.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hej 1C, Vi skal starte et nyt forløb sammen i Informatik, og det er omkring UX-design. Vi skal starte med at snakke om hvad UX-design betyder i 1. modul, og så skal vi snakke om design og etik i 2. modul. Jeg har lavet 2 tekster op, som i skal læse t
-
Hej 1B, Vi skal gå videre med vores forløb om UX-design - og til timen skal i læse om UX-trekanten: 2. UX-trekanten | UX design
-
Hej 1C, på timen skal i arbejde med desingprocesser, og i skal læse de 2 vedhæftede kapiteler, om hhv "designprocesser" og "Iterative designprocesser"5. Designprocesser | UX design
-
I skal læse om Brugerresearch i den vedhæftede artikel. I skal læse indtil i kommer til afsnittet "Usability Testing"3.1 Brugerresearch | UX design
-
Hej 1C, Vi skal arbejde med principper for design, hvor vi skal læse om Donald Normans 6 principper for design: 4.3 Donald Normans 6 designprincipper | UX design
-
Vi skal arbejde videre med principper for godt design, og i skal læse Jakob Nielsens 10 principper for godt design: 4.4 Jakob Nielsens 10 usability principper | UX design
-
https://uxdesign.systime.dk/?id=140&L=0
-
Brugen af sociale medier kan have mange positive følgere.docx Grupper: Skærmbillede 2024-12-12 kl. 13.57.51.png
-
3) Konstruktion af nyt design
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Databaser og sikkerhed
Forløb om modellering af databaser og IT-sikkerhed. Eleverne har afsluttet forløbet med en temdag hvor de har arbejdet med case nr 5 fra Cybermissionen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Programmeringscase
Eleverne har arbejdet med design og programmering af en vilkår salgsapp, hvor de har skulle ideudvikle, udvikle skitser og flowdiagrammer, samt programmere en prototype i AppLab. Eleverne har efterfølgende lavet en UX-analyse af deres applikation, og præsenteres deres arbejde i grupper.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
SO3 - udarbejdelse af Fintech-applikation
Tværfagligt forløb i samarbejde med matematik.
Eleverne har i grupper skulle lave en brugervenlig finansiel app, som kan beregne annuitetslån
Produkt: en app udviklet i AppLab og et screencast.
Materiale: Se forløb om digitalt DNA og Digitalt design
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3563/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74362063010",
"T": "/lectio/3563/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74362063010",
"H": "/lectio/3563/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74362063010"
}