Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Skanderborg Odder Center for Uddannelse
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 HH1E if (HH1E if)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
UX-design - Etisk design
Til sidst i forløbet løser eleverne en case vedr. etiske designdilemmaer ved sociale medier. Casens løses i grupper og eleverne afleverer en screencast til evaluering.
Faglige mål og kernestof:
- It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd
modellering som middel til at forstå et problemområde
brugsmønstre til afdækning af brugertypers krav til et it-system
brugertest til kvalitetssikring af et it-system i forhold til brugertypers krav
- Interaktionsdesign
design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
prototyper til i samarbejde med brugerne at udvikle it-systemets interaktionsdesign
principper for interaktionsdesign
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Grundforløb (Aug-Nov)
Intro til computere, data og algoritmer og deres betydning for samfund, individ og er-hvervsliv.
Computeren:
How Computers Work (YouTube)
https://informatik.systime.dk/?id=684
Binary og data (YouTube)
Algoritmer:
Sandal, Jesper, ”Samfundet er i hænderne på algoritmer, men kode-etikken er helt til rot-terne”, Version 2.0 november 2016.
Film: Den moderne verden indefra: algoritmer, dr2, 2017 (mitCFU)
Eleverne har desuden lavet analoge øvelser om Merge-algoritmer
Programmering:
Password-husker: (Forgreninger)
http://kortlink.dk/youtube/2bc56
http://kortlink.dk/youtube/2bc57
Terningespil:
http://kortlink.dk/youtube/2bc4z
Terning simulation (Løkker):
http://kortlink.dk/youtube/2bc53
Faglige mål og kernestof:
-Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
- Programmering
funktioner
variable, sekvenser, løkker og forgreninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Databaser og IT-sikkerhed
Til sidst i forløbet løser eleverne casen SneakPeak v. CyberMissionen i grupper og afleverer en screencast til evaluering.
Faglige mål og kernestof:
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
Repræsentation og manipulation af data
abstraktion og strukturering, begrebs- og datamodeller
data og datatypers repræsentation og manipulation
databasers anvendelse og simple databaseforespørgsler
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
Internettets teknologi og sikre kommunikationsformer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
IT-arkitektur
Faglige mål og kernestof:
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
client-server arkitektur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Programmering/UX-design - Pizzacase
Opsamlende case hvor eleverne arbejder med næsten alle faglige mål (minus arkitektur og innovation)
Faglige mål:
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
Faglige mål og kernestof:
- Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
- It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd
modellering som middel til at forstå et problemområde
brugsmønstre til afdækning af brugertypers krav til et it-system
brugertest til kvalitetssikring af et it-system i forhold til brugertypers krav
- Interaktionsdesign
design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
prototyper til i samarbejde med brugerne at udvikle it-systemets interaktionsdesign
principper for interaktionsdesign
- Programmering
funktioner
variable, sekvenser, løkker og forgreninger
Brug af AI:
Eleverne har til opgaveløsningen måtte bruge AI til debugging og i enkelte tilfælde sparring ved udvikling af særlige funktioner.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Innovation og big data
Faglige mål og kernestof:
Innovation
eksempler på og kategorisering af innovative it-systemer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
SO3
Tværfagligt forløb i samarbejde med matematik.
Eleverne har i grupper skulle lave en brugervenlig finansiel app, som kan beregne annuitetslån
Produkt: en app udviklet i AppLab og et screencast.
Materiale: Se forløb om programmering og interaktionsdesign.
Faglige mål og kernestof:
- Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
- It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd
modellering som middel til at forstå et problemområde
brugsmønstre til afdækning af brugertypers krav til et it-system
brugertest til kvalitetssikring af et it-system i forhold til brugertypers krav
- Interaktionsdesign
design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
prototyper til i samarbejde med brugerne at udvikle it-systemets interaktionsdesign
principper for interaktionsdesign
- Programmering
funktioner
variable, sekvenser, løkker og forgreninger
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/3563/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74362063012",
"T": "/lectio/3563/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74362063012",
"H": "/lectio/3563/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74362063012"
}