Holdet 2024 HH1E if - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Skanderborg Odder Center for Uddannelse
Fag og niveau Informatik C
Lærer(e)
Hold 2024 HH1E if (HH1E if)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 UX-design - Etisk design
Titel 2 Grundforløb (Aug-Nov)
Titel 3 Databaser og IT-sikkerhed
Titel 4 IT-arkitektur
Titel 5 Programmering/UX-design - Pizzacase
Titel 6 Innovation og big data
Titel 7 SO3

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 UX-design - Etisk design

Til sidst i forløbet løser eleverne en case vedr. etiske designdilemmaer ved sociale medier. Casens løses i grupper og eleverne afleverer en screencast til evaluering.

Faglige mål og kernestof:

- It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
      it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd
      modellering som middel til at forstå et problemområde
      brugsmønstre til afdækning af brugertypers krav til et it-system
      brugertest til kvalitetssikring af et it-system i forhold til brugertypers krav

- Interaktionsdesign
     design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
     prototyper til i samarbejde med brugerne at udvikle it-systemets interaktionsdesign
     principper for interaktionsdesign
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 2 Grundforløb (Aug-Nov)

Intro til computere, data og algoritmer og deres betydning for samfund, individ og er-hvervsliv.

Computeren:
How Computers Work (YouTube)
https://informatik.systime.dk/?id=684  
Binary og data  (YouTube)

Algoritmer:

Sandal, Jesper, ”Samfundet er i hænderne på algoritmer, men kode-etikken er helt til rot-terne”, Version 2.0 november 2016.

Film: Den moderne verden indefra: algoritmer, dr2, 2017 (mitCFU)

Eleverne har desuden lavet analoge øvelser om Merge-algoritmer

Programmering:

Password-husker: (Forgreninger)
http://kortlink.dk/youtube/2bc56
http://kortlink.dk/youtube/2bc57  
Terningespil:
http://kortlink.dk/youtube/2bc4z  
Terning simulation (Løkker):
http://kortlink.dk/youtube/2bc53  

Faglige mål og kernestof:

-Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling

- Programmering
     funktioner
     variable, sekvenser, løkker og forgreninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Databaser og IT-sikkerhed

Til sidst i forløbet løser eleverne casen SneakPeak v. CyberMissionen i grupper og afleverer en screencast til evaluering.

Faglige mål og kernestof:

Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling

Repræsentation og manipulation af data
   abstraktion og strukturering, begrebs- og datamodeller
   data og datatypers repræsentation og manipulation
   databasers anvendelse og simple databaseforespørgsler

It-sikkerhed, netværk og arkitektur
   Internettets teknologi og sikre kommunikationsformer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 4 IT-arkitektur

Faglige mål og kernestof:

It-sikkerhed, netværk og arkitektur
   client-server arkitektur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Programmering/UX-design - Pizzacase

Opsamlende case hvor eleverne arbejder med næsten alle faglige mål (minus arkitektur og innovation)

Faglige mål:

Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling

Faglige mål og kernestof:

- Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling

- It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
   it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd
   modellering som middel til at forstå et problemområde
   brugsmønstre til afdækning af brugertypers krav til et it-system
   brugertest til kvalitetssikring af et it-system i forhold til brugertypers krav

- Interaktionsdesign
   design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
   prototyper til i samarbejde med brugerne at udvikle it-systemets interaktionsdesign
   principper for interaktionsdesign

- Programmering
   funktioner
   variable, sekvenser, løkker og forgreninger

Brug af AI:

Eleverne har til opgaveløsningen måtte bruge AI til debugging og i enkelte tilfælde sparring ved udvikling af særlige funktioner.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde

Titel 6 Innovation og big data

Faglige mål og kernestof:

Innovation
   eksempler på og kategorisering af innovative it-systemer.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 SO3

Tværfagligt forløb i samarbejde med matematik.

Eleverne har i grupper skulle lave en brugervenlig finansiel app, som kan beregne annuitetslån

Produkt: en app udviklet i AppLab og et screencast.

Materiale: Se forløb om programmering og interaktionsdesign.

Faglige mål og kernestof:

- Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling

- It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
   it-systemer og brugeres gensidige påvirkning i forhold til etik og adfærd
   modellering som middel til at forstå et problemområde
   brugsmønstre til afdækning af brugertypers krav til et it-system
   brugertest til kvalitetssikring af et it-system i forhold til brugertypers krav

- Interaktionsdesign
   design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
   prototyper til i samarbejde med brugerne at udvikle it-systemets interaktionsdesign
   principper for interaktionsdesign

- Programmering
   funktioner
   variable, sekvenser, løkker og forgreninger
Indhold
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde