Titel
2
|
Ung i det senmoderne samfund
Indhold:
Beyer, Mads, Frederiksen, Claus Lasse og Kureer, Henrik (2021), Samfundsfag C, Systime A/S
Kap. 11.1 + 11.2
https://samfundsfag-c.systime.dk/
Brøndum, Peter; Hansen, Thor Banke (2019), Luk samfundet op, Forlaget Columbus
Kap. 2, 3+ 4
Om Luk samfundet op! | Luk samfundet op! (forlagetcolumbus.dk)
Film
Dokumentar DRTV, En syg forskel, afsnit 1
https://www.dr.dk/drtv/episode/en-syg-forskel_103170
Supplerende stof:
Klassesamfund.dk - https://klassesamfund.dk
Danmarks Statistik (Statistikbanken)
https://www.dst.dk/da/
Klip fra diverse serier (de dyre piger, generation plastik, bistand på blokken, den rigeste procent)
Samt, andre aktuelle avisartikler og nyhedsindslag fra TV
Faglige mål og kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle.
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med an-vendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- kvantitativ og kvalitativ metode.
Nøgleord:
Identitet, formelle og uformelle normer, sociale roller, sanktioner, social mobilitet, social arv, mønsterbryder, ulighed, socialisering; primær, sekundær og dobbelt, kul-tur, integration, anerkendelse, Goffman; frontstage og backstage, sociale medier, socialklasse, socialgruppe, Bourdieu; habitus, kapital, felt, Samfundstyper, Giddens; individualisering, refleksivitet, aftraditionaliserin, Ziehe; kulturel frisættelse og formbarhed,
|