Holdet 2024 HH1E sa - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Skanderborg Odder Center for Uddannelse
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e)
Hold 2024 HH1E sa (HH1E sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Politik og ideologier
Titel 2 Ung i det senmoderne samfund
Titel 3 Samfundsøkonomi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Politik og ideologier

Indhold:
Beyer, Mads, Frederiksen, Claus Lasse og Kureer, Henrik (2021), Samfundsfag C, Systime A/S
Kap. 1 + 2
https://samfundsfag-c.systime.dk/

Rasmussen, Jesper Hjarsbæk (2021), Politikkens kernestof, Forlaget Columbus. Før-ste udgivelsesår 2021.
Kap. 2.5 + 6.2
2.5: Ideologiske forgreninger | Politikkens kernestof (forlagetcolumbus.dk)

Brøndum, Peter; Hansen, Thor Banke (2019), Luk samfundet op, Forlaget Colum-bus
Kap. 5 + 6
Om Luk samfundet op! | Luk samfundet op! (forlagetcolumbus.dk)

Supplerende stof:
Danmarks Statistik (Statistikbanken) - https://www.dst.dk/da
DR (Meningsmåling) -  https://www.dr.dk/nyheder/politik/meningsmaalinger

Lønstrup, Katrine Falk; ”Fra udskrivelse til fintælling og dronningerunde: Sådan foregår valget”, Altinget.dk
https://www.altinget.dk/artikel/fra-udskrivelse-til-fintaelling-og-dronningerunde-saadan-foregaar-valget

Partierne hjemmesider

Relevante artikler og udklip

Film:
Folketingets hjemmeside, Dit Demokrati: Undervisningsfilm
https://www.ft.dk/da/undervisning/undervisningsfilm


Faglige mål og kernestof:
    - politiske partier i Danmark og politiske ideologier
    - politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
    - undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af
      EU og globale forhold
    - formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug
      af digitale hjælpemidler
    - formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer
      med anvendelse af faglige begreber
    - argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i
      en faglig dialog.
    - behandle problemstillinger i samspil med andre fag
    - kvantitativ og kvalitativ metode.


Nøgleord:
Ideologi, liberalisme, socialisme, konservatisme, socialliberalisme, politiske partier i Danmark, politiske beslutningsprocesser, Eastons model, parlamentariske styringskæde, fordelingspolitik, værdipolitik, vælgeradfærd, partiadfærd, emneejerskab, skillelinjer, Molins model, Downs model, Strøms model, lovgivningsprocessen


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Ung i det senmoderne samfund

Indhold:
Beyer, Mads, Frederiksen, Claus Lasse og Kureer, Henrik (2021), Samfundsfag C, Systime A/S
Kap. 11.1 + 11.2
https://samfundsfag-c.systime.dk/

Brøndum, Peter; Hansen, Thor Banke (2019), Luk samfundet op, Forlaget Columbus
Kap. 2, 3+ 4
Om Luk samfundet op! | Luk samfundet op! (forlagetcolumbus.dk)

Film
Dokumentar DRTV, En syg forskel, afsnit 1
https://www.dr.dk/drtv/episode/en-syg-forskel_103170  


Supplerende stof:
Klassesamfund.dk - https://klassesamfund.dk

Danmarks Statistik (Statistikbanken)
https://www.dst.dk/da/

Klip fra diverse serier (de dyre piger, generation plastik, bistand på blokken, den rigeste procent)

Samt, andre aktuelle avisartikler og nyhedsindslag fra TV

Faglige mål og kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle.
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med an-vendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- kvantitativ og kvalitativ metode.

Nøgleord:
Identitet, formelle og uformelle normer, sociale roller, sanktioner, social mobilitet, social arv, mønsterbryder, ulighed, socialisering; primær, sekundær og dobbelt, kul-tur, integration, anerkendelse, Goffman; frontstage og backstage, sociale medier, socialklasse, socialgruppe, Bourdieu; habitus, kapital, felt, Samfundstyper, Giddens; individualisering, refleksivitet, aftraditionaliserin, Ziehe; kulturel frisættelse og formbarhed,

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Samfundsøkonomi

Indhold:
Læssøe, Thomas Løkke; Vestergaard, Gunvor; Mouritsen, Peter et. Al.(2018), SamfNU HTX, Systime A/S
Kap. 9.4 + 9.5

Brøndum, Peter; Hansen, Thor Banke (2019), Luk samfundet op, Forlaget Columbus
Kap. 8 + 9.2-9.6
Om Luk samfundet op! | Luk samfundet op! (forlagetcolumbus.dk)

Supplerende stof:
Hoffmann, Thomas (2019), Økonomer: Vil du sænke CO2-udledningen, skal du arbejde mindre, videnskab.dk
https://videnskab.dk/kultur-samfund/oekonomer-vil-du-saenke-co2-udledningen-skal-du-arbejde-mindre/

Vismandsspillet.dk
DK-Spillet - Startside (vismandsspillet.dk)

Samt, andre aktuelle avisartikler og nyhedsindslag fra TV

Faglige mål og kernestof:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske og erhvervsmæssige udvikling i Danmark.
- anvende og kombinere viden og kundskaber om økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
- undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæssige forhold og diskutere aktuelle samfundsøkonomiske prioriteringer
- kvantitativ og kvalitativ metode.

Nøgleord:
Velfærdstrekanten, velfærdsmodeller; universelle, residuale, korporative, marked, efterspørgsel, udbud, det økonomiske kredsløb, de samfundsøkonomiske mål, finanspolitik, pengepolitik, arbejdsmarkedspolitik, konjunkturer, globalisering, EU’s indflydelse, det indre marked, konkurrenceevne: Priskonkurrence og strukturkonkurrence.    


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde