Holdet 22 SP/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e)
Hold 22 SP/2 (1 SP/2, 2 SP/2, 3 SP/2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitale læremidler
Titel 2 1. Tapas
Titel 3 2. Familia
Titel 4 3. Jóvenes
Titel 5 4. Fiestas
Titel 6 5. Inmigración
Titel 7 6. Cuentos
Titel 8 Jóvenes en la España actual EKSAMENSEMNE (20 NS)
Titel 9 Migración EKSAMENSEMNE (20 NS)
Titel 10 Guatemala y los  indígenas EKSAMENSEMNE (22 NS)
Titel 11 Cuba EKSAMENSEMNE (18 NS)
Titel 12 La guerra civil española (2,5 NS)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitale læremidler

Klassen har været vant til at arbejde med følgende digitale hjælpemidler i den daglige undervisning.
På Sct. Knuds Gymnasium er "egne læremidler" følgende (som skal tilgås via genvej på elevernes skrivebord):

Benyttede i-Bøger i prøvefagets undervisning
Ordbogen.com - https://www.ordbogen.com/da/#/
minlæring - https://minlaering.dk/
Tapas i-bog: https://tapasonline.systime.dk/
Un Mes en Malaga: https://www.unmesenmalaga.com/

Se eventuelt: https://www.sctknud-gym.dk/om-os/information-til-censorer/
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 1. Tapas

Fokuspunkter og indhold:
Vi arbejder med begynderbogen Tapas (Ibog) samt den dertilhørende grammatik og øvelser. Formålet er at introducere eleverne til den helt basale grammatik og at oparbejde et grundlæggende ordforråd.

Materialer:
Vi arbejder med begynderbogssystemet "Tapas" fra Gyldendal i hele 1g. Både grundbogen, øvebogen og grammatikken. Vi læser kap. 1 til og med kap. 7 i 1g.
I den første måned arbejder vi desuden intensivt med app’en Duolingo for hurtigere at få en forståelse for sproget og for at lære nogle spanske ord.

Vi arbejder med:
- Regelmæssige verber
- Uregelmæssige verber
- Refleksive verber
- Tal (inkl. klokken)
- Substantiver
- Adjektiver
- Perfektum
- Verbalperifraserne estar + gerundium og tener que + infinitiv

Arbejdsformer:
- Læreroplæg
- Klassediskussioner og klasseopsamlinger
- Fremlæggelser
- Gruppearbejde
- Individuelt arbejde

Faglige mål:
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 33,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 2. Familia

Fokuspunkter og indhold:
Vi læser simple tekster, som handler om spansktalende familier. Vi taler desuden om forskelle og ligheder på danske og spanske familier.
Vi begynder på et familieforløb i slutningen af 1g, som vi arbejder videre med i begyndelsen af 2g.

I 2.g. har vi set og læst "Con César" og talt om hverdagslivet og en traditionel familiestruktur. Vi har også sammenlignet med nyere og alternative familiestrukturer både i Spanien og i Danmark. Forløbet afsluttes med en kort mundtlig præsentation i par for læreren. I den forbindelse har vi også talt om, hvordan man laver personkarakteristik og mundtlige præsentationer på spansk. Vi har desuden arbejdet med billedbeskrivelse, og direkte og indirekte objekt på spansk.

Faglige mål (som vi arbejder hen imod)
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge

Materialer
1g:
- Familiegloser (lærerproducerede)
- Stamtræsøvelser (lærerproduceret)
- El día de Pedro (Tapasbogen, s. 91).
- Min egen hverdag
- "Julia - una presentación" (Caminando, s. 64-65.)
- Korte præsentationer af elevernes egne familier
- "Pedro y Maribel", Tapas Ibogen, cap. 7 II
- Film: "La familia perfecta", Netflix (de første 35 min)
- Film: "Encanto", Disney

2.g
- Filmen "Con César. En spansk kunstners hverdag" + uddrag af bogen (kapitel 1, 3, 4, 5, 10 og 11) af Birgit Tengberg-Hansen og Elisabeth Laursen, 1999 Gads Forlag, pp. 12-19 og 22-23.
- "Nicholas - un jóven apacionado" fra "La identidad contrastada" s. 73.

Arbejdsformer
- Læreroplæg
- Klassediskussioner og klasseopsamlinger
- Fremlæggelser
- Gruppearbejde
- Individuelt arbejde

Omfang:
- 16 moduler á 95 minutter / ca. 25 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 3. Jóvenes

Indhold:
I dette forløb har vi arbejdet med unge i Spanien, og hvordan deres levevilkår er. Vi har talt om spanske unges udfordringer med at finde job efter deres uddannelse, og hvilke konsekvenser det har for dem. Med udganspunkt i "Un mes en Malaga" har vi læst om den danske pige, Marie, og hendes møde med den spanske kultur. Dette lagde op til diskussioner af kulturelle forskelle mellem livet i Spanien og Danmark.

Vi har desuden arbejdet med billedbeskrivelser og grammatiske emner som verbalperifraser, personlige pronominer og dativstyrende verber.

Træning i følgende af lærerplanens faglige mål:
- ”forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier”
- ”læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster”
- ”præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk”
- ”perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i spansksprogede områder til egne samfunds- og kulturforhold”

Kernestof:
- Tapas Online kapitel 11 “Los jóvenes españoles” og “España no es país para jóvenes”
- Un mes en Málaga (www.unmesenmalaga.com) capítulos 1, 2, 4, 5 og 7 .Forfattere: Lærke Marie Ryge og Camilla Jürgensen.Udgivelse: Forlaget MitDigitaleGym 2018
- Film: ” "Perdiendo el norte"
- Gio, 18 años (i "España mañana. 12 portrætter af unge spaniere i en ny tid" af Kasper Kloch m.fl. Columbus 2022. Forkortet og redigeret af CLF)

Supplerende materiale:
- "I byen på spansk", fra España en la calle.
- Interview med Marta: "Mileuristas y ninis" (https://e-studiar.net/video-mileuristas-y-ninis/).
- "Aby de México" og "Héctor de Nicaragua" (i "La identitdad contrastada" af Ole Mikkelsen m. fl.: Gyldendal 2013. Forkortet af CLF).

Arbejdsformer:
- Individuelt arbejde
- Pararbejde
- Gruppearbejde
- Klasseundervisning

Omfang:
- 11 moduler á 95 minutter / ca. 15 normalsider
Indhold
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 4. Fiestas

Vi har talt om fejringer af spanske og latinamerikanske traditioner. Formålet er at give eleverne indsigt i historiske, kulturelle og interkulturelle traditioner i den spansksprogede verden og relatere det til den danske kultur. Vi har arbejdet med argumentere og diskutere på spansk. Vi har blandt andet arbejdet med følgende højtider/fester: Día de muertos, San Fermín, Corrida de toros, Navidad og Castells. Derudover har eleverne lavet præsentationer af følgende 'fiestas': Carneval de Santa Cruz, Batalla de vino, La tomatina, La carneval de Cadiz og Samana Santa.  

Træning i følgende af læreplanens faglige mål:
• Forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
• Perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
• Deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder (samt begrunde og forklare holdninger)

Kernestof:
- ”Fiestas en España” fra ”Ya vamos” af Maria Francisca Gavilán og Louise Friis Arfaoui, Forlaget Columbis, (s. 156-172).
- “Coco” film, Disney.
- “Jóvenes adictos a las tradiciones: “hacer castells es adrenalina pura” fra España en la Calle af Kasper Kloch og Martin Tønner (pp. 88-91).
- “Pasión peligrosa: “Correr con los toros me hace sentir más vivo”.” Fra España en la Calle af Kasper Kloch og Martin Tønner (pp. 92-95).
- ”Día de Muertos” fra ”Caminando fortsætter” s. 182-183, Systime.
- “Navarra” fra Tapas iBog: https://tapasonline.systime.dk/?id=146

Supplerende materialer:
- ”Fiestas rimer på fare” fra ”España en la Calle” af Kasper Kloch og Martin Tønner (s. 78-83).

Arbejdsformer:
- Individuelt arbejde
- Pararbejde
- Gruppearbejde
- Klasseundervisning

Omfang:
- 14 moduler á 95 minutter / ca. 20 normalsider
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15,1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 5. Inmigración

Fokuspunkter:
Vi har arbejdet med migration i relation til Latinamerika. Vi har talt om hvorfor folk migrerer, herunder push- og pull-faktorer. Vi læst historier af migranter og hørt musik af migranter for at tale om, hvilke udfordringer som migranterne kan møde på deres rejse og i de nye lande og migrationens indflydelse på sproget. Forløbet blev afsluttet med at eleverne skulle forberede og præsentere og fremføre et rollespil. Vi har derudover arbejdet intensivt med ordforrådstræning og sprog- og kommunikationsstrategier, og eleverne er introduceret til datiderne (imperfektum og præteritum) på spansk.

Træning i følgende af lærerplanens faglige mål:
- ”læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster”
- ”præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk”
- ”udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk”
- ”analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge”.
- ”perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i spansksprogede områder til egne samfunds- og kulturforhold”

Kernestof:
- "Sin nombre" film af C. J. Fukunaga fra 2009 (https://fjernleje.filmstriben.dk/film/2829383600/sin-nombre)
- "Frijolero" sang af Molotov fra "Somos latinos en the US", 2007 (https://www.youtube.com/watch?v=8iJMOBcPQyg)
- "Estoy enamorada" af Yolanda Perez fra "Somos latinos en the US", 2007 (https://www.youtube.com/watch?v=GfQ1nZ_JmQk)
- "Carlos" fra "Retratos Latinos en California" af Ulla Ringgaard og Aase Kledal (uddraf af s. 84-89)

Supplerende stof:
- Dokumentar: "Drømmen om USA: På grænsen", Dr.dk, 2020
- "Estados Unidos - un país con muchos hispanihablantes", Tapas, cap. 6.1
- "Puertoricanske indvandrer i USA" fra "Somos Latinos in the U.S." af A. Kledal og B. L. Laursen, Systime (s. 122-125).
- "Mexicanske indvandrer i USA" fra "Somos Latinos in the U.S." af A. Kledal og B. L. Laursen, Systime (s. 18-120).
- "Cubanske indvandrer i USA" fra "Somos Latinos in the U.S." af A. Kledal og B. L. Laursen, Systime (s. 68-70).
- Amerikanernes opfattelse af latinoer, reklame: https://www.youtube.com/watch?v=2sCeMTB5P6U
- "Estados Unidos ofrece 170 millones de dólares a Guatemala para prevenir la migración irregular" fra El País (28.03.24) https://elpais.com/america/2024-03-28/estados-unidos-ofrece-170-millones-a-guatemala-para-prevenir-la-migracion-irregular.html (uddrag)
- "Una nueva caravana de migrantes sale de una Tapachula asediada  por el narco" fra El País (25.03.24) https://elpais.com/mexico/2024-03-25/una-nueva-caravana-de-migrantes-sale-de-una-tapachula-asediada-por-el-narco.html (uddrag).

Omfang:
- 15 moduler á 95 minutter / ca. 22 normalsider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 6. Cuentos

Indhold:
I dette forløb har vi arbejde med historier og eventyr. Vi har arbejdet med kendetegn for og opbygningen af eventyr, og hvordan dette kommer til udtryk i fortællingerne. Vi har desuden arbejdet med opbygning og strukturering af resuméer. Som afslutning på forløbet har eleverne præsenteret forskellige eventyr og udarbejdet sproglige eller grammatiske øvelser til deres klassekammerater.
I forløbet har vi også haft fokus på datider på spansk (imperfektum, præterium og perfektum) og aspekt både i relation til de historier, vi har læst, men eleverne har også selv skrevet histroier på spansk (skriftlige aflevering). Derudover har ivi repeteret grammatiske emner som objektspronominer og refleksive verber. .

Træning i følgende af læreplanens faglige mål:
- ”læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster”
- ”udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk”
- ”analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge”
- ”demonstrere viden om fagets identitet og metoder”
- ”benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde”

Kernestof:
- ”La princesa y el guisante” (https://www.youtube.com/watch?v=d9Z4GsTnf0k)
- ”El hombre del vestido gris” af Fernando Alonso (taget fra ”Siete narradores de hoy” (1986) af M. Abrahamsen og B. Mogensen, Gyldendal (s. 7-11)).
- ”Caperucita roja”. Redigeret af CLF med inspiration fra https://arbolabc.com/cuentos-clasicos-infantiles/caperucita-roja og http://www.cuentoscortos.com/cuentos-clasicos/caperucita-roja  
- Materiale om eventyr som genre. Udarbejdet af CLF med inspiration fra https://humanidades.com/cuento/#ixzz8YIax5guY

Supplerende materiale
- ”El oricuerno” fra ”Las tres naranjas y otros cuentos” udvalgt og bearbejdet af Bente Skjøde, Gyldendal (s. 14-16)
- "Las tres naranjas" udvalgt og bearbejdet af Bente Skjøde, Gyldendal (s. 29-31)
- "María del Rosario" udvalgt og bearbejdet af Bente Skjøde, Gyldendal (s. 17-19)
- "La Ahijada de San Pedro" udvalgt og bearbejdet af Bente Skjøde, Gyldendal (s. 25-28)
- "La Picotora" udvalgt og bearbejdet af Bente Skjøde, Gyldendal (s. 32-34)

Arbejdsformer:
- Gruppearbejde
- Projektarbejde
- Klasseundervisning

Omfang:
- 7 lektioner á 95 minutter / ca. 10 normalsider.
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Jóvenes en la España actual EKSAMENSEMNE (20 NS)

Der arbejdes med et fokus i emnet, således at eleverne opnår viden om og forståelse for de unge spanieres aktuelle livssituation, hvor mange er mileuristas, unge veluddannede som aldrig før, der er uden udsigt til at ordentligt lønnet job og uden udsigt til at løsrive sig fra forældrene og stifte familie. Vi ser bl. a.  på de forskellige ”løsninger”, som de unge vælger og eleverne sammenligner egne livsforhold med andres.

KERNETEKSTER:
- La generación perdida/Generation på røven”, side 34-37 i “España en la calle” af Kasper Kloch m.fl, Gyldendal 2019
- "Ocupar”, kapitel 7, siderne 47-54 i “Voces de protesta. Buscando caminos”, af Aday Polo Iglesias og Anja Wilkens, Gyldenal 2013
- "Fuga de cerebros" , kapitel 9, siderne 59-62 i “Voces de protesta. Buscando caminos”, af Aday Polo Iglesias og Anja Wilkens, Gyldenal 2013
- ”Mileuristas y ninis”: https://e-studiar.net/video-mileuristas-y-ninis/
- Un mes en Málaga, capítulo 4 (læst i 2g)

Supplerende materiale:
- "Introduktion. Spanien - et moderne velfærdssamfund", side 7-10 i ”Voces de protesta. Buscando caminos", af Aday Polo Iglesias og Anja Wilkens, Gyldendal 2013.
- DR-dokumentar, Horisont 2011: Spaniens tabte generation
- ”Det spanske generationstyveri”, Weekendavisen 29/5-2020
- Filmen ”Maria llena eres de gracia”
- Filmen ”Perdiendo el norte" (2g)
- Sang og opgaver: Rosalía: “Juroque” og Justin Quiles: ”Loco”
- Teksterne fra delpr. 1&2 i opgavesættet “Españoles «sin papeles» en busca del sueño americano”. Typeopgave.
- Video om en ung spanier, Eva: NEEM 1/ NEEM Básico - Unidad 8 ¿Qué hiciste ayer? - subtitulado (youtube.com)

Arbejdsformer: Der arbejdes digitalt samt analogt, individuelt og i grupper/par samt på klassen. Der anvendes desuden quizletter og spil.

De faglige mål, der bla tilgodeses er:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
-  perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde

Kernestof, der er særligt i fokus i dette forløb:
- et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
-  grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
- moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
- centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.

Fordybelsestid i emnet: 6 timer til arbejde med delprøve 1 og 2 ” Españoles «sin papeles» en busca del sueño americano”. Vejledende opgave og til produktion af powerpoint/mundtlig fremlæggelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Migración EKSAMENSEMNE (20 NS)

Der arbejdes med emnet med henblik på, at eleverne erhverver kendskab til og forståelse for immigranters drømme, bevæggrunde for emigrationen og levevilkår som emigranter i et fremmed land samt tilegner sig og anvender et for emnet relevant ordforråd.

KERNETEKST: "Moros en la costa", kap. 1,2,4,5,7, (8 og 9 i referat),10,11,12 af Dolores Soler-Espiauba, Kaleidoscope 2004.

Supplerende materiale:
- "Immigrationen i Spanien", fra "Despúes de Tariq", Elisabeth Laursen og Viveca tallgren, Aarhus 2005
- "La inmigración en España", fra ?
- "Clandestino", sang af Manu Chao
- "Tusindvis af afrikanere banker på døren og dør af det", Politiken, 19.03 2006.
- "Migranter skal redde spansk økonomi",  Politiken 16.01.2022
- DR2 dokumentar, 2013: "Blind passager mod paradis"
- "Sin nombre" (Film set under Jóvenes-forløbet 2g)

Der arbejdes individuelt, i par og grupper og med klasseundervisning, samt digitalt med quizlet. Desuden spilles spil med ordklasser og repetition af indhold og eleverne producerer skuespil på spansk i grupper.

De faglige mål, der bla tilgodeses er:
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
-  præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
-  perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde

Kernestof, der er særligt i fokus i dette forløb:
- et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
-  moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.

Fordybelsestid: 8 timer ialt. Oversættelse af tekst om emnet. Delprøve 1+2, "Entre dos países", opgavesæt 21. august 2019
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Guatemala y los indígenas EKSAMENSEMNE (22 NS)

Formålet med arbejdet med temaet er, at eleverne får kendskab til og forståelse for indianernes kultur, sprog og levevilkår i Latinamerika, særligt Guatemala, primært med fokus på tiden fra de godt 30 år med borgerkrig til i dag. Den historiske kontekst stifter eleverne også kort bekendtskab med, idet de berører materiale, som handler om tiden efter den spanske erobring i 1492 og frem til i dag, så de får kendskab til den undertrykkelse og diskrimination, som den oprindelige befolkning har levet under.

KERNETEKST: La hija del puma : film og drejebog (Episodio 1-3. Scenerne 1-11 og 21-32 og 34-36).

Supplerende Materiale:
- "Quinientos años de la historia" - lærerproduerede oversigtssætninger

-  "Undertrykkelse af oprindelige folk i Latinamerika. Guatemalas glemte folkemord", artikel af Niels Boel i Rodrigo, november 2022

- Rigoberta Menchú Tum digt: Patria abnegada og
lille you tube video med Rigoberta Menchú Túm:
https://www.youtube.com/watch?v=yyNPxlauR-k

- BBC dokumentar med Simon Reeve, DR2 2020 om bla den bolivianske indianerkvinde, Yolanda:
https://www.dr.dk/drtv/se/sydamerika-med-simon-reeve_370301

- "Concretando un sueño. Drøm bliver til virkelighed". Dokumentar om kvindecooperativ i Guatemala.. Af Niels Boel


Der arbejdes individuelt, i par og grupper og med klasseundervisning samt med digitale arbejdsprogrammer. samt digitalt med quizlet. Desuden spilles spil med ordklasser og med repetition af indhold.

De faglige mål, der bla tilgodeses er:.
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
-  præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
-  perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
-  behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde


Kernestof, der er særligt i fokus i dette forløb:

-et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
- moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler.


Skriftligt arbejde:
- eksamensopgave delpr 2: Kimberley una madre adolescente (4 elevtimer)
- eksamensopgave delrp 1+2: La nueva colonización? (4 elevtimer)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Cuba EKSAMENSEMNE (18 NS)


Der arbejdes med emnet med henblik på, at eleverne erhverver kendskab til og forståelse for Cubas historie og cubanernes hverdag fra Revolutionen og til i dag. Der arbejdes således med tekster, som handler om historien og om cubanernes levevilkår under Fidel Castro og frem til i dag, hvor kommunismen udfordres af spirende kapitalisme.

KERNETEKSTER:
- Filmen Habana Blues
- "La vida de Yisel Valdéz", fra "Cuba en Miami. La capital de Latinoamérica", Aase Kledal mfl. Gyldendal 2015
- "Solos tú y yo" ("Habana blues"), sang fra Filmen Habana Blues


Supplerende materiale:
- "Miguel el cubano", delprøve 1, vejledende opgaver, eksempel 2
- "La vida como joven en Cuba", fra "Cuba.La lucha cubana" af Anny Holmgaard, Viborg 2015
- Patria y vida, sang af Yotuel m.fl.
- Cansado, sang fra Habana blues
- "Kapitalist i Cuba", DR1 2019 (CFU)
- Foredrag og koncert med cubaneren Eric Mendez (2g)
- "Historisk oversigt",  fra "Cuba Cubanos", Inge Kappel Og Poul Husum Sørensen, Systime 1999.
- "Cuba generelt", fra "Cuba på godt og ondt" , Anny Maren Holmgaard, EA 2014
- Diverse om det cubanske samfund i "Cuba.La lucha cubana", uddrag af siderne 11-26, af Anny Holmgaard, Viborg 2015
- "Oprør mod revolutionen", artikel fra Weekendavisen 21.7.21


Der arbejdes individuelt, i par og grupper og på med klasseundervisning, samt digitalt med quizlet. Desuden spilles spil med ordklasser og repetition af indhold.

De faglige mål, der bla tilgodeses er:.
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
-  præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
-  perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde


Kernestof, der er særligt i fokus i dette forløb:
- et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
- moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler


Fordybelsestid i alt: 4 timer/Miguel el cubano, delprøve 1+2
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 12,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 La guerra civil española (2,5 NS)

Klassen deltager i et arrangement for skolens spanskklasser, hvor vi får besøg af Carsten Jacob Humlegård, der holder et oplæg om La Guerra civil española som optakt til filmen "El silencio de otros". Inden da læser i i klassen forskellige tekster om krigen, diktaturet og de konsekvenser dette havde for den spanske befolkning.

Matetrialer:
- opæg v. Carsten Jacob Humlegård
- filmen "El silencio de otros"
- Dansk intro til "Las dos Españas"; "La dictadura franquista"; "La memoria histórica", i "La guerra civil española. La dictadura franquista y la memoria histórica", af Helene Caprani, Columbus 2024
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,50 moduler
Dækker over: 2,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer