Titel
11
|
Cuba EKSAMENSEMNE (18 NS)
Der arbejdes med emnet med henblik på, at eleverne erhverver kendskab til og forståelse for Cubas historie og cubanernes hverdag fra Revolutionen og til i dag. Der arbejdes således med tekster, som handler om historien og om cubanernes levevilkår under Fidel Castro og frem til i dag, hvor kommunismen udfordres af spirende kapitalisme.
KERNETEKSTER:
- Filmen Habana Blues
- "La vida de Yisel Valdéz", fra "Cuba en Miami. La capital de Latinoamérica", Aase Kledal mfl. Gyldendal 2015
- "Solos tú y yo" ("Habana blues"), sang fra Filmen Habana Blues
Supplerende materiale:
- "Miguel el cubano", delprøve 1, vejledende opgaver, eksempel 2
- "La vida como joven en Cuba", fra "Cuba.La lucha cubana" af Anny Holmgaard, Viborg 2015
- Patria y vida, sang af Yotuel m.fl.
- Cansado, sang fra Habana blues
- "Kapitalist i Cuba", DR1 2019 (CFU)
- Foredrag og koncert med cubaneren Eric Mendez (2g)
- "Historisk oversigt", fra "Cuba Cubanos", Inge Kappel Og Poul Husum Sørensen, Systime 1999.
- "Cuba generelt", fra "Cuba på godt og ondt" , Anny Maren Holmgaard, EA 2014
- Diverse om det cubanske samfund i "Cuba.La lucha cubana", uddrag af siderne 11-26, af Anny Holmgaard, Viborg 2015
- "Oprør mod revolutionen", artikel fra Weekendavisen 21.7.21
Der arbejdes individuelt, i par og grupper og på med klasseundervisning, samt digitalt med quizlet. Desuden spilles spil med ordklasser og repetition af indhold.
De faglige mål, der bla tilgodeses er:.
- forstå hovedpunkterne i et tydeligt talt spansk om almene og kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- læse og forstå ubearbejdede spansksprogede fiktive og ikke-fiktive tekster
- deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende spansk, herunder beskrive oplevelser og begivenheder samt begrunde og forklare holdninger
- præsentere og redegøre for kendte problemstillinger på et klart og nogenlunde flydende mundtligt spansk
- udtrykke sig skriftligt på et ukompliceret og sammenhængende spansk
- analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle, historiske og samfundsmæssige sammenhænge
- perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde
Kernestof, der er særligt i fokus i dette forløb:
- et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
- et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
- grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
- moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
- centrale samfundsmæssige og regionale forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- aktuelle forhold i Spanien og andre spansksprogede områder
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler
Fordybelsestid i alt: 4 timer/Miguel el cubano, delprøve 1+2
|