Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
24 KeB 2g3g (2g3g KeB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Digitale læremidler
Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Farvede forbindelser
Indhold:
Redoxreaktioner, afstemning af redoxreaktioner vha. OT, stråling, lys og farver, farvede uorganiske forbindelser, herunder komplekser, farvede organiske forbindelser, spektrofotometri og anvendelse af spektrofotometri.
Øvelser:
- Ascorbinsyre i grapejuice, redoxtitrering (videoaflevering)
- Påvisning af metal-ioner kvalitativt vha. hydroxid (journal)
- Påvisning af aldehyder og ketoner vha. 2,4-DNPH (journal)
- Carminsyre i rød sodavand og spektrofotometrisk undersøgelse af andre røde drikkevarer (journal)
Materialer:
Videre med kemi ibog (Nucleus, Lone Als Egebo og Hanne Wolff): Kap. 1
Diverse opgaver og øvelsesvejledninger
Omfang: 22 sider
Undervisningstid: 17 timer
Fordybelsestid: 5 timer
Faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
̶ gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
̶ anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
̶ anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
̶ formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere viden om kemis identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Kemisk ligevægt
Indhold:
Irreversible og reversible reaktioner, dynamiske ligevægte, ligevægtsloven, størrelsen af ligevægtskonstanten, forskydning af kemiske ligevægte og Le Chateliers princip.
Øvelser:
- Stress en kemisk ligevægt (rapport)
Skriftlig prøve
Materialer:
Videre med kemi ibog (Nucleus, Lone Als Egebo og Hanne Wolff): Kap. 2 (ikke tema transport af dioxygen i blodet)
Diverse opgaver og øvelsesvejledninger
Omfang: 14 normalsider
Undervisningstid: 13 timer
Fordybelsestid: 6,5 timer
Faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ gennemføre kvalitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
̶ gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
̶ anvende digitale værktøjer
̶ anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
̶ formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere viden om kemis identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Syrebasereaktioner og pH-beregninger
Indhold:
Syrer og baser, vands selvionisering, pH-begrebet, syrers og basers styrke, pH-beregninger, syre-basetitrering (kolorimetrisk og potentiometrisk) og puffersystemer.
Øvelser:
- Bestemmelse af ethansyre i rødvinseddike (potentiometrisk titrering)
- Puffersystemer
Materialer:
Videre med kemi ibog (Nucleus, Lone Als Egebo og Hanne Wolff): Kap. 3 (ikke tema Bjerrumdiagrammer)
Diverse opgaver og øvelsesvejledninger
Omfang kernestof: 24,5 normalsider
Omfang supplerende stof: 5 normalsider
Undervisningstid: 15 timer
Fordybelsestid: 4 timer
Faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
̶ gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
̶ anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
̶ anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
̶ formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere viden om kemis identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Udvalgte organiske forbindelser
Indhold:
Carbonhydriders fysiske og kemiske egenskaber samt navngivning, alkoholers fysiske og kemiske egenskaber samt navngivning, aldehyder og ketoners fysiske og kemiske egenskaber, intermolekylære bindinger, stereoisomeri herunder geometrisk isomeri.
Øvelser:
Carbonhydriders og olies reaktion med dibrom (journal)
Oxidation af alkoholer (journal)
Skriftlig prøve
Materialer:
Videre med kemi ibog (Nucleus, Lone Als Egebo og Hanne Wolff): Kap. 4, dog ikke Tema om sukker og geleringsmidler
Diverse opgaver og øvelsesvejledninger
Omfang kernestof: 14 normalsider
Undervisningstid: 14 timer
Fordybelsestid: 1,5 timer
Faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
̶ gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
̶ anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
̶ anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
̶ formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere viden om kemis identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Reaktionshastighed
Indhold:
Reaktionshastighed, energi og kemiske bindinger, energiprofiler, faktorer der kan påvirke reaktionshastigheden (stofmængdekoncentration, overfladeareal, temperatur, katalysator).
Øvelser:
Faktorer, der påvirker reaktionshastigheden (journal)
Syntese af dibrom (journal)
Materialer:
Videre med kemi ibog (Nucleus): Kap. 8 (ikke Tema Enzymer og reaktionshastighed)
Diverse opgaver og øvelsesvejledninger
Omfang kernestof: 4 normalsider
Undervisningstid: 9 timer
Fordybelsestid: 0
Faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
̶ gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
̶ anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
̶ anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
̶ formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere viden om kemis identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I starter med at fremlægge gruppearbejdet fra sidst (aldehyder og ketoner) for hinanden. Bagefter starter vi på nyt tema: Reaktionshastighed.
-
Lav til og med opgave 8:Reaktionshastighed
-
Læs s. 1-3 i vejledningen. Svar på det, som står med rødt på s. 1 og 2 (dog ikke det med iagttagelser nederst på s. 1, da du først kan svare på det, når du har udført punkt 1 i lab.)
-
I skal sørge for at have fået alle LoggerPro filer fra forsøget (reaktionshastighed) - ikke blot screenshots, men filer.
-
Vi arbejder videre med forsøget om dibrom, så IKKE læs om Energi og kemiske bindinger samt Energiprofiler s. 309n-312n
-
læs om Energi og kemiske bindinger samt Energiprofiler s. 309n-312n.
-
Vi gennemgår Spørgsmål til Energi og kemiske bindinger. Læs om faktorer, der kan påvirke reaktionshastigheden, s. 313m-321ø
-
suppl-mat_vmk-kap8_Undersøgelse_Faktorer-der-påvirker-reaktionshastigheden_v1.pdf Du skal have lavet begrundede hypoteser til de 5 delforsøg. Vi starter med at gennemgå opgaver fra i går (faktorer, der påvirker reaktionshastigheden)
-
Vi gennemgår opgaver til faktorer, der påvirker reaktionshastigheden (lektie før ferien, men opgave 8.6, 8.9 og 8.10 var ikke lektie) og I får tid til at lave journal over forsøget fra torsdag før ferien. Vi afslutter tema om reaktionshastighed.
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Adskillelse af stoffer og aminer
Indhold:
Aminers fysiske og kemiske egenskaber, stereoisomeri herunder spejlbilledisomeri, fastfase- og væskevæske-ekstraktioner, ekstraktion af coffein, fordelingsligevægte og fordelingsforholdet, papirkromatografi og TLC.
Øvelser:
Isolering af coffein fra te og TLC af coffein (rapport)
Skriftlig prøve
Materialer:
Videre med kemi ibog (Nucleus): Kap. 5: Hele kapitlet, dog ikke Temaer om gas- og søjlekromatografi
Videre med kemi ibog (Nucleus): Kap. 7: Kun sider om aminer
Diverse opgaver og øvelsesvejledninger
Offentlig foredrag i Naturvidenskab (Aarhus universitet): Spejlbilleder og molekyler (Karl Anker Jørgensen)
Omfang kernestof: 10 normalsider
Undervisningstid: 14 timer
Fordybelsestid: 6 timer
Faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
̶ gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
̶ anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
̶ anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
̶ formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere viden om kemis identitet og metoder
-behandle problemstillinger i samspil med andre fag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kemi der virker
Indhold:
Fysiske og kemiske egenskaber for carboxylsyrer og estere, Tema om acetylsalicylsyre: Syntese og omkrystallisation af ASA, optagelse, virkning samt udskillelse af ASA. Renhedsanalyser: Smeltepunkt og kvalitativ test med jern(3+)ioner.
Øvelser:
Syntese af methylsalicylsat (vintergrønolie) (journal)
Syntese og omkrystallisation af acetylsalicylsyre (journal)
Smeltepunktsbestemmelse (acetylsalicylsyre) (journal)
Acetylsalicylsyre og jern(3+)ioner (journal)
Materialer:
Videre med kemi ibog (Nucleus): Kap. 6 (ikke Tema Lipider i dyr og planter)
Diverse opgaver og øvelsesvejledninger
Omfang kernestof: 7 normalsider
Undervisningstid: 17 timer
Fordybelsestid: 0 timer
Faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
̶ gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
̶ anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
̶ anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
̶ formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere viden om kemis identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Tema DNA
Indhold:
DNA's struktur og organisering i kromosomer, mutationstyper, Gel elektroforese og DNA profiler
Øvelse:
DNA profil (gel elektroforese) (journal)
Materialer:
To faner i OneNote: "DNA" og "Gel elektroforese - en DNA test" sammenskrevet af underviser på baggrund af sider fra følgende lærebøger:
Bioteknologi A, bind 1 (Nucleus)
Biokemi - Levende organismers kemi (Nucleus)
Biologi i udvikling c-niveau, 2. udgave (Nucleus)
Diverse opgaver og øvelsesvejledning
Omfang kernestof: 2 normalsider
Omfang supplerende stof: 1 normalside
Undervisningstid: 4,5 timer
Fordybelsestid: 0 timer
Faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ gennemføre kvalitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
̶ anvende digitale værktøjer
̶ formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere viden om kemis identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/3590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74285044017",
"T": "/lectio/3590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74285044017",
"H": "/lectio/3590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74285044017"
}