Holdet 24 KeB 2g3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Kemi B
Lærer(e)
Hold 24 KeB 2g3g (2g3g KeB)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitale læremidler
Titel 2 Farvede forbindelser
Titel 3 Kemisk ligevægt
Titel 4 Syrebasereaktioner og pH-beregninger
Titel 5 Udvalgte organiske forbindelser
Titel 6 Reaktionshastighed
Titel 7 Adskillelse af stoffer og aminer
Titel 8 Kemi der virker
Titel 9 Tema DNA

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitale læremidler

Tilladte digitale læremidler via direkte genvej på skrivebord (dybe links):


Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Farvede forbindelser

Indhold:
Redoxreaktioner, afstemning af redoxreaktioner vha. OT, stråling, lys og farver, farvede uorganiske forbindelser, herunder komplekser, farvede organiske forbindelser, spektrofotometri og anvendelse af spektrofotometri.
Øvelser:
- Ascorbinsyre i grapejuice, redoxtitrering (videoaflevering)
- Påvisning af metal-ioner kvalitativt vha. hydroxid (journal)
- Påvisning af aldehyder og ketoner vha. 2,4-DNPH (journal)
- Carminsyre i rød sodavand og spektrofotometrisk undersøgelse af andre røde drikkevarer (journal)

Materialer:
Videre med kemi ibog (Nucleus, Lone Als Egebo og Hanne Wolff): Kap. 1
Diverse opgaver og øvelsesvejledninger
Omfang: 22 sider
Undervisningstid: 17 timer
Fordybelsestid: 5 timer

Faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
̶ gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
̶ anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
̶ anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
̶ formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere viden om kemis identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Kemisk ligevægt

Indhold:
Irreversible og reversible reaktioner, dynamiske ligevægte, ligevægtsloven, størrelsen af ligevægtskonstanten, forskydning af kemiske ligevægte og Le Chateliers princip.
Øvelser:
- Stress en kemisk ligevægt (rapport)
Skriftlig prøve

Materialer:
Videre med kemi ibog (Nucleus, Lone Als Egebo og Hanne Wolff): Kap. 2 (ikke tema transport af dioxygen i blodet)
Diverse opgaver og øvelsesvejledninger
Omfang: 14 normalsider
Undervisningstid: 13 timer
Fordybelsestid: 6,5 timer

Faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ gennemføre kvalitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
̶ gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
̶ anvende digitale værktøjer
̶ anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
̶ formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere viden om kemis identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Syrebasereaktioner og pH-beregninger

Indhold:
Syrer og baser, vands selvionisering, pH-begrebet, syrers og basers styrke, pH-beregninger, syre-basetitrering (kolorimetrisk og potentiometrisk) og puffersystemer.
Øvelser:
- Bestemmelse af ethansyre i rødvinseddike (potentiometrisk titrering)
- Puffersystemer

Materialer:
Videre med kemi ibog (Nucleus, Lone Als Egebo og Hanne Wolff): Kap. 3 (ikke tema Bjerrumdiagrammer)
Diverse opgaver og øvelsesvejledninger
Omfang kernestof: 24,5 normalsider
Omfang supplerende stof: 5 normalsider
Undervisningstid: 15 timer
Fordybelsestid: 4 timer

Faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
̶ gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
̶ anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
̶ anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
̶ formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere viden om kemis identitet og metoder


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Udvalgte organiske forbindelser

Indhold:
Carbonhydriders fysiske og kemiske egenskaber samt navngivning, alkoholers fysiske og kemiske egenskaber samt navngivning, aldehyder og ketoners fysiske og kemiske egenskaber, intermolekylære bindinger, stereoisomeri herunder geometrisk isomeri.

Øvelser:
Carbonhydriders og olies reaktion med dibrom (journal)
Oxidation af alkoholer (journal)
Skriftlig prøve

Materialer:
Videre med kemi ibog (Nucleus, Lone Als Egebo og Hanne Wolff): Kap. 4, dog ikke Tema om sukker og geleringsmidler
Diverse opgaver og øvelsesvejledninger
Omfang kernestof: 14 normalsider
Undervisningstid: 14 timer
Fordybelsestid: 1,5  timer

Faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
̶ gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
̶ anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
̶ anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
̶ formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere viden om kemis identitet og metoder

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Reaktionshastighed

Indhold:
Reaktionshastighed, energi og kemiske bindinger, energiprofiler, faktorer der kan påvirke reaktionshastigheden (stofmængdekoncentration, overfladeareal, temperatur, katalysator).

Øvelser:
Faktorer, der påvirker reaktionshastigheden (journal)
Syntese af dibrom (journal)

Materialer:
Videre med kemi ibog (Nucleus): Kap. 8 (ikke Tema Enzymer og reaktionshastighed)
Diverse opgaver og øvelsesvejledninger
Omfang kernestof: 4 normalsider
Undervisningstid: 9 timer
Fordybelsestid: 0

Faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
̶ gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
̶ anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
̶ anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
̶ formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere viden om kemis identitet og metoder


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Adskillelse af stoffer og aminer

Indhold:
Aminers fysiske og kemiske egenskaber, stereoisomeri herunder spejlbilledisomeri, fastfase- og væskevæske-ekstraktioner, ekstraktion af coffein, fordelingsligevægte og fordelingsforholdet, papirkromatografi og TLC.

Øvelser:
Isolering af coffein fra te og TLC af coffein (rapport)
Skriftlig prøve

Materialer:
Videre med kemi ibog (Nucleus): Kap. 5: Hele kapitlet, dog ikke Temaer om gas- og søjlekromatografi
Videre med kemi ibog (Nucleus): Kap. 7: Kun sider om aminer
Diverse opgaver og øvelsesvejledninger
Offentlig foredrag i Naturvidenskab (Aarhus universitet): Spejlbilleder og molekyler (Karl Anker Jørgensen)
Omfang kernestof: 10 normalsider
Undervisningstid: 14 timer
Fordybelsestid: 6 timer

Faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
̶ gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
̶ anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
̶ anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
̶ formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere viden om kemis identitet og metoder
-behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Kemi der virker

Indhold:
Fysiske og kemiske egenskaber for carboxylsyrer og estere, Tema om acetylsalicylsyre: Syntese og omkrystallisation af ASA, optagelse, virkning samt udskillelse af ASA. Renhedsanalyser: Smeltepunkt og kvalitativ test med jern(3+)ioner.

Øvelser:
Syntese af methylsalicylsat (vintergrønolie) (journal)
Syntese og omkrystallisation af acetylsalicylsyre (journal)
Smeltepunktsbestemmelse (acetylsalicylsyre) (journal)
Acetylsalicylsyre og jern(3+)ioner (journal)

Materialer:
Videre med kemi ibog (Nucleus): Kap. 6 (ikke Tema Lipider i dyr og planter)
Diverse opgaver og øvelsesvejledninger
Omfang kernestof: 7 normalsider
Undervisningstid: 17 timer
Fordybelsestid: 0 timer

Faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ gennemføre kvalitativt og kvantitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
̶ gennemføre og vurdere beregninger ved undersøgelser af simple kemiske problemstillinger
̶ anvende digitale værktøjer, herunder fagspecifikke, i en konkret faglig sammenhæng
̶ anvende relevante matematiske modeller, metoder og repræsentationsformer i behandling af kemiske problemstillinger
̶ formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere viden om kemis identitet og metoder


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Tema DNA

Indhold:
DNA's struktur og organisering i kromosomer, mutationstyper, Gel elektroforese og DNA profiler

Øvelse:
DNA profil (gel elektroforese) (journal)

Materialer:
To faner i OneNote: "DNA" og "Gel elektroforese - en DNA test" sammenskrevet af underviser på baggrund af sider fra følgende lærebøger:
Bioteknologi A, bind 1 (Nucleus)
Biokemi - Levende organismers kemi (Nucleus)
Biologi i udvikling c-niveau, 2. udgave (Nucleus)
Diverse opgaver og øvelsesvejledning
Omfang kernestof: 2 normalsider
Omfang supplerende stof: 1 normalside
Undervisningstid: 4,5 timer
Fordybelsestid: 0 timer

Faglige mål:
̶ anvende fagbegreber, fagsprog, modeller og metoder til at beskrive, analysere og vurdere kemiske problemstillinger
̶ relatere iagttagelser, modeller og symbolsprog til hinanden ved anvendelse af kemisk fagsprog
̶ gennemføre kvalitativt eksperimentelt arbejde under hensyntagen til laboratoriesikkerhed, herunder tilrettelægge simple kemiske eksperimenter
̶ indsamle, efterbehandle, analysere og vurdere iagttagelser og resultater fra eksperimentelt arbejde
̶ dokumentere eksperimentelt arbejde mundtligt og skriftligt, herunder sammenknytte teori og eksperimenter
̶ anvende digitale værktøjer
̶ formulere sig struktureret såvel mundtligt som skriftligt om kemiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
̶ demonstrere viden om kemis identitet og metoder
̶ anvende fagets viden og metoder til analyse, vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske eller miljømæssige problemstillinger med kemisk indhold.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde