Holdet 24 BiB/1 2g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Sct. Knuds Gymnasium
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e)
Hold 24 BiB/1 2g (2 BiB/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Nervesystemets funktion og rusmidlers påvirkning
Titel 2 Østrogenhypotesen og menneskets forplantning
Titel 3 DNA, proteinsyntese, genetik og genteknologi
Titel 4 Økologi: Liv, energi og økosystemet havet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Nervesystemets funktion og rusmidlers påvirkning

FOKUSPUNKTER

At kunne forklare nervecellens opbygning og funktion
At kunne forklare nervesystemets opbygning og funktion
At kunne forklare cellemembranens. opbygning med ionkanaler
At kunne forklare Na+/K+pumpen betydning for membranpotentialet

At forstå hvordan et aktionspotentiale dannes i en nervecelle
At kunne forklare hvordan en nerveimpuls overføres i synapsen
At have viden om hæmmende og fremmende transmitterstoffers betydning

At kunne give et overblik over hvordan en nerveimpuls løber i myeliniserede nerver

AT kunne forstå modeller og figurer fra pensum Og at kunne anvende disse figurer i forklaringer om nerver og nervesystemet. Selv at kunne tegne figurer og modeller med relation til forløbet.

At kunne perspektivere viden om nervesystemet til effekten af udvalgte rusmidler som alkohol og opioider

MATERIALER

Biologi i fokus s.43 - 55
LIV, grundbog i biologi s.73
Fysiologibogen s.62-65 om smerter

Undervisningsvideo (BT 2020): Aktionspotentialet
Undervisningsvideo (BT 2020) : Nerveimpulsens overførsel i synapsen

Dokumentar: Ædru hjerneskade, Viden Om. DR.dk.
Dokumentar: "A Ten Dollar High Death" - opioid-krisen i Canada.

"Pas godt på jer selv", fordrag om rusmidler og stofmisbrug 27/8/24 (ekstern oplægsholder).

ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning, pararbejde og gruppearbejde.
Dialog om perspektiver i emnet.
Udførelse af eksperimenter og arbejde med opgaver.

INDSAMLING AF EMPIRI

Undersøgelse af nerveledningshastighed.
Opgave om epilepsi.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Østrogenhypotesen og menneskets forplantning

FOKUSPUNKTER
At kunne forklare Østrogenhypotesen, dvs. sammenhængen mellem hormonforstyrrende stoffer og deres effekt på mennesker, især effekten på fosterudvikling af drengefostre.
At kunne give eksempler på hormonforstyrrende stoffer.

At kunne forklare menneskets forplantning. Herunder mandens sædcelledannelse, kvindens menstruationscyklus, graviditet og moderkagens funktion.
At vide noget om hvordan kønsudvikling hos fostre sker i graviditetens første uger.

At kunne forklare de to former for celledeling: mitose og meiose.

At kunne perspektivere til syndromer forårsaget af kromosommutationer.



MATERIALE

Økotoksikologi kap. 11 s.135-140, (Uddrag fra Biologiens ABc) pdf-fil.
Biologi i fokus s.7-13, 16-17, 57-59, 61-67
LIV, grundbog i biologi s.170-172, 174-179.
Fysiologibogen 2.udg. s.189-197.

"Kønsforvirring" (artikel) Anvendt Naturvidenskab.
Why SEX? dokumentar om betydningen af kønnet formering. DR.dk menneskets opståen afsnit 6.

EKSPERIMETIELT ARBEJDE OG ELEVAKTIVITETER

Besøg på SDU med fordrag om østrogenestoffer
Eksperimetiel bestemmelse af effekten af hormonforstyrrende stof på zebrafisk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 DNA, proteinsyntese, genetik og genteknologi

FORMÅL

Cellebiologi: mitose og meiose
Kromosommutationer
Kønnet formering / Why sex?

Nedarvning af egenskaber
DNA molekylets opbygning og funktion
Proteinsyntese
Mutationer
Genteknologi : DNA-profil, gelektroforese og fertilitetsbehandling IVF

MATERIALE

Mitose og meiose: Bif s.16 - 17, Btt (pdf) s.85, 89, 97
Genetik og kromosommutationer: Gen-etik (pdf) s.40 - 41, s.95-97.

DNA, replikation og proteinsyntese: Bif s.81 - 92, 95 - 97.
Genteknologi, cystisk fibrose: Bif s.95 - 97.
Evt. PCR og ægsortering. Bif s.98 - 100

Punktmutationer og gelelektroforese: LIV, grundbog i biologi s.160 - 165

EKSPERIMENTIELT ARBEJDE OG ELEVAKTIVITETER

Tørforsøg med celledelingen mitose
Opgaver med DNA profiler fra fadderskabssager, familiesammenføringer og hundeavl.
Opgave om hyperkolesterolæmi
Elektroforeseforsøg
Opgaver med nedarvning af egenskaber
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Økologi: Liv, energi og økosystemet havet

FORMÅL

At få overblik over cellers opbygning og mikroorganismers vækst.
At få viden om antibiotikaresitsens.
At have overblik over makronæringsstoffers opbygning.
At få overblik menneskets kredsløb og betydningen af energigivende næringsstoffer.

At forstå økosystemers opbygning og sammenhænge mellem biotiske og abiotiske faktorer i økosystemer.
At forstå nichebegrebet og arters tilpasning til det økosystem de lever i.
At forstå økosystemers opbygning med fødekæder, fødenettet og kulstofskredsløb.

At kunne bruge denne viden til at forstå betydningen af menneskets aktivitet med henblik på klima og biodiversitet.

MATERIALE
LIV s.49-52, 59-60, 63-69 prokaryoter, mikrobiel vækst, antibiotika resistens og eukaryote celler.
LIV s.101 - 105 menneskets kredsløb.
Biologi i fokus s. 35 - 41 ( undtaget s.37) energistofskiftet.

LIV s.235 - 242 om økosystemers opbygning og funktion
LIV s.264 - 266 og s.79-81 om kulstofskredsløb
LIV s.280-281 Udviklingen i atmosfærens CO2-indhold.

www.opdaghavet.dk "Opdag Havet" s. 7 - 28



ELEVAKTIVITETER
Fotosynteseforsøg

SAMMENDRAG:
Et kort med fokus på at kende til forskellige økosystemer i verden og kende til planter og dyrs tilpasning til netop det økosystem de lever i. Vi har her arbejdet med at skelne mellem biotiske og biotiske faktorer, og med at forstå hvordan alle levende organismer har en nicher f.eks. i forhold til fødesøgning og habitat.

Vi har arbejdet med at forstå hvordan planter med deres fotosyntese skaber grundlaget for alt liv på jorden. Vi har set på opbygning af fødekæder og fødenet, samt betydningen af nedbrydere i et økosystem. Til slut har vi arbejdet med kulstofskredsløb og udført forsøg med fotosyntese og respiration med vandplanter.

Og vi har kigget tilbage på arbejdet med klima og biodiversitetskrisen for at forstå sammenhængen mellem kulstofskredsløb og global opvarmning. Og vi har kigget tilbage på arbejdet med bæredygtig mad også set på ønske om at begrænse CO2-udledningen i forbindelse med valg af fødevarer og den mad vi spiser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer