Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Sct. Knuds Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
24 BiB/1 2g (2 BiB/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Nervesystemets funktion og rusmidlers påvirkning
FOKUSPUNKTER
At kunne forklare nervecellens opbygning og funktion
At kunne forklare nervesystemets opbygning og funktion
At kunne forklare cellemembranens. opbygning med ionkanaler
At kunne forklare Na+/K+pumpen betydning for membranpotentialet
At forstå hvordan et aktionspotentiale dannes i en nervecelle
At kunne forklare hvordan en nerveimpuls overføres i synapsen
At have viden om hæmmende og fremmende transmitterstoffers betydning
At kunne give et overblik over hvordan en nerveimpuls løber i myeliniserede nerver
AT kunne forstå modeller og figurer fra pensum Og at kunne anvende disse figurer i forklaringer om nerver og nervesystemet. Selv at kunne tegne figurer og modeller med relation til forløbet.
At kunne perspektivere viden om nervesystemet til effekten af udvalgte rusmidler som alkohol og opioider
MATERIALER
Biologi i fokus s.43 - 55
LIV, grundbog i biologi s.73
Fysiologibogen s.62-65 om smerter
Undervisningsvideo (BT 2020): Aktionspotentialet
Undervisningsvideo (BT 2020) : Nerveimpulsens overførsel i synapsen
Dokumentar: Ædru hjerneskade, Viden Om. DR.dk.
Dokumentar: "A Ten Dollar High Death" - opioid-krisen i Canada.
"Pas godt på jer selv", fordrag om rusmidler og stofmisbrug 27/8/24 (ekstern oplægsholder).
ARBEJDSFORMER
Klasseundervisning, pararbejde og gruppearbejde.
Dialog om perspektiver i emnet.
Udførelse af eksperimenter og arbejde med opgaver.
INDSAMLING AF EMPIRI
Undersøgelse af nerveledningshastighed.
Opgave om epilepsi.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Østrogenhypotesen og menneskets forplantning
FOKUSPUNKTER
At kunne forklare Østrogenhypotesen, dvs. sammenhængen mellem hormonforstyrrende stoffer og deres effekt på mennesker, især effekten på fosterudvikling af drengefostre.
At kunne give eksempler på hormonforstyrrende stoffer.
At kunne forklare menneskets forplantning. Herunder mandens sædcelledannelse, kvindens menstruationscyklus, graviditet og moderkagens funktion.
At vide noget om hvordan kønsudvikling hos fostre sker i graviditetens første uger.
At kunne forklare de to former for celledeling: mitose og meiose.
At kunne perspektivere til syndromer forårsaget af kromosommutationer.
MATERIALE
Økotoksikologi kap. 11 s.135-140, (Uddrag fra Biologiens ABc) pdf-fil.
Biologi i fokus s.7-13, 16-17, 57-59, 61-67
LIV, grundbog i biologi s.170-172, 174-179.
Fysiologibogen 2.udg. s.189-197.
"Kønsforvirring" (artikel) Anvendt Naturvidenskab.
Why SEX? dokumentar om betydningen af kønnet formering. DR.dk menneskets opståen afsnit 6.
EKSPERIMETIELT ARBEJDE OG ELEVAKTIVITETER
Besøg på SDU med fordrag om østrogenestoffer
Eksperimetiel bestemmelse af effekten af hormonforstyrrende stof på zebrafisk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DNA, proteinsyntese, genetik og genteknologi
FORMÅL
Cellebiologi: mitose og meiose
Kromosommutationer
Kønnet formering / Why sex?
Nedarvning af egenskaber
DNA molekylets opbygning og funktion
Proteinsyntese
Mutationer
Genteknologi : DNA-profil, gelektroforese og fertilitetsbehandling IVF
MATERIALE
Mitose og meiose: Bif s.16 - 17, Btt (pdf) s.85, 89, 97
Genetik og kromosommutationer: Gen-etik (pdf) s.40 - 41, s.95-97.
DNA, replikation og proteinsyntese: Bif s.81 - 92, 95 - 97.
Genteknologi, cystisk fibrose: Bif s.95 - 97.
Evt. PCR og ægsortering. Bif s.98 - 100
Punktmutationer og gelelektroforese: LIV, grundbog i biologi s.160 - 165
EKSPERIMENTIELT ARBEJDE OG ELEVAKTIVITETER
Tørforsøg med celledelingen mitose
Opgaver med DNA profiler fra fadderskabssager, familiesammenføringer og hundeavl.
Opgave om hyperkolesterolæmi
Elektroforeseforsøg
Opgaver med nedarvning af egenskaber
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Biologi i Fokus: Læs s.16-17 om mitosen og meiosen. OBS vi skifter nu bog ;) BhBT
-
Her kan I læse en bedre forklaring af mitose og meiose, lektie læs vedhæftede fil.
-
Mitose og meiose kopi Btt .pdf
-
Læs filen som lektie til modulet.
-
Vi ser dokumentaren "Why Sex?" Der handler om evolution og betydningen af seksuel selektion i dyreriget.
-
Læs repetition: Fysiologibogen s.201 - 202 om hormonforstyrrende stoffer Medbring Fysiologibogen.
-
Vi starter forløb om genetik, nedarvning af egenskaber og genteknologi. Læs i Biologi i fokus s.81-85. Hav fokus på DNA-molekylets opbygning (de blå begreber i teksten ). Afsnittet om replikation er svært, kig på figurerne og få et overblik over hvor
-
Læs om proteinsyntesen i Biologi i fokus s.86 og få overblik ved at kigge på figur 103. Derefter læs ekstensivt s.87-90. Vi gennemgår stoffet, men sørg for at læse selvom at det er svært stof, det bliver meget nemmere at forstå, hvis du har læst teks
-
Læs s.88-90 i Biologi i fokus og medbring din bog, vi danner os det fulde overblik over proteinsyntesen ;)
-
Vi skal arbejde med at forstå mutationer i DNA. Læs i Biologi i fokus s.91 -92 (kun 1.spalte s.92) og s. 95-97.
-
Vi arbejder med opgaverne om genmutationer. Sørg for at få læst gammel lektie, hvis du er kommet bagud.
-
Hej BiB. Vi skal bruge bogen LIV i dette modul. Og I skal som lektie og repetition af DNA-analyse læse s.161-162.
-
Medbring Biologibogen LIV. Vi vil i modulet s.163-165 - og arbejde med en opgave om gel-elektroforese.
-
Vi skifter til Biologi i fokus I skal læse om gensplejsning s.104-106. Husk at medbringe bogen. Bh BT
-
Gensplejsning s.104 - 106 i Biologi i fokus
-
Læs teksten om fødselstal og ufrivillig barnløshed let igennem og svar på flg to spørgsmål:
-
Læs afsnittet s.107 - 109 og s.121 - 122 i Biologi i fokus, vi taler om fagbegreberne (begreberen skrevet med blåt) som I kender fra 1g, derudover skal I dette modul forbered et lille mundtligt oplæg, sådan at vi får repeteret vores forløb om DNA og
-
I fremlægger og vi arbejder med nedarvning af egenskaber, medbring Biologi i fokus.
-
Jeg tror det kan være rigtig smart at vi repetere 1g stoffet om genetik. Læs derfor i LIV - vær opmærksom her det er 1g-bogen ;). Læs s.145 fra afsnittet 7.2 til og med afsnittet s.150 om genetiske sygdomme. Brug siden (L 10) i OneNote som hjælp til
-
Medbring Biologi i fokus.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Økologi: Liv, energi og økosystemet havet
FORMÅL
At få overblik over cellers opbygning og mikroorganismers vækst.
At få viden om antibiotikaresitsens.
At have overblik over makronæringsstoffers opbygning.
At få overblik menneskets kredsløb og betydningen af energigivende næringsstoffer.
At forstå økosystemers opbygning og sammenhænge mellem biotiske og abiotiske faktorer i økosystemer.
At forstå nichebegrebet og arters tilpasning til det økosystem de lever i.
At forstå økosystemers opbygning med fødekæder, fødenettet og kulstofskredsløb.
At kunne bruge denne viden til at forstå betydningen af menneskets aktivitet med henblik på klima og biodiversitet.
MATERIALE
LIV s.49-52, 59-60, 63-69 prokaryoter, mikrobiel vækst, antibiotika resistens og eukaryote celler.
LIV s.101 - 105 menneskets kredsløb.
Biologi i fokus s. 35 - 41 ( undtaget s.37) energistofskiftet.
LIV s.235 - 242 om økosystemers opbygning og funktion
LIV s.264 - 266 og s.79-81 om kulstofskredsløb
LIV s.280-281 Udviklingen i atmosfærens CO2-indhold.
www.opdaghavet.dk "Opdag Havet" s. 7 - 28
ELEVAKTIVITETER
Fotosynteseforsøg
SAMMENDRAG:
Et kort med fokus på at kende til forskellige økosystemer i verden og kende til planter og dyrs tilpasning til netop det økosystem de lever i. Vi har her arbejdet med at skelne mellem biotiske og biotiske faktorer, og med at forstå hvordan alle levende organismer har en nicher f.eks. i forhold til fødesøgning og habitat.
Vi har arbejdet med at forstå hvordan planter med deres fotosyntese skaber grundlaget for alt liv på jorden. Vi har set på opbygning af fødekæder og fødenet, samt betydningen af nedbrydere i et økosystem. Til slut har vi arbejdet med kulstofskredsløb og udført forsøg med fotosyntese og respiration med vandplanter.
Og vi har kigget tilbage på arbejdet med klima og biodiversitetskrisen for at forstå sammenhængen mellem kulstofskredsløb og global opvarmning. Og vi har kigget tilbage på arbejdet med bæredygtig mad også set på ønske om at begrænse CO2-udledningen i forbindelse med valg af fødevarer og den mad vi spiser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3590/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74285044024",
"T": "/lectio/3590/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74285044024",
"H": "/lectio/3590/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74285044024"
}