Høje-Taastrup Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Høje-Taastrup Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/s - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2021/22 - 2024/25
Institution
Høje-Taastrup Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Malene Søderberg
Hold
2022 DA/s (
1s DA
,
2s DA
,
3s DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
At fortælle
Titel 2
Retorik og argumentation
Titel 3
Oplysningstiden og Holberg
Titel 4
Hekse
Titel 5
Nyheder i billede og tekst I
Titel 6
Romantikken
Titel 7
Dokumentarfilm
Titel 8
Natur og Klima
Titel 9
Det moderne Gennembrud
Titel 10
Realismer-Modernismer
Titel 11
Litteraturen 2000-2020
Titel 12
Nyheder i billede og tekst II
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
At fortælle
Om den mundtlige fortælletradition (myter, sagn og eventyr) og om når den mundtlige fortælletradition bliver skriftlig og om forskellige læsemåder (historisk, psykologisk, strukturalisme)
Baggrundsstof
Afsnit om kunsten at fortælle i "Faglige Forbindelser i dansk" s. 75-91
Lærerudarbejdede papirer om folkeventyr herunder stilistik
Lærerudarbejdet powerpoint om Freud
Anne-Marie Mai Litteraturens Åsteder / Anne Krabbes Stenalt (tv-udsendelse)
Tekster
Uddrag af Vølvens spådom
Første Mosebog
Folkeventyret Den trekantede hat
Kunsteventyret Fyrtøiet af HCA
Folkevisen Eleverskud
Folkevisen Hr. Ebbes døtre
Novellen Mørke cyklister (2005) af Charlotte Weitze
Indhold
Kernestof:
Kunsten at fortælle.pdf
Vores første forløb hedder "At fortælle". I dette modul brainstormer vi over "hvorfor fortæller og lytter vi til historier". Vi ser nærmere på den mundtlige fortælling herunder myter
Vi fortsætter med myter, sagn og eventyr. Vi samler op fra sidst og 1) gennemgår kort jeres understregninger på s. 78-81 og 2) analyserer uddraget af Vølvens spådom med fokus på fortællesituationen og de sproglige virkemidler herunder mundtlige træk.
Vi fortsætter arbejdet i vores lille kompendie "Kunsten at fortælle".
Ordkort
Vi arbejder med folkeviser, som vi begyndte så småt på i sidste modul. Vi skal se et 30 minutters tv-program om folkeviser, og I skal analysere en folkevise.
Folkeviser_OCR.pdf
Hr Ebbes døtre.pdf
Folkeviser_analysevejledning.pdf
I skal analysere Hr. Ebbes døtre i grupper og bruge den analysevejledning I læste i sidste modul. Vi skal også kort tale om de stilistiske kendetegn.
Vi læser endnu en folkevise "Elverskud" og analyserer den primært ud fra den psykoanalystiske læsemetode. Modulplan
Elverskud_OCR.pdf
Danskmappen
Vi gennemgår jeres analyser af Elverskud (fra sidste modul). I får først 15 minutter til at læse jeres noter fra sidste modul og færdigøre analyserne. Bagefter laver vi en gruppefremlæggelse?
I dette modul skal I skrive en lille skriftlig analyse af Elverskud.
Modulplan
Mundtlig og skriftlig fortælling
Vi gennemgår arbejdsarket om "Overgangen fra mundtlig til skriftlig fortælling" fra sidste modul.
1. Vi mødes i grupper henholdsvis kl. 8:30 og kl. 9:00 og kl. 9:30 på meet og taler om litteratur i 2 talerunder. Se instruktionsdokumentet.
Vi skal sammenligne folkeeventyret "Den trekantede Hat" med kunsteventyret "Fyrtøiet".
Store opsamlingsmodul! 1. Vi samler op på de sproglige analyser af Fyrtøiet og Den trekantede hat, som I lavede for laaang tid siden.
Vi gennemgår de analyser, I lavede i arbejde-selv-lektieværkstedet i går. Se punkter nedenfor. Og vi begynder på en podcast om Fyrtøiet (husk hørebøffer)
Ind i sjælen – ud i verden – Side 2 – En podcastserie om H.C. Andersens eventyr
Vi repeterer fortæller og fremstillingsformer og motiv og tema. Bagefter samler vi op på "den mundtlige fortælling bliver skriftlig" og definerer begreber som fortælling, litteratur og fiktion med mere. Vi læser de to første kapitler i Håndbog til da
Fortælleren og Fremstillingsformer_ Øvelser.pdf
Vi samler op på "Tekstbegrebet", som I læste om og arbejdede med i sidste modul. Og vi begynder på et forløb om argumentation
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Retorik og argumentation
Baggrundsstof
Afsnit om retorik og argumentation i Håndbog til dansk
Tekster - meningsjournalistik
"Juridisk kønsskifte er det rene nonsens" fra Kristeligt Dagblad d. 12.5.2015 skrevet af Christian Borrisholt Steen
"Isproducent ændrer navn på Eskimo: Vi har fået rigtigt mange henvendelser" fra Berlingske d. 14. juli 2020 skrevet af Caroline Clante
"Kæmpeeskimoen er lagt på is: Det her bør grønlænderne bestemme, ikke danskerne" fra Berlingske d. 16. juli 2020 skrevet af Kalinka Aaman Agger
"Sprogforsker om orde eskimo: Det udpeger folk som fremmede" fra Berlingske d. 27. juli 2020 og skrevet af "Ritzau"
"Jeg er krænket, altså er jeg" fra Berlingske 17. marts 2017 skrevet af Anne Sophia Hermansen
"Midaldrende hvide mand, du har intet at sige om sexisme" skrevet af Amanda Boesdal i Berlingske, 24. oktober 2020
Taler
Dronningens nytårstale 2022
Statsministerens nytårstale 2023
Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla 2020
Jens Stoltenbergs tale i Oslo Domkirke 24. juli 2011
Elevernes egne taler
Indhold
Kernestof:
Modulplan
Juridisk kønsskifte er det rene nonsens
1. Vi afslutter "Juridisk kønsskifte ... " (fælles)
4.10 Argumentation
1. Vi gennemgår det, I læste i lektiemodulet i går dvs. afsnittene om 1) argumenttyper 2) fejltyper og argumentationskneb og 3) ordvalgsargumenter i Håndbog til dansk 4:10. Og vi gennemgår selvfølgelig også opgaverne.
4.9 Retorik
Vi skal julehygge med julelitteratur og høre om, hvad der skete, da Mumitroldene vågnede af deres vinterhi og mødte Julen!
Vi samler op på argumenttyper og retorik fra før jul og analyserer nytårstaler! Vi begynder med Dronningens...
Vi analyserer statsministerens nytårstale.
Drev-mappe
Vi afslutter statsministerens nytårstale, og så skal I selv skrive en tale.
Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Skrivemodul
Skriftlig opgave_Tale.docx
Skrivemodul til at skrive talen. Skriftlig opgave_Tale.docx
Refleksion over skriveproces.docx
Modulplan:
Charlotte Weitze
Vi arbejder videre med Mørke cyklister af Charlotte Weitze
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Oplysningstiden og Holberg
Litteraturhistorisk læsning
- og fokus på det konfliktoptrappende sprog
Baggrundslæsning
Kapitel om Oplysningstiden i Litteraturhistorien på langs og på tværs / I-bog
https://litthist.systime.dk/?id=123
Lærerudarbejdet powerpoint om Oplysningstiden
Tekster
Uddrag af Holberg Niels Klim (1771) Om kvindernes plads blandt de underjordiske
Erasmus Montanus (Værklæsning)
Erasmus Montanus (TV-udsendelse)
Uddrag af Holbergs epistel 395) om Censur (i Litteraturhistorien på langs og på tværs)
Indhold
Kernestof:
Vi afslutter novellen "Mørke cyklister" og besvarer de sidste arbejdsspørgsmål.
Mørke cyklister + Arbejdsspørgsmål
Opsummering af Mørke Cyklister
Vi læser Holberg! Uddrag af "Niels Klim" - om kvindernes plads blandt de underjordiske.
Niels Klim_Kvinderne.pdf
Vi skal opsummere Niels Klim. Og tale om tale ... (og hvilken sproglig figur er der tale om her - ganske vist en lidt kluntet en af slagsen).
I skal se Erasmus Montanus selv. Jeg kommer i begyndelsen af modulet og hjælper jer i gang. Og jeg vender tilbage i slutningen af modulet. Filmen er på 86 minutter.
Vi analyserer Erasmus Montanus, som I så og læste sidste fredag. Vi skal indsætte stykket i dets litteraturhistoriske kontekst: Oplysningen. Og vi skal fokusere på sproget som konkliktoptrapning.
Hekse - vi begynder på Dansk-historieforløbet!
Heksemappe i drev
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Hekse
DHO-forløb om hekse og kvindeskikkelsen gennem historien. Forløbet er indledt med et overblik over de kvindefremstillinger, vi har mødt i årets undervisning og derefter har vi zoomet ind på 1970'erne og heksen i samtidslitteraturen (2018-2022)
Baggrundslæsning
Nanna Goul (2022) "Heksen er tilbage og genfortryller verden", Litteratursiden
https://litteratursiden.dk/artikler/heksen-er-tilbage-og-genfortryller-verden
Om Suzanne Brøgger på forfatterweb
https://forfatterweb.dk/oversigt/broegger-suzanne
Om Essay på
lex.dk
https://denstoredanske.lex.dk/essay
Om Erica på
lex.dk
https://denstoredanske.lex.dk/Erica_Jong
Mikkel Thulstrup Nielsen: "Tendens: Heksen er blevet in igen", 3. marts 2017, Politiken
Lise Garsdal: “ 5 hjerter af knoglemarv og lavendel til skriftkollektiv" ” Anmeldelse 10. december 2018, Politiken
Podcast: "Heksen er tilbage og skaber politisk forandring" 31. oktober 2017, Politiken
https://politiken.dk/podcast/bogfolk/art6183080/Heksen-er-tilbage-og-hun-skaber-politisk-forandring
Tekster
Suzanne Brøgger: “Hvad skal vi med hexe?”, org. 1976, udgivet bogen Løvespor: Essays, 1995, Gyldendal
Erika Jong (1981) "Til alle dem som døde" og "Stormhat" i "Hekse", Lindhardt og Ringhof
BMS (2018) udvalgte digte fra "Knoglemarv lavendel" , Forlaget Arena
Shëkufe Heiberg (2021) Forord og digte fra "Muld & Liv - digtkatalog og frøsamling", Uro
Andrea Hejlskov (2021) uddrag af "Vølve", Uro
Olga Ravn, Uddrag af "Mindesmærke for de trolddomsanklagede", KØS Museum for kunst i det offentlige rum, 2021
Teaterforestillingen Hex på Det Kongelige teater (Værk)
Indhold
Kernestof:
Hekse - vi begynder på Dansk-historieforløbet!
Heksemappe i drev
Heksemappen i dansk
Vi læser Suzanne Brøgger (1976) "Hvad skal vi med Hexe?"
Modulplan:
Erica Jong Digte
Vi gennemgår digtet "Til alle dem som døde" fra sidste modul. Og vi læser og analyserer et andet digt af Erica Jong "Stormhat"
I dette modul flyver vi på vores kost til nutiden og møder bl.a. forfatteren Olga Ravn og skriftkollektivet BMS. Vi skal lytte til en podcast fra Politiken "Heksen er tilbage og hun skaber politisk forandring" og lave noter til podcasten. Jeg introdu
I får en lille skriftlig opgave, som I skal arbejde med kl. 8:30-11:30. Opgaven bliver lagt op her på modulet og i opgaver kl. 8:30. Opgaven skal uploades i opgavemappen. Husk at holde pause undervejs.
Skriftlig opgave_Brøgger.docx
Jeg håber, at I har haft en dejlig og flyvende påske! Glæder mig til at se jer igen :)
Modulplan
Så er det endelig tid til Olga Ravn - forfatter og ophavsmand/kvinde/person til hekseskolen og til forestillingen Hex på Det kongelige .....
Hejlskov_Vølve.pdf
I dette modul skal I "møde" Andrea Hejlskov - en moderne vølve. Vi skal læse et uddrag af hendes autofiktive roman, der netop har titlen "Vølve".
Vi gennemgår opgaveformuleringen til DHO, og I får et vejledningshæfte til DHO herunder skriveskabelon. Vi opsummerer dansk, og vi taler lidt om metode - endelig får I Brøgger-opgaven tilbage. Og så kan jeg vist ikke finde på mere ....
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Nyheder i billede og tekst I
Om pressefoto
Baggrund
Om pressefoto fra Krydsfeldt s.355-361
Thomas Borberg - fotochef på Politiken om: "Hvad er et godt pressefoto?"
https://vimeo.com/130300879?fbclid=IwAR0hRcXOwcEBrEgqXaJH0YPP7IMjUu4TTuaoTzwwnuIBLMC1uT7nfBnT9OU
Håndbog til dansk: Analysevejledninger til billedanalyse
Analyserede tekster
Årets pressefoto, nyhedsbilllede, pressefotograf, årets danske hverdagsbillede 2022 (Ukraine, skyderiet i Field’s mm)
Forsiden af Berlingske 13. august 2020: "Diktatorens folk slår løs på demonstranter og presse"
Om presseetik – pressefotografens ansvar og udfordringer:
Berlingske 9. august 2023: Dansk stjernefotograf var med til at affyre granat i Ukraine: Kan retsforfølges af Rusland
Dansk eksamensstil 2018: Pressefotografiets rolle og pressefotografens udfordringer
Om Nyhedsformidling i aviser og medier
Baggrund
Afsnit om avisjournalistik i Håndbog til dansk
Om offentlighed og demokrati i Perspektiver i dansk (Mads Rangvid m.fl., 2018)
Om vinkling til fakenews i Perspektiver i dansk (Mads Rangvid m.fl., 2018)
Om nyhedsartiklens farvelade. Sproglige virkemidler fra Henning Olsson, Ryd forsiden. Som powerpoint
Hjemmesiden Tjek det:
https://www.tjekdet.dk/faktatjek
Afsnit om "Når Nyheder deles" fra bogen "Den iscenesatte virkelighed"
Om katastrofereportagen
Analyserede tekster
Analyse af forskellige avistyper (omnibus, niche, lokal … osv)
Analyse af to forsider fra Jyllandsposten og Ekstra Bladet
Carl Emil Arnfred: Flygtningepres åbner for ny kurs, Politiken, 10. september 2015 (artikel)
Politiken mener: Nordens Ungarn, Politiken 10 september 2015 (leder)
Ditte Maltha Mailund: Medina beskyldes for at udnytte flygtningesituationen, Berlingske netavis 9. august 2016
Facebook-opslag om Medina
Facebook-opslag om flygtninge på færgen Rødby-Puttgarten
Rokokoposten 21. februar 2016: Brad Pitt og Angelina Jolie løser flygtningekrisen: Vil adoptere alle syriske børn
Kim Faber: Frivilligt: Blod mod blod, Politiken, 24. april 2005 (fortællende journalistik)
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage. Jeg glæder mig til at se jer. I skal medbringe et billede fra jeres sommerferie. I skal kunne vise det på jeres computer. Det behøver ikke være fra et eksotisk rejsemål :)
Husk, valg af skolerådsrepræsentanter og Asf/safe-udvalg... hvis I stadig mangler ...
I skal læse om pressefoto og lave noter i punktform / korte sætninger, så I kan gengive indholdet. Lektien skal laves derhjemme, hvis I ikke nåede den i lektieværkstedet fredag i sidste uge. I skal ikke lave opgaverne. Dokumentet er uploadet i drevma
9. Billedanalyse
I skal have færdiganalyseret jeres pressebillede, så I kan præsentere det i jeres grupper. Max 5 minutter pr mand. Husk at bruge fagbegreber. Brug max 20 minutter derhjemme på lektien.
Afsnit
Modulplan
Ingen lektier til dette modul. Vi samler op på pressefoto og zoomer ind på "etik i fotojournalistik", som I allerede har læst lidt om.
Vi arbejder videre med pressefotografiet og den reflekterende artikel. Ingen lektier.
Læs afsnittet om 1) avistyper 2) stofområder 3) ydre komposition (layout) i Håndbog til dansk. Lav få noter eller understregninger/markeringer i teksten.
Avistyper
Nyhedstrekanten
I skal læse følgende i Håndbog til dansk derhjemme: 1) afsnittet om kilder 2) Avisens genrer. Her skal I kun læse den indledende oversigt over de fire grupper af journalistik + afsnit om nyhedsjournalistik + meningsjournalistik dvs. frem til afsnitte
Vi arbejder videre med nyheder og medier og de to tekster, I læste i går.
Medbring gerne aviser fx jeres lokalavis.
Læs om offentlighed og demokrati s. 292-293, hvis I ikke nåede det i sidste modul. I skal ikke lave opgaven. I må stadig gerne tage aviser med :)
Læs "Fra vinkling til fake news" s. 295-296. I skal ikke lave opgaverne.
Stemmen i den reflekterende artikel
I skal have skrevet 1-2 sider af den reflekterende artikel til dette modul derhjemme. I modulet arbejder vi videre med opgaven. Vi læser bl.a. en besvarelse og diskuterer hvad der er godt og mindre godt :) Derefter beslutter vi en endelig afleverings
Læs "Fra vinkling til fake news" s. 295-296. I skal ikke lave opgaverne. (Gammel lektie fra fredag, som er udsat til i dag)
Borgerlig offentlighed og fake news.pdf
Peter Faber_Artikel_Frivilligt_Blod mod blod.pdf
I skal læse om fortællende nyhedsjournalistik i Håndbog til dansk. Lav understregninger i teksten eller få noter.
Det journalistiske sprog
Ingen lektier. Vi afslutter artiklen fra i går og læser om det journalistiske sprog i Håndbog til dansk i modulet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Romantikken
Litteraturhistorisk læsning + sprogligt fokus
Baggrund
Kapitel om romantikken i Litteraturhistorien på langs og på tværs
Lærerudarbejdet powerpoint om romantisme
Om den Blicherske novelle
Tekster
Adam Oehlenschläger: Morgen-vandring (1805)
Schack von Staffeldt: Indvielsen (1804)
N.F.S. Grundtvig: Danmarks Trøst (1820)
Steen Steensen Blicher: Kjær est du Fødeland, sødt er dit Navn, 1814
Steen St. Blicher: Brudstykker af en landsbydegns dagbog (1824) (værk)
Emil Aarestrup: "Til en veninden", "Paa sneen", "Angst" (1838)
Billeder:
Jørgen Roed: "En Kunstner på vandring" (1832)
Emilius Bærentzen: Familiebillede (1828)
Johan Thomas Lundbye: 'Efterårslandskab. Hankehøj ved Vallekilde', 1847.
Johan En dansk kyst. Motiv fra Kitnæs ved Roskilde Fjord er et maleri af Johan Thomas Lundbye malet 1842
Remedieringer af tekster i forløbet (fra skrift til tegning)
Indhold
Kernestof:
Modulplan
Se videon om romantikken i "Litteraturhistorien - på langs og på tværs (Systime-kontoen) og læs afsnittene til og med "Nyplatonisme og Schack Staffeldt". Lav arbejdsspørgsmål 1-9.
Læs om universalromantik i Litteraturhistorien på langs og på tværs og besvar sp. 10-12
Drevmappe
Vi fortsætter med "Morgen-Vandring", som vi begyndte på før ferien. Vi har svaret på sp. 1-2.
Langt Højere Bjerge
En kunstner på vandring, 1832 | SMK Open
Læs om den religiøse digtning og Grundtvig samt om nationalromantikken i Håndbog til Dansk. Besvar sp. 13-17.
5 skarpe om Grundtvig
Læs Kjær est du Fødeland af Blicher i kompendiet s. 9. Slå ord op, som I ikke forstår. Forklar, indholdet i de enkelte strofer. Lav fx noter i marginen.
Dannelsestanken i prosaen
Ingen lektier.
Læs om romantisme (hele afsnittet) i Litteraturhistorien på langs og på tværs og lav arbejdsspørgsmålene. Vi samler op på billedanalyserne fra sidste modul.
Modulplan. I dag med minutter :)
Læs Paa Sneen derhjemme s. 12 i kompendiet. Forklar de enkelte strofer (hvad handler de om, hvad sker der ...).
Om lyrikgenren i romantikken og intro til værklæsning: Blicher.
1) Læs om lyrikgenren hjemme i Håndbog til dansk (afsnittet Digt frem til Rap) og 2) læs om Blicher i Litteraturhistorien på langs og på tværs. Jeg kan ikke linke direkte til afsnittet om Blicher, men I finder det efter Poetisk realisme og Thomasine
Ingen lektier. I får en introduktion til den debatterende artikel, som I skal begynde på i det virtuelle modul næste onsdag.
I dette modul skal I arbejde med den debatterende artikel. Se under opgaver. I kan også bruge lidt tid på at læse Brudstykker af en landsbydegns dagbog.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Dokumentarfilm
Baggrund
Kapitel om dokumentarfilmgenren i Håndbog til dansk
Film
Lars Henrik Ostenfeld: Rejsen til isens indre (2022) (værk)
Diverse småklip forskellige dokumentarfilmsgenre jf. oversigten over genre iHåndbog til dansk
Indhold
Kernestof:
Drevmappe
Modulplan
Læs om dokumentarfilm i Håndbog til dansk frem til afsnittet om mockumentary. Lav få noter eller understregninger i teksten. Vi gennemgår teksten grundigt i modulet, så I kan godt sætte læsetempoet op, når I læser lektien. Det er en fin øvelse :)
Ingen lektier. Vi fortsætter med dokumentarfilmsanalyse ...
Sidste danskmodul inden jul :) Vi skal julehygge!
Nyt forløb: Vi skal i gang med at læse Antigone - et græsk drama /skuespil. Men inden vi begynder på det, skal I læse om dramaet i Athen (altså baggrundsstof). Læs s.101-111 (frem til afsnittet om komedie) i Paideia og lav noter i udfyldningsarket.
Drevmappen
I skal have læst Blicher: Brudstykker ....
Vi samler op på gruppearbejdet torsdag og afslutter Blicher.
Rejsen til isens indre
Vi ser en dokumentarfilm, "Rejsen til isens indre", som vi skal arbejde med i de følgende moduler. Ingen lektier, men læs den korte introduktion til filmen nedenfor...I får desuden en lille lektie for til i morgen (torsdag) - I kan evt. blive på skol
Afsnit
I skal lave en kort indledende analyse af indholdet i "Rejsen til isens indre". Se arbejdsspørgsmål.
I skal bruge 20 minutter derhjemme på at undersøge "jeres forsker" i Rejsen til isens indre. I skal bruge jeres mini-undersøgelse som afsæt i gruppearbejdet i modulet i dag. I skal bruge jeres unilogin for at få adgang til filmen.
Ingen lektier. Vi fortsætter arbejdet med dokumentarfilmen.
Ingen lektier. Vi afslutter Rejsen til isens indre og arbejder med de sidste arbejdsspørgsmål.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Natur og Klima
Fokus på natur og klima i litteratur, sprog og medier og et særligt fokus på argumentation i netop forskellige teksttyper
Baggrund
Kapitel 3 og 4 i Thor Gustafson: Klimaliiteratur (Et nyt forhold mellem menneske og natur, mennesket mellem magt og afmagt)
https://klimalitteratur.systime.dk/?id=135
https://klimalitteratur.systime.dk/?id=136
Tekster
Eske K. Mathiesen (2010) Endnu en gang er det slående (lyrik)
Eske K. Mathiesen (2005) Er ikke ansat hos poplerne (lyrik)
Eske K. Mathiesenn (2005) Endelig lykkes det (lyrik)
Morten Søndergaard (2008) Bourdieu i køkkenhaven (lyrik)
Julie Sten-Knudsen (2017) Stranden hver dag (lyrik)
Nature is Speaking - kampagnefilm fra den amerikanske miljøorganisation Conservation
Godzilla: King of the Monsters – Official Trailer 2
Malte Tellerup (2023) "Spræng fabrikken" (værklæsning)
Alexander Vesterlund: "Lige dele spændingsroman og sabotagemanual"
Anmeldelse, 26. Marts 2023, Politiken
Tue Andersen Nexø: "Sådan sprænger man fabrikken", Anmeldelse, 10. Marts 2023
Information
Steen A. Jørgensen: "Miljøministeren: Ja, en kornmark er natur for mig"
artikel 30. april 1016 i Jyllands-posten
Carsten Andersen: "Vi har alle en fornemmelse af at jorden ryster", artikel,14. juni 2015 i Politiken
Anne Sophie Hermanssen "Hold nu op med at romantisere Lærkesletten og Amager Fælled. Bebyg det! i Berlinsgske, 27. februar 2021
Mark Desholm m.fl. "Planeten står ved en skillevej" på Altingets hjemmeside d. 20 september 2016
Greta Thunbergs tale på FNs Klimatopmøde den 23. september 2019
Teaterstykke "At lære at dø" af Mungo Park
http://kulturpakken.dk/forside/kpat-laere-at-doe
Indhold
Kernestof:
Sætningskoblinger_Skriveportalen.docx
Læs om indledninger i Eksamensgenrerne i dansk her: Præsentér Og læs feedbacken til jeres analyserende artikel om Rejsen til isens indre.
Nyt forløb: Natur og Klima!
Modulplan
Læs om natur og kultur i i-bogen Klimalitteratur her: 3. Kendetegn I: Et nyt forhold mellem menneske og natur I skal ikke læse interviewet med Morton. Og læs Morten Søndergaards digt her 3. Kendetegn I: Et nyt forhold mellem menneske og natur Sønder
Læs hele kapitel 4 i i-bogen Klimalitteratur og lav noter.
I skal læse opgaveformuleringen til den debatterende artikel "Grøn markedsføring". Opgave 4 her: Opgaveformulering
I skal skrive på jeres debatterende artikel. Husk at tælle timer og overvej at aflevere inden ferien.
Brug ti minutter derhjemme på at finde og skimme jeres noter til forløbet om Klimalitteratur herunder analyse af Eske K. Mathiesen, Morten Søndergaard og Julie Sten-Knudsen.
I skal bruge 30 minutter derhjemme på at analysere Thunbergs tale. Brug analysevejledningen her: 7. Retorisk analyse af taler , og vælg de punkter ud, som I mener, er relevante.
Cheminova - Multinational kemisk virksomhed - lex.dk
Læs den ultrakorte introduktion til Malte Tellerups "Spræng fabrikken" på forfatterweb Spræng fabrikken | forfatterweb Brug jeres unilogin
I får en halv time til at læse Spræng Fabrikken - og så går vi i gang med arbejdsspørgsmålene. Læs evt. lidt derhjemme :)
Arbejdspapir, Spræng fabrikken_august 2024.docx
Læs anmeldelsen af Spræng fabrikken fra Politiken derhjemme. Er udleveret i papir og her: Anmeldelse_Politiken .docx Og overvej følgende spørgsmål:
Læs anmeldelsen "Sådan sprænger man fabrikken" fra Information: Anmeldelse_Information .docx Forklar, hvad en anmeldelse er (slå op i Håndbog til dansk) og forklar, hvordan denne genre til udtryk i Tue Andersen Nexøs tekst. I behøver ikke at skrive d
1. Dialogcirkel om teksten og spørgsmålet: Hvordan er vi forbundet med naturen?
Læs artiklen: Miljøministeren: Ja, en kornmark er natur for mig. Udleveret og i drevmappen her: Drevmappe Undersøg argumentationen - hvilke synspunkter kommer til udtryk? Understreg relevante tekststeder, mens I læser.
I skal læse forskellige uddrag af artiklen "Vi har alle en fornemmelse af, at jorden ryster," så I kan referere indholdet for de andre.
Afsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Det moderne Gennembrud
Fokus på litteraturhistorisk læsning af tekster fra Det moderne Gennembrud. I læsningen af teksterne har der udover det historiske fokus været fokus på sproglig analyse (kommunikation, stilistik, argumentation, samtale herunder sproghandlinger, høflighed og samarbejde og transaktionsanalyse).
Baggrundslæsning
Kapitel om Det moderne Gennembrud i Litteraturhistorien på langs og på tværs / i-bog
https://litthist.systime.dk/?id=125
Lærerudarbejdet dokument om impressionistisk skrivestil
Powerpoint om Pontoppidan + filmklip
Tekster
J.P. Jacobsen : Indledningen til Fru Marie Grubbe (1876) fra Johannes Fibiger m.fl. (2009) Litteraturens Huse, Systime
Henrik Ibsen: Uddrag af ”Et Dukkehjem” (1879)
Amalie Skram: Uddrag af Constance Ring (1885)
Herman Bang: ”Irene Holm” (1890)
Herman Bang: Branden (1884)
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød (1887)
Indhold
Kernestof:
Modulplan
I skal læse uddraget af Marie Grubbe s.1-3 i kompendiet derhjemmme. Lav selv noter og understregninger, som I tænker er relevante for jeres videre analysearbejde i modulet. Husk, at I ikke skal møde op med en færdig analyse. I har sikkert også andre
Læs om Det moderne Gennembruds genrer om Det moderne gennembruds temaer frem til og med afsnittet om Henrik Ibsen Besvar sp. 20-28 Arbejdsspørgsmåleller lav understregninger...
Afsnit
Læs om kommunikationsanalyse i Håndbog til dansk derhjemme 4.12 Kommunikationsanalyse I skal læse frem til afsnittet sproghandlinger (I skal ikke lave opgaven).
Ingen lektier. Vi fortsætter Det moderne Gennembrud og læser i fællesskab uddraget af Constance Ring.
AmalieSkram_ConstanceRing_Spørgsmål.docx
AmalieSkram_ConstanceRing.PDF
I skal skrive videre på de noter til Constance Ring, som I begyndte på i sidste modul. Brug 20 minutter derhjemme. Upload på elevfeedback.
I skal have læst Irene Holm derhjemme, så I kan finde rundt i historien.
Bang_Irene Holm038.pdf
I skal medbringe novellen Irene Holm, som vi afslutter i dag.
Analysevejledning til reportager010.pdf
Læs Herman Bangs avisreportage Branden s. 32-35 i kompendiet. 1) Lav noter i teksten, så I har styr på indholdet og 2) stil fire spørgsmål til teksten, som I tænker er relevant at besvare og undersøge nærmere. I skal ikke besvare spørgsmålene.
I skal læse afsnittene om klasse og social status og Henrik Pontoppidan i Litteraturhistorien på langs og på tværs hér: Det moderne gennembruds temaer: køn, klasse og kirke | Litteraturhistorien – på langs og på tværs og besvare spørgsmål 31-32 Arbe
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Realismer-Modernismer
Realismer-modernismer er undersøgt i en historisk læsning og i et sprogligt fokus (stilistik) i perioden 1900 og frem til 2002 (overgangen til eksperimenterende realisme).
Baggrund
Kapitel "1800-2000 - modernisme og realisme" i Litteraturhistorien på langs og på tværs (på nær afsnittene om formel modernisme)
Kapitel om eksperimenterende realisme i Litteraturhistorien på langs og på tværs
Lærerudarbejdet baggrundsmateriale om de enkelte forfattere og perioder
Lærerudarbejdet powerpoints om ekspressionisme
Podcast Klassikere genfortalt: Rugens Sange (Jens Smærup Sørensen)
DR-program (2019) Bøger der gør en forskel (Michael Strunge)
Små film med Helle Helle i i-bogen Danske forfattere
Videointrioduktion til minimalisme dansksiderne
https://dansksiderne.dk/index.php?id=7029#c20371
Leif Søndergaard: 7 fantastiske analyser (analyser af Karen Blixens Ringen)
Kapitel om Litterære metoder i Håndbog til dansk
Modernisme
Johannes V. Jensen (1906) Interferens
Emil Bønnelycke: Rådhuspladsen (1918) ekspressionisme
Tom Kristensen (1930) Angst
Pär Lagerkvist: Angest, Angest (1916) / ekspressionisme / svensk
Billede: Edvard Munch Skrik (Skriget, 1893)
Martin A. Hansen: Agerhønen (1947) Efterkrigsmodernisme / Heretica
Albert Camus (1942) Uddrag af Sisyfos-myten
jean-Paul Sartre (1946) Uddrag af Eksitentialisme er en humanisme
Karen Blixen (1958) "Ringen" - læst med fokus på forskellige metodiske tilgange
Klaus Rifbjerg: Terminologi, Livet på badeværelset (1960) 60’er-modernisme/Konfrontationsmodernisme
Peter Seeberg: Hjulet (1962) /Arena modernisme
Michael Strunge: Michael Strunge: Livets hastighed (1978) Postmodernisme
Michael Strunge: Nat i electri city (1979)
Michael Strunge: Coma (1981)
Realisme
Martin Andersen Nexø (1900) Lønningsdag
Jeppe Aakjær: Rugens Sange (Værklæsning)
Helle Helle: Mere kaffe? (2000) Minimalisme
Jens Blendstrup (2002) Sofus er læge og mor er syg
Indhold
Kernestof:
Modulplan
Læs Naadsensbrød færdig derhjemme og besvar spørgsmålene.
I skal have læst Martin Andersen Nexø: En Lønningsdag. Teksten er udleveret og findes også i drevmappe Drevmappe
Se video og læs afsnittene om modernisme og realisme, det moderne samfund og 1900-tallets stilretninger herunder underafsnit (frem til afsnittet om tidlig modernisme): 7. 1890-2000: Modernisme og realisme | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Vi afslutter Rugens Sange og bagefter har I resten af modulet til at skrive dansk stil.
I modulet læser vi i fællesskab forskellige analyser af Ringen ud fra forskellige metoder bl.a. psykoanalytisk metode og marxistisk ideologikritisk metode (se også her: 3.7 Litterære metoder | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier) og evt. ek
Læs Karen Blixens novelle "Ringen", så I kort kan genfortælle den.
Læs om nyrealisme i Litteraturhistorien på langs og på tværs. Lav noter eller understregninger, så I kan genkalde jer hovedpointerne i det, I har læst.
Drevmappe
Læs om Johannes V. Jensen derhjemme Johannes V_Baggrund_Interferens.pdf
Læs om ekspressionisme helt frem til "Næste" Tidlig modernisme (1890-1945) | Litteraturhistorien – på langs og på tværs Lav understregninger og noter.
Ingen lektier
Modulplan:
Genlæs jeres noter til Emil Bønnelyckes Raadhuspladsen (teksten er udleveret i papir og i drev og her Emil Bønnelycke). Skriv 10-15 linjer, hvor du giver din læser et overblik á la den analyserende artikel Giv din læser overblik | Eksamensgenrerne da
Læs hele afsnittet om Hereticamodernisme her: Efterkrigsmodernisme (1945-1960) | Litteraturhistorien – på langs og på tværs Lav understregninger og mindst 10 sætninger, der opsummerer indholdet. I skal særligt fokusere på Heretica, Martin A. Hansen o
Ingen lektier. I kan evt. bruge 10-15 minutter på at kigge jeres noter igennem. Vi analyserer Agerhønen ud fra de noter og understregninger, I lavede i sidste modul. Og vi fortsætter med et fokus på eksistentialisme og læser Sartre og Camus.
Læs om Sartre og Camus frem til Sisyfos-myten. Udleveret og her i drevmappen: Google Drive: Sign-in
Læs de fire sider om Seeberg, hvis I ikke nåede det i sidste modul. Og var man fraværende i sidste modul, så læs også Hjulet. I får de første 5-10 minutter af timen til at kigge jeres noter igennem.Dokument er udleveret og findes også her Google Driv
Ingen lektier!
Afsnit
Vi gennemgår det, I læste om og af Helle Helle i sidste modul.
Modulplan for arbejde-selv-modul
Når vi har afsluttet novellen af Helle Helle gennemgår vi det, I arbejdede med i sidste modul jf. modulplanen fra fredag, som er indsat nedenfor.
Vi gennemgår Mere kaffe? af Helle Helle. Brug 10 minutter derhjemme på at tjekke noter og novellen, så I er klar til at færdigøre analysen med alle jeres gode pointer.
Vi arbejder med novellen Sofus er læge og mor er syg, som vi begyndte at analysere i modulet i går.
Dansktræning 3st auditoriet.docx
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Litteraturen 2000-2020
Se desuden forløbet realismer-modernismer (Helle Helle og Jens Blendstrup)
Baggrundslæsning
Kapitel om eksperimenterende realisme i litteraturhistorien på langs og på tværs med særligt fokus på autofiktion og lyriske nybrud og eksperimenterende realisme/katastrofe
Autofiktion
Baggrundslæsning
Afsnit om autofiktion i Litteraturhistorien på langs og på tværs i kapitel om eksperimenterende realisme 2000-2020 i afsnittet om tendenser i litteraturen
https://litthist.systime.dk/?id=294#c1502
To filmklip "Roman eller selvbiografi?"og "Chokerede læsere" om Knud Romer
https://www.dr.dk/dr-laer/mediebiblioteket/roman-eller-selvbiografi
https://www.dr.dk/dr-laer/mediebiblioteket/chokerede-laesere
Powerpoint om Autofiktion
Tekster
Uddrag af Knud Romer "Den der blinker er bange for døden"
Uddrag af Jens Blendstrup (2006) Gud taler ud
Film Gud taler ud
Lyriske nybrud
Uddrag af Lone Hørslev (2028) Dagene er data
Eksperimenterende realisme/katastrofe
Uddrag af Stine Askov (2020) Katalog over katastrofer
Indhold
Kernestof:
Modulplan
Læs om Autofiktion i Litteraturhistorien frem til afsnittet om "Et råt og direkte sprog" og læs introen til Knud Romer jf. dokumentet med uddraget af "Den som blinker er bange for døden"
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Nyheder i billede og tekst II
Baggrundslæsning
Om katastrofereportagen
Afsnit om "Når Nyheder deles" fra bogen "Den iscenesatte virkelighed"
Thomas Lauritzen: Terror i Bruxelles, Politiken, 22. marts 2016 (fortællende journalistik)
Claes Kastholm Hansen: Blodig nat på stenbroen i Politiken 20. maj 1993 (reportage)
Fokus på naturkatastrofe i Berlingske 31. august 2018 (forskellige vinklinger)
Forside "Regnvejen til Houston City"
"Helvedet i Texas: Jeg ved, at de holdt hinanden i hånden, da de kom i himlen" (den personlige historie)
"Først blev guvernør lam efter tilfældig ulykke: Nu skal han redde Texas" (den personlige historie)
"Kraftig monsunregn i Asien koster mindst 1200 mennesker livet" (fra katastrofen i Texas til fokus på Asien
Der er gået hul på skyerne (videnskabsjournalistik)
Indhold
Kernestof:
Læs afsnittet Når nyheder deles | Den iscenesatte virkelighed. Fra nyheder til reality og lav de to opgaver. Det er kun den ene side. Brug jeres login til systimekontoen. Det er lektie til næste modul.
Lektie fra det virtuelle modul: Når nyheder deles | Den iscenesatte virkelighed. Fra nyheder til reality
Modulplan
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51481771318", "T": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51481771318", "H": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51481771318" }