Holdet 2022 DA/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2021/22 - 2024/25
Institution Høje-Taastrup Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Kira Bangsgaard
Hold 2022 DA/t (1t DA, 2t DA, 3t DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begyndelser
Titel 2 Politisk argumentation
Titel 3 Slægt og ære
Titel 4 Oplysningstiden DHO
Titel 5 Den skinbarlige virkelighed?
Titel 6 Skriftlighed: Overgange
Titel 7 Scientology - fremstilling og iscenesættelse
Titel 8 Autofiktion og nyeste tid
Titel 9 Skriftlighed: De tre genrer
Titel 10 Folkelig realisme og socialrealisme
Titel 11 1900-tallets litteratur: Realismer og modernismer
Titel 12 Journalistiske fremstillinger af kriminalitet
Titel 13 Fra Romantikken til Det moderne gennembrud
Titel 14 Repetition og eksamensforberedelse
Titel 15 Digitale hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begyndelser

Grundforløb i dansk med udgangspunkt i "Perspektiver i dansk", Dansklærerforeningens Forlag (2018) af Mads Rangvid og Mimi Sørensen.

Der er arbejdet med en introduktion til danskfaget og dets tre perspektiver. Centrale begreber i forløbet:
- Forforståelse
- Lukkede/åbne tekster
- Fortolkningshypotese
- Analyse og fortolkning
- Åbningsmodeller (ab ovo, in medias res, in ultimas res)
- Danskfagets tre perspektiver (litteratur, sprog, medier)
- Det retoriske pentagram (afsender, modtager, sprog, omstændigheder/situation, emne) + idealmodtager/faktisk modtager

Tekster/tekstuddrag:
Peder Frederik Jensen: En forestilling om et enklere liv med høns, 2014
Thøger Jensen: Udsigten til Randers, 1998
Dagbladet Roskilde: Start med et kram, 2017
Sivas: Sidste timer (uddrag), 2018
Helle Helle: Dette burde skrives i nutid (uddrag), 2011
Herman Bang: Gennem Rosenborg Have, 1899
Henning Mortensen: Begyndelse, 2010
Adda Djørup: Hjem, 2015
DR: Borgen, sæson 1, episode 1 (anslag), 2010
https://www.dr.dk/drtv/episode/borgen_249527
DR: Oprør fra ghettoen (anslag), 2015
Lars Kepler: Hypnotisøren (uddrag), 2009
Davis Lagercrantz og Zlatan Ibrahimovic: Min historia - jag är Zlatan Ibrahimovic (uddrag), 2011
Hallgrimur Helgason: Stormland (uddrag), 2005
Karin Mette Petersen: Niels Henriks umulige mission, Politiken 19/11-2016
https://www.dr.dk/nyheder/regionale/nordjylland/niels-henriks-umulige-mission-fattige-afrikanere-skal-betale-gaa-paa
Lars Løkke Rasmussen: Nytårstale (uddrag), 2017
N.F.S. Grundtvig: Den signede Dag med Fryd vi seer (uddrag), 1826
Arne Nielsson m.fl.: Din teenager skal coaches, ikke opdrages (uddrag), 2007
Audi: #Drive Progress, Daughter, 2017 - reklame

Teori:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, afsnit 1.1: Dansk er mange ting
https://hbdansk.systime.dk/?id=p252

Eleverne har desuden skrevet to små afleveringer:
- Referat og personkarakteristik (i forbindelse Peder Frederik Jensen: En forestilling om et enklere liv med høns, 2014)
- Første skoledag

(ca. 50 sider)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Referat og personkarakteristik 01-09-2022
Første skoledag 08-09-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Politisk argumentation

Et sprogligt og mediemæssigt forløb om retorik, argumentation, retoriske virkemidler og appelformer eksemplificeret ved politisk argumentation.
Fagligt fokus og formål:
- At kende til faglige begreber til brug i analyse af retorik og retorisk argumentation
- At træne analyse af retorik, argumentation og appelformer
- At diskutere, hvad det betyder, at sprog skaber virkelighed
- At blive bedre til at argumentere i skriftlig dansk

Nøgleord og -begreber:
- Retorik, talekunst, klassisk, praktisk og hensigtsmæssig argumentation
- Ciceros pentagram/det retoriske pentagram
- De klassiske sproglige dyder
- Appelformer - logos, etos, patos
- Talegenrer
- Toulmins udvidede argumentationsmodel
- Retoriske og sproglige virkemidler
- Argumenttyper og -kneb

Holdet har desuden arbejdet med den første debatterende artikel: Hård retorik, hvor eleverne skulle undersøge, om retorikken i dansk politik er blevet for hård, eller om det er ok at bruge hård retorik, når man vil frem med sit budskab.

Teori:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime 2024
Afsnit 4.9 om Retorik https://hbdansk.systime.dk/?id=p204
Afsnit 4.10 om Argumentation https://hbdansk.systime.dk/?id=p205
Afsnit 4.2 om Sproglige virkemidler: https://hbdansk.systime.dk/?id=188
Afsnit 4.3 om Sproglige figurer: https://hbdansk.systime.dk/?id=194
Mikkel Frederiksen: De retoriske appelformer, video
https://www.youtube.com/watch?v=RZO78xy56T8
Detektor - Tricks og Tale - Personangreb #1
https://www.youtube.com/watch?v=_GyYYX-6HPw
Detektor - Tricks og Tale - Hård retorik i dansk politik https://www.youtube.com/watch?v=dFTvgHmZ1Hg
Detektor: Tricks og Tale om stråmænd
https://www.youtube.com/watch?v=BMyiO4OIfnc
Inger Støjberg får Detektors retoriske pris
https://www.youtube.com/watch?v=nAwTcxuERCA
Trine Bramsen får Detektors papegøje-pris
https://www.youtube.com/watch?v=2czcuVBWphY

Tekster:
To skrækeksempler:
Hilarious Politician - WORST SPEECH EVER
https://www.youtube.com/watch?v=IPIvwu-573Y
Anne Grethe Riis går amok i Go' Morgen Danmark
https://www.youtube.com/watch?v=aBuWeC-YAVg

Jakob Ellemann-Jensens tale ved Folketingets åbningsdebat 2022
Alex Vanopslagh TikTok: https://www.tiktok.com/@alexvanopslagh
Mai Villadsens tale ved Folketingets åbningsdebat 2022
Dansk Folkepartis valgvideoer 2007 og 2022
https://www.youtube.com/watch?v=jBSoMiG94Es&t=110s
https://www.youtube.com/watch?v=HQ19lJ41rr0

Eva Eistrup: Casper Christensen og Mikael Bertelsens nye tv-serie er skamløs, Politiken 7/12-2022

(ca. 80 sider)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Brug én af appelformerne 12-10-2022
Hård retorik 30-11-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Slægt og ære

Et tematisk forløb om slægt og ære med fokus på nedslag i forskellige litterære perioder og genrer - middelalderen og oplysningstiden med en perspektivering til i dag.
Der har været fokus på middelalderens samfund, litteratur og genrer samt på viden om oplysningstiden, Ludvig Holberg og hans karakterkomedier. Der har desuden været arbejdet grundigt med Ravnkels Saga som værk.

Baggrundsstof:
Rather Homemade Productions: Oldtiden - Hvad fanden skete der lige der, videointroduktion https://www.youtube.com/watch?v=xJReLER5g0g
Nielsen m.fl.: Dansk på ny, Systime, 2014, s. 110-111
Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien - på langs og på tværs, Systime 2015, heri s. 19-28 og s. 34-39
Videointroduktion til middelalderen: https://litthist.systime.dk/?id=121#c987
Middelalderens samfund: https://litthist.systime.dk/?id=132
Middelalderens litteratur: https://litthist.systime.dk/?id=220
Den norrøne digtning: https://litthist.systime.dk/?id=133
Folkeviser: https://litthist.systime.dk/?id=135
Om Holberg og karakterkomedien (lærer-handout)
Annette Lassen, KUA: Æresbegrebet, Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=d_SCfrRtSV4&t=6s
Annette Lassen, KUA: Sagastil, Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=6galZ_zg7Qo
Rather Homemade Productions: Ebbe Skammelsen - Hvad fanden skal det nu betyde? https://www.youtube.com/watch?v=-QujVaDO8A0

Tekster:
Anonym: Ravnkel Frøjgodes Saga (VÆRK 1: Saga)
Anonym: Ebbe Skammelsøn
Ludvig Holberg: Erasmus Montanus, 1723 (uddrag)
DR2: Oprør fra ghettoen (1:3), 2015

(ca. 100 sider)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kort skrivning om saga 02-02-2023
Debatterende artikel - true crime 17-02-2023
Analyse af Ebbe Skammelsøn 16-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Oplysningstiden DHO

Et litterært forløb om oplysningstiden i Danmark. Forløbet har været afviklet i samarbejde med historie og fungeret som DHO-forløb.
Der har været arbejdet med litterære genrer med fokus på epistler, breve, drama og lyrik og med billedanalyse.
Desuden har eleverne løbende lavet skriveøvelser til både teori og primærtekster, og der har på denne måde været arbejdet med processkrivning.
Desuden har det været arbejdet målrettet med mundtlig formidling op mod årsprøven i DHO.
Der har derudover været arbejdet med danskfagets metoder og metodebevidsthed hos eleverne, herunder videnskabsteori.

https://drive.google.com/drive/folders/1Z2vpjkR37LZ4G09w6V7okuzbMi4ioZO6

Baggrundsstof:
Kjær-Hansen, Kennebo og Bertelsen: Litteraturhistorien - på langs og på tværs, Systime 2024, heri:
Videointroduktion til oplysningstiden: https://litthist.systime.dk/?id=123
Oplysningstidens samfund: ny borgerlig offentlighed: https://litthist.systime.dk/?id=151
Livssyn: https://litthist.systime.dk/?id=152
Oplysningstidens genrer: https://litthist.systime.dk/?id=154
Lærer-handout: Holberg og karakterkomedien

Tekster:
Immanuel Kant: Hvad er oplysning? 1784 (uddrag)
Ludvig Holberg: Epistel 91, 1748 (uddrag)
Ludvig Holberg: Censur 1, i: Epistel 395, 1749
Ludvig Holberg: Censur 2, i: Tredje Levnedsbrev, 1743
Ludvig Holberg: I et land uden censur, i: Tredje Levnedsbrev, 1743
Ludvig Holberg: Jean de France, 1722 (uddrag af 1. og 5. akt)
Peter Andreas Heiberg: Ordener hænger man på idioter/Selskabssang, 1790
Joseph Wright: An Experiment on a Bird in the Air Pump, 1768 (maleri)
Jens Juel: Det rybergske familiebillede, 1796-97 (maleri)

(ca. 80 sider)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
DHO-forberedelse 24-04-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Den skinbarlige virkelighed?

Forløb om dokumentarfilm med fokus på fakta- og fiktionskoder, iscenesættelse og kreativ bearbejdning af virkeligheden, filmiske virkemidler samt dokumentartyper (med fokus på den dybdeborende, observerende, deltagende/performative dokumentar).
Der er arbejdet i grupper med træning i næranalyse af levende billeder. Grupperne har arbejdet med uddrag af valgfrie dokumentarer.
Der er arbejdet med dokumentartyper ved at analysere en række forskellige anslag, som har tydeliggjort karakteristika og fortælleformer.
Eleverne har skrevet analyserende artikel om Svømmestjerner - under overfladen.
Der er til slut i forløbet arbejdet med en hel dokumentarfilm som medieværk samt med en sammenligning af fremstillingen af Herlufsholm i Herlufsholms hemmeligheder og Helufsholm for livet - begge TV2-dokumentarer.

Baggrundsstof:
Gitte Horsbøl og Jette Meldgaard Harboe: Den iscenesatte virkelighed, Systime 2023 (første udgave 2016), heri:
Virkeligheden i medierne
https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/?id=126
At analysere levende billeder
https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/?id=128
Træning i næranalyse
https://deniscenesattevirkelighed.systime.dk/?id=159

Ole Schultz Larsen: ”Håndbog til dansk”, Systime 2023 (iBog), heri følgende afsnit
5.2. Dokumentarfilm og Mockumentary
https://hbdansk.systime.dk/?id=p224
Filmiske virkemidler
https://hbdansk.systime.dk/?id=p222
Kilder
https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c681

Film:
VisitDenmark: Danish Mother Seeking
https://www.youtube.com/watch?v=GiKRA-syT5M

Anslag af følgende dokumentarer:
DR1: DONG bag lukkede døre, 2014
https://www.youtube.com/watch?v=yVMw0_XkIP4
Jørgen Leth: Det erotiske menneske, 2010
https://www.youtube.com/watch?v=CWr_wUGF3yI
DR1: Når forbrydelse ryster os - Forgiftet i natten, 2019
https://www.dr.dk/drtv/se/naar-forbrydelse-ryster-os_-forgiftet-i-natten_146638
DR1: Historien om Danmark - Enevælde og oplysningstid
https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-enevaelde-og-oplysningstid_145571

Mads Brügger: Ambassadøren (uddrag)
Morten Hartz Kapler: AFR (trailer), 2007
https://www.youtube.com/watch?v=me3Yda7UtW4

DR-dokumentar: Svømmestjerner - under overfladen (uddrag), 2019

TV2: Herlufsholm for livet (7), 2019
TV2: Herlufsholms hemmeligheder, 2022 (VÆRK 2: Dokumentar)

(ca. 150 sider)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Svømmestjerner 29-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Skriftlighed: Overgange

I dette mini-foløb har der været arbejdet med overgange mellem afsnit i skriftlige opgaver.
Der er taget udgangspunkt i novellen Kælderen af Gyrðir Eliasson. Eleverne har skrevet i klassen og fået løbende feedback på deres tekster.

Nielsen og Schütter: Skriveøvelser til dansk, Systime 2024
https://skriveoevelsertildansk.ibog.gyldendal.dk/?id=155

(ca. 10 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Scientology - fremstilling og iscenesættelse

Forløbet om fremstillingen og iscenesættelsen af Scientology er en del af et SRO-forløb, som pga. særlige omstændigheder kom til at være i samarbejde med religion c.
Forløbet har fokuseret på fremstilling og iscenesættelse af organisationen, og der har været arbejdet med forskellige genrer; leksikonopslag, reklame-/brandingvideo, interaktiv artikel, dokumentar, hjemmeside og podcast. Udover genrekendetegn her der været fokuseret på filmiske virkemidler samt sproglige, retoriske og grafiske virkemidler.
Klassen har besøgt Scientologys hovedkvarter i København, hvor der har været rundvisning og foredrag af Anette Refstrup. Klassen har desuden haft besøg af to Ex-Scientologer, som har givet foredrag på skolen.
Der har været arbejdet med podcast som værk.

https://drive.google.com/drive/u/0/folders/1yVrHD7hjRuf8jf0_PFI2ATtN1DtorQKc

Baggrundsstof:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, heri:
Kilder
https://hbdansk.systime.dk/?id=218#c681
Podcasts
https://hbdansk.systime.dk/?id=290
Medieanalyse af podcastdokumentar
https://hbdansk.systime.dk/?id=293
Desuden repetition af teori om dokumentar, sproglige og retoriske virkemidler.

Tekster:
Dorthe Refslund Christensen og Finn Stefánsson: Scientology, Den Store Danske:
https://denstoredanske.lex.dk/Scientology
Scientology Danmark: Hvad er Scientology?, video på www.scientology-denmark.org
https://www.scientology-denmark.org/what-is-scientology.html?video-play=scnad_wis_1
TV2-dokumentar: Opgøret med Scientology (1), 2015
Hans Juel: http://afhoppere.dk/
Johansen, Gustavsen og Gottfred: Broen til ruin, Kristeligt Dagblad, 24.11.2014
https://www.kristeligt-dagblad.dk/historier/scientology
Third Ear: Robert og Thetanerne (1), podcast 2016 (VÆRK 3: Podcast)
https://politiken.dk/podcast/robert_og_thetanerne/
TV 2 Direktionen: TV 2s etiske retningslinjer, , 22. juni 2022

(ca. 100 sider)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Virtuelt modul - Broen til ruin 02-11-2023
Kælderen 03-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Autofiktion og nyeste tid

Forløb om autofiktion - en tendens i nyere dansk litteratur. Fokus har været på tendenser i den nyeste danske litteratur, på forskellige former for autofiktion, på de etiske dilemmaer ved genren samt på læsning af Caspar Erics digtsamling Nye balancer fra 2023 som værk. Der har desuden været arbejdet med følgende begreber:
- Autofiktion - definition
- Performativ biografisme, litterær selvfremstilling, fiktiv biografisme, fiktionsfri fiktion
- Paratekst
- Hovedstolen
- Dobbeltkontrakt
- Selviscenesættelse vs. biografisk autenticitet
- Etiske dilemmaer ved autofiktion

Holdet har desuden skrevet en reflekterende artikel om genren autofiktion med udgangspunkt i kronikken "Hvorfor er vi bange for autofiktionen?".

Baggrundsstof:
Kjær-Hansen, Kennebo og Bertelsen: Litteraturhistorien - på langs og på tværs, Systime 2023 (første udgivelsesår 2012), heri:
Introduktion til eksperimenterende realisme
https://litthist.systime.dk/?id=127
Tendenser i den nyeste litteratur
https://litthist.systime.dk/?id=294 (særligt afsnittet om autofiktion)
Hvad er lyrik?
https://litthist.systime.dk/?id=197
Gyldendal Forlag: Caspar Eric: »Det fineste er, hvis folk ikke opdager, at man har et handicap«, Video
Mimi Sørensen og Mads Rangvid: Brug litteraturhistorien, Systime 2024, heri:
Leonora Christina Skov: at skrive og blive sig selv
https://bl.systime.dk/?id=345
Flydende identiteter
https://bl.systime.dk/?id=340
To autofiktive tendenser: den indadvendte og den udadvendte
https://bl.systime.dk/?id=341
Yahya Hassan: sårbar vrede
https://bl.systime.dk/?id=347

Tekster:
Caspar Eric: Nye balancer, Gyldendal 2023 (VÆRK 4: Digtsamling)
Jørgen Leth: Det uperfekte menneske, 2005 (kort uddrag i ibogen)
Camilla Schwartz: Hvorfor er vi bange for autofiktionen?, Information 2009
Interview med Erling Jepsen om "Kunsten at græde i kor", 2006
https://bl.systime.dk/?id=341#c1121
Leonora Christina Skov: Den der lever stille (uddrag), 2018
https://bl.systime.dk/?id=345#c1233
Yahya Hassan: Barndom, 2013
https://bl.systime.dk/?id=347#c1142

(ca. 180 sider)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Caspar Eric 12-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Skriftlighed: De tre genrer

Der har løbende været arbejdet med de skriftlige genrer; analyserende og debatterende artikler. Store dele af dette arbejde har været koblet op på de emner, der har været arbejdet med, og der er selvfølgelig arbejdet med progression henimod eksamensgenrerne.

Der har været arbejdet med processkrivning og med refleksioner over egen skriveridentitet. Desuden har holdet arbejdet med forskellige øvelser - debatterende som analyserende - med før-skrivning og med den personlige stemme.

Der tages udgangspunkt i Eriksen, Bøegh og Andersen: Eksamensgenrerne dansk stx, Systime 2024, første udgivelsesår 2019, iBog:
Følgende afsnit er læst:
Et helikopterblik på den danske stil
https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=p129

Den analyserende artikel:
https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=134
Den analyserende artikels opbygning
https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=180
Stemmen i den analyserende artikel
https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=237
Video: Hvordan skriver man en god analyserende artikel?
https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=230

Den debatterende artikel:
https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=p135
Den debatterende artikels opbygning
https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=p181
Stemmen i den debatterende artikel
https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=238
Video: Hvordan skriver man en god debatterende artikel?
https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=p232

(ca. 30 sider)

Der er arbejdet med den reflekterende artikel - genretræk, skriveøvelser, stilladser og eksempelopgaver - med udgangspunkt i:
Eriksen, Bøegh og Andersen: Eksamensgenrerne dansk stx, Systime, første udgivelsesår 2019, iBog:
https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=1
Den reflekterende artikel
https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=136
Den reflekterende artikels opbygning
https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=182
Stemmen i den reflekterende artikel
https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=239
Video: Sådan skriver man en god reflekterende artikel
https://eksamensgenrernedanskstx.systime.dk/?id=231

Forløbet om den reflekterende artikel knytter sig til forløbet om autofiktion og nyeste tid.

(ca. 10 sider)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hvorfor er vi bange for autofiktion 01-02-2024
Indledning autofiktion 05-02-2024
Reflekterende artikel autofiktion 07-03-2024
Synspunkter 18-03-2024
Foreløbig aflevering #forfatterepåInsta 02-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Folkelig realisme og socialrealisme

Et kort forløb om folkelig realisme og socialrealisme med fokus på litterær næranalyse og skriftlig formidling heraf.
Forløbet er startet bredt med et overblik over 1900-tallets litterære tendenser - den realistiske og modernistiske tendens. Herefter er der zoomet ind på den folkelige realisme og socialrealismen, og der har været arbejdet med følgende vigtige begreber, nøgleord og forfattere:
- Realisme vs. modernisme
- Hjemstavnslitteratur
- Henrik Pontoppidan, Jeppe Aakjær, Hans Kirk, Martin Andersen Nexø
- Folkelig realisme
- Socialrealisme

Holdet har desuden skrevet en analyserende artikel: Litteratur, der vil forandre.

Baggrundsstof:
Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime 2024, heri:
Videointroduktion til 1890-2000: Realisme og modernisme
https://litthist.systime.dk/?id=126#c989
Folkelig realisme og socialrealisme (1900-1945)
https://litthist.systime.dk/?id=172

Tekster:
Fritz Syberg; Ved nadverbordet, 1893-1895 (maleri)
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (En Idyl), 1900

Slides fra undervisningen:
https://docs.google.com/presentation/d/1WgEq0nbPft4vA1ASLRD6N2TBNnf3SIKetVJXrKp77z0/edit#slide=id.g2cc1faec55b_0_555

(ca. 20 sider)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
#forfatterepåInsta 21-04-2024
Lønningsdag 10-05-2024
Huske-ark 13-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 1900-tallets litteratur: Realismer og modernismer

Et litterært forløb om litteraturen i 1900-tallet og om de to spor gennem århundredet - realistisk og modernistisk litteratur. Der trækkes tråde til øvrige litterære perioder, kunst og kulturlivet samt til tendenser i dag.
Der har været arbejdet med følgende mål:
- At kunne skelne mellem hovedbegreberne realisme og modernisme
- At kunne skelne mellem realistiske og modernistiske træk i litterære tekster
- At få kendskab til de litterære strømninger og perioder i 1900-tallet
- At arbejde med begreberne: Tidlig modernisme, ekspressionisme, eksistentialisme, fremmedgørelse, 60’er modernisme og konfrontationsmodernisme
Holdet har desuden læst Leif Panduro: Rend mig i traditionerne (1958) som værk samt set Teater Vestvoldens opsætning af romanen som teaterstykke. I den forbindelse har der været arbejdet med analyse af remediering samt skrevet en anmeldelse af teateroplevelsen.

Baggrundsstof:
Lærerproduceret handout om realisme, modernisme, ekspressionisme
Lærerproduceret pptx/slides
Mimi Sørensen og Mads Rangvid: Brug litteraturhistorien, Systime 2024, heri:
Johannes V. Jensen: hyldest til den moderne verden: https://bl.systime.dk/?id=202
Tom Kristensen: fantasi om en kunstnerisk revolution: https://bl.systime.dk/?id=212
Mellem de to verdenskrige: https://bl.systime.dk/?id=217
Reaktioner i litteraturen: det kunstneriske oprør: https://bl.systime.dk/?id=215
Reaktioner i litteraturen: det sociale oprør: https://bl.systime.dk/?id=214
Mellemkrigstidens skrivestile: https://bl.systime.dk/?id=213
Ekspressionisme: https://bl.systime.dk/?id=212#c503
Efterkrigstiden: eftertanke og eksistentialisme https://bl.systime.dk/?id=225
Martin A. Hansen: at vælge sit ansvar: https://bl.systime.dk/?id=223
Karen Blixen: at bære sin skæbne med stolthed: https://bl.systime.dk/?id=221
1960’ernes velstand: https://bl.systime.dk/?id=235
Velstandens skyggesider i litteraturen: https://bl.systime.dk/?id=234
Klaus Rifbjerg: konfrontation med forbrug og fremmedgørelse: https://bl.systime.dk/?id=232
Konfrontationsmodernisme: https://bl.systime.dk/?id=232#c588

Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime 2024, heri:
Videointroduktion til perioden (Litteraturhistorien - på langs og på tværs): https://litthist.systime.dk/?id=126#c989
Det moderne samfund: https://litthist.systime.dk/?id=169
Den litteraturhistoriske kontekst: tidlig modernisme (i forbindelse med læsningen af Paa Memphis Station): https://bl.systime.dk/?id=202
Forfatteren Peter Seeberg: https://litthist.systime.dk/?id=269#c1236
Den litteraturhistoriske kontekst: 60’er modernisme (i forbindelse med læsningen af Patienten)
https://litthist.systime.dk/?id=269#c1237
Prosaen i 1960’erne: https://litthist.systime.dk/?id=174#c499

dr.dk/skole: Danske forfattere - Klaus Rifbjerg, filmklip
https://www.dr.dk/skole/dansk/mellemtrin/klaus-rifbjerg-1931-2015

Freuds personlighedsmodel

Filmklip Leif Panduro:
https://www.youtube.com/watch?v=ON_VegPju8o

Mimi Olsen m.fl.: Dansk i tiden, Systime 2024, heri
Remediering:
https://danskitiden.systime.dk/?id=164
Berit Riis Langdahl m.fl.: Krydsfelt, Systime 2024, heri:
Analyse af remediering:
https://krydsfelt.systime.dk/?id=308#c2175

Tekster:
Johannes V. Jensen: Paa Memphis Station, 1906
Tom Kristensen: Nat i Berlin, 1921
Nordstrøm: Nat i Berlin, 2006
Palle Nielsen: Ligfiskerne, 1956 (linoliumstryk)
Martin A. Hansen:  Roden, 1955
Karen Blixen: Babettes gæstebud (uddrag), 1958
Leif Panduro: Rend mig i traditionerne, 1958 (VÆRK 5: Roman)
Teater Vestvoldens nyfortolkning/opsætning af romanen, den 5. november 2024
https://teatervestvolden.dk/rend-mig-i-traditionerne/ (VÆRK 6: Teaterstykke)
Peter Seeberg: Patienten, 1962
Casper Pilgaard Christensen: Læge vil sætte hoved på anden krop: Hvor sidder kernen i et menneske?, Kristeligt Dagblad 26/2-2016
Ugeskrift for læger: Hovedtransplantation, 30/7-2018 (skimmet, læst konklusionen)
https://ugeskriftet.dk/videnskab/hovedtransplantation
Klaus Rifbjerg: Det er blevet os pålagt, 1963
Asger Jorn: Den foruroligende ælling, 1959
Niviaq Korneliussen: Ønskeseddel, 2014

(ca. 350 sider)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Refleksioner skriftlig dansk 20-08-2024
Et afgørende valg? 25-09-2024
Citater fra Rend mig i traditionerne 22-10-2024
Frivillig procesopgave 24-10-2024
Den litterære kanon 07-11-2024
Den personlige stemme 12-11-2024
Anmeldelse af teaterstykket 26-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Journalistiske fremstillinger af kriminalitet

Forløbet her er et sprogligt og mediemæssigt forløb, hvor vi har set på forskellige journalistiske genrer og har arbejdet med den overordnede forskel mellem nyhedsjournalistik og dybdeborende og fortællende journalistik. Eleverne har arbejdet med begreber som den nøgne/påklædte journalist, public service, nyhedskriterier, vinkling, kompositionsmodeller (herunder nyhedstrekanten, bølgemodellen, den tredje fortællemåde, anslag-kerne-krop-hammer), den retoriske diamant og New Journalism. Der har desuden været fokuseret på de sproglige forskelle i hhv. nyheds- og fortællende journalistik samt på fremstillingsformer.
Forløbet har taget udgangspunkt i fremstillinger af kriminalitet og i særlig grad 1980’ernes rockerkrig med udgangspunkt i grundbogen Textur.

Baggrundsstof:
Illum og Søndergaard: Textur – Tekstarbejde i dansk, Systime 2024, uddrag af forløb 9: Journalistiske fremstillinger af kriminalitet;https://textur.systime.dk/?id=332
Coagmento: Public service, video, https://www.youtube.com/watch?v=iuCa0icbkqw

Tekster:
Uddrag af Radioavisen den 24. maj 1984
Ritzau/Berlingske: Jønke er smidt ud af HA efter knap 40 år i rockerklubben, 18/11-2020, https://www.berlingske.dk/indland/joenke-er-smidt-ud-af-ha-efter-knap-40-aar-i-rockerklubben?
Ritzau/Berlingske: 20-årig dræbt af skud i københavnsk frisørsalon, 29/9-2020, https://www.berlingske.dk/indland/20-aarig-draebt-af-skud-i-koebenhavnsk-frisoersalon
Kjetil Østli: Den perfekte vej, 2013 (uddrag),
https://danskpaany.systime.dk/?id=324&L=10
Jønke: Novelle, 1985, i: Jørn Jønke Nielsen: Mit liv, Lindhardt & Ringhof, 2019,
https://textur.systime.dk/?id=422#c3464
Camilla Stockmann og Janus Køster-Rasmussen: Bullshit, Gyldendal 2017 (uddrag), https://textur.systime.dk/?id=422#c3588
Bakspejl, DR: Mordet på Makrel del 1 - Broderskab, 2021, https://www.dr.dk/lyd/special-radio/bakspejl/bakspejl-2021/mordet-paa-makrel-del-1-broderskab-11162111012 (podcast)
Herman Bang: Branden, 1884 (uddrag)

(Ca. 100 sider)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Svære relationer 19-12-2024
Dansktræning på skolen 20-01-2025
Refleksioner efter dansktræning 04-02-2025
Ny indledning og afslutning 10-02-2025
3t DA skr. terminsprøve 12-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Fra Romantikken til Det moderne gennembrud

2022t
1800-tallets litteratur – Fra Romantikken til Det moderne gennembrud
Et litterært forløb om litteraturen i 1800-tallet med fokus på romantikken og udviklingen mod Det moderne gennembrud.
Der har været arbejdet med følgende mål:
• At få kendskab til og overblik over 1800-tallets litteratur
• At få kendskab til perioderne; Romantikken og Det moderne gennembrud
• At kunne identificere forskellige varianter af Romantikken
• At kunne identificere forskellige stilretninger og temaer i Det moderne gennembrud
• At blive bevidst om træk fra perioderne i konkrete tekster
• At få kendskab til periodernes vigtige forfattere og deres tekster
• At perspektivere perioderne til vores tid
Udvalgte varianter i romantikken:
• Universalromantik
• Nyplatonisme
• Nationalromantik
• Romantismen
Temaer og stilretninger i Det moderne gennembrud:
• Køn, klasse, kirke
• Realisme, naturalisme

Baggrundsstof:
Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime 2024, heri:
Videointroduktion til perioden: https://litthist.systime.dk/?id=124#c988
Romantisme: https://litthist.systime.dk/?id=165
Overgang til det moderne gennembrud: https://litthist.systime.dk/?id=167
Videointroduktion til det moderne gennembrud: https://litthist.systime.dk/?id=125#c1002

Mimi Sørensen og Mads Rangvid: Brug litteraturhistorien, Systime 2024, heri:
En kaotisk tidsalder: https://bl.systime.dk/?id=353
Romantikkens ideer: https://bl.systime.dk/?id=355
Universalromantikken: https://bl.systime.dk/?id=356
Nationalromantisk harmoni: https://bl.systime.dk/?id=358
Da Danmark blev moderne: https://bl.systime.dk/?id=197
1800-tallets naturvidenskabelig gennembrud: https://bl.systime.dk/?id=196
Litteraturens moderne gennembrud: https://bl.systime.dk/?id=195
Henrik Pontoppidan: ud med Gud: https://bl.systime.dk/?id=191

Tekster:
Adam Oehlenschläger: Morgenvandring, 1805
Schack von Staffeldt: Indvielsen, 1804
Nationalsange fra Danmark, Sverige, Norge:
o Adam Oehlenschläger: Fædrelandssang (Der er et yndigt land), 1819
o Bjørnstjerne Bjørnson: Ja, vi elsker dette landet, 1959-1868 (NORSK)
o Richard Dybeck: Du gamla, Du fria, 1844 (SVENSK)
https://www.youtube.com/watch?v=ydjmly23dJw
https://www.youtube.com/watch?v=C2zVttjuaTE
https://www.youtube.com/watch?v=eaIUE4u4JWc
Steen Steensen Blicher: Trækfuglene. Naturkoncert. Præludium, 1838
Pernille Rosendahl: Sig nærmer tiden
https://www.youtube.com/watch?v=vu2uTmxIbuw
H.C. Andersen: Skyggen, 1847
(Georg Brandes: af Indledningen til emigrantlitteraturen, 1872)
Henrik Pontoppidan: Ane-Mette, 1887

(ca. 100 sider)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Valgfri opgave i eksamenssæt 30-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Repetition og eksamensforberedelse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Digitale hjælpemidler

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer