Holdet 2022 DA/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Høje-Taastrup Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Anne Kathrine Porskjær Christiansen
Hold 2022 DA/u (1u DA, 2u DA, 3u DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Novellegenren
Titel 2 Skriftlighed
Titel 3 Minimalisme
Titel 4 SAGA: Ravnkel Frøjsgodes saga VÆRK
Titel 5 Oplysning, romantik og romantisme (VÆRK prosa)
Titel 6 Fortællende journalistik
Titel 7 København (VÆRK novellesamling)
Titel 8 Det moderne gennembrud
Titel 9 Dokumentar
Titel 10 Argumentation
Titel 11 Syndefaldsmyten i dansk litteratur
Titel 12 Værkanalyse af spillefilm "Druk"
Titel 13 Pragmatik og samtaleanalyse
Titel 14 Retorik og taler
Titel 15 Digtsamling "Under vejr med mig selv" (VÆRK)
Titel 16 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Novellegenren

Introforløbet i dansk har taget udgangspunkt i epik - novellegenren, men de tre hovedgenrer epik, lyrik og drama er alle blevet introduceret. I forløbet er der arbejdet med genrens strukturelle kendetegn som fx få personer, den forandrende begivenhed og med komposition med begyndelse, midte og afslutning. Og der er arbejdet med novellegenren gennem tiden - den klassiske novelle og den moderne novelle. Vi har i forbindelse med de forskellige noveller læst og gennemgået forskellige underkapitler fra kapitlet om litteratur (kapitel 3) i "Håndbog til dansk" med henblik på at få skabt grundigt kendskab til de litteræranalytiske metoder i dansk.

Aidt, Naja Marie: Torben og Maria (2006)
Blixen, Karen: Det Ubeskrevne blad (1957)
Boccacio, Giovanni: Falken (ca. 1350)
Nexø, Martin Andersen: Lønningsdag (en idyl) (1900)
Jensen, Johannes V.: Bo'l (1901)
Hansen, Martin A.: "Paradisæblerne" (1953)
(Rifbjerg, Klaus: Et kys (1964))


Bertelsen, Tinne Serup og Barbara Kjær-Hansen (2014): kapitel 10: "Novellegenren" Litteraturhistorien - på langs og på tværs, Systime
https://litthist.systime.dk/?id=129

Larsen, Ole Schultz: "Argumentation" i "Håndbog til dansk", Systime 2015.
Vi har læst og orienteret os i kapitel 3 "Litteratur" https://hbdansk.systime.dk/?id=124

Om novellegenren: https://litteratursiden.dk/artikler/genre-hvad-er-en-novelle
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Skriftlighed

Eleverne har arbejdet stilladseret med en opgavebesvarelse af "Den lille pige med svovlstikkerne" af H.C. Andersen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Minimalisme

Eleverne har primært læst minimalistiske tekster af Helle Helle, og vi har fokuseret på at udpege minimalistiske træk.

Materiale:
Mads Rangvid, Mimi Sørensen: "Brug litteraturhistorien", Dansklærerforeningens Forlag / Systime A/S. Første udgivelsesår 2014

https://dansksiderne.dk/index.php?id=7029

Læste tekster:

"Fasaner", Helle Helle
"Roligt, ungt par" ,Helle Helle
"En stol for lidt", Helle Helle
"Globryllup", Helle Helle
"Slik" Naja Marie Aidt
"Frøkenen", Herman Bang
"Sportsbutik", Anja Otterstrøm
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 SAGA: Ravnkel Frøjsgodes saga VÆRK


Vi har med afsæt i begreberne skam og ære læst "Ravnkel Frøjgodes Saga". Vi tog afsæt i tv-serien "Skam" for at åbne op for temaet og aktualisere det, men vægten i forløbet har ligget på sagaen.

Læste tekster:
Saga: Ravnkel Frøjsgodes saga (VÆRK).

Tv-serie:
Andem, Julie: "Skam" sæson 4, episode 1 (2017)

Estimeret antal sider læst: 150 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Oplysning, romantik og romantisme (VÆRK prosa)

Vi har som introduktion til romantikken haft et kort forløb om oplysningstiden, hvor vi har arbejdet med nogle af periodens karakteristika og læst en epistel af Ludvig Holberg.

Baggrundsmateriale:
Rangvid, Mads og Mimi Sørensen: "Brug Litteraturhistorien" - kapitlet om oplysningstiden, Systime, 2014.

Holberg, Ludvig: "Epistel 91", læst i: Rangvid, Mads og Mimi Sørensen: "Brug Litteraturhistorien", Systime, 2014

"En kongelig affære" (Nikolaj Arcel, 2012)

Romantikken og romantismen er belyst gennem forskellige tekster, og vi har arbejdet med følgende termer: Universalromantik, nyplatonisme, nationalromantik, biedermeier, poetisk realisme, romantisme, samt dualisme, monisme, organismetanke, eneren/geniet, guldaldertanken og dannelsestanken. Særligt er der inden for ovenstående gjort meget ud af dualismen og Platons hulelignelse for at forstå filosofien om ideernes og fænomenernes verden.

Baggrundslitteratur:
Lærerens noter skrevet på baggrund af afsnittet om romantikken og leksikonartiklen om romantikken i:
Fibiger, Johannes et. al.: "Litteraturens veje" (1996), 2. udgave, 10. oplag 2009, Systime.
Kjær-Hansen: Barbara et. al.: "Oversigt over romantikken" og "Den religiøse digtning og N.F.S. Grundtvig" i "Litteraturhistorien på langs og på tværs", Systime 2012


Tekster:
Adam Oehlenschläger: "Guldhornene" og "Simon Peder"
A.W. Schack von Staffeldt: "Indvielsen"
H.C. Andersen; "Danmark, mit fædreland"
N.F.S. Grundtvig: "Den signede dag"
Christian Winther: "Flugten til Amerika"
St. St. Blicher: "Sildig Opvaagnen" (VÆRK)
Emil Aarestup: "Paa Sneen" og "En Middag"
H.C. Andersen: "Skyggen"
St. St. Blicher: "Kjær est du fødeland" (2014)
Peter Faber: "Den tappre Landsoldat"
Adam Oehlenschlæger: "Der er et yndigt land"
N.F.S. Grundtvig: "Danmarks Trøst"

Billeder:
Lundbye, Johan Thomas: "En dansk kyst. Motiv fra Kitnæs ved Roskilde fjord" (1843) + "Efterårslandskab, Hankehøi ved Vallekilde" (1847)
Habbe, Nicolai Francois: "Reserve-soldater fra 1848 paa Marchen" (1851)

OBS: Eleverne har lavet DHO som et led i forløbet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Fortællende journalistik

Vi har arbejdet med dramaturgiske, sproglige og stilistiske virkemidler i genren, og berørt genrens historiske udvikling. Vi har arbejdet med fiktionsteknikker: Synsvinkel, scene-på scene, brug af dialog, brug af karakteriserende detaljer, sansninger, og også med dramaturgi. I forhold til dramaturgi har vi arbejdet med plot, syuzhet og fabula, suspense og vidensfordeling, varsler, godbidder, cliffhanger. Vi har også arbejdet med forskellige dramaturgiske modeller: Den trdje fortællemåde, berettermodellen m.fl.

Teori:
Olsen, Mimi et al.: "Avisens genrer" i "Dansk i tiden", Sytime, 2021
Skjold, Søren Boy: "Kapitel 1" i "Den journalistiske fortælling", Dansklærerforeningen 2015
Borker, Lisbet et al.: "New journalism" i "Den bearbejdede virkelighed", Dansklærerforeningen, 1990

Artikler:
"Ham den lange for borenden", Morten Sabroe (Politiken, 2006)
"Tag hjem, Judy", Alex Frank Larsen (1984)
"Bruderov", Hanne Mølby Henriksen (Weekendavisen, 2005)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 København (VÆRK novellesamling)


VI har gennemgået novellesamlingen "København" af Katrine Marie Guldager (2004). Vi har lavet klassegennemgang af flere af teksterne, og de har også lavet fremlæggelser for klassen.


Guldager, Katrine Marie: "København" (2004) VÆRK
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Det moderne gennembrud

I analysen af teksterne har vi fokuseret på, hvordan de på forskellige måde sætter problemer under debat. Vi har berørt industrialiseringen og vandingen fra land til by og i den forbindelse også arbejderbevægelsens fremkomst i starten af 1900-tallet, Herman Bangs 'stille eksistenser', fokus på kvinders stilling i samfundet og deres seksualitet samt Pontoppidans belysning af forholdene for landarbejderne. Der er også arbejdet med naturalisme og impressionisme.

Baggrundstekster:
Ole Schultz Larsen (2022): "Håndbog til dansk - litteraturhistorie":
https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=198
https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=189

Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo, Tinne Serup Bertelsen (2012): "Litteraturhistorien – på langs og på tværs", Systime.dk:
https://litthist.systime.dk/?id=138
https://litthist.systime.dk/?id=125
https://litthist.systime.dk/?id=139
https://litthist.systime.dk/?id=140

"1800-tallet på vrangen" 6:8 (1864-80), DR 2005

Tekster:
U.P. Overby (1871): "Socialisternes March" ("Snart Dages det brødre")

J. P. Jacobsen: "To verdener"
Bang, Herman: "Impressionisme - en lille replik" (1890) og "Irene Holm" (1890)
Pontoppidan, Henrik (1885): "Naadsensbrød"
Strindberg, August (1890): "Den starkara" VÆRK
Skram, Amalie (1885): "Karens jul"
Brandes, Georg (1871): uddrag af: "Indledningsforelæsning til "Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Literatur"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Dokumentar

Med udgangspunkt i "Krydsfelt" har vi arbejdet med forskellige dokumentartyper (portrætdokumentaren, den sociologiske dokumentar, institutionsdokumentaren og den sagsorienterede dokumentar) og fortælleformer (den autoritative, observerende, interaktive og poetiske). Vi har undersøgt  de forskellige dokumentargenrer og brugen af fakta- og fiktionskoder. Derudover har eleverne lært at lave en næranalyse af et dokumentarcitat med fokus på de filmiske virkemidler. Vi har i arbejdet kigget meget på, hvordan forskellige dokumentarer kombinerer dokumentartype og fortælleform.Vi har også talt om faktakontrakt.

I forløbet har vi også læst artikler og arbejdet med at redegøre for dem og sætte dem i forhold til dokumentarer.

Artikler:
Almbjerg, Sarah m.fl.: "Kendte kvinder forsvarer sexisme-anklagede - Ny tone i meetoo-debatten", Berlingske d. 13. juli 2024
Sencindiver, Sandra Yi m.fl.: "Debat: Kvinder i musikbranchen: Vi skal bruge mere viden om ligestilling og diskrimination", Berlingske d. 13. juli 2024
Kongstad, Maria Anemone: "Debat: Fri mig for tv2s speltbollejournalistik", Berlingske d. 2, maj 2025
Dyrting, Mikkel: "Debat: tv2: Vi latterliggør ikke Nakskov", Berlingske d. 7. maj 2015

Teori:
Granild, Dorte og Mette Wolfhagen: "DOX - forløb i medier", Lindhardt og Ringhof, 2016 Kapitel 1
Langdahl, Berit Riis et al. (2010): "Krydsfelt" (2. udgave 2019) side 294-296 og side 307-314

Tekst:
Munch-Petersen, Gustav: "Det underste Land - til Fanny Hurst" i Det underste Land", Nyt Nordisk Forlag (1933)

Klip:
"På røven i Nakskov"  (tv2 2016)
"Piger i Vestre fængsel (DR 1996)
"Advokaternes tag-selv-bord" (DR 2015)
"Mayday – Flykatastrofer" (DR 23.10.2013)
"Operation X" (TV2 25.10.2013)
"Gift ved første blik" (DR3 23.10.2013)
"Kokainens pris" (DR3 29.05.2013)
"Sexisme i musikbranchen" 1. afsnit (DR1 10.06.24)

Hele film:
VÆRK: "Skyggen af en helt", Gustav Munch Petersen, 2015
VÆRK: "Mirror" Joachim Ladefoged, 2009
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Argumentation

Forløbet har taget udgangspunkt i kommunikation og argumentation, og der er arbejdet med Ciceros pentagram, Toulmins argumentationsteori, de tre appelformer samt sproglige og retoriske virkemidler, fx billedsprog og sproglige figurerer samt sætningsopbygning og ordvalg og ordklasser. Eleverne har også kendskab til argumenttyper og -kneb, ordvalgsargumenter og fejltyper.  Til sidst har vi arbejdet med argumentationens faser: den konstaterende fase, den definerende fase, den evaluerende fase og den advokerende fase.

Forløbet er inklusiv skrivemoduler, hvor der er arbejdet med den reflekterende artikel-genre og en opgave "Er lydbøger snyd".

Materiale fra:
Larsen, Ole Schultz: "Håndbog til dansk", Systime 2015.
Argumentation: https://hbdansk.systime.dk/?id=205
Sproglige billeder: https://hbdansk.systime.dk/?id=188
Sproglige figurer: https://hbdansk.systime.dk/?id=194
Sætningsopbygning: https://hbdansk.systime.dk/?id=196
Ordenes betydninger: https://hbdansk.systime.dk/?id=179

Fra Holst, Claus (red.): "Dansk på ny", dansklærerforeningens forlag, 2017
Kommunikationssituationen: https://danskpaany.systime.dk/?id=289  
De tre appelformer: https://danskpaany.systime.dk/?id=282 (
Toulmins argumentationsmodel: https://danskpaany.systime.dk/?id=283#c280

Tekster:
Andersen, Claus Elholm: "Et nyt liv uden Facebook", Jyllands-posten 26. maj 2012
Bøcker, Kristian: "Rastløshedens tyranni", Kristligt Dagblad 13. juli 2012
Schultz-Jørgensen, Kresten: "Den sproglige fascisme breder sig", Politiken 19. februar 2011
Holm, Claus: "Peter Pan-demien", Berlingske Tidende 4. oktober 2009
Hvam, Frank: "Der er noget helt galt", Weekendavisen 11. november 2021
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Syndefaldsmyten i dansk litteratur

Vi har haft et tematisk forløb om syndefaldsmyten i dansklitteratur, hvor vi har arbejdet analytisk med et udvalg af genrer og kigget på, hvordan tab af paradis og drømmen om at genvinde et tabt paradis kommer tematisk og billedligt til udtryk i tekster.

Materiale og tekster:
Benn, Jørn og Ove Jacobsen: "Mytemotiver i dansk litteratur", Systime (1999).

Biblen: 1. Mosebog, 2. kapitel: "Mennesket i Edens have" og 3. kapitel: "Syndefaldet".
"Indledning"
1. kapitel om "Altings ulidelige lethed"
Aidt, Naja Marie: "Den blomstrende have" (1993)
Michael, Ib: af "Den tolvte rytter" (1993)
Thomsen, Niels: "Aspirationer" (1991)
Tafdrup, Pia: "Tabt Paradis" (1992)
Clausen, Sophus: "Det tabte paradis" (1896)
Preisler, Juliane: "Hvordan slippe tilbage til Rosenhaven?" (1987)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Værkanalyse af spillefilm "Druk"

Vi arbejdede med filmen "Druk" mest dramaturgisk, men også æstetisk.

Larsen, Per Schultz: Håndbog til dansk, Systime, 2016:
Historiens grundlementer: https://levendebilleder.systime.dk/?id=149
Fortællingens karakterer: https://levendebilleder.systime.dk/?id=150
Spænding og sammenhæng: https://levendebilleder.systime.dk/?id=151

Vinterberg, Thomas: "Druk" (2020)

Vi læste i første time efter juleferien helt uafhængigt af forløbet om "Druk" Kongens nytårstale for at foregribe et senere forløb om retorik og taler: https://www.dansketaler.dk/tale/h-m-kong-frederik-x-s-nytarstale_2024
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Pragmatik og samtaleanalyse

I forløbet har vi læst skønlitterære tekster og set lidt af tv-serien "Skam". Vi har analyseret dem med særligt fokus på teksternes undertekst. Vi har både fokuseret på fortællerens kommunikation med læseren og de dialoger, som optræder i teksterne. Inden for sproghandlinger har vi arbejdet med de selvfremstillende, regulerende og informerende sproghandlinger. Der er ikke gjort så meget ud af performative sproghandlinger, men i stedet direkte og indirekte sproghandlinger. I forbindelse med samarbejds- og høflighedsprincippet har vi analyseret, hvordan kommunikationen enten kan glide eller gå i stå og forklaret det med sandhedsmaksimen, kvantitetsmaksimen, relevansmaksimen, klarhedsmaksimen. Til sidst har vi også vurderet det sociale spil, der er i tekster mellem personer, ved hjælp af teori om facework og ansigtstruende/ og -dæmpende handlinger.

Undervejs i forløbet har der været givet til til på en skriftlig opgave.

Teori:
Larsen, Per Schultz: Håndbog til dansk, Systime, 2016
"Samarbejdsprincippet og det underforståede" s. 184-186
"Høflighedsprincippet" s. 187-188
"Facework og ansigtstruende handlinger" s. 188-191
"Undertekst" side 194-195

Langdahl, Berit Riis et. al.: Krydsfelt. Gyldendal, 2010
"Sprog og handling" s. 246-250

Tekster
Helle, Helle: "Rødby-Puttgarden" (kapitel 23)
Guldager, Katrine Marie: "Vi har allerede aftalt en pris"
Fruelund, Simon: "Mælk"

Tv-serie
"Skam" + s1e1
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Retorik og taler

I vores forløb om taler har vi arbejdet med de tre forskellige talegenrer, Ciceros pentagram, appelformer, og vi har især arbejdet med sprog, herunder sproglige figurer og billeder, sætningsopbygning osv.

Materiale:
Larsen, Ole Schultz: "kapitel 4.9 Retorik", "kapitel 4.2 Sproglige billeder", kapitel 4,3 Sproglige figurer", "kapitel 4.4 sætningsopbygning", kapitel 4.5 Ordklasser" i "Håndbog til dansk", Systime, 2015.

Hagen, Jimmy Zander: "Lejlighedstalen" i Sprog og tale (2005)

Læste taler:
Kjærsgaard, Pia: (Uddrag) Tale ved Dansk Folkepartis årsmøde 2007
Kong Christian X's Radiotale 5. maj 1945
Rasmussen, Lars Lykke: Tale ved mindegudstjenesten i Vor Frue Kirke, 27. juli 2011
H.K.H Kronprinsessen: Tale til kronprinsen ved gallamiddag på Christiansborg Slot 2018
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Digtsamling "Under vejr med mig selv" (VÆRK)

Vi har læst værket "Under vejr med mig selv" af Klaus Rifbjerg. Vi har i den forbindelse repeteret lyrikanalyse og haft fremlæggelser.

Rifbjerg, Klaus (1956): "Under vejr med mig selv" (VÆRK)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer