Holdet 2022 HI/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Høje-Taastrup Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Anne Marie Tangsgaard, Jette Strauss, Margen Ott, Susanne Hamann Pauner
Hold 2022 HI/t (1t HI, 2t HI, 3t HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til historie Ikke eksamensegnet
Titel 2 Menneskerettigheder Eksamen: sammen med DHO
Titel 3 Ægypten før vor tidsregning
Titel 4 Hekse - Samfund, tro og menneskesyn
Titel 5 Jagten på demokratiet Ikke eksamensegnet
Titel 6 Byzans og de muslimske imperier
Titel 7 Lokalhistorie – national historie Ikke eksamensegn
Titel 8 Immigration til USA
Titel 9 Den kolde krig med hovedfokus på Berlinmuren
Titel 10 Sydafrika: Fra apartheid til forsoning?
Titel 11 Vikingetiden
Titel 12 DHO Oplysningstiden Eksamen m. Menneskerettigheder

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til historie Ikke eksamensegnet

Materialer:
Reimick, Sofie et al: Kultur og samfund (Systime, 2009, pp.24-36)

Elev-medbragte familiefotos (ad øvelse p.25 i Kultur og samfund)

Hassing og Vollmond: Fra fortid til historie. Historiefagets identitet og metoder (Columbus, 2013, pp.28-35)

https://albertslundbibliotek.dk/arrangementer/udstilling/udstillingsaabning-tidskapsler-fra-1996 (Jeg fortalte om den nyligt lukkede udstilling på Københavns Museum med tidskapsler fra 1990’ernes København, og vi kiggede  lidt på Albertslund Kommunes igangværende projekt med tidskapsler).

Som titlen siger, er dette en intro til historiefaget i gymnasiet, hvorfor der er fokus på fagets genstandsområder og identitet samt fagets fagtermer.

OBS: Dette forløb er introduktion til faget, og forløbet lan derfor ikke trækkes til eksamen.
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Menneskerettigheder Eksamen: sammen med DHO

Materialer:
https://menneskeret.dk/om-os/menneskerettigheder ( 8 min intro-video om menneskerettighederne) (Vægtning: 10%)


Menneskerettigheder (bred fremstilling) (kap.4 in Andersen et al: FOKUS 3, Gyldendal, 2007) (Vægtning: 30%)


Gruppefremlæggelser om selvvalgte undermener indenfor menneskerettigheder og folkedrab: (Gen)opdragelse af oprindelige folk; Det armenske folkedrab; Institutionaliseret racisme; Antisemitisme og holocaust; Danmark i Grønland; og Belgien i Congo. (Vægtning: 60%)

https://www.aldrigmere.dk/materialer/grundmaterialer/stantons-model-folkedrabets-10-stadier (Stantons ti stadier indgik i fremlæggelserne og vi arbejdede med stadierne i plenum)

Klassen valgte menneskerettigheder som sit første forløb, og valgte at have fokus på folkedrab: teori og eksempler i form af holocaust og det armenske folkedrab. Forløbet indebar klasseundervisning, pararbejde, individuelt arbejde samt gruppearbejde og -fremlæggelser. Forløbet gled over i DHO om oplysningstiden (se næste forløb).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ægypten før vor tidsregning

Materialer:

YouTube-video: Ancient Egypt, Crash Course: World History # 4 (11min54):
fhttps://www.google.com/search?q=ancient+egypt&source=lnms&tbm=vid&sa=X&ved=2ahUKEwio57jDwov_AhWKR_EDHaCACQgQ_AUoAnoECAEQBA&biw=2560&bih=1252&dpr=1.5#fpstate=ive&vld=cid:fddda5fa,vid:Z3Wvw6BivVIør vor tidsregning

Oldtidens Egypten - samfund, guder og mennesker Ny Carlsberg Glyptotek: https://www.academia.edu/5385861/Oldtidens_Egypten_Undervisningsmateriale_for_Gymnasiet

Som opfølgning på Glyptotekets materiale om kildekritik (link ovenfor) af ægyptiske ikke-skr. kilder, analyserede vi på Narmerpaletten og en statue af en skriver.

Alfabetets historie, del 1 (amerikansk dokumentar fra 2021 om skriftens historie; dette afsnit har en del om ægypternes rolle i alfabetets udvikling) (52 min.):
https://www.dr.dk/drtv/se/alfabetets-oprindelse_-de-foerste-tegn_296939

Orientalisme: Vi så på, hvordan de nordafrikanske og arabiske lande fremstilledes i litteratur og malerier

https://natmus.dk/historisk-viden/verden/middelhavslandene/aegypten/ (i alt 12 nedslag i Ægyptens historie til og med Kleopatras død (30 fvt)

Klassen ønskede at arbejde med Ægypten i oldtiden. Forløbet handlede om Ægypten til landets indlemmelse i Romerriget og Kleopatras død. Udover at beskæftige sig med fremstillinger om og kilder til Ægypten før vor tidsregning, indeholdt forløbet også diskussion om museal formidling, om historiebrug og om fortidens betydning ift. turisme.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hekse - Samfund, tro og menneskesyn

Forløbet koncentrere sig om, hvorfor heksen som figur var relevant perioden 1400-1800-tallet. Vi ser på samfundsstrukturer, normer, religion og menneskesyn og beskæftiger os med, hvilke årsagsforklaringer, der bevirker, at heksen som figur har ændret sig og/eller er den sammen i nutiden. Vi perspektiverer til det senmoderne samfund i den vestlige verden.

Materiale:

Andersen, J. et al.: Hekseprocesser i Europa. Emil 2008.[s. 6, 10-25]
Bjerregaard, M.: “Overtro koster "heksebørn" livet i Nigeria” dr.dk 17.2.2016 https://www.dr.dk/nyheder/udland/overtro-koster-hekseboern-livet-i-nigeria (sidst set 8.11.2022)
Danielsen, K.B, et. al: Fokus. Fra antikken til reformationen. Systime 2009. [96-97, 101-102, 108]
“Lovgivningen i Danmark”: Jyske Lov af 1214 og Københavnske Reces af 1547
Hviid, M.N. og Kallestrup, L.N.:  “Djævelen og trolddom i Danmark i 1500- og 1600-tallet”. danmarkshistorien.dk 3.3.2017. https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/djaevelen-og-trolddom-i-danmark-i-1500-og-1600-tallet/
Kristiansen, L.: “Stella er heks - og mere moderne end nogensinde før” dr.dk 24.9.2017 https://www.dr.dk/historie/danmarkshistorien/stella-er-heks-og-mere-moderne-end-nogensinde-foer (sidst set 2/11-2022)
Maleus Maleficarum (uddrag)
Thiedecke, J.: Vredens tid. Kvindesyn og heksejagt i renæssancens Danmarks. Pantheon. [s. 11,13]
“To Heksesager fra Ribe”
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Jagten på demokratiet Ikke eksamensegnet

Et begrebshistorisk forløb med fokus på hvordan begrebet Demokrati har ændret betydning fra antikken til moderne tid.

Materiale
Ulrik Grubb, Knud Helles m.fl.: Overblik - Verdenshistorie i korte træk, Gyldendahl (2008); sider: 68-78, 80-88, 90-92, 102-104, 113-123
Uddrag af "Fyrsten" af Machiavelli og uddrag af "Af tåbelighedens lovprisning" af Erasmus af Rotterdam i Clausen, Falkesgaard m.fl., Skabt til at skabe, 2. Udg., Alinea 2006, s. 74-77)
Hassing, Anders Da demokratiet blev opfundet og genopfundet, Nationalmuseet og Skoletjenesten. 2011. https://natmus.dk/museer-og-slotte/nationalmuseet/undervisning-paa-nationalmuseet/undervisningsmaterialer/ungdomsuddannelserne/demokrati-i-europa/da-demokratiet-blev-opfundet-og-genopfundet/

Uddrag af tv-serien The 100 (CW, 2014-) S01E04, fra 0.09.29 til 0.13.59 (Ligger på Netflix)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Byzans og de muslimske imperier

Materiale:
https://www.youtube.com/watch?v=JavVjr-GHC4 (The Byzantine Empire: A Complete Overview, 45 min.)

Frederiksen, Peter: Vores verdenshistorie 1, kap. 4 (Columbus, 2021): Byzans og de muslimske imperier: Det store kulturmøde (fremstilling og kilder)

Gruppepræsentationer af følgende bygningsværker: Hagia Sofia, Hagia Irene, Alhambra i Granada samt Mezquita katedralen i Cordoba med fokus på bygningerne som erindringssted og historisk monument.

Uddrag af kilden Sozomens Historia Ecclesiastica: Kejser Konstantin grundlægger Konstantinopel (fra: Sørensen, Kjled Mazanti: Byzans – mellem sultan og pave. Kulturmøder og fjendebilleder (Columbus, 2006, p.27))

I forløbet arbejdede vi med periodiseringsprincip, kulturmøder, byzantinsk kunst og arkitektur, myter, samspil mellem natur og samfund, kildekritik og faglige problemstillinger. Arbejdsformer: diskussioner i plenum og i grupper, tavleundervisning, gruppearbejde, individuelt arbejde, pararbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Lokalhistorie – national historie Ikke eksamensegn

Eleverne spurgte deres bedsteforældre/forældre om familiens flytninger de seneste generationer og vi samlede empirien: Storby – forstad, by – land, etc.

Ekskursion til Høje Taastrup landsby med elevpræsentationer (i grupper) af Roskildefreden, middelalderlandsbyen, udskiftningen, og Høje Taastrup kirke. Endvidere talte vi om historiebrug ud fra de i landsbyen opstillede skilte.

Ekskursion til Høje Taastrups nye rådhus: gruppepræsentation om rådhuset (adgang, priser, magt), femfingerplanen, City2, og forstadslivet.
Efter hvert modul trak vi tråde: hvordan det vi kan påvise lokalt er i tråd med den nationale historie.

Indholdet af dette meget korte forløb fremgår af materialeoversigten. Forløbet var afslutningen på skoleåret og fyldte de to moduler ud vi havde til overs. Forløbet egner sig ikke til eksamen, men mange af elementerne indgår i de øvrige forløb på den ene eller den anden måde. Arbejdsformer: individuelt arbejde, gruppearbejde, plenumundervisning og ekskursioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Immigration til USA

Hvad er immigration? (https://faktalink.dk/titelliste/mexicansk-migration-til-usa/introduktion)

The Immigration History of the US (video, 21min21: https://www.youtube.com/watch?v=lBJcqxI7kas )

En nation af immigranter (Fra Bjerre-Poulsen, Niels: USA. Identitet og historie (Systime, 2022)

Memorandum fra 26.7.2021 om President Biden’s Executive Order 14012 ang. Terminoogi vedr. Ikke-borgere i USA: https://www.justice.gov/eoir/book/file/1415216/dl (ej i kompendium)

Nye immigrationsbølger (Fra Bjerre-Poulsen, Niels: USA. Identitet og historie (Systime, 2022)

Den amerikanske smeltedigel (Fra Bjerre-Poulsen, Niels: USA. Identitet og historie (Systime, 2022)

Etnisk identitet (Fra Bjerre-Poulsen, Niels: USA. Identitet og historie (Systime, 2022)
Plakaten fra Zangwills skuespil The Melting Pot (1908)

Theodore Roosevelts tale om bindestregsmaerikanere (Fra Bjerre-Poulsen, Niels: USA. Identitet og historie (Systime, 2022)

Grænserne lukkes (Fra Bjerre-Poulsen, Niels: USA. Identitet og historie (Systime, 2022)

Ansøgning om immigration til USA (eleverne undersøger reglerne for at immigrere til USA for forskellige befolkningsgrupper (www.uscis.gov & www.usa.gov/immigration-and-citizenship)

Kort video om irsk emigration lavet af EPIC-musset i Dublin: https://www.facebook.com/watch/?v=3638507303075608 (5min36)

Tabel: Number of overseas emigrants from Ireland, classified by destination, 1851-1921 (figure 1 in Miller, K.A.: Emigrants and exiles (Oxford UP, 1985)

Tabel: Irish emigratio9n per decade as a percentage of the population at the preceding census, 1851-1910 (Figur 6 in Miller, K.A.: Emigrants and exiles (Oxford UP, 1985)

Tabel: Distribution of Irish Emigrants, 1852-1921 (figur 11 in Miller, K.A.: Emigrants and exiles (Oxford UP, 1985)

Tabel: Males and Females Aged 15-24 as a proportion of total Irish emigration 1852-1921 (figure 12 in Miller, K.A.: Emigrants and exiles (Oxford UP, 1985)

Tabel: Immigrants by region of last residence, 1820-1920 (Figur 6.1 in Daniels, Roger: Coming to America (Harper, 2002)

Tabel: Immigration to the United States 1820-1924 (Figur 6.2 in Daniels, Roger: Coming to America (Harper, 2002)

Tabel: Immigration and emigration 1921-1945 (Figur 11.1 in Daniels, Roger: Coming to America (Harper, 2002)

Immigration and Nationality Act, 1952 (Figur 13.2 in Daniels, Roger: Coming to America (Harper, 2002)

Kort video: The History of Irish Emigration and the Pride of the Emerald Isle: https://www.facebook.com/watch/?v=3638507303075608 (Emigrantmuseet EPIC, 2021) (5min36)

Ronald Reagans tale: En by med åbne porte, 11.1.1989 (Farewell Address to the Nation) (Fra reganlibrary.com) & https://www.youtube.com/watch?v=FjECSv8KFN4 (15 min. inde i talen = uddraget)

The Immigration Act of Nov. 1990 (Bush) (https://www.congress.gov/bill/101st-congress/senate-bill/358)

Foredrag (1 time inkl. spørgetid) v. Jakob Terp Hansen om det amerikanske valg med fokus på bla. immigrationens rolle i valgkampen.

Tabel: Foreign Born 1900-2000 (Figur 15 in Daniels, Roger: Coming to America (Harper, 2002)

Graf: Immigration 1901-1998 (Figur 17.1 in Daniels, Roger: Coming to America (Harper, 2002)

Gruppearbejde og –præsentationer om muren mellem Mexico og USA; kinesisk immigration (fokus på perioden med jernbanebyggeri); italiensk immigration; Irsk immigration (også ud over kartoffelpesten); Jacob A Riis (fokus på hans arbejde i Amerika); latinamerikansk immigration (inddragelse af bl.a. folketællinger); og immigration som politisk emne i præsidentvalgkampen.

Forløbet havde hovedfokus på USA's immigrationspolitik og lovgivning. Forløbet tog udgangspunkt i nedslag fra sidste halvdel af 1800-tallet, men spændte over årene fra USA's dannelse til i dag. Endvidere repeterede forløbet hvordan vi i historie arbejder med statistisk materiale.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Den kolde krig med hovedfokus på Berlinmuren

Kort over muren rundt om Vestberlin ( http://ais.badische-zeitung.de/piece/05/79/a7/df/91858911.gif)

Indledende baggrundsspørgsmål til den kolde krig og Tysklands deling
Musikvideo: Reinhard Mey: Mein Berlin (1990) https://www.youtube.com/watch?v=KLi_M1Uezyc (6min20)

Floryan, J.J.S: Jerntæppet (Fra: Muren der faldt. Berlinmurens historie 1961-2989-1990 (Syddansk universitetsforlag, 2015, pp.17-18)

Kort over de fire zoner Tyskland blev delt i juni, 1945

Kort over Tyskland under delingen

Ulbrichts ti bud, juli 1958 (fra: his2rie.dk)

Judt, Mathias: At blive en del af systemet, 1959 (erindringer, 1997. Her fra: his2rie.dk)
Floryan, J.J.S: Det sovjettiske ’Da’; Kennedys essentials (Fra: Muren der faldt. Berlinmurens historie 1961-2989-1990 (Syddansk universitetsforlag, 2015, pp.38-44)

Floryan, J.J.S: Det tamme Vesten; Konfrontationer (tidslinje) (fra: Muren der faldt. Berlinmurens historie 1961-2989-1990 (Syddansk universitetsforlag, 2015, pp.55-61)

Erklæring fra Warszawapagtens regeringer (Neues Deutschland, 13.8.1961, her fra: Andersen, Torben Peter: Øst Vest 1945-1990 (Columbus, 1990)

Brev 16.8.1961 fra Willy Brandt til Joh F. Kennedy (fra: Bertelsen og Jacobsen: Berlinproblemet, Gyldendal, 1975)

Communiqué 18.8.1961 om forstærkning af de amerikanske tropper i Berlin (fra: Bertelsen og Jacobsen: Berlinproblemet, Gyldendal, 1975)

Ted Sorensen om den amerikanske reaktion på muren (fra: Bertelsen og Jacobsen: Berlinproblemet, Gyldendal, 1975)

Floryan, J.J.S: Schiessbefehl (fra: Muren der faldt. Berlinmurens historie 1961-2989-1990 (Syddansk universitetsforlag, 2015, pp. 74-6)

Kennedys Ich bin ein Berliner-tale 26.6.1963 (Frau: Jørgensen & Onsberg: Praktisk argumentation, Teknisk Forlag, 1987)

Muren som den så ud sidst i 1970’erne (fra www.dailysoft.com/berlinwall/facts¬_03.htm)
Fra to Tysklande til ét (kap. 8 in Roslyng-Jensen, Palle: Fra kold krig til ny verdensorden (Gyldendal, 2003) (fremstilling og kilder)

Good Bye Lenin (film fra 2003 af Wolfgang Becker)

Individuelle opgaver til Jyllands Postens temaudgivelse Muren og miraklet, 15.8.2009 (https://stkr.dk/Berlin/Medier/Muren_og_miraklet.pdf)

(Goodbye Lenin samt Individuelle opgaver kørtes af vikar Jette Strauss)

Med udgangspunkt i ideologiernes kamp i det 20. århundrede arbejdede vi i dette forløb med fremstillinger og kilder til Berlinmurens oprettelse og fald. Arbejdsformer: klasseundervisning, individuelt arbejde, par- og gruppearbejde samt individuelle præsentationer. Forløbet havde også fokus på at repetere kildekritik og analyse af forskellige typer materiale.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Sydafrika: Fra apartheid til forsoning?

Skilt fra raceadskilt strand

Foto fra sandheds- og forsoningskommissionen

Kort: Afrika og Sydafrika

Sydafrikas flag

Sydafrikas historie kort: https://denstoredanske.lex.dk/Sydafrikas_historie
Den britiske imperialismes sejr (in Gunnarsen, Gorm: Sydafrikas historie (Gyldendal, 2004)

Hvad er Apartheid? (Liste over apartheidlove fra Sydafrikas Apartheid. En forbrydelse mod menneskeheden (Kirkernes Raceprogram, 2. udg., 1985)

Apartheidlovene inkl. Fotogengivelse af Amendment of section 1 of Act 23 of 1957 (fra: https://globalaktion.dk/om-global-aktion/global-aktions-historie/sydafrika-under-apartheid/hvad-var-apartheid/apartheid-lovene/)

Apartheid (kort fremstilling om perioden 1948-1994) (fra: Munk, Morten H.: Afrikas historie. Mødet mellem sorte og hvide (Systime, 2016)

Nøgledatoer og begivenheder 1990-1992 (fra: Søe, Jesper: Udvikling. Sydafrika. (Udenrigsministeriet, 1992)

Afskaffelsen af Apartheid (fra: https://faktalink.dk/titelliste/apar/aparafsk?check_logged_in=1)

Nelson Mandelas officielle indsættelsestale, 10.5.1994

Optakten (fra: Tutu, Desmond: Ingen fremtid uden tilgivelse (Gyldendal, 2001, pp.7-14)

Nielsen, Vibe: 25 år efter. Er Sydafrika endelig helet? (kronik i Politiken, 27.4.2019)

Forløbet dækker over britisk imperialisme , styreformer og samfundsorganiseringer, kulturmøder, statsdannelse, regionale og internationale konflikter og samarbejdsrelationer, politiske og sociale revolutioner, demokrati, menneskerettigheder, samt historiebrug og -formidling. Anvendte arbejdsformer: Individuelt arbejde, klasseundervisning, par- og gruppearbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Vikingetiden

Miniforedrag ved Kasper H. Andersen om Danernes oprindelse ifølge de skriftlige kilder) (3 minutter og 26) https://www.facebook.com/danmarkshistorien.dk/videos/danernes-oprindelse-if%C3%B8lge-de-skriftlige-kilder/10155942724161839/

Miniforedrag ved Kasper H. Andersen om Danmarks oprindelse) (4 minutter og 19) https://www.google.com/search?
q=Miniforedrag+ved+Kasper+H.+Andersen+om+Danmarks+oprindelse)&oq=Miniforedrag+ved+Kasper+H.+Andersen+om+Danmarks+oprindelse)&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIKCAEQABiABBiiBDIHCAIQABjvBTIKCAMQABiABBiiBDIKCAQQABiABBiiBNIBBzUzOGowajeoAgCwAgA&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:9cea4e41,vid:4wVl-jiRr94,st:0

Vikingetiden – Vikingerne og deres verden: video: Nationalmuseet 3min06: https://www.youtube.com/watch?v=0jva6gFYeUc

3D-animation om Kongsgården ved Tissø: https://www.youtube.com/watch?v=S4o0ZRgDFuc (Nationalmuseet, 7min25)

https://www.youtube.com/watch?v=tu65tqfM5JU (Nationalmuseet, 5min35): Præsentation af forskningsprojektet førkristne kultpladser

Vikingetiden – en moderne opfindelse af en gylden fortid (kap. 2 in Iversen & Pedersen: Danmarks historie mellem erindring og glemsel (Columbus, 2014)

Vikingetiden (afsnit 3 i Historien om Danmark, DR, 2017 (59 min.)

Danmark bliver til (kap. 2 in Frederiksen, Peter: Vores danmarkshistorie (Columbus, 2021, pp. 23 + 27-29 + 31-37 + 39-45 + 47)

Vikingetid med fokus på danskhed og dansk nationsdannelse samt kristning er klassens sidste forløb i historie, og anvendes derfor også til at repetere erindringshistorie og i det hele taget fagtermer. Arbejdsformer: plenum gennemgang, individuel læsning, diskussioner i par og grupper. Berørt kernestof: Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion; forskellige styreformer og samfundsorganiseringer; kulturmøder i Europa og verden; stats- og nationsdannelse; nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer; historiebrug og -formidling; og historiefaglige metoder og teorier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 DHO Oplysningstiden Eksamen m. Menneskerettigheder

Indhold:
8 moduler + tre skrivedage + mundtlig årsprøve.

Oplysningstid og borgerlige revolutioner (kap. 10 in Grubb et al: Overblik. Verdenshjistorie i korte træk (Gyldendal, 2005) (Vægtning: 40%)


https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/oplysningstiden (fælles læsning af fremstillingsdelen samt fælles kildekritk af https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/forordning-om-stavnsbaandets-ophaevelse-20-juni-1788) (Vægtning: 10%)


https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/miniforedrag-den-franske-revolution-og-danmark (Miniforedrag på 3 minutter)

Fælles kildekritik af Trykkefrihedsforordningen af 4.9.1770: https://kilderne.dk/wp-content/uploads/2020/04/KildekritiskOevelse_Rigsarkivet_struensee_kilde_TRYKKEFRIHEDSFORORDNING.pdf (Vægtning: 60%) (Vægtning: 5%)



Den oplyste enevælde (kap. IV in Bek, Jesper: Magtens Billeder (Gyldendal Uddannelse, 2000): fremstilling og billedanalyse af de ikke-skriftlige kilder i kapitlet (Vægtning: 5%)


Til brug i DHO: div. selvvalgte kilder indenfor: Christian VII; Danmark som slavehandlende nation; kvindens stilling; trykkefrihed, samt dannelsesrejsen i 1700-tallet.

Forløbet er klassens historiedel i DHO og har derfor fokus på fagtermer, kildekritik, billedanalyse samt på skriveøvelser med taksonomi som omdrejningspunkt. Arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde, pararbejde og individuelt arbejde.
Forløbet sluttede med tre DHO-skrivedage samt en mundtlig årsprøve.
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer