Titel
7
|
7. Antikkens samfund (3.g)
Forløb om antikkens samfund med hovedvægt på Romerriget
Fokuspunkter:
- Opnå viden om Romerrigets udvikling og det romerske samfunds organisering, herunder livet i byen og slaveri i Romerriget
- Kunne forklare forandringerne i det romerske imperium fra republik til kejserdømme og imperiets undergang
- Kunne forklare hvordan styreform har konsekvenser for individernes vilkår
- Kunne forholde sig kritisk til eksempler på brug af fortiden
Begreber og begivenheder:
- Den romerske republik (senat, folkeforsamling, konsuler mv.)
- Krige og erobringer (puniske krige, bellum justum, provinser og provinsadministration)
- Klientsystemet (patroner og klienter)
- Feltherren og hans magt
- Pax Romana
- Kejserdømmet
- Augustus-myten
- Det romerske samfund (Forum Romanum, kvindernes position, landbrug)
- Slaveri
- Den sene kejsertid
- Romerrigets fald
Kernestof:
̶ hovedlinjer i Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser
̶ regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i globalt perspektiv
̶ globalisering
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid - formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Materiale:
- Video om det antikke Grækenland (03:10)
- Kim Beck Danielsen m. fl. : Fokus 1 - Fra antikken til reformationen, Gyldendal, 2007, s. 33-41, s. 43, s. 58
- Jesper Carlsen: Romerrigets historie - fremstillinger og kilder, Systime, 2015, kapitlerne: 'Landbrugsslaver', 'Slaver og frigivne', 'Varro: Om landbrugsslaver og hyrder', s. 18-23 & s. 29-30
- Cato: Om slaver i landbruget
- Bente Thomsen m.fl.: Overblik - verdenshistorie i korte træk, Systime, 2005, s. 33-44
- Videointerview med Jesper Carlsen om romerne, 2009, 47 min:
https://verdenfoer1914idanskperspektiv.systime.dk/?id=541
- Scharling, Suno: Augustus - den første europæer? Gyldendal 1999, s. 9-16 & s. 56-59
|