Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Høje-Taastrup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Christian Paulin
|
Hold
|
2022 HI/z (1z HI, 2z HI, 3z HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Magtens billeder
Danmarkshistoriens lange linjer fra Gorm den gamle til i dag med fokus på magt og styreformer.
Begreber og begivenheder:
- Danmarks tilblivelse
- Dyarki/valgkongedømme
- Håndfæstninger
- Feudalsamfund
- Stændersamfund
- Enevælde/oplyst enevælde
- Oplysningstid
- Rådgivende stænderforsamlinger
- Grundloven og de senere revisioner
- Forfatningskamp og provisorietiden
- Parlamentarisme og systemskifte
- Påskekrisen
- Besættelse og samarbejdspolitik
Faglige teorier/metoder:
- Billedanalyse
- Kildeanalyse
Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ stats- og nationsdannelser , herunder Danmarks
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ historiebrug og -formidling
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Anders Hassing m.fl.: Fra fortid til historie, Columbus; sider: 10-16, 28-33
-
Gruppearbejde
-
Rip, Rap og Rup - Hvem husker rigtigt.pdf
-
Rip, Rap og Rup - Hvem husker rigtigt? Arbejdsspørgsmål.
-
Grupper
-
Magtens billeder farver.OCR.pdf
-
Jesper Bek (2000): Magtens billeder, Gyldendal Uddannelse; sider: 8-11, 15-16, 27-30, 35-36, 45-46, 55-56, 59-60
-
Arbejdsspørgsmål
-
Nationalhistorisk Museum
-
Opgave
-
Det konstitutionelle monarki - timeopgave
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Steder: Landet, storbyen og forstaden
Forløb om historiske steder som optakt til DHO. Fokus på steder, landet, storbyen, forstaden, ghettoen. Samarbejde med samfundsfag med teori om steder. Projektarbejde, hvor eleverne har undersøgt deres egen families boligkarriere og fremlagt denne for klassen.
Begreber og begivenheder:
- Stedsinddeling: landet, storbyen, provinsen, forstaden og ghettoen
- Sted og ikke-sted
- Traditionelle, moderne og senmoderne samfund
- Gentrificering
- Pladspolygami
- Glokalisering
- Tönnies begreber: Gemeinschaft og Gesellschaft
- Bourdieus begreber: magt og kapital
- Simmels begreber: blasert og bornert
- Feudalsamfund
- Stavnsbåndet
- Ghettolisten
Faglige teorier/metoder:
- Kildeanalyse
- Boligkarriere
- Familiehistorie
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ historiefaglige teorier og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kirke, individ og videnskab
Forløbet har fokuseret på middelalderens syn på kirke, individ og videnskab. Det strækker sig fra tidlig europæisk middelalder til renæssancens begyndelse i Norditalien. Derudover har klassen været på studietur til Firenze.
Begreber og begivenheder:
- Middelalderens perioder
- Feudalisme og lensvæsen (lensherre, vasaller, kronvasaller mv.)
- Bystater
- Den romersk katolske kirke (herunder organisering og magtforhold)
- Kirkens syn på mennesket (laster, synder, syndsforladelse, livet efter døden)
- Kirkens deling (det store skisma)
- Klostervæsenet (benediktinere, franciskanere, tiggerordner)
- Den sorte død
- Korstog
- Adel og fæstebønder
- Riddere
- Landbrug
- Renæssancens menneskesyn (humanisme)
- Reformationen (Luther, calvinisme, bondeoprør, modreformation)
Teori og metoder:
- Kildeanalyse
- Historiebevidsthed
- Historiesyn
- Periodisering
- Brud og kontinuitet
Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Japan - krig, magt og erindring
Forløb med fokus på Japans opstigen som stormagt i slutningen af 1800-tallet og hovedvægt på landets rolle i Anden Verdenskrig. Vi har i den forbindelse arbejdet med Nanjing-massakren som folkemord samt kampen om Japans historie (herunder de forskellige opfattelser af dels massakren men også den todelte opfattelse af rollen som krigsforbryder og offer under Anden Verdenskrig.
Begreber og begivenheder:
- Fra lukket til åbent samfund (for omverdenen)
- Meiji-restorationen - fra feudalsamfund til industrisamfund (industrialisering og reformer)
- Forholdet til stormagterne (herunder særligt: USA, Rusland og Kina)
- Den russisk-japanske krig
- Japans involvering i Første Verdenskrig
- Jordskælvet i 1923
- Zaibatsuerne
- Gradvis overgang til autoritært styre i 1920'er og 1930'erne
- Japansk ekspansionisme og imperialisme
- Invasionen i Manchuriet
- Manchuoko
- Japan i Anden Verdenskrig
- Atombomberne
- Fredsforfatningen
- Tokyo-domstolen og retsopgøret efter krigen
- Den amerikanske besættelse og genopbygning
Teori og metoder:
- Kildeanalyse
- Historiebrug
- Historiesyn
- Historiografi
- Revisionisme
- Pseudohistorie
- Populærhistorie
Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Japanske begreber
-
Japans tidlige historie - læsefokus
-
A.2 Historiske forudsætninger
-
Åbningen af Japan, 1853: Vestens militære overlegenhed
-
Ydmygelsen af Japan: "De ulige traktater"
-
The Isolation of Japan Explained in 13 Minutes
-
Evaluering af historieundervisningen
-
B.2 Japanernes selvopfattelse, 1850
-
En ny kurs for Japan, 1868
-
Moderniseringens politiske mål - og skyggesider
-
Inspiration til et nyt og moderne Japan
-
Læsefokus: Meiji-restorationen
-
Meijikejseren Mutsuhito i 1872 iført sokutai
-
Meijikejseren Mutsuhito i 1890 iført militæruniform efter europæisk forbillede
-
D.2 Magtspillet og globaliseringen, 1890-1914
-
Et nyt Japan?
-
Annette Skovsted Hansen m.fl.: Japan mellem øst og vest, Systime; sider: 62-68, 76-82, 87-95, 100-101, 103-112, 116-117, 145-153, 156-157
-
Invasionen af Manchuriet - læsefokus
-
Japan og 2. verdenskrig - arb.spm.
-
Arbejdsspørgsmål til kilde 18: Kejser Hirohitos radiotale 15. august
-
Læsefokus
-
Læsefokus til 103-112 (fra det virtuelle modul 8/12).
-
Kapitel 4: Kan det virkelig passe? - om konspirationsteorier og misbrug af fortid
-
Pseudohistorie versus revisionisme
-
Occams ragekniv – et analyseredskab
-
Metode: Analyse af pseudohistorie
-
Øvelse
-
Nanjing_kinesisk wiki.docx
-
Nanjing_japansk wiki.docx
-
Nanjing_dansk wiki.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Danmark og Grønlands fælles fortid
Fokus har været på at undersøge forholdet mellem Danmark og Grønland med særligt fokus på Danmark som kolonimagt og hvordan dette opfattes af grønlænderne. Herudover er der arbejdet med erindringshistorie.
Begreber og begivenheder:
- Thulekulturen
- Nordboerne
- Religion i Grønland (angakok, havets moder mv.)
- Hans Egede og den grønlandske mission
- Kongelige Grønlandske Handel (KGH)
- Instruxen
- Paternalisme
- National identitet
- Forstanderskaber
- Landsråd
- Dommen ved Haagdomstolen 1933
- Grønland under 2. Verdenskrig og Henrik Kauffmann
- Grundlovsændringen 1953
- Hjemmestyre
- Selvstyre
- Mulighed for uafhængighed
- Bloktilskud
- Antiimperialisme
- Kulturrelativisme
- Fødestedskriteriet
- Illulisat-erklæringen
- Nye muligheder: Klimaforandringer, Nordvestpassagen og mineralforekomster
- Sociale problemer
- Erindringshistoriske begreber: Forestillet fællesskab, krystallisationspunkt, moderindring mv.
Teori og metoder:
- Begrebshistorie
- Kildeanalyse
- Historiebrug
- Erindringshistorie
- Erindringsstedsanalyse
- Erindringspolitik
Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ stats- og nationsdannelser , herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ historiebrug og -formidling
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Israel-Palæstina-konflikten
Forløbet har haft fokus på staten Israels oprettelse samt dens konflikter både med de omkringliggende arabiske lande samt palæstinenserne. Vi har behandlet Israels krige samt den palæstinensiske modstandskamp.
Forløb med udgangspunkt i samfund og kulturer uden for Europa og USA.
Begreber og begivenheder:
- Zionisme
- Nationalisme
- Stormagtsrivalisering
- Første Verdenskrig
- Folkeforbundet
- Mandatperioden
- Balfour-erklæringen
- Sykes-Picot-aftalen
- Hussein-McMahon-aftalen
- FN's delingsplan
- Israels oprettelse
- Nationsdannelse
- Flygtningeproblemet
- Suez-krisen
- Seksdageskrigen
- PLO
- Sorte september
- Oktoberkrigen
- Hizbollah
- Hamas
- Krigen i Libanon
- Sunni- og shiamuslimer
- Gaza 2024
Faglige teorier/metoder
- kildeanalyse
- kvantitativ metode (aflæsning af statistik)
Kernestof fra læreplan
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ stats- og nationsdannelser , herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
USA's tilblivelse
I dette forløb trækkes linjer mellem USA´s fortid og nutid med fokus på forfatningens tilblivelse og skabelsen af den amerikanske nation.
Begreber og begivenheder:
- Historiesyn
- Historiske fortællinger
- skoleskyderier
- Hamilton-Burr-duellen
- Debat om 10-dollar sedlen
- Uafhængighedserklæring
- Virginia- planen
- New Jersey-planen
- Connecticut-kompromiset
- Forfatning
- Founding fathers
- City upon a hill
- Exceptionalisme
- Manifest destiny
- Bill of rights
- Whiskey-oprøret
- Genet-affæren
- XYZ-affæren
- Loven om udlændinge
- Anlæggelsen af Washington D.C.
Faglige mål:
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå problemer i nutiden.
Kernestof:
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- stats- og nationsdannelser
- politiske revolutioner
- historiebrug og -formidling.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Romerriget
Forløb om romerriget med fokus på styreform, erobringer, dagligliv og slaveri.
Begreber og begivenheder:
- Den romerske republik (senat, folkeforsamling, konsuler mv.)
- Krige og erobringer (puniske krige, bellum justum, provinser og provinsadministration)
- Klientsystemet (patroner og klienter)
- Feltherren og hans magt
- Kejserdømmet
- Augustus-myten
- Det romerske samfund (Forum Romanum, kvindernes position, landbrug)
- Slaver og gladiatorer
- Den sene kejsertid
- Romerrigets fald
Faglige teorier/metoder:
- Kildeanalyse
- Billedanalyse
- Historiebrug
- Formidling på plancher og oplæg
- Brug af video og podcast
- Skriftlig kildeanalyse
Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ historiebrug og -formidling
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Holocaust
Forløb om folkedrab med Holocaust som eksempel. Forløbet er en blanding af klassisk begivenhedshistorie (Hitlers vej til magten, Wannsee-konferencen, Einsatzgrupper, Auschwitz) samt forskellige historiefaglige teorier til forklaring og forståelse af holocaust: Stantons faseinddeling, erindringshistorie, begrebshistorie mv.
Begreber og begivenheder:
- Folkedrab (definition)
- Stantons faseinddeling
- Hitlers vej til magten, herunder dolklestødslegenden, Versaillesfreden, børskrakket i 1929
- Bemyndigelsesloven
- Rigsdagsbranden
- Antisemitisme, herunder fordomme, stereotyper og fjendebilleder
- Zions Vises protokoller
- Nazistisk ideologi og propaganda
- Raceteori og Nürnberglovene
- Wansee-konferencen og organiseringen af masseudryddelserne
- Einsatzgrupper
- KZ-lejre, udryddelseslejre og Auschwitz
- Gerningsmænd og deres motiver (intentionalisme, funktionalisme og dådsnære gerningsmænd)
Film: "Schindler's List" (1993)
Faglige teorier/metoder:
- Billedanalyse
- Kildeanalyse
- Erindringshistorie, herunder erindringspolitik og erindringsstedsanalyse
- Nomotetisk/ideografisk
- Begrebshistorie
- Historiebrug
Kernestof:
̶̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder.
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51481934950",
"T": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51481934950",
"H": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51481934950"
}