Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Høje-Taastrup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Jonas Bastkjær Jensen, Rasmus Petersen, Susanne Hamann Pauner, Ubekendt Lærer
|
Hold
|
2022 EN/t (1t EN, 2t EN, 3t EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Growing Up
Growing Up
Materiale:
Twilight in the Wilderness by Frederic Edwin Church (painting, 1860)(Vægtning: 5%)
Indian Camp by Ernest Hemingway (short story, 1921) (Vægtning: 20%)
The Shining Mountain by Alison Fell (short story, 1992) (Vægtning: 20%)
Just Like That by Michael Richards (short story, 1987) (Vægtning: 20%)
Advice to My Son by Peter Meinke (poem, 1976) (Vægtning: 15%)
Killing Lizards by William Boyd (short story, 1981) (Vægtning: 20%)
Forløbet er holdets første i gymnasiet og havde til formål dels at se, hvor klassen ligger i hhv. ordforråd og analyseevner; dels at træne disse. Mere konkret arbejdede vi med: openings, endings, symbols, what is a short story, vi berørte også the icebreg technique, filmiske virkemidler i fiktion, The Hollywood Model, Freytag’s Pyramid og the Actantian Model, samt digtanalyse.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Indian Camp eller The Shining Mountain
|
07-09-2022
|
Essay on Killing Lizards
|
03-10-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Rhetorics
Rhetoric - the art of speaking (The English Handbook (Systime, 2017)) (Vægtning: 20%)
A list of the most common rhetorical devices(http://facstaff.bloomu.edu/jtomlins/rhetorical_devices.htm) m.fl. (Vægtning: 30%)
Barack Obamas tale 4.11.2008, da han havde vundet præsidentvalget første gang (https://www.youtube.com/watch?v=LEo7lzfpdCU) + transskription (Vægtning: 30%)
Uddrag af syv kendte taler (GB og USA) (https://historyplex.com/famous-short-speeches) (Vægtning: 10%)
Joe Bidens tale fra 1.9.2022 ”on the Continued Battle for the Soul of the Nation” (Vægtning: 10%)
(https://www.youtube.com/watch?v=F75ZMPRA9QY)
Et kort forløb op til FF1 med samfundsfag om The Midterms 2022. I forløbet i engelsk analyserede vi ovenstående taler/taleuddrag og talte om retorik i den non-verbale kommunikation. Til FF1 udfærdigede og holdt eleverne taler om selvvalgte emner fra midterm-valgkampen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Scotland
Materialer:
Map of Scotland and the UK (Vægtning: 1%)
Intro: speedwriting and trivia (Vægtning: 1%)
Scotland – a short history (https://www.scottishtours.co.uk/aboutscotland/a-short-history-of-scotland/) (Vægtning: 5%)
The Celtic Nations (kort intro fra https://en.wikipedia.org/wiki/Celtic_nations samt videoen nederst i denne artikel: https://www.worldhistory.org/celt/ (11min31) (Vægtning: 2%)
The Picts: https://www.youtube.com/watch?v=t83NUunVIz4 (kort video om Pikterne 12min12) og The Aberlemno Serpent Stone (Vægtning: 2%)
Scottish government (https://en.wikipedia.org/wiki/Scottish_Government & https://www.gov.scot/about/) (Vægtning:5%)
https://www.reuters.com/world/uk/uk-top-court-rule-legality-new-scottish-independence-referendum-2022-11-23/ (ikke i det kopierede forløb, da ”breaking news”) (Vægtning: 2%)
How Scotland learned to love the European Union (https://www.scotsman.com/news/politics/brexit/i-love-eu-how-scotland-learned-love-european-union-1395576) (Vægtning: 10%)
Scotland, Independence, Brexit and the Border (Commentary https://ukandeu.ac.uk/scotland-independence-brexit-and-the-border/) (Vægtning: 8%)
Nicola Sturgeons tale fra 14.7.2021 om Renewing Democracy Through Independence (talen: https://www.youtube.com/watch?v=TGTy1YuDAgI Transskription: https://www.snp.org/nicola-sturgeon-launches-second-independence-paper-full-speech/ (Vægtning: 15%)
Scottish myths (elev-præsentationer af selvvalgte skotske myter/mytiske væsener ud fra div. Hjemmesider og bøger) (Vægtning: 10%)
https://www.bbc.com/news/uk-politics-64288757 (artikel: UK Government to block Scottish Gender Bill) (skr. Afl. Men artiklen gennemgået i plenum) (Ej i kompendiet da “breaking news”) (Vægtning: 10%)
Scottish Emojis (14 emojis på skotsk som eleverne skal oversætte) (Vægtning: 2%)
Robert Burns (kort info om RB fra http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Burns)
Auld Lang Syne (tekst samt sang)
Skuld gammel venskab rejn forgo (tekst og sang) (Vægtning: 5%)
Anne Marie (første side af Anne Donnovans roman Biddhada skrevet på Glaswegian) (Vægtning: 2%)
Tartan (short story, 1969, by George Mackay Brown) (Vægtning: 10%)
Choose Life (excerpt from the novel Trainspotting by Irvine Welsh, 1993) + klip fra filmens start: https://www.youtube.com/watch?v=RCxgqHqakXc (2:10)) (Vægtning: 5%)
Tha Laddie Wha Lived (excerpt from Harry Potter and the Philosopher’s Stone, ch.1 in Scottish and in standard English) (Vægtning: 5%)
Klassen valgte at arbejde med Skotland, og ønskede, at indholdet skulle berøre historie, mytologi, sprog, politik og skønlitteratur. Arbejdsformerne var par-arbejde, klasseundervisning, gruppearbejde, debat, og individuelt arbejde. Der var fokus på viden om politik og samfundsforhold i Skotland contra the UK, på varianter af det engelske sprog samt på litterær analyse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Native Americans
Materialer:
Native American Cultures: https://www.history.com/topics/native-american-history/native-american-cultures (Basisviden om de oprindelige nordamerikanere. Læsning, præsentation af nøgleord samt individuelle præsentationer, der går mere i dybden med Trail of Tears, hestens betydning for den indfødte amerikanere, udvalgte stammer, folkedrab i Californien ifm., the gold rush, historiske fotos af indfødte amerikanere, og udvalgte nedslag på tidslinje over de indfødte amerikaneres historie efter 1492).
Forløbet fortsætter i 2.g, men her i 1g havde vi fokus på diversiteten blandt de oprindelige amerikanere, på deres indflydelse på USA (sprogligt, kulturelt og politisk) samt på deres leveforhold i dag. Arbejdsformer: plenum, pararbejde, individuelt arbejde samt individuelle præsentationer som nævnt under materialer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Native Americans (fortsat fra 1g)
Forløbet kører videre fra 1g.
Materialer her i starten af 2g:
Ballatore, C. K.: America’s First Nation (artikel fra History Today, April, 2017, pp.51-3)
Oestrich, Corinne: As a Native American, Here's What I Want My Fellow Americans To Know About Thanksgiving (Artikel fra Huffpost, 2.12.2019: https://www.huffpost.com/entry/native-american-thanksgiving_n_5bf594b5e4b03b230f9df6ad?fbclid=IwAR2D1jnQz_vdEuzd_OOICFVT7fdCkt07z5KF8VD-5PxKyn2jK8xOyeGY1go)
Carlson, Peter: When Geronimo Met Teddy Roosevelt (artikel fra historynet: https://www.historynet.com/geronimo-met-teddy-roosevelt.htm)
Alexie, Sherman: This Is What It Means To Say Phoenix, Arizona (novelle, 1994)
Alexie, Sherman: The Powwow at the End of the World (digt, 1996)
Basketball Or Nothing: s1:e1 og 2 (dokumenatray/reality, Netflix)
Basketball Or Nothing Wins Sports Documentary of the Year (artikel fra Navajo Times)
The Way to Rainy Mountain (prolog til roman fra 1969 af N. Scott Momaday)
https://prologue.blogs.archives.gov/2022/11/02/native-american-heritage-month-n-scott-momaday/ (prolog til Momaday smemoir og at han fik the National Medal of Arts i 2007)
https://video.idahoptv.org/video/out-of-the-shadows-lqqsj9/?fbclid=IwAR1KNKvyPSCM6aYBcM0nCNsV0gMKj186TN05ON4vMm0AZVeSbjIEWf6gz18 (dokumentar om den danske fotograf Benedicte Wrensted, der portrætterede Shoshone- og Bannock-stammerne (26min48sek)
I forløbet arbejdede vi med de indfødte amerikaneres historie, men hovedfokus var på deres situation i dag. Arbejdsformer: Klasseundervisning, individuelle præsentationer, gruppearbejde, individuelt arbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Gender
I dette forløb har klassen arbejdet med køn, med fokus stereotyper og feminisme. De har arbejdet med hvordan køn kan hænge sammen med sociale konstruktioner og biologi. De har lært om hvordan stereotyper hænger sammen, og hvordan de kommer til udtryk i kønssammenhænge. Derudover har de også lært lidt om transkønnethed, og hvordan det er/kan føles at være transkønnet i England.
Materialer:
Women Against Feminism - Monica Pham 2012
10%
John Money Gender Experiment: Reimer Twins - Simply Psychology Julia Simkus. 2023
10%
Gender Equality - Kimberly Sullivan
15%
Gender Stereotypes (2.4) - Naomi Ellermas 2017
10%
The One With The Male Nanny - Friends (S9:E6)
10%
Gender Equality is your issue too - Emma Watson 2014
15%
I Emailed My Doctor 133 Times: The Crisis In The British Healthcare System - Abigail Thorne. Philosophy Tube. Youtube. 2022.
https://www.youtube.com/watch?v=v1eWIshUzr8&ab_channel=PhilosophyTube
20%
Fight Club - Chuck Palahniuk 1996.
Excerpt from Unsex Me - Mette Brynaa & Louise Dahl 2021. Praxis Forlag A/S.
10%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Canada
I dette forløb arbejde klassen med Canada. Vi har gjort os bekendte med litteratur, kultur, politik, og lidt historie. Vi har især arbejdet med de forskellige indfødte grupper, og lært om deres historie, og hvilke problemer de har haft, og har nu. Vi har desuden arbejdet med Canada som et multikulturelt land, og hvordan det adskiller sig fra USA.
Indhold:
The History of Canada explained in 10 minutes - Epimetheus (YouTube). 2019.
https://www.youtube.com/watch?v=zz440EuFK8Q&ab_channel=Epimetheus
5%
National anthem of Canada: O Canada. 1980.
https://www.canada.ca/en/canadian-heritage/services/anthem-canada.html#a6
5%
Canada: A People's History. Episode 14: The Crucible (54:20-1:19:10).
https://www.youtube.com/watch?v=y2dXdTTQT04&list=PLBB-itbjIc4gOvEZSKyNAvPQ4o1M30Ujn&t=3263s&ab_channel=Shredded-Cason
15%
The Canadian Multiculturalism Act
https://laws-lois.justice.gc.ca/eng/acts/c-18.7/page-1.html
10%
The Useless - Hal Niedzviecki 2011.
Excerpt from Cross Country Canada - Eva Pors 2014 (Lindhardt og Ringhof)
15%
Canada's Residential Schools Were a Horror - Scientific American Ian Mosby & Erin Millions 2021.
15%
Residential school survivors on the scars of abuse - CBC News: The National. 2021. https://www.youtube.com/watch?v=6OuTuTG5liQ&t=1s&ab_channel=CBCNews%3ATheNational
5%
Wild Orchid - Beverly Brenna 2005.
Excerpts from Cross Country Canada - Eva Pors 2014 (Lindhardt og Ringhof)
15%
Mountains And Rivers And An Arctic Sea - Wade Bell 2009.
Excerpt from Cross Country Canada - Eva Pors 2014 (Lindhardt og Ringhof)
15%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
The Victorian Age
Materialer:
Timeline of English literary periods (5%)
Kort intro til The Romantic Period og The Edwardian Period (miniforelæsning v. mig med fokus på hvad Victoriatidens litteratur udsprang af hhv. udviklede sig til) (10%)
https://www.youtube.com/watch?v=nllDcnfoH5A (6 min.15) (video om litteratur i Victoriatiden) (10%)
The Victorian Era (Historical context, Victorian Literature and a timeline of the era) (https://sites.udel.edu/britlitwiki/the-victorians/) (5%)
Kap. 1 fra Oliver Twist af Charles Dickens (romanuddrag, 1838) (10%)
Ideals of Womanhood in Victorian Britain (Abrams, Lynn) (https://www.bbc.co.uk/programmes/genres/factual/history) (10%)
Charlotte Brontë: Jane Eyre, excerpt: The Woman in the Attic (excerpt: Kristensen, E. L.: Vain, Vicious, Victorian (Gyldendal Uddannelse, 2001) (10%)
Værklæsning: hver elev valgte en victoriansk roman, læste den og præsenterede mundtligt en analyse for mig. Fællesnævneren for læsningen var at påpege de victorianske træk i de valgte romaner. Derudover at analysere selvvalgte relevante elementer (de fleste valgte characterization, setting, narrative point of view og/eller theme). Romaner: Lewis Caroll: Alice in Wonderland; H.G. Wells: War of the Worlds; Dickens: David Copperfield; Robert Louis Stevenson: The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde; A. Conan Doyle: A Study in Scarlet; Rudyard Kipling: The Jungle Book; Oscar Wilde: The Picture of Dorian Gray; Bram Stoker: Dracula; Mary Shelley: Frankenstein. Romanerne perspektiveredes til det øvrige læste. (40%)
Forløbet omhandlede litteratur og samfund i Victoriatidens Storbritannien. Fokus var på klasseskel (mest på fattige) og kvindens stilling. Arbejdsmetoder: miniforelæsning, diskussioner i plenum, pararbejde, individuelt arbejde og gruppearbejde. Vi lagde ud med at trække tråde bagud hhv. fremad til skønlitteraturen i romantikken og den edwardianske periode.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Being Different
Being Different
Haddon, Mark: The Curious Incident of the Dog in the Night-Time (novel, Vintage Books, 2004 (First publ. 2003))
Episodes 1 and 2, season 1 of Atypical (Netflix) (38 respectively 33 min)
What Netflix Comedy Atypical Gets Right and Wrong About Autism (article by Leslie Felperin, The Guardian, Aug. 14, 2017): https://www.theguardian.com/tv-and-radio/2017/aug/14/atypical-netflix-autism-spectrum-depiction-cliches
Gadsby, Hannah: Something Special (Netflix, 2023) (1t14min) (australsk standup-komiker der selv er autist og queer, afsnittet handler om begge dele)
Plath, Syliva: The Bell Jar (excerpt from novel: ch 11)
Lyric Rivera on infantilizing people with autism (YouTube video incl transcription, 2021) (11min12)
(https://neurodivergentrebel.com/2022/02/09/autism-infantilization-my-experience-with-autistic-infantilization/)
Alok Vaid-Menon: On the Other Side of Shame (poem, 2020)
Judas Priest: Raw Deal (1977)
An interviews with Rob Halford on coming out:
& https://blabbermouth.net/news/judas-priests-rob-halford-on-his-life-as-gay-man-in-some-parts-of-the-world-people-like-me-get-thrown-off-buildings?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTAAAR3OID0EXB4Daz52KMVGXkUQyriELToMIeQ7rCOAXVJO7cBxzzbf6p_BLqk_aem_ZmFrZWR1bW15MTZieXRlcw
Williamson, Lisa: The Art of Being Normal (excerpt from novel: chapters one and three, David Fickling Books, 2015)
Individual student presentations on being different.
Klassen valgte at arbejde med temaet Being Different med underemnerne autisme og queerness. Vi lagde ud med værklæsning: individuel læsning efterfulgt af analyse i grupper eller i plenum. I arbejdet med de øvrige materialer er anvnedt følgende arebjdsformer: individuelt arbejde, par- og gruppearebjde, klasseundervisning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Banned Books
What’s the Difference Between Banned and Challenged Books? (https://www.ala.org/bbooks/aboutbannedbooks)
From Florida to Utah, book bans are sweeping across the U.S. (video, 1 min.):
https://www.google.com/search?sca_esv=2ba1e0c14cc8627a&q=book+bans+which+states&udm=7&fbs=AEQNm0A6bwEop21ehxKWq5cj-cHaw_sry07Nqb0g965ao4rjMqt1YsOG8GVtfYD-baso7pJ6LHXtHKD1DOsk97U5iRyDZrsiPV1KdzaU-RAmYSsoSWKr2kbedAMKac4czG6A2U9r8DevRuX67mIWNZK1TKyqWjpVypuInnEwbp_q2b7V2BQL_kqULxASiykx_lU9_FF4frm7&sa=X&ved=2ahUKEwjxzcbkgv2JAxUiPhAIHbAJO1sQtKgLegQIFxAB&biw=2327&bih=1194&dpr=1.65#fpstate=ive&vld=cid:983941b7,vid:woxvum5OSs0,st:0
Præsidentvalg og pornobøger (2 afsnit à hhv. 29 og 25 min.) (Signe Molde på Udebane, DR.dk) (Om forbudte bøger i Arizona som emne i valgkampen)
https://www.ala.org/bbooks (Banned & Challenged Books, American Library Associtation)
Map of which states banned the most books in 2023 and article on the surge in book banning in 2023: https://www.npr.org/2024/04/16/1245037718/book-bans-2023-pen-america
Eleven banned books through time: https://www.britannica.com/story/7-banned-books-through-time
Dette korte forløb omhandler forbudte bøger i USA i 2023 og 2024, dog med et blik mod tidligere tiders forbudte bøger. Arbejdsformer: individuel læsning, diskussioner i plenum, par og grupper.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Shakespare and his Language
8 moduler - her af de 6 første med vikar (materiale v. SP)
Materiale:
A Short History of the English Language (9min31: https://www.youtube.com/watch?v=iSSTv8-2358)
Facts about Shakespeare and his time (https://nosweatshakespeare.com/resources/shakespeare-facts/)
Introduction to Shakespeare’s language incl. brief overview of OE, Middle English, Early Moderna and Modern English (HTTPS://WWW.BARDWEB.NET/LANGUAGE.HTML)
Work sheet on Shakespeare’ language (own)
Romeo and Juliet: Act 2, Scene 1: What’s in a Name? (Delaney et al: Fields of Vision (Longman, 2003)
Romeo and Juliet: Act 5, Scene 3: Ah, What an Unkind Hour (Delaney et al: Fields of Vision (Longman, 2003)
Macbeth: Act 1, Scene 5: Unsex me Here (Delaney et al: Fields of Vision (Longman, 2003)
Macbeth: Act 5, Scene 5 : The Sound and the Fury (Delaney et al: Fields of Vision (Longman, 2003)
Sonnet 29
Sonnet 130
I dette forløb så vi på det engelske sprogs udvikling med hovedfokus på Shakespeares sprog. Vi arbejdede mere indgående med de uddrag og sonetter som fremgår af materialeoversigten. Arbejdsformer: klasseundervisning, gruppe- og pararbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
The Gothic Tradition
(8 moduler med SRP midt i)
Materiale:
• Horror Fiction and the Gothic (background reading from Mortensen & Erbst: The Gothic Universe. From Mary Shelley to Joyce Carol Oates. (Systime, 2023))
• https://www.youtube.com/watch?v=gNohDegnaOQ (9 min. video fra BBC Library on the start and development of the Gothic tradition)
• Video om point of view (9min30): https://www.youtube.com/watch?v=SKi56cPUSFk
• Video om Romanticism and British Literature (7min): https://www.youtube.com/watch?v=oJnTTlgjVso
• Mary Shelley: Frankenstein or the Modern Prometheus (1818), excerpt: chapters 5, 15 and 16
• The Enlightenment and the Romantic Age (background reading from Mortensen & Erbst: The Gothic Universe. From Mary Shelley to Joyce Carol Oates. (Systime, 2023))
• Horace Walpole: The Castle of Otranto (1764) (excerpt of the novel from David Stevens: The Gothic Tradition (Cambridge UP, 2000)
• Ann Radcliffe: The Italian (1797) (excerpt of the novel from David Stevens: The Gothic Tradition (Cambridge UP, 2000)
• Susan Hill: The Woman in Black (1983) (excerpt of the novel from David Stevens: The Gothic Tradition (Cambridge UP, 2000)
• The Psychopath As an Archetype of Gothic Fiction background reading from Mortensen & Erbst: The Gothic Universe. From Mary Shelley to Joyce Carol Oates. (Systime, 2023))
• Edgar Allan Poe: The Tell-Tale Heart (1843)
• https://www.youtube.com/watch?v=RpEIMERxgi4 (Film version of The Tell-Tale Heart (10min09)
Forløbet om The Gothic Tradition havde hovedfokus på genretræk og forskellige læsninger. Vi perspektiverede til vores arbejde med The Victorian Age. Arbejdsformer: klasseundervisning, individuelt arbejde, par- og gruppearbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
The Emerald Isle
Ireland Key Words: Matching exercise
Web Quest: Overview of Irish History focussing on Irish – British relations
William Butler Yeats: Sixteen Dead (poem, 1917)
William Butler Yeats: The Stare’s Nest by My Window (poem, 1923)
The Irish Civil War (non-fiction from Christensen et al: Ireland One (Akademisk Forlag, 1981, pp.66-7 & 73)
Liam O’Flaherty: Civil War (short story, 1966)
The Troubles: Background (excerpt from Rosanne McCollum: The Island of Ireland)
Peace Walls in Northern Ireland (Class discussion)
Kenneth Branagh and Ciaran Hinds on growing up in Belfast during The Troubles (non-fiction, The Guardian, Feb.6. 2022)
Various murals
Fiona Barr: The Wall-Reader (short story, 1979)
Kort video om The Battle of Bogside: https://www.youtube.com/watch?v=Y7rPEUt-8Uc (2min43)
Rachel Hall: ‘Troubles tourism’: Should Derry be celebrating its political murals? (non-fiction, The Guardian Aug. 12. 2019)
Declan J. Connaughton: Field of Tears (short story, 2019)
Brexit and the Border (excerpt from Rosanne McCollum: The Island of Ireland)
The border between Ireland and Northern Ireland after Brexit (non-fiction) (https://www.consilium.europa.eu/en/policies/the-protocol-on-ireland-and-northern-ireland-explained/)
Forløbet består af nedslag i Irlands historie og har fokus på historie og samfundsforhold i Irland og Nordirland. Arbejdsformer: klasseundervisning, pararbejde, gruppearbejde og individuelt arbejde. Forløbet fungerer også som repetition af analysemetoder og fagtermer, da det er holdets sidste forløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51481946026",
"T": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51481946026",
"H": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51481946026"
}