Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Høje-Taastrup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Elsebet Hviid, Rasmus Petersen
|
Hold
|
2022 EN/s (1s EN, 2s EN, 3s EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Growing Up
Fokus:
Puberteten og identitetsdannelse hvad tema angår og metodemæssigt er fokus på introduktion af analyse og fagbegreber
Læste tekster fra Contexts (Jonna Engberg-Pedersen m.fl., Gyldendal 2004):
Ernest Hemingway, "Indian Camp" (novelle, 1921) 6 sider
Alison Fell, "The Shining Mountain" (novelle, 1992) 6 sider
Wendy Cope, "Tich Miller" (digt, 1986) 2 sider
Patrick Cederberg, "Noah" (kortfilm, 2013) 2 sider
Michael Richards "Just Like That" (novelle, 1987) 5 sider
Rob Reiner: "Stand by me" (film, 1986) 15 sider
I alt 36 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Immigration
Materiale:
Gish Jen: " Who's Irish?", 1999 (short story, 15 sider)
Chitra Banerijee Divakaruni, "Clothes", 1995 (short story, 18 sider)
Burhan Wazir: "Long nights, low pay and no play", 2002 (article, 3 sider)
Hanif Kureishi: "My Son the Fanatic", 1997 (short story, 14 sider)
Damien O'Donnell: "East is East", 1999 (film, 15 sider)
65 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Rhetorics
Klassens introduceres til retoriske begreber og analyse af taler. Der indgår også en masse øvelser i materialet fra "On Purpose", som klassen arbejder med. Klassen har som en del af forløbet skulle skrive deres egen tale.
Materiale:
Nanna Flindt Kreine: Uddrag af "On Purpose", 2009 (faglitteratur, 7 sider)
President Thomas J. Whitmore's address to U.S. fighter pilots from the film "Independence", 1996 directed by Roland Emmerich (0,5 sider)
Barack Obama: "Victory speech", 2008 (5 sider)
Nelson Mandela: "Inaugural address", 1994 (1 side)
Sider i alt: 13,5
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Romanticism
Romanticism:
Vi læser tekster fra både den Britiske og den amerikanske romantik. De britiske tekster fungerer yderligere som inspiration til SRO, hvor klassen arbejder med britisk og tysk romantik. Forløbet indeholder ligeledes værkslæsning af romanen Frankenstein. Remediering har også været en del af forløber, da klassen har skulle skrive en fri prosaversion af digtet The Raven.
Læste tekster:
Percey Shelly; Love's Philosophy, 1819 (poem)
William Wordsworth, My Heart Leaps Up, 1807 (poem)
Samuel Taylor Colridge, To Nature, 1798 (poem)
Edgar Allan Poe, The Raven, 1845 (poem)
Henry David Thoreau, excerpt from Walden, 1854 (essay)
Mary Shelly, Frankenstein, 1818 (novel) (læst som værk)
Peter Weir, Dead Poet's Society, 1989, (film) (set som perspektivering til Romantikken)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Project on non-fiction
Vi arbejder med analyse af non-fiction tekster, hovedsageligt artikler. Yderligere skal klassen i grupper lave en analyse af en selvvalgt artikel, som de skal fremlægge for klassen:
Læst materiale:
Amy Chua, Why Chinise Mothers are Superior, 2007, (personal essay)
Larry Bleiberg, Is this the summer of bad tourism?, BBC, 22 August 2023 (article)
N.T. Wright, The Bible's most misunderstood verse, Time Magazine, 20. October 2023
Martha Gill, Zoos are the opposite of educational, The Guardian, 22. October 2023
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Literary appreciation
The class is introduced to, and must analyse, a number of renowned authors and short stories from the literary canon of the English speaking world.
Material:
James Joyce, "The Boarding House", 1914
Ernest Hemingway, "The Old Man and the Bridge"
Saki, "The Lumber Room", 1914
Etgar Kenet, "Suddenly a Knock on the Door", 2010
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Canada
I dette forløb arbejde klassen med Canada. Vi har gjort os bekendte med litteratur, kultur, politik, og lidt historie. Vi har især arbejdet med de forskellige indfødte grupper, og lært om deres historie, og hvilke problemer de har haft, og har nu. Vi har desuden arbejdet med Canada som et multikulturelt land, og hvordan det adskiller sig fra USA.
Indhold:
The Incredible History of Canada in 12 Minutes. Captivating History. (YouTube). 2019.
https://www.youtube.com/watch?v=TSUJFR3DMKo
10%
National anthem of Canada: O Canada. 1980.
https://www.canada.ca/en/canadian-heritage/services/anthem-canada.html#a6
5%
Canada: A People's History. Episode 14: The Crucible (54:20-1:19:10).
https://www.youtube.com/watch?v=y2dXdTTQT04&list=PLBB-itbjIc4gOvEZSKyNAvPQ4o1M30Ujn&t=3263s&ab_channel=Shredded-Cason
15%
The Canadian Multiculturalism Act
https://laws-lois.justice.gc.ca/eng/acts/c-18.7/page-1.html
10%
The Great Canadian Maple Syrup Heist. Dirty Money (S1E5). 2018.
15%
Canada's Residential Schools Were a Horror - Scientific American Ian Mosby & Erin Millions 2021.
15%
Residential school survivors on the scars of abuse - CBC News: The National. 2021. https://www.youtube.com/watch?v=6OuTuTG5liQ&t=1s&ab_channel=CBCNews%3ATheNational
5%
Wild Orchid - Beverly Brenna 2005.
Excerpts 1+2 from Cross Country Canada - Eva Pors 2014 (Lindhardt og Ringhof)
15%
Mountains And Rivers And An Arctic Sea - Wade Bell 2009.
Excerpts 1+2 from Cross Country Canada - Eva Pors 2014 (Lindhardt og Ringhof)
10%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
The Kite Runner
Vi læser "The Kite Runner "som værk. Fokus er på tematikker som identitet, soning, svigt, skyld, tilgivelse, venskab, tab af uskyld, ondskab/godhed, klasseforskelle og etnicitet. Analysemæssigt arbejder vi dybdegående med sproglige virkemidler, fortælleteknik og symbolisme. Af emner klassen ellers har arbejdet med passer "The Kite Runner" til både "Growing up" og "Immigration"
Materiale:
Khaled Hosseini, "The Kite Runner", 2003 (roman)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
The British Empire
Forløb med fokus på hvorledes det britiske imperium er blevet tematiseret i britisk litteratur og film. Som afslutning på forløbet læses en post-kolonial novelle.
Anvendt materiale:
Background to the British Empire (sagprosa)
Rudyard Kipling: "The White Man's Burden", 1899 (poetry)
E.M. Forster: A Passage to India", an excerpt, 1924 (novel)
David Lean: A Passage to India", 1984 (film adaptation)
George Orwell: Shooting an Elephant, 1935 (essay)
Salman Rushdie: "The Courter", 1994 (short story)
65 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Shakespeares Hamlet
I dette Shakespeareforløb beskæftiger vi os med Hamlet. Vi nærlæser udvalgte scener, som analyseres med fokus på sprog, tema og genrekonventioner indenfor Shakespeares tragedier. Som introduktion til læsningen af Hamlet, er klassen kort blevet introduceret til den britiske renæssance som litterær periode og Shakespeares betydning og virke.
Materiale:
William Shakespeare, Hamlet, 1603, New Swan Shakespeare, Longman
Uddrag:
Akt I: scene I, scene II, scene III og scene v.
Akt II: scene I fra linje 74 til slut, scene II fra linje 169-215
Akt III: scene I og scene III
Akt v (hele aktet)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
The short story as genre
Vi læser og analyserer udvalgte short stories fra 1920'erne og til i dag med fokus på typiske genretræk,
Anvendt materiale:
Ernest Hemingway: "Three shots"(1925)
Niall Grittiths: "Stigmata", (2004)
Fay Weldon: "My Mother Said" (1983)
Raymond Carver: "Neighbors" (1974)
Chris Ploughed: "Genre" in Inside Stories, Systime 2007, pp.118-119 (theory on the short story genre)
18 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
American gothic fiction.
Klassens introduceres til gothic fiction og denne litteraturs typiske genretræk og udvikling fra slutningen af 1700-tallet til i dag. Til dette er læst et uddrag af Abrahams "A glossary of literary terms" samt et kompendium kaldet The gothic tradition med forskellige sagprosatekster. Dette ligger i klassens dokumenter i lectio.
Af litterære tekster har klassen læst og analyseret et udpluk amerikanske gotiske historier Fra Edgar Allan Poe op til Mike Flanagan.
Materiale:
Edgar Allan Poe: "The Tell Tale Heart", 1843
William Faulkner: " A Rose for Emily", 1930
Stephen King: "The Boogeyman", 1978
Joyce Carol Oates: "The Temple", 1994
Mike Flanagan: "The Haunting of Hill House, episode 1, 2018
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51481998605",
"T": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51481998605",
"H": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51481998605"
}