Holdet 2022 id/uz - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Høje-Taastrup Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Anne Marie Tangsgaard, Jessie Gina Hyrup Ipsen, Nicolas Stjernstrøm Nielsen
Hold 2022 id/uz (1uz id, 2uz id, 3uz id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fodbold
Titel 2 Basketball (eksamen)
Titel 3 Opvarmning (eksamen)
Titel 4 Softball
Titel 5 Gymnastik (eksamen)
Titel 6 Coopertest
Titel 7 Pardans
Titel 8 Badminton (eksamen)
Titel 9 Les lanciers
Titel 10 Træningsprojekt
Titel 11 Ultimate (eksamen)
Titel 12 Koreograferet dans til musik (eksamen)
Titel 13 Les Lancier, 3

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fodbold

I fodboldforløbet har eleverne arbejdet med en del tekniske elementer af spillet i par eller mindre grupper og spillet kamp både i små-øvelser og på stor bane.

Tekniske elementer der er øvet i forløbet:
o indersidespark
o Halvliggende vristspark
o tæmning med sål
o tæmning med inderside
o tæmning med lår
o dribling med yderside og inderside

Finter:
Husmandsfinten


Taktiske elementer:

o bredde og dybde i spillet

Vi har læst/set følgende materiale:

Husmandsfinten:
https://www.youtube.com/watch?v=hd6HPiPYZ5M


Dokument: Fodbold i skole og klub, Biger Peitersen 1978, side 82-91
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Basketball (eksamen)

Eleverne arbejder med basale tekniske færdigheder i basket:
Modtagninger, afleveringer, skud, lay-up og samspil.
Eleverne er blevet introduceret til basale basketregler og har spillet kamp.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Opvarmning (eksamen)

Eleverne introduceres til opvarmningsteori og praktisk øvelser til et generelt opvarmningsprogram til musik. Derefter arbejder de selv hen imod at præsentere et opvarmningsprogram med fokus på musikforståelse, koordination, udførelse mm.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Softball

Under Færdighedsområde: Boldspil

Der er i modulerne blevet arbejdet med:
1. Kaste/gribe teknikker
Fokuspunkter ved kasteteknik:
• Handskesiden mod kasteretningen
• Høje albuer i udgangspositionen
• Rotation i overkrop og hofte samt forspænding i kastearmen
• Før armen i en fuld cirkel (starter bagud/nedad og føres op og frem til aflevering). Albuen fører underarmen frem til aflevering.
• Stemskridt
Fokuspunkter ved gribeteknik:
• Bolden skal gribes i nettet i handsken
• “Vinduesvisker” eller urskiven.
• Luk handsken om bolden, så den ikke falder ud af handsken igen
• “Fejebakke” når bolden triller
• Klarposition er med lavt tyngdepunkt og front mod bolden.

2. Batting
Fokuspunkter ved batting (for højrehåndsspillere)
• Venstre side til batte-retningen
• Stor afstand mellem fødderne og vægten på bageste ben (højre ben)
• Greb: venstre hånd nederst (ca. 3 cm fra bunden af battet), knoer på række, battet i fingrene (ikke i håndfladerne.
• Udgangsposition: højt og lodret bat
• Når der svinges: vægtoverførsel og rotation i overkrop, forspænding (battet hænger efter), battet føres frem og nedad, så bolden får underspin.

3. Forskellige spil situationer

- "lukke" baser øvelser
Her har fokus været på den taktiske forståelse af spiller, herunder;
Positionerne på banen.
Blik for taktiske elementer i typiske kampsituationer
kendskab til vigtige kastemønstre ved tvunget løb

Udleveret materiale til eleverne:
- pdf. 5 siders regel gennemgang af softball
- https://www.youtube.com/watch?v=KJz57J9txLQ


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Gymnastik (eksamen)

I gymnastik har vi arbejdet med kropskontrol og gymnastiske elementer som beskrevet nedenfor.

- Hop på airtack med fokus på kropspænding og kontrol: Ophop, hook up, splitspring

- Ruller med fokus på at lande på skuldre, kigge på navlen og at få hænderne frem, så man kan komme op at stå uden at sætte af med hænderne

- Stå på hovedet samt at modtage: fokus på kontrolleret bevægelse op til hovedstand og kropspænding. Ved modtagelse var fokuspunkterne at være tæt på udøveren, hænder på hofterne, ikke at have hænderne på forsiden, når udøveren stod på hovedet.

- Vejrmøller: Eleverne skal vide hvilket ben, de har forrest i ven vejrmølle. De skal kunne lande med forskudte ben og de skal kigge på deres hænder, mens de er i gulvet. De skal ligeledes lande med næsen i den retning, de kom fra.

- Håndstand: Vi har arbejdet med øvelser, hvor eleverne skulle skifte ben mens de var i luften.

Enkelte elever har lavet hovedspring, mens andre har lavet et båret overslag.

Materiale:
- https://www.youtube.com/watch?v=dYo93XM2jzM&ab_channel=DGI (forlæns rulle)
- https://www.youtube.com/watch?v=Gs4qSLPeVtc&ab_channel=DGI (vejrmølle 1)
- https://www.dgi.dk/gymnastik/gymnastik/artikler/saadan-laerer-du-at-slaa-en-vejrmoelle (vejrmølle 2)
- https://www.youtube.com/watch?v=EjUjz8QNn4U&ab_channel=DGI (hovedstand)
- https://traenerguiden.dgi.dk/guide/gymnastik/exercises-overview/lookup/13878 (håndstand)
- https://www.youtube.com/watch?v=1A5BjkenG2g&ab_channel=SpringSikker (håndstand rulle)
- motoriske faser (PDF)

I forhold til bedømmelsen skal eleverne kunne:
- Vise beherskelse af delelementerne (øvelser på airtrack, forlæns rulle, hovedstand, vejrmølle, håndstand)
- Lave en bane, fremvise gennemløb af banen hvor der vises udvalgte redskabsgymnastik elementer
- Kunne beskrive de motoriske faser i forhold til at lære en ny bevægelse
- Kunne beskrive hvordan man kan lære de forskellige elementer

Omfang: 6 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Coopertest

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Pardans

I forløbet er gennemgået jive og chachacha med fokus på musikforståelse og bevægelseskvalitet. De basale grundtrin er introduceret.

Eleverne har danset jive med en række variationer:
- grundtrin
   1) kvarte drejninger under grundtrin
- variationer
   1) dame under arm
   2) dame under arm og holdes ude
   3) dame under arm efterfulgt af kicks
   4) dame + mand chassé-flow i en retning (3,5,7 chassés)


Eleverne har danset Cha cha cha med en række variationer:
Grundtrin plus 3 variationer:
1) New York
2) LA (en slags omvendt new yorker, hvor man drejer ind mod hinanden i stedet)
3) Drejning kun dame
4) Drejning både mand og dame
5) Grundtrin frem og tilbage mod hinanden (stedet for højre/venstre)


Forløbet er sluttet af med en videofilmet drejebog.

Materiale:

Basic Jive: https://www.youtube.com/watch?v=eLmeRpDl6p8&list=PLntI-EHfG6b3zmqxX2zVT15ljQX2-Zef3&index=5
Basic jive steps: https://www.youtube.com/watch?v=LMilE769YY8
Jive musik: https://www.youtube.com/watch?v=LZmUfUBqE-s

Chachacha: https://www.youtube.com/watch?v=M1TirmZOaVc
Chachacha musik: https://www.youtube.com/watch?v=WblEZbaXH_4

Basic elements of chachacha: https://www.youtube.com/watch?v=PWiLi22Cq8w
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Badminton (eksamen)

Vi har i badminton arbejdet med en smule teknik og regler.

Der har været fokus på den korte baghåndsserv og på svingsløjfen.

Slag vi har arbejdet med:
* kort baghåndsserv
* netdrop
* clear


I forhold til bedømmelsen skal eleverne kunne:
• Vise rimelig beherskelse af clear, kort serv og netdrop
• Være fysisk i stand til at spille badminton
* kende reglerne for hvornår bolden er inde og ude og for pointtælling'



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Les lanciers

Eleverne har arbejdet med les lancier praktisk

Vi har gennemgået tur 1-5 og arbejdet med musikforståelse, bevægelseskvalitet og indlevelse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Træningsprojekt

Træningsprojekt

Eleverne har kunne vælge mellem 3 træningsformer: 1. Konditionstræning, 2. styrketræning(muskelvækst)  3. muskeludholdenhedstræning

Forløbet strækker sig over 8 uger, der vil i idræts modulerne blive lavet en fælletræning i de tre forskellige træningsformer.
Eleverne har skulle planlægge og gennemføre eget træningsprogram og træne minimum 2 gange om ugen.(udover den træning som finder sted i timerne)

Materiale:
Teori om styrketræning:
https://www.dif.dk/media/e55f1imd/styrketr%C3%A6ning-h%C3%A6fte.pdf

https://www.motionsplan.dk/cirkeltraening/   
(øvelsesbibliotek)

https://www.motionsplan.dk/kondition/
(øvelsesbibliotek)

Træningsprojektteori:
Grundbogen i idræt C, systime online udgave: https://grundbogiidraetc.systime.dk/?id=134
(kap. 6.1, 6.2, 6.3, 6.4, 6.5, 6.6, 6.7, )
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Ultimate (eksamen)

I forløbet har eleverne arbejdet med:
- Kaste- og gribeteknik: Baghåndskastet, forhåndskastet og upsidedownkastet.
- Gribninger: pandekagegribning, høje og lave gribninger.
- Løbe og modtagning disken (præcisionskast med løber)
- Løb og cuts: (lærer at finte og løbe for at komme fri til at modtage discen, og at standse op for at kaste).
- At gør sig spilbar, skabe og udnytte rum. Udnyttelse af banen i dybde og bredde. Fokus: Rum og spilbarhed i angrebsspillet  
- Angreb (stacking) og forsvars systemer (mandsopdækning)
- Regler og spirit of the game (FairPlay)

I dette forløb er der også afholdt et virtuelt teorimodul omkring "Sportens historie og udvikling" (der er set klip via delt powerpoint: https://docs.google.com/presentation/d/1-_ByRLYEmCpXOnqFPX1n8CiidIMdxi7V/edit?usp=sharing&ouid=101574068197909058889&rtpof=true&sd=true)


Materiale:
https://ultimate.dfsu.dk/ultimate-i-undervisningen-og-ungdom/gymnasiet/teori/3-spirit-of-the-game/

https://ultimate.dfsu.dk/ultimate-i-undervisningen-og-ungdom/gymnasiet/teori/2-regler/

I forhold til bedømmelsen skal eleverne kunne:
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med
god præcision
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker
5-10 meter væk
- kendskab til upside down kast og mulig aflevering til makker
- Gribe disken med pandekagegrebet hvis disken afleveres
korrekt
- Kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Vise taktisk og teknisk evne til at gøre dig spilbar (angrebs spil)
- Kunne spille efter reglerne og “spirit of the game”

- Redegøre og diskutere “spirit of the game”
- Redegøre for ultimate som boldspil og diskutere
dette i forhold til andre boldspil

Omfang: ca. 7 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Koreograferet dans til musik (eksamen)

Dans: Koreograferede og frie bevægelser til musik

Vi arbejder i dette forløb med frie og koreograferede bevægelser til  musik. Vi startede forløbet med en fælles forståelse af hvad det vil sige, at arbejde med musik og bevægelse. Vi arbejder med eksempler på koreograferede serier og havde fokus på "Afrikansk stammedans", hvor fokus var på; udtryk, brug af rummet, kropskontrol .

Der er arbejdet med Labans danseteori og bevægelses analyse.

I sidste del af dette forløb har vi arbejdet med "Evolution of dance". Eleverne har i denne del valgt en af følgende dele af dansen:
1.  "Let’s Twist again " (Særligt fokus på Pararbejde)
2. "Stayin alive " (særligt fokus på trin)
3. "YMCA" (Særligt fokus på brugen af rummet)
4. "They don´t care about us" (Særligt fokus på dynamik, energi og tempo)
Efterfølgende er der blevet lavet matrixgrupper og eleverne har skulle lære hinandens koreografier og sammensætte det til en helhed.

I forhold til bedømmelsen/eksamen skal eleverne:
• Kunne bevæge sig i takt til musikken og gruppen (både på
hele og halve taktslag)
• Koordinere både arme og ben i takt til musikken
• Fremvise det rigtige udtryk
• Beherske kroppen (balance og styrke i eksempelvis moderne dans serien)
• Være i god form (styrke, konditionsmæssigt, balance, motorik)

Teori:
Teori omkring Labans danseteori (udleveret og ligger på lectio)

s. 8-9 i http://www.dansetid.dk/wp-content/uploads/2014/09/Dans-med-unge-2007.pdf (Bevægelsens Grundelementer)

I forhold til bedømmelsen skal eleverne kunne:
• Kunne beskrive forklare forskellene i de koreograferede danse
• Kunne beskrive de motoriske faser i forhold til at lære en ny dans
• Redegøre for hvordan vi/de har opbygget deres dans ud fra bevægelsens grundelementer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Les Lancier, 3

Eleverne arbejder videre med les lancier (der har været afsat 2-3 moduller i både 1g og 2.)og vi arbejder sidste del af dette forløb; med rytme, stil, og de 5 tures trin. Vi har fokus på chasse og på at føre "damen".

Teori:
https://festligpardans.dk/les-lanciers/
pdf: Les Lancier, beskrivelse af turene
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer