Holdet 2022 id/st - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Høje-Taastrup Gymnasium
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Anders Jensen, Anne Marie Tangsgaard, Jens Nørskov
Hold 2022 id/st (1st id, 2st id, 3st id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fodbold
Titel 2 Opvarmning
Titel 3 Basket
Titel 4 Les lancier, 1.
Titel 5 Atletik
Titel 6 Floorball
Titel 7 Pardans
Titel 8 Les lancier 2.
Titel 9 Træningsprojekt
Titel 10 Badminton
Titel 11 Pickleball
Titel 12 Yoga
Titel 13 Les Lancier, 3.

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Fodbold

I fodboldforløbet har eleverne arbejdet med en del tekniske elementer af spillet i par eller mindre grupper og spillet kamp både i små-øvelser og på stor bane. De bedre boldspillere har desuden arbejdet med retningsbestemte førstegangsberøringer, lår- og brysttæmning, hvor bolden efter kontakt med kroppen ikke hopper opad, men falder mod jorden, så hurtigt som muligt.

Materiale:
Dokument: Fodbold i skole og klub, Biger Peitersen 1978, side 82-91
Drejebog til fodbold

I forhold til bedømmelsen skal eleverne kunne:
- Kunne have en nogenlunde boldkontrol og beherske indersidespark og i rimelig grad et halvliggende vristspark
- Kunne i rimelig grad beherske forskellige tæmninger under kontrollerede forhold (tæmning med sål, inderside, og evt. lår).
- Beherske dribling med yderside og inderside under kontrollerede forhold og i pressede situationer.
- Vise en finte (fx husmandsfinten) og forstå formålet/bevæggrunden.
- I rimelig grad kunne placere sig hensigtsmæssig på banen i en kampsituation
- Vise elementer at det tekniske i kampsituationer.
- Kendskab til basale fodboldregler og kunne følge dem og være i fysisk stand til at spille.

- I forbindelse med den praktiske eksamen skal eleverne også forklare Fodbold – fysiologi: https://idraetc.systime.dk/?id=183 (afsnit 6-6.3)





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Opvarmning

Eleverne introduceres til opvarmningsteori og praktiske øvelser til et generelt opvarmningsprogram til musik. Derefter har de i grupper arbejdet med opvarmningsprogrammet delelementer (løb, sving, styrke, hop og udstrækning) for senere at kunne præsentere et opvarmningsprogram med fokus på:

- bevægelseskvalitet
- progression i øvelsesvalg
- at kunne lave øvelserne i takt til musikken

Eleverne har afleveret en beskrivelse af deres opvarmningsprogram og et kort teoriafsnit.

Materiale:
https://idraetc.systime.dk/?id=107
s. 22-30 fra C-det er idræt, 2005. Opvarmningsteori

I forhold til bedømmelsen skal eleverne kunne:
- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i
musikken
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk
korrekt
- Være fysisk i stand til at udføre øvelserne gennem hele programmet
- Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
- Kunne redegøre for en hensigtsmæssig opbygningen af et
opvarmningsprogram.


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opvarmningsprogram 06-01-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Basket

Eleverne har arbejdet med basale tekniske færdigheder i basket: modtagninger, afleveringer, skud, lay-up, og samspil. De har desuden arbejdet med den taktiske del af spillet med bevægelsesbaner og forskellige typer cut. Eleverne er blevet introduceret til basale basketregler og har spillet kamp 3-mod-3. Derudover er der gennemgået teamteori og kohæsion, hvilket de skal kunne redegøre for i relation til basketball spillet.

Materiale:
- https://www.youtube.com/watch?v=7oIruC7gva8 (dribling)
- https://www.youtube.com/watch?v=SyvuSxCyfi0 (skud)
- https://www.youtube.com/watch?v=q4IqeXob_qg (lay-up)
- https://basketball.xn--bg-kka.dk/klub/obg-basketball/sider/basketballs-historie
- https://lex.dk/basketball
- https://grundbogiidraetc.systime.dk/?id=247 (teamteori og kohæsion)

I forhold til bedømmelse skal eleverne kunne:
- I rimelig grad, med korrekt greb- og gribe-teknik, beherske de forskellige tekniske afleveringstyper, som bryst- og studsaflevering både to-hånds og en-hånds
- Kunne have en nogenlunde boldkontrol med begge hænder og beherske driblinger.
- Kunne i rimelig grad lave et lay-up og et skud mod mål
- Kunne vise V-vut og backdoor
- indgå en kamp og vise forståelse for løbemønstre og spilbarhed og de basale regler.
- kunne redegøre for teamteori og kohæsion samt sætte det i relation til basketball-spillet


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Les lancier, 1.

Eleverne er introduceret til de 5 ture i Les Lancier. Det primære fokus i 1.g er, at kunne trin. Herunder chasséer, og at holde takten/bruge musikken.

Materiale:
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Atletik

I dette forløb har vi arbejdet med følgende elementer:

Grundtræning i atletik:

- Grund opvarmning, samt idrætsspecifik opvarmning
- Koordination (kropspositioner og koordinationsøvelser.)
- Smidighed
- centralbevægelse og kip
- rytme ved afsæt

Spydkast: Fatning, prik kast, stående kast samt tre skridt tilløb og intro til kast med tilløb.

Højdespring: Indløb til overligger, rotation over overligger, kip (både med arme og ben), landing i madras samt det færdige spring

Materiale:
- https://grundbogiidraetc.systime.dk/?id=215 (spydkast - teori)
- Motorisk indlæring
- Højdespring (pdf)

I forhold til bedømmelsen skal eleverne kunne:
• Vise teknisk rigtige koordinationsøvelser
• Vise relevante spydkast øvelser samt det færdige kast.
• Vise relevante højdesprings øvelser samt det færdige spring
• Være fysisk i stand til at udføre øvelserne
- Forklare og vise forståelse for de forskellige motoriske indlæringsfacer, samt viden om biomekatik for at forbedre udførelsen af de to discipliner.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Floorball

Eleverne har i forløbet arbejdet med centrale teknikker til skud og aflevering, samt strategisk placering ift. kamp. Derudover har eleverne også arbejdet teoretisk med arbejdskrav hos en floorball-spiller og samarbejde.

Materiale:
Floorball - boldhåndtering og driblinger
Se videoerne til forhånd-baghånd, håndledspasning og trækpasning
forhånd-baghånd
Håndledspasning
Trækpasning
Slagskud
Håndledsskud
Trækskud
Skolefloorball -regler og lidt om spillet.pdf
Teorimodul i Floorball 2st
Drejebog - floorball: https://docs.google.com/document/d/16nlCmyLq-sXIZrKqftZwV_hIwngf3uIVU1OO7sBYX8A/edit?tab=t.0

I forhold til bedømmelsen skal eleverne kunne:
- I rimelig grad, med korrekt greb- og skud-teknik, beherske de forskellige tekniske afleveringstyper, som trækskud og slagskud og modtage bolden hensigtsmæssigt.
- Kunne have en nogenlunde boldkontrol ved modtagninger og beherske driblinger med bolden, kunne skærme bolden og lave retningsskift.  
- I rimelig grad kunne placere sig hensigtsmæssig på banen i en kampsituation og vise overlap.
- Kendskab til floorballs pointsystem og basale regler og kunne følge dem og være i fysisk stand til at spille
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Pardans

Forløbet koncentrerer sig om de to latinamerikanske danse chachacha og jive. Eleverne har arbejdet med musikforståelse, rytme, bevægelseskvalitet, føring og udtryk. Derudover har eleverne også arbejdet med de to danses forskellige udtryk og stil.

Eleverne har danset jive med en række variationer:
- grundtrin
   1) kvarte drejninger under grundtrin
- variationer
   1) dame under arm
   2) dame under arm og holdes ude
   3) dame + mand chassé-flow i en retning (walk - 3,5,7 chassés)
   4) dame under arm efterfulgt af kicks
   5) Mooch (spark til gulvet)
   
Eleverne har danset Cha cha cha med en række variationer:
Grundtrin plus 4 variationer:
1) N.Y.
2) L.A. (en omvendt New York'er, hvor man drejer ind mod hinanden i stedet)
3) Drejning både mand og dame
4) Drejning kun dame

Forløbet er afsluttet med en videofilmet drejebog.

Materiale:
- Basic Jive: https://www.youtube.com/watch?v=eLmeRpDl6p8&list=PLntI-EHfG6b3zmqxX2zVT15ljQX2-Zef3&index=5
- Basic jive steps: https://www.youtube.com/watch?v=LMilE769YY8
- Jive musik: https://www.youtube.com/watch?v=LZmUfUBqE-s

- Chachacha: https://www.youtube.com/watch?v=M1TirmZOaVc
- Chachacha musik: https://www.youtube.com/watch?v=WblEZbaXH_4
- Basic elements of chachacha: https://www.youtube.com/watch?v=PWiLi22Cq8w
- https://denstoredanske.lex.dk/latinamerikanske_danse (lantinamerikanske danse)
- https://grundbogiidraetc.systime.dk/?id=158


I forhold til bedømmelsen skal eleverne kunne:
- Vise beherskelse af tekniske færdigheder i jive og cha cha cha med fokus på rytme, form og udtryk/æstetik
- Kunne følge rytmen i et stykke musik
- Kunne føre og blive ført i jive og cha cha cha
- Have kendskab til latinamerikanske danses, herunder jive og cha cha cha, historiske oprindelse og karakteristika. Fokus på forskelle og ligheder mellem de to dansestilarter.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Les lancier 2.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Træningsprojekt

Træningsprojekt

Eleverne har i træningsprojektet kunne vælge mellem forskellige styrketræningsformer: 1. Muskeludholdenhedstræning 2. Muskelstyrke , 3. Muskelvækst  4. Eksplosiv styrke.
Forløbet strækker sig over 8 uger, der vil i idræts modulerne blive lavet en fælletræning med varieret fokus på de forskellige træningsformer.
Eleverne har skulle planlægge og gennemføre eget træningsprogram og træne minimum 2 gange om ugen.(udover den træning som finder sted i timerne). Projektet starter og slutter med testning og fremlæggelse af projektet.

Materiale:
- https://www.motionsplan.dk/cirkeltraening/   
(øvelsesbibliotek)
- https://www.motionsplan.dk/kondition/
(øvelsesbibliotek)

Træningsprojektteori:
- (om træningsplanlægning og projektet) Grundbogen i idræt C, systime online udgave: https://grundbogiidraetc.systime.dk/?id=134
(kap. 6.1, 6.2, 6.3, 6.4, 6.5, 6.6, 6.7, )
- Styrketræning: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=206
- Muskeltræning: https://idraetc.systime.dk/?id=237
- Styrketræning hæfte: (specielt kap. 1 og 2). chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.dif.dk/media/e55f1imd/styrketr%C3%A6ning-h%C3%A6fte.pdf
- Powerpoint om træningsprojektet – teori.
- Oversigt over forskellige træningsformer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Badminton

I forløbet har eleverne arbejde med basale slag i badminton. Derudover er reglerne introduceret og der har været fokus på benarbejdet.

Materiale:


Fokuspunkter:
- baghåndsserv
- Lang forhåndsserv
- Clear
- drop
- lob
- spillercentrum
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Pickleball

I forløbet er spillet pickleball blevet gennemgået med fokus på teknik, (sær)regler og pointsystem. Herunder er eleverne introduceret til greb- og batføring, samt diverse slag: serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob med særligt fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling. Eleverne er også introduceret til no-mans-land.

Materiale:
https://idraetsportalen.systime.dk/? (introduktion til pickleball)
https://idraetsportalen.systime.dk/?id=647#c6315 (serv)
https://idraetsportalen.systime.dk/?id=647#c6307 (dink ligeud)
https://idraetsportalen.systime.dk/?id=647#c6330 (lob)
https://idraetsportalen.systime.dk/?id=647#c6318 (Servereturnering) id=645#c6390si=ZbvJz3E0CRgy0vl6&v=qGZ0ZemA6dc&feature=youtu.be (mix double pro-kamp)

I forhold til bedømmelsen skal eleverne kunne:
- I rimelig grad, med korrekt greb- og batføring, beherske tekniske slag som: serv, returnering, drop, flugtning, dink, lob.
- Kunne vise serv med fokus på vægtoverførsel og gennemsving
- Kunne vise drop og tydelig hensigt med slaget
- Kunne vise simple slagsekvenser, som viser de tekniske færdigheder
- I rimelig grad kunne placere sig hensigtsmæssig på banen i forhold til bolden i en kampsituation
- Kendskab til pickleballs pointssystem, særreglerne og kunne følge dem og være i fysisk stand til at spille
- I forbindelse med den praktiske eksamen skal eleverne også forklare sætte spillet i relation til idrættens organisering.

Omfang: 12 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Yoga

Faglige mål
- Teknisk at kunne udføre 8 grundstillinger (hund-hoved-ned, planke + sideplanke, kriger 2+3, universalstilling, siddende twist, båden, duen) samt solhilsen A/basis eller B/udvidet
- Fysisk kapacitet: styrke, balance og bevægelighed inden for en række grundstillinger i yoga
- Teoretisk og praktisk viden om yogaens principper, åndedrættets betydning samt ryggens opbygning og funktion
- Udarbejdelse af mindre yogaprogram
- Øget kropsbevidsthed
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Les Lancier, 3.

Eleverne er introduceret til de 5 ture i Les Lancier. Det primære fokus i 3.g er at udfylde musikken og arbejde med bevægelseskvalitet. Vi har desuden arbejdet med dansens betydning.

Materiale:
- https://festligpardans.dk/les-lanciers/
- https://videnskab.dk/kultur-samfund/derfor-danser-vi-lanciers/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer