Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Høje-Taastrup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Anders Jensen, Anne Marie Tangsgaard, Jens Nørskov
|
Hold
|
2022 id/st (1st id, 2st id, 3st id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fodbold
I fodboldforløbet har eleverne arbejdet med en del tekniske elementer af spillet i par eller mindre grupper og spillet kamp både i små-øvelser og på stor bane. De bedre boldspillere har desuden arbejdet med retningsbestemte førstegangsberøringer, lår- og brysttæmning, hvor bolden efter kontakt med kroppen ikke hopper opad, men falder mod jorden, så hurtigt som muligt.
Materiale:
Dokument: Fodbold i skole og klub, Biger Peitersen 1978, side 82-91
Drejebog til fodbold
I forhold til bedømmelsen skal eleverne kunne:
- Kunne have en nogenlunde boldkontrol og beherske indersidespark og i rimelig grad et halvliggende vristspark
- Kunne i rimelig grad beherske forskellige tæmninger under kontrollerede forhold (tæmning med sål, inderside, og evt. lår).
- Beherske dribling med yderside og inderside under kontrollerede forhold og i pressede situationer.
- Vise en finte (fx husmandsfinten) og forstå formålet/bevæggrunden.
- I rimelig grad kunne placere sig hensigtsmæssig på banen i en kampsituation
- Vise elementer at det tekniske i kampsituationer.
- Kendskab til basale fodboldregler og kunne følge dem og være i fysisk stand til at spille.
- I forbindelse med den praktiske eksamen skal eleverne også forklare Fodbold – fysiologi: https://idraetc.systime.dk/?id=183 (afsnit 6-6.3)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Opvarmning
Eleverne introduceres til opvarmningsteori og praktiske øvelser til et generelt opvarmningsprogram til musik. Derefter har de i grupper arbejdet med opvarmningsprogrammet delelementer (løb, sving, styrke, hop og udstrækning) for senere at kunne præsentere et opvarmningsprogram med fokus på:
- bevægelseskvalitet
- progression i øvelsesvalg
- at kunne lave øvelserne i takt til musikken
Eleverne har afleveret en beskrivelse af deres opvarmningsprogram og et kort teoriafsnit.
Materiale:
https://idraetc.systime.dk/?id=107
s. 22-30 fra C-det er idræt, 2005. Opvarmningsteori
I forhold til bedømmelsen skal eleverne kunne:
- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i
musikken
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk
korrekt
- Være fysisk i stand til at udføre øvelserne gennem hele programmet
- Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
- Kunne redegøre for en hensigtsmæssig opbygningen af et
opvarmningsprogram.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opvarmningsprogram
|
06-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Basket
Eleverne har arbejdet med basale tekniske færdigheder i basket: modtagninger, afleveringer, skud, lay-up, og samspil. De har desuden arbejdet med den taktiske del af spillet med bevægelsesbaner og forskellige typer cut. Eleverne er blevet introduceret til basale basketregler og har spillet kamp 3-mod-3. Derudover er der gennemgået teamteori og kohæsion, hvilket de skal kunne redegøre for i relation til basketball spillet.
Materiale:
- https://www.youtube.com/watch?v=7oIruC7gva8 (dribling)
- https://www.youtube.com/watch?v=SyvuSxCyfi0 (skud)
- https://www.youtube.com/watch?v=q4IqeXob_qg (lay-up)
- https://basketball.xn--bg-kka.dk/klub/obg-basketball/sider/basketballs-historie
- https://lex.dk/basketball
- https://grundbogiidraetc.systime.dk/?id=247 (teamteori og kohæsion)
I forhold til bedømmelse skal eleverne kunne:
- I rimelig grad, med korrekt greb- og gribe-teknik, beherske de forskellige tekniske afleveringstyper, som bryst- og studsaflevering både to-hånds og en-hånds
- Kunne have en nogenlunde boldkontrol med begge hænder og beherske driblinger.
- Kunne i rimelig grad lave et lay-up og et skud mod mål
- Kunne vise V-vut og backdoor
- indgå en kamp og vise forståelse for løbemønstre og spilbarhed og de basale regler.
- kunne redegøre for teamteori og kohæsion samt sætte det i relation til basketball-spillet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Les lancier, 1.
Eleverne er introduceret til de 5 ture i Les Lancier. Det primære fokus i 1.g er, at kunne trin. Herunder chasséer, og at holde takten/bruge musikken.
Materiale:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Atletik
I dette forløb har vi arbejdet med følgende elementer:
Grundtræning i atletik:
- Grund opvarmning, samt idrætsspecifik opvarmning
- Koordination (kropspositioner og koordinationsøvelser.)
- Smidighed
- centralbevægelse og kip
- rytme ved afsæt
Spydkast: Fatning, prik kast, stående kast samt tre skridt tilløb og intro til kast med tilløb.
Højdespring: Indløb til overligger, rotation over overligger, kip (både med arme og ben), landing i madras samt det færdige spring
Materiale:
- https://grundbogiidraetc.systime.dk/?id=215 (spydkast - teori)
- Motorisk indlæring
- Højdespring (pdf)
I forhold til bedømmelsen skal eleverne kunne:
• Vise teknisk rigtige koordinationsøvelser
• Vise relevante spydkast øvelser samt det færdige kast.
• Vise relevante højdesprings øvelser samt det færdige spring
• Være fysisk i stand til at udføre øvelserne
- Forklare og vise forståelse for de forskellige motoriske indlæringsfacer, samt viden om biomekatik for at forbedre udførelsen af de to discipliner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Floorball
Eleverne har i forløbet arbejdet med centrale teknikker til skud og aflevering, samt strategisk placering ift. kamp. Derudover har eleverne også arbejdet teoretisk med arbejdskrav hos en floorball-spiller og samarbejde.
Materiale:
Floorball - boldhåndtering og driblinger
Se videoerne til forhånd-baghånd, håndledspasning og trækpasning
forhånd-baghånd
Håndledspasning
Trækpasning
Slagskud
Håndledsskud
Trækskud
Skolefloorball -regler og lidt om spillet.pdf
Teorimodul i Floorball 2st
Drejebog - floorball: https://docs.google.com/document/d/16nlCmyLq-sXIZrKqftZwV_hIwngf3uIVU1OO7sBYX8A/edit?tab=t.0
I forhold til bedømmelsen skal eleverne kunne:
- I rimelig grad, med korrekt greb- og skud-teknik, beherske de forskellige tekniske afleveringstyper, som trækskud og slagskud og modtage bolden hensigtsmæssigt.
- Kunne have en nogenlunde boldkontrol ved modtagninger og beherske driblinger med bolden, kunne skærme bolden og lave retningsskift.
- I rimelig grad kunne placere sig hensigtsmæssig på banen i en kampsituation og vise overlap.
- Kendskab til floorballs pointsystem og basale regler og kunne følge dem og være i fysisk stand til at spille
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Les lancier 2.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Træningsprojekt
Træningsprojekt
Eleverne har i træningsprojektet kunne vælge mellem forskellige styrketræningsformer: 1. Muskeludholdenhedstræning 2. Muskelstyrke , 3. Muskelvækst 4. Eksplosiv styrke.
Forløbet strækker sig over 8 uger, der vil i idræts modulerne blive lavet en fælletræning med varieret fokus på de forskellige træningsformer.
Eleverne har skulle planlægge og gennemføre eget træningsprogram og træne minimum 2 gange om ugen.(udover den træning som finder sted i timerne). Projektet starter og slutter med testning og fremlæggelse af projektet.
Materiale:
- https://www.motionsplan.dk/cirkeltraening/
(øvelsesbibliotek)
- https://www.motionsplan.dk/kondition/
(øvelsesbibliotek)
Træningsprojektteori:
- (om træningsplanlægning og projektet) Grundbogen i idræt C, systime online udgave: https://grundbogiidraetc.systime.dk/?id=134
(kap. 6.1, 6.2, 6.3, 6.4, 6.5, 6.6, 6.7, )
- Styrketræning: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=206
- Muskeltræning: https://idraetc.systime.dk/?id=237
- Styrketræning hæfte: (specielt kap. 1 og 2). chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.dif.dk/media/e55f1imd/styrketr%C3%A6ning-h%C3%A6fte.pdf
- Powerpoint om træningsprojektet – teori.
- Oversigt over forskellige træningsformer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Badminton
I forløbet har eleverne arbejde med basale slag i badminton. Derudover er reglerne introduceret og der har været fokus på benarbejdet.
Materiale:
Fokuspunkter:
- baghåndsserv
- Lang forhåndsserv
- Clear
- drop
- lob
- spillercentrum
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Pickleball
I forløbet er spillet pickleball blevet gennemgået med fokus på teknik, (sær)regler og pointsystem. Herunder er eleverne introduceret til greb- og batføring, samt diverse slag: serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob med særligt fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling. Eleverne er også introduceret til no-mans-land.
Materiale:
https://idraetsportalen.systime.dk/? (introduktion til pickleball)
https://idraetsportalen.systime.dk/?id=647#c6315 (serv)
https://idraetsportalen.systime.dk/?id=647#c6307 (dink ligeud)
https://idraetsportalen.systime.dk/?id=647#c6330 (lob)
https://idraetsportalen.systime.dk/?id=647#c6318 (Servereturnering) id=645#c6390si=ZbvJz3E0CRgy0vl6&v=qGZ0ZemA6dc&feature=youtu.be (mix double pro-kamp)
I forhold til bedømmelsen skal eleverne kunne:
- I rimelig grad, med korrekt greb- og batføring, beherske tekniske slag som: serv, returnering, drop, flugtning, dink, lob.
- Kunne vise serv med fokus på vægtoverførsel og gennemsving
- Kunne vise drop og tydelig hensigt med slaget
- Kunne vise simple slagsekvenser, som viser de tekniske færdigheder
- I rimelig grad kunne placere sig hensigtsmæssig på banen i forhold til bolden i en kampsituation
- Kendskab til pickleballs pointssystem, særreglerne og kunne følge dem og være i fysisk stand til at spille
- I forbindelse med den praktiske eksamen skal eleverne også forklare sætte spillet i relation til idrættens organisering.
Omfang: 12 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Yoga
Faglige mål
- Teknisk at kunne udføre 8 grundstillinger (hund-hoved-ned, planke + sideplanke, kriger 2+3, universalstilling, siddende twist, båden, duen) samt solhilsen A/basis eller B/udvidet
- Fysisk kapacitet: styrke, balance og bevægelighed inden for en række grundstillinger i yoga
- Teoretisk og praktisk viden om yogaens principper, åndedrættets betydning samt ryggens opbygning og funktion
- Udarbejdelse af mindre yogaprogram
- Øget kropsbevidsthed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51487867216",
"T": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51487867216",
"H": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51487867216"
}