Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Høje-Taastrup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk A
|
Lærer(e)
|
Kira Bangsgaard, Laurits Nikolajsen
|
Hold
|
2022 TY/s (1s TY, 2s TY, 3s TY)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ab ins Deutsche - intro til tyskfaget
Forløbet fungerer som et intro-forløb til tyskfaget. Der er arbejdet med små samtaleøvelser, udtaleregler, transparante ord, forskellige kommunikationsstrategier og ordbogsøvelser.
Desuden er der arbejdet med sangtekster og med den første skriftlige opgave.
Materiale:
Kate Fuchs og Mathilde Sinding: Auf uns, Gyldendal 2016, s. 8-17
Heri: Andreas Bourani: Auf uns, 2014
Mette Hermann: Los geht's!, Gyldendal 2018, s. 6-12.
Die Prinzen: Be cool speak Deutsch
Grammatik med udgangspunkt i Wie geht's, Alles in allem og Minlæring:
Verber - hjælpeverber, svage og stærke verber - primært i præsens
Den bestemte og den ubestemte artikel
Sætningsanalyse
Genitiv
Forløbet omfatter ca. 20 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Auf uns
|
05-10-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Studieretningsdag - Relations/Relationen
Denne studieretningsdag markerer overgangen fra grundforløb til den studieretning, som klassen har; EN-TY-Sa
Dagen har været et samarbejde mellem engelsk og tysk, og der har været lavet kreative ordlege, arbejdet med tekster og film, som er sat i relation til hinanden. Temaet har været relationer, og har i tysk samtidig fungeret som optakt til det næste emne, nemlig Freundschaft.
Materialer:
Namika: Lieblingsmensch, 2015 (lyrik)
W.H. Auden: Stop all the Clocks, 1936 (lyrik)
Jason Reitman: Juno, 2008 (film)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Freundschaft
Forløb om venskaber med udgangspunkt i kapitlet "In aller Freundschaft" i "Los geht's". Forløbet har haft fokus på samtale/mundtlighed om dette nære emne. Desuden fokus på genfortælling af handling, personkarakteristik og tema i teksterne samt billedbeskrivelse.
Derudover arbejde med tekstlæsning og udvalgte opgaver i eksamensopgaven "Feuerprobe", 2019.
Tekster:
Tobias Wieland: Der größte Fehler seines Lebens (Cartoon)
Namika: Lieblingsmensch
Fatih Akin: Tschick (Film)
Martin Suter: Die Unzertrennlichen
Brüder Grimm: DIe drei Brüder
- alle i: Mette Hermann: Los geht's, Gyldendal 2018 (s. 76-113)
Susanne Fröhlich: Feuerprobe, 2016 (Auszug)
Grammatik med udgangspunkt i Wie geht's, Alles in allem samt Los geht's:
Ordstilling - hovedsætning/ledsætning
Relative pronominer
Substantivernes køn
Genitiv
Verbernes hovedtider og omskrivning fra én tid til en anden
Forløbet omfatter ca. 50 sider
Forløbet danner grundlag for prøven
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Relative pronominer
|
22-11-2022
|
Bildbeschreibung
|
20-12-2022
|
Genitiv
|
16-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Urbanes Leben und Hamburg
Forløb om livet i en storby/i Hamburg, om forskellen mellem land og by - dog med særligt fokus på Hamburg. Forløbet fungerer som optakt til vores 1g-sprogtur til Hamburg den 15.-17.05.23.
Forløbet startede ud med generelle informationer om Tyskland og om Hamburg. Der er arbejdet med læsning, genfortælling og Meinungen ausdrücken.
Tekster:
Landeskunde light - Deutschland, in Rikke Taber og Martin Sickert Graverholt: Dein Deutschland (iBog), Systime 2013
Video: Hamburg in 5 Minuten: https://www.youtube.com/watch?v=H779MPLQ0FU
Video: Das Ding: Großstadt oder Dorf? Beides stinkt, 2011: https://www.youtube.com/watch?v=wSXrx7m4cFM
Wolfgang Borchert: In Hamburg, 1946 (digt)
Kleine Texte über die KZ-Gedenkstätte Neuengamme:
- Die Außenlager
- Die Lager-SS
- Die KZ-Gedenkstätte
- Luftaufnahme der Gedenkstätte: https://www.kz-gedenkstaette-neuengamme.de/en/
Easy German: Discovering Hamburg, Folge 304
Forløbet omfatter ca. 25 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Timeopgaver
|
05-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Drittes Reich
Forløb om perioden 1933-1945 med særligt fokus på jødeforfølgelse, racehygiejne og ungdom i nazitiden.
Vigtige begreber:
- Die Kristallnacht
- Jugend und Körperkultur im Dritten Reich
- Erziehung im Dritten Reich - Werbeplakate
- Stolpersteine und Vergangenheitsbewältigung
Tekster:
Geschichtlicher Überblick:
1) https://www.ndr.de/geschichte/chronologie/NS-Zeit-Krieg-und-Terror,nszeit108.html
2) https://www.slpb.de/themen/geschichte/1933-bis-1945/zeittafel-1933-1945
Erich Kästner: Die Bücherverbrennung am 10. Mai 1933 - Erinnerung (1946)
Günther Dahl: “Was braucht der Jud ein Klavier?” - Erinnerung (1988)
Heiner Müller: “Das Eiserne Kreuz” - Kurzgeschichte (1956)
Film:
Kaspar Heidelbach: "Berlin '36" - Spielfilm (2009)
Billeder:
Stolpersteine - Fotos
Grammatik (i Alles in allem og Wie geht's):
- Præpositioner (repetition)
- Modalverber
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Postkarte aus deinen Sommerferien
|
16-08-2023
|
Was braucht der Jud ein Klavier
|
18-09-2023
|
Mundtlig aflevering, Eiserne Kreuz
|
09-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Romantik
SRO-forløb med engelsk. Vi har arbejdet med lyrik- og billedanalyse og læst følgende tekster:
Per Øhrgaard: „Romantik“
Tine Christiansen: „Tysk romantik“
Bengt Algot Sørensen: „Joseph Freiherr von Eichendorff“
Eichendorff: „Sehnsucht“
Eichendorff: „Mondnacht“
Eichendorff: „Nachtzauber“
Karl Friedrich Schinkel: „Blick vom Berge auf einer italienischen Stadt“
Caspar David Friedrich: „Der Wanderer über dem Nebelmeer“
Caspar David Friedrich: „Mann und Frau in Betrachtung des Mondes“
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Krimis
Forløb om krimigenren, krimityper og spørgsmålet om skyld og straf.
Holdet har arbejdet med både skriftlige og mundltlige Zusammenfassungen, præsentationer og Bildbeschreibungen.
Baggrundsstof:
Erik Christoffersen: Der Krimi - Einige Informationen
Tekster:
SPD: Ne Leiche, 2010
Milena Moser: Letzte Pizza
Ferdinand von Schirach: Anatomie
Ferdinand von Schirach: Die Ehefrau (i eksamenssæt tysk begynder A)
Film:
Giulio Ricciarelli: Ampelmann, 2015
ZDF: Anatomie, 2017
Grammatik i Alles in allem og Wie geht's
Repetition af sætningsanalyse, førnutid og præpositioner.
Personlige pronominer
Possessive pronominer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
DDR und die Mauer
Forløb om muren, livet i DDR og Ostalgie. Fokus på historie- og kulturforståelse samt på samtale ud fra stikord.
Tekster:
Simpleshow: Der Mauerfall, Video, https://www.youtube.com/watch?v=x83OEzipiQo
Claudia Rusch: Die Stasi hinter der Küchenspüle
Claudia Rusch: Mauer mit Banane
Wolfgang Becker: Goodbye Lenin (film)
Johannes Becher: "Auferstanden aus Ruinen"
Supplerende:
DDR baggrundsviden, i: Niemals vergessen, Systime, https://niemalsvergessen.systime.dk/?id=p123
Bilder aus der DDR, i: Niemals vergessen, Systime, https://niemalsvergessen.systime.dk/?id=169
Zeitklick.de: Tekster om Jugend: https://www.zeitklicks.de/ddr/alltag/jugend-in-der-ddr og Kindheit in der DDR: https://www.zeitklicks.de/ddr/alltag/kindheit-in-der-ddr
Nyhedsudsendelse om delstatsvalg i de østtyske delstater Thüringen, Sachsen og Brandenburg (Nachrichten in einfacher Sprache)
Grammatisk fokus:
- udvidet infinitiv
- løst sammensatte verber
- pronominaladverbier
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Aktuelle Debatten in Deutschland
I forløbet undersøger vi aktuelle samfundsdebatter i Tyskland med fokus på at forstå, i hvilken retning Tyskland bevæger sig. Et hovedfokuspunkt i forløbet er valget til Bundestag 23.02.2025 og de fire store partier (CDU, SPD, die Grünen og AFD) samt de to underemner Migration og Ost-West.
Vi har primært læst sagprosatekster, men også inddraget et uddrag fra en aktuel roman.
Tekster:
- Olaf Scholz: Neujahrsansprache: https://www.youtube.com/watch?v=TBXRBa9fw30 (og som pdf)
Migration:
- Der Tabubruch (uddrag): https://www.zdf.de/nachrichten/politik/deutschland/bundestag-brandmauer-afd-merz-100.html
- Re-Migration (uddrag): https://taz.de/Debatte-um-Ausbuergerung/!6058227/
Ost-West
- Juli Zeh: "Über Menschen" (s. 354-355 + 364-367)
- Besser-Wessis und Jammer-Ossis (uddrag): https://www.deutschlandfunkkultur.de/30-jahre-deutsche-einheit-jammer-ossis-besser-wessis-100.html
- Was Ost und West noch trennt (uddrag): https://www.dw.com/de/deutsche-wiedervereinigung-was-ost-und-west-noch-trennt/a-55120130
Grammatik:
- Passiv
- Adjektivernes komparation
- Konjunktiv II
Arbejdsformer:
- bl.a. tasks, projektarbejde m. partierne, mundtlige fremlæggelser og skriftlig træning af eksamenslignende opgaver
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Arbeitsfragen
-
https://www.youtube.com/watch?v=TBXRBa9fw30
-
Neujahrsansprache des Bundeskanzlers
-
Aktiv og passiv | Wie Geht"s? Tysk grammatik
-
Mini-Projekt
-
Wahlumfragen zur Bundestagswahl 2025
-
Die Parteien in Deutschland.docx
-
Arbeitsblatt_Re-Migration.docx
-
Artikel_Re-Migration_Inkl. linjenumre.docx
-
1: Øv gloserne i denne quizlet - max 10 min.
-
2: Læs første afsnit af denne artikel (indtil "Strudel immer schärferer Forderungen") - max 15 min.
-
Arbeitsblatt_Re-Migration_2.0.docx
-
Gloser, ZDF-artikel - del 1
-
Der Tabubruch_Artikel.docx
-
Denne video er ikke lektie, men hvis man (af interesse) ønsker en dansksproget indføring i, hvad der er op og ned i den tyske valgkamp, kan jeg anbefale programmet:
-
Hvis du har nogle spørgsmål til terminsprøven, skal du medbringe dem i dag
-
Arbeitsblatt_07-02.docx
-
Rollenspiel_Schüler A.docx
-
Rollenspiel_Schüler B.docx
-
1) Brug 10 minutter på at øve gloserne til anden del af artiklen
-
2) Læs resten af artiklen, som vi begyndte på i modulet i går. Husk: Du behøver ikke kunne forstå hvert et ord. Brug max 20 minutter, og brug følgende spørgsmål som læsestøtte:
-
7. Hvordan sammenligner jeg ting og personer med adjektiver? | KURZ GESAGT
-
Wahlkreiskarte zur Bundestagswahl 2025
-
Wiedervereinigung_Was Ost und West noch trennt.docx
-
Brug 15-20 minutter på at orientere jer omkring, hvordan det er gået med det tyske valg.
-
Arbeitsblatt_Was Ost und West noch trennt.docx
-
Læs l. 1-35 i artiklen: "Wiedervereinigung: Was Ost und West noch trennt"
-
Øv gloserne til anden del af teksten: Was Ost und West noch trennt - husk også at øve udtale
-
Skriveøvelse.docx
-
Wortschatz zum Thema.docx
-
Jammerossis und Besserwessis.docx
-
Juli Zeh_Auszug 1.docx
-
Juli Zeh_Über Menschen.pdf
-
Steckbrief schreiben (Max 20 minutter)
-
Juli Zeh_Auszug 2.docx
-
1: Brug 10 minutter på at svare (videre på) spørgsmålene til første del af Juli Zeh-teksten - hvis du blev færdig sidst, skal du ikke lave denne del af lektien
-
2: Brug 10 minutter på at orientere dig i, hvad konjunktiv II er for en størrelse i Wie Geht's: Konjunktiv II | Wie Geht"s? Tysk grammatik
-
Læs videre i ‘Über Menschen’
-
Konjunktiv II | Wie Geht"s? Tysk grammatik
-
Konjunktiv II - 25-04.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51488708105",
"T": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51488708105",
"H": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51488708105"
}