Holdet 2022 TY/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Høje-Taastrup Gymnasium
Fag og niveau Tysk A
Lærer(e) Kira Bangsgaard, Laurits Nikolajsen
Hold 2022 TY/s (1s TY, 2s TY, 3s TY)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ab ins Deutsche - intro til tyskfaget
Titel 2 Studieretningsdag - Relations/Relationen
Titel 3 Freundschaft
Titel 4 Urbanes Leben und Hamburg
Titel 5 Drittes Reich
Titel 6 Romantik
Titel 7 Krimis
Titel 8 Nachhaltigkeit und Klimakrise
Titel 9 DDR und die Mauer
Titel 10 Österreich: Das Böse und das Unheimliche
Titel 11 Aktuelle Debatten in Deutschland

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ab ins Deutsche - intro til tyskfaget

Forløbet fungerer som et intro-forløb til tyskfaget. Der er arbejdet med små samtaleøvelser, udtaleregler, transparante ord, forskellige kommunikationsstrategier og ordbogsøvelser.
Desuden er der arbejdet med sangtekster og med den første skriftlige opgave.

Materiale:
Kate Fuchs og Mathilde Sinding: Auf uns, Gyldendal 2016, s. 8-17
Heri: Andreas Bourani: Auf uns, 2014
Mette Hermann: Los geht's!, Gyldendal 2018, s. 6-12.
Die Prinzen: Be cool speak Deutsch

Grammatik med udgangspunkt i Wie geht's, Alles in allem og Minlæring:
Verber - hjælpeverber, svage og stærke verber - primært i præsens
Den bestemte og den ubestemte artikel
Sætningsanalyse
Genitiv

Forløbet omfatter ca. 20 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Auf uns 05-10-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Studieretningsdag - Relations/Relationen

Denne studieretningsdag markerer overgangen fra grundforløb til den studieretning, som klassen har; EN-TY-Sa
Dagen har været et samarbejde mellem engelsk og tysk, og der har været lavet kreative ordlege, arbejdet med tekster og film, som er sat i relation til hinanden. Temaet har været relationer, og har i tysk samtidig fungeret som optakt til det næste emne, nemlig Freundschaft.

Materialer:
Namika: Lieblingsmensch, 2015 (lyrik)
W.H. Auden: Stop all the Clocks, 1936 (lyrik)
Jason Reitman: Juno, 2008 (film)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Freundschaft

Forløb om venskaber med udgangspunkt i kapitlet "In aller Freundschaft" i "Los geht's". Forløbet har haft fokus på samtale/mundtlighed om dette nære emne. Desuden fokus på genfortælling af handling, personkarakteristik og tema i teksterne samt billedbeskrivelse.
Derudover arbejde med tekstlæsning og udvalgte opgaver i eksamensopgaven "Feuerprobe", 2019.

Tekster:
Tobias Wieland: Der größte Fehler seines Lebens (Cartoon)
Namika: Lieblingsmensch
Fatih Akin: Tschick (Film)
Martin Suter: Die Unzertrennlichen
Brüder Grimm: DIe drei Brüder
- alle i: Mette Hermann: Los geht's, Gyldendal 2018 (s. 76-113)
Susanne Fröhlich: Feuerprobe, 2016 (Auszug)

Grammatik med udgangspunkt i Wie geht's, Alles in allem samt Los geht's:
Ordstilling - hovedsætning/ledsætning
Relative pronominer
Substantivernes køn
Genitiv
Verbernes hovedtider og omskrivning fra én tid til en anden

Forløbet omfatter ca. 50 sider
Forløbet danner grundlag for prøven
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Relative pronominer 22-11-2022
Bildbeschreibung 20-12-2022
Genitiv 16-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Urbanes Leben und Hamburg

Forløb om livet i en storby/i Hamburg, om forskellen mellem land og by - dog med særligt fokus på Hamburg. Forløbet fungerer som optakt til vores 1g-sprogtur til Hamburg den 15.-17.05.23.
Forløbet startede ud med generelle informationer om Tyskland og om Hamburg. Der er arbejdet med læsning, genfortælling og Meinungen ausdrücken.

Tekster:
Landeskunde light - Deutschland, in Rikke Taber og Martin Sickert Graverholt: Dein Deutschland (iBog), Systime 2013
Video: Hamburg in 5 Minuten: https://www.youtube.com/watch?v=H779MPLQ0FU
Video: Das Ding: Großstadt oder Dorf? Beides stinkt, 2011: https://www.youtube.com/watch?v=wSXrx7m4cFM
Wolfgang Borchert: In Hamburg, 1946 (digt)
Kleine Texte über die KZ-Gedenkstätte Neuengamme:
- Die Außenlager
- Die Lager-SS
- Die KZ-Gedenkstätte
- Luftaufnahme der Gedenkstätte: https://www.kz-gedenkstaette-neuengamme.de/en/
Easy German: Discovering Hamburg, Folge 304

Forløbet omfatter ca. 25 sider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Timeopgaver 05-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Drittes Reich

Forløb om perioden 1933-1945 med særligt fokus på jødeforfølgelse, racehygiejne og ungdom i nazitiden.

Vigtige begreber:
- Die Kristallnacht
- Jugend und Körperkultur im Dritten Reich
- Erziehung im Dritten Reich - Werbeplakate
- Stolpersteine und Vergangenheitsbewältigung

Tekster:
Geschichtlicher Überblick:
1) https://www.ndr.de/geschichte/chronologie/NS-Zeit-Krieg-und-Terror,nszeit108.html
2) https://www.slpb.de/themen/geschichte/1933-bis-1945/zeittafel-1933-1945

Erich Kästner: Die Bücherverbrennung am 10. Mai 1933 - Erinnerung (1946)
Günther Dahl: “Was braucht der Jud ein Klavier?” - Erinnerung (1988)
Heiner Müller: “Das Eiserne Kreuz” - Kurzgeschichte (1956)

Film:
Kaspar Heidelbach: "Berlin '36" - Spielfilm (2009)

Billeder:
Stolpersteine - Fotos

Grammatik (i Alles in allem og Wie geht's):
- Præpositioner (repetition)
- Modalverber

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Postkarte aus deinen Sommerferien 16-08-2023
Was braucht der Jud ein Klavier 18-09-2023
Mundtlig aflevering, Eiserne Kreuz 09-10-2023
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Romantik

SRO-forløb med engelsk. Vi har arbejdet med lyrik- og billedanalyse og læst følgende tekster:

Per Øhrgaard: „Romantik“
Tine Christiansen: „Tysk romantik“
Bengt Algot Sørensen: „Joseph Freiherr von Eichendorff“
Eichendorff: „Sehnsucht“
Eichendorff: „Mondnacht“
Eichendorff: „Nachtzauber“
Karl Friedrich Schinkel: „Blick vom Berge auf einer italienischen Stadt“
Caspar David Friedrich: „Der Wanderer über dem Nebelmeer“
Caspar David Friedrich: „Mann und Frau in Betrachtung des Mondes“
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Krimis

Forløb om krimigenren, krimityper og spørgsmålet om skyld og straf.
Holdet har arbejdet med både skriftlige og mundltlige Zusammenfassungen, præsentationer og Bildbeschreibungen.

Baggrundsstof:
Erik Christoffersen: Der Krimi - Einige Informationen

Tekster:
SPD: Ne Leiche, 2010
Milena Moser: Letzte Pizza
Ferdinand von Schirach: Anatomie
Ferdinand von Schirach: Die Ehefrau (i eksamenssæt tysk begynder A)

Film:
Giulio Ricciarelli: Ampelmann, 2015
ZDF: Anatomie, 2017

Grammatik i Alles in allem og Wie geht's
Repetition af sætningsanalyse, førnutid og præpositioner.
Personlige pronominer
Possessive pronominer

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Nachhaltigkeit und Klimakrise

Et forløb om bæredygtighed og klimakrise i Tyskland med fokus på klimaaktivister som mulige klimahelte, klimakrisens konsekvenser i Tyskland og måder at leve mere bæredygtigt på.

En stor del af forløbets materiale er fundet i bogen Im Wandel: https://imwandel.systime.dk/?id=133

Tekster:
- Zdf heute: "Ein Jahr nach der Klimakatastrophe" (i: https://imwandel.systime.dk/?id=175)
- Video von Luisa Neubauer: https://www.instagram.com/reel/CwQSYYYtSox/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA
- Goethe-Institut: Fridays for Future: Junge Menschen für mehr Klimaschutz
- ARD: "Letzte Generation: Neue Proteste..." (i: https://imwandel.systime.dk/?id=178#c1004)
- Jens Lubbadeh: Lebensmittel aus der Mülltonne: "Was Bioläden wegwerfen, ist unglaublich" (Spiegel, 25.12.14)

Supplerende:
- Klimawortschatz: https://imwandel.systime.dk/?id=201
- Erklärvideo: Was ist Nachhaltigkeit: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=jF2b8JNesAg

Grammatik og samtale:
- Bruge faste vendinger til meningstilkendegivelse
- Ordstilling
- Løst sammensatte verber
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 DDR und die Mauer

Forløb om muren, livet i DDR og Ostalgie. Fokus på historie- og kulturforståelse samt på samtale ud fra stikord.

Tekster:

Simpleshow: Der Mauerfall, Video, https://www.youtube.com/watch?v=x83OEzipiQo
Claudia Rusch: Die Stasi hinter der Küchenspüle
Claudia Rusch: Mauer mit Banane
Wolfgang Becker: Goodbye Lenin (film)
Johannes Becher: "Auferstanden aus Ruinen"

Supplerende:
DDR baggrundsviden, i: Niemals vergessen, Systime, https://niemalsvergessen.systime.dk/?id=p123
Bilder aus der DDR, i: Niemals vergessen, Systime, https://niemalsvergessen.systime.dk/?id=169
Zeitklick.de: Tekster om Jugend: https://www.zeitklicks.de/ddr/alltag/jugend-in-der-ddr og Kindheit in der DDR: https://www.zeitklicks.de/ddr/alltag/kindheit-in-der-ddr
Nyhedsudsendelse om delstatsvalg i de østtyske delstater Thüringen, Sachsen og Brandenburg (Nachrichten in einfacher Sprache)

Grammatisk fokus:
- udvidet infinitiv
- løst sammensatte verber
- pronominaladverbier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Österreich: Das Böse und das Unheimliche

I forløbet har vi arbejdet med østrigsk kultur og litteratur med fokus på ”Das Böse und das Unheimliche.”
Forløbet trækker på materiale fra Sternstunden in Österreich, som eleverne har adgang til digitalt: https://sternstundeninosterreich.praxis.dk/10004
Fokus på:
- Introducere til udvalgte dele af Østrigs kultur, historie og samfundsmæssige forhold med fokus på delemnet ”Das Unheimliche und das Böse”
- Kendskab til begreberne ”Das Böse” og ”Das Unheimliche” og nyere og ældre tekster, der tematiserer selvsamme
- Grammatisk fokus: adjektivernes bøjning, ordstilling og pronominer, sammensatte verber (m. udgangspunkt i Wie Geht’s)
- Arbejde med udvidet tekstbegreb: Billedbeskrivelse, film og trailer fra tv-serie
- Tekstforståelse og kollaborativ læsning
- Læse tekster før 1945

Tekster:
- Sigmund Freud: Das Unheimliche (1919, uddrag): https://sternstundeninosterreich.praxis.dk/10077#7219812
- Alfred Kubin: Die Verwirrung des Traumes (1909, uddrag): https://sternstundeninosterreich.praxis.dk/10040#331340
- Christine Nöstlinger: „Maikäfer flieg - Die Frau von Braun“ (2016): https://sternstundeninosterreich.praxis.dk/10048#9221312
- Gerhard Loibelsberger: „Das Phantom des Burgtheaters“ (2019): https://sternstundeninosterreich.praxis.dk/10041#14214599
- Ulrich Seidl: Im Keller (minuttal 00:23:30-00:34:10, tilgængelig på mitcfu.dk)

Supplerende materiale:
- Elevernes selvfundne tekster om Josef Fritzl
- Uddrag fra artikel om østrigsk politik i dag: https://www.dw.com/de/herbert-kickl-will-kanzler-werden-was-bedeutet-der-fp%C3%B6-sieg-in-%C3%B6sterreich/a-70368977
- Trailer til Netflix-serien ”Freud: https://www.youtube.com/watch?v=TQPdYjLJYyQ
- What's Typical Austrian? | Easy German 415: https://www.youtube.com/watch?v=J7Vy2F6iE7o  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Aktuelle Debatten in Deutschland

I forløbet undersøger vi aktuelle samfundsdebatter i Tyskland med fokus på at forstå, i hvilken retning Tyskland bevæger sig. Et hovedfokuspunkt i forløbet er valget til Bundestag 23.02.2025 og de fire store partier (CDU, SPD, die Grünen og AFD) samt de to underemner Migration og Ost-West.

Vi har primært læst sagprosatekster, men også inddraget et uddrag fra en aktuel roman.

Tekster:
- Olaf Scholz: Neujahrsansprache: https://www.youtube.com/watch?v=TBXRBa9fw30 (og som pdf)
Migration:
- Der Tabubruch (uddrag): https://www.zdf.de/nachrichten/politik/deutschland/bundestag-brandmauer-afd-merz-100.html
- Re-Migration (uddrag): https://taz.de/Debatte-um-Ausbuergerung/!6058227/
Ost-West
- Juli Zeh: "Über Menschen" (s. 354-355 + 364-367)
- Besser-Wessis und Jammer-Ossis (uddrag): https://www.deutschlandfunkkultur.de/30-jahre-deutsche-einheit-jammer-ossis-besser-wessis-100.html
- Was Ost und West noch trennt (uddrag): https://www.dw.com/de/deutsche-wiedervereinigung-was-ost-und-west-noch-trennt/a-55120130

Grammatik:
- Passiv
- Adjektivernes komparation
- Konjunktiv II

Arbejdsformer:
- bl.a. tasks, projektarbejde m. partierne, mundtlige fremlæggelser og skriftlig træning af eksamenslignende opgaver
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer