Høje-Taastrup Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Høje-Taastrup Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 TY/t - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Høje-Taastrup Gymnasium
Fag og niveau
Tysk A
Lærer(e)
Liv Høirup
Hold
2022 TY/t (
1t TY
,
2t TY
,
3t TY
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
1. Ab ins Deutsche (1.g)
Titel 2
2. Vielleicht Liebe (1.g)
Titel 3
3. In aller Freundschaft (1.g)
Titel 4
4. Landeskunde: Hamburg (1.g)
Titel 5
5. Drittes Reich (2.g) EKSAMEN
Titel 6
6. Generation Selfie (2.g)
Titel 7
7. Gewalt und Verbrechen (3.g) EKSAMEN
Titel 8
8. Sport und Zusammenhalt (3.g) EKSAMEN
Titel 9
9. Märchen und Identität (3.g) EKSAMEN
Titel 10
10. Repetition (3.g)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
1. Ab ins Deutsche (1.g)
Forløbet fungerer som et intro-forløb til tyskfaget. Vi har arbejdet med små samtaleøvelser, udtaleregler, transparante ord, forskellige kommunikationsstrategier og ordbogsøvelser..
Desuden har vi arbejdet med sange og med de første skriftlige opgaver.
Materiale:
Kate Fuchs og Mathilde Sinding: Auf uns, Gyldendal 2016, s. 10-17
Mette Hermann: Los geht's!, Gyldendal 2018, s. 6-12.
Sange:
Die Prinzen: Be cool speak Deutsch
Andreas Bourani: Auf uns
Grammatik (Mini Grammatik):
Sætningsanalyse og kasus
Den bestemte og ubestemte artikel
Hjælpeverber i præsens
Svage verber i præsens
Forløbet omfatter ca. 20 sider.
Indhold
Kernestof:
I modulet: Vi øver gloserne i Quizletten "Warum wir Deutsch lernen"
I modulet: Vi arbejder med øvelserne 2-4 på s. 4-5 i vores kompendium "Ab ins Deutsche", som I fik i print sidste gang.
I modulet: Vi arbejder med øvelserne 5-8 på s. 6-7 i vores kompendium "Ab ins Deutsche" samt med sangen "Be cool, speak Deutsch" på s. 8-9.
Die Prinzen: Be cool, speak Deutsch
I modulet: Vi laver øvelserne på s. 10-12 i kompendiet "Ab ins Deutsche".
I modulet: Vi laver øvelserne på s. 13-16 i kompendiet "Ab ins Deutsche".
I modulet: Vi laver øvelserne på s. 17-19 i kompendiet "Ab ins Deutsche".
I modulet: Vi ser musikvideoen "Auf uns" og arbejder med øvelse 4.1 på s. 19 i kompendiet "Ab ins Deutsche" samt oversætter sangteksten på s. 18.
Andreas Bourani - Auf uns (Official Video)
I modulet: Vi gennemgår jeres oversættelse af sangteksten “Auf uns” på s. 18 i kompendiet fra sidste gang. Derefter taler vi om spørgsmål 6 i opgave 4.1 på s. 19 og vi laver et par sidste opgaver til “Auf uns” på s. 20.
I modulet: I får udleveret en 'Mini Grammatik' af mig og vi analyserer og oversætter sammen følgende danske sætninger på tavlen til tysk: Du lærer tysk, Pigen får en is, Pigerne køber en taske. Derefter laver vi nogle ordbogsøvelser på s. 21 i kompen
I modulet: Vi analyserer og oversætter et par danske sætninger til tysk vha. vores 'Mini Grammatik', som I fik af mig sidste gang. Derefter laver vi nogle ordbogsøvelser bagerst i kompendiet.
I modulet: Vi laver et par sidste ordbogsøvelser bagerst i kompendiet.
I modulet: Vi laver de sidste ordbogsøvelser i kompendiet, I får jeres skriveøvelse tilbage og I får udleveret en ny grammatikbog.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
1. skriveøvelse
27-09-2022
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
2. Vielleicht Liebe (1.g)
Et forløb om "Liebe" med følgende materiale fra bogen "Los geht's!" af Mette Hermann, 2018:
Lieder:
Bosse: Liebe ist leise, 2009
Andreas Bourani: Auf anderen Wegen, 2014
Gedichte:
Heinrich Heine: Ein Jüngling liebt ein Mädchen, 1822
Novellen:
Gabriele Wohmann: Ein netter Kerl, 1973
Grammatik i Wie geht's?, Los geht's! og Mini Grammatik:
Transparente ord
Sætningsanalyse
Forskellen på regelmæssige og uregelmæssige verber i de fem hovedtider
Personlige pronominer
Gradbøjning af adjektiver og adverbier
Modalverber
Forløbet omfatter ca. 30 sider.
Indhold
Kernestof:
I modulet: Vi arbejder med øvelser i kapitel 1 i jeres nye grammatikbog “Wie geht’s?”.
I modulet: Vi starter op på et nyt forløb, som hedder "Vielleicht Liebe". I får hertil udleveret nedenstående kompendium af mig i print. Vi arbejder med øvelserne 1-3 under "Einstieg" på s. 43 og med øvelse 4 under "Textarbeit" på s. 44.
I modulet: Vi oversætter sammen sangteksten "Liebe ist leise" på s. 42-43 i kompendiet. Derefter arbejder vi med øvelse 5 (spørgsmål 1-3) på s. 44. I får undervejs individuel feedback af mig på jeres tyske svar.
I modulet: Vi arbejder videre med øvelse 5 (spørgsmål 4-8) på s. 44 og øvelserne 6-8 på s. 45-46 til sangen "Liebe ist leise" i kompendiet.
I modulet: Oversæt digtet "Ein Jüngling liebt ein Mädchen" på s. 47 i kompendiet "Vielleicht Liebe". Lav derefter opgave 1 "Analyser sætninger" på s. 47 og opgave 2 "Analyser og forklar" på s. 48. Skriv løsningen på oversættelsen og opgaverne 1-2 bag
I modulet: Vi samler op på modulet i fredags og laver flere øvelser i kompendiet til digtet af Heinrich Heine på s. 48-49.
Modulet er asynkront pga. manglende vand på skolen. I skal arbejde selv med øvelse 6 til digtet "Ein Jüngling liebt ein Mädchen" på s. 50 i kompendiet (er også vedhæftet). Indsæt jeres tyske besvarelse af øvelse 6 under Elevfeedback kl. 13.30.
I modulet: I skriver videre på jeres tyske brev om "Ein Jüngling liebt ein Mädchen" fra i går.
I modulet: Vi arbejder med øvelser til 'Bestemt og ubestemt artikel' i kapitel 2 i jeres grammatikbog “Wie geht’s?”.
I modulet: Vi starter op på sangen "Auf anderen Wegen" ved at lave opgaverne 1-4 på s. 52-53 og lytte til videoen.
I modulet: Vi arbejder videre med opgaverne 5-6 på s. 53-54 til sangen "Auf anderen Wegen" og oversætter sammen sangteksten på s. 51-52.
I modulet: Vi arbejder videre med opgaverne 7 og 9 på s. 54-55 til sangen "Auf anderen Wegen".
I modulet, del I: I får udleveret brevet om Hamburg-turen
I modulet, del II: Vi laver et par sidste øvelser til sangen "Auf anderen Wegen".
I modulet: Vi starter op på teksten "Ein netter Kerl" og laver øvelserne 1-3 på s. 57-59.
I modulet: Vi taler om indholdet i teksten "Ein netter Kerl" og arbejder derefter med øvelserne 4-6 på s. 59.
Lektie: Medbring underskrevet tilmeldingsblanket til Hamburg-turen
I modulet: Vi laver et par sidste øvelser til teksten "Ein netter Kerl"
I modulet: Vi skriver videre på vores tyske analyse fra i går og afslutter vores forløb "Vielleicht Liebe" ved at udfylde vedhæftede Docs
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Liebe ist leise: Textfragen
17-11-2022
Ein Jüngling liebt ein Mädchen: Brief
30-11-2022
Samtaler: Auf anderen Wegen
20-01-2023
2. skriveøvelse: Auf anderen Wegen
25-01-2023
Analyse von "Ein netter Kerl"
02-02-2023
Genaflevering af 2. skriveøvelse
08-02-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
3. In aller Freundschaft (1.g)
Et forløb om "Freundschaft" med følgende materiale fra bogen "Los geht's!" af Mette Hermann, 2018:
Material:
Cartoon:
Tobias Wieland: Der größte Fehler seines Lebens, 2010
Lied:
Namika: Lieblingsmensch, 2015
Kurzgeschichte:
Martin Suter: Die Unzertrennlichen, 2009
Film:
Fatih Akin: Tschick, 2016
Selvvalgte sange om Freundschaft:
Eleverne har valgt en tysk sang om Freundschaft og har skrevet en musikpræsentation herom på tysk. Derefter har de fortalt mig om sangen på skift på tysk.
Grammatik i Los geht's!" og "Wie geht's?":
Relativpronominer
Ledsætninger med relativpronomen
Ordstilling i ledsætninger
Verbets fem hovedtider
Genitiv
Forløbet omfatter ca. 40 sider.
Indhold
Kernestof:
I modulet: Vi starter op på et nyt forløb. Derudover får I jeres skriveøvelse tilbage med mine kommentarer og I laver en genaflevering heraf.
Lektie: Medbring underskrevet tilmeldingsblanket til Hamburg-turen
I modulet: Vi arbejder videre med den tyske cartoon fra sidst på s. 2-3 i det nye kompendium.
Husk at betale 1500 kr. til Hamburg-turen inden d. 15. marts via Mobilepay på 319369. Angiv navn og klasse.
I modulet: Vi starter op på sangen "Lieblingsmensch" ved at lave opgaverne 1-4 på s. 80-81 i kompendiet "In aller Freundschaft".
I modulet: Vi oversætter sammen sangteksten "Lieblingsmensch" på s. 79-80 i kompendiet i vores fælles Docs. Vi arbejder med opgave 5 til sangen på s. 82.
I modulet: Spørgeskema om hvad du skal lave efter du afslutter din gymnasiale uddannelse
I modulet: Vi genlæser vores danske oversættelse af sangteksten "Lieblingsmensch" i vores fælles Docs og arbejder med opgave 6 til sangen på s. 82 i kompendiet. Derefter starter vi op på teksten "Die Unzertrennlichen" ved at lave grammatikopgaverne 1
I modulet: Jeg viser jer programmet for vores tur til Hamburg.
I modulet: Læs og forstå teksten "Die Unzertrennlichen" på s. 100-101 i kompendiet "In aller Freundschaft". Besvar på tysk opgave 6 "Den Text nacherzählen" på s. 103. Indsæt din besvarelse under Elevfeedback inden kl. 15.15.
I modulet, del I: I får jeres skriveøvelse tilbage med mine kommentarer og laver en genaflevering heraf.
I modulet, del II: Vi samler op på øvelse 6 på s. 103 fra det virtuelle modul og får dermed genfortalt handlingen i teksten for hinanden. Derefter laver vi øvelse 7 på s. 104 i kompendiet.
I modulet: Vi laver øvelserne 8 og 9 på s. 104 i kompendiet.
Heute sollt ihr ein deutsches Lied im Internet zum Thema „Freundschaft“ in folgenden Gruppen finden:
I modulet, del I: I får jeres genaflevering af skriveøvelsen tilbage med mine rettelser.
I modulet, del II: I taler med mig på skift på tysk om jeres selvvalgte sang om Freundschaft. Til sidst hører vi en af jeres sange på den elektroniske tavle:
I modulet: I får udleveret øvelser til filmen "Tschick", som vi skal se på mandag. Vi laver øvelserne 1-4 på s. 84-86. Imens taler jeg med jer på skift på tysk om jeres selvvalgte sang om Freundschaft.
I modulet: Vi ser filmen "Tschick" og udfylder imens skemaet "Richtig oder falsch?" på s. 87 i kompendiet.
I modulet: Vi laver øvelserne 6-8 til filmen "Tschick" på s. 87-89 i vores kompendium.
I modulet: Vi laver øvelse 9 til filmen "Tschick" på s. 90 i vores kompendium.
I modulet: Vi afslutter vores forløb "In aller Freundschaft" ved at udfylde nedenstående Ausstieg-skema.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
3. skriveøvelse & genaflevering
27-02-2023
Musikpräsentation: Lieder über Freundschaft
14-04-2023
2t TY skr. læringsprøve
22-04-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
4. Landeskunde: Hamburg (1.g)
Sprogtur til Hamburg i slutningen af 1.g
Indhold
Kernestof:
I modulet: Det er vigtigt at komme til modulet, idet det er sidste modul inden Hamburg-turen :-) Vi taler om Hamburg-turen og kigger igen på programmet.
Program
Vi mødes kl. 8.45 på skolens parkeringsplads
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
5. Drittes Reich (2.g) EKSAMEN
Forløb om "Drittes Reich" i perioden 1933-1945 med særligt fokus på:
- Die Judenverfolgung
- Die Bücherverbrennung
- Die Kristallnacht
- Jugend und Erziehung im Dritten Reich - HJ und Werbeplakate
- Stolpersteine und Vergangenheitsbewältigung
Tekster:
Geschichtlicher Überblick: http://www.ard.de/home/wissen/Nationalsozialismus__Die_wichtigsten_Ereignisse/1589062/index.html
Erick Kästner: D"ie Bücherverbrennung am 10. Mai 1933" - Erinnerung (1946)
Günther Dahl: “Was braucht der Jud ein Klavier?” - Erinnerung (1988)
Heiner Müller: “Das Eiserne Kreuz” - Kurzgeschichte (1956)
Film:
Maggie Peren: "Der Passfälscher" - Spielfilm (2022), filmen så vi i Grand Teatret på vores sprogdag. Men den kan genses på
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000006478/pasforfalskeren
Billeder:
"Werbeplakate für die HJ" - Plakate (1939)
"Stolpersteine" - Fotos (aus der heutigen Zeit)
Grammatik i "Wie geht's?" og grammatikark:
Præpositioner, der styrer enten dativ eller akkusativ
Adjektiver
Forløbet omfatter ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage fra sommerferien - jeg glæder mig til at se jer igen :-)
I modulet: Jeg glæder mig til at starte op på forløbet "Drittes Reich" med jer.
I modulet: Vi laver “Der Satz des Tages” på tavlen og arbejder videre med siderne 4-5 i vores nye kompendium “Drittes Reich”, som I får i print af mig.
I modulet: Vi gennemgår lektien og laver en opsummerende dagens sætning hertil. Derefter arbejder vi med Einstieg-øvelse 1 på s. 8 i kompendiet "Drittes Reich".
Lektie: Oversæt tabellen på s. 6 i kompendiet "Drittes Reich".
I modulet: Vi gennemgår lektien og laver Einstieg-øvelserne 3 og 4 på s. 8-9.
Lektie: Besvar "2. Ein Quiz" på s. 8 i kompendiet "Drittes Reich".
I modulet: Vi laver Der Satz des Tages. Derefter læser og forstår I teksten “Die Bücherverbrennung” af Erich Kästner og vi taler om indholdet heri. I slutningen af modulet samler jeg jeres kompendier ind, så jeg kan give jer feedback på jeres fotobes
I modulet: I får jeres fotobeskrivelse tilbage og retter jeres egne fejl i hånden vha. mig. Derefter arbejder vi med øvelse 6 og øvelse 8 på s. 11 og 13 til teksten “Die Bücherverbrennung" af Erich Kästner, som vi læste sidst.
I modulet: Genlæs teksten "Die Bücherverbrennung am 10. Mai 1933" af Erich Kästner på s. 7 i kompendiet og besvar hertil "Textfragen 1-6" på tysk i hånden på s. 12. Upload et billede af jeres besvarelse under Elevfeedback.
I modulet: Vi samler op på sidst og laver opgave 9 på s. 14. Til sidst finder vi præpositioner i ‘Die Bücherverbrennung’ og forklarer deres kasus vha. Mini Grammatik.
I modulet:
Arbejd-selv-modul pga. sygdom:
Kl. 9.10: Vi mødes foran Grand Teatret, Mikkel Bryggers Gade 8, København K.
Lektie: Overfør 15 kr. til HTG’s MobilePay 946218 senest d. 2/10. Husk: Skriv navn og klasse
I modulet: Vi arbejder videre med filmen "Der Passfälscher".
I modulet: Vi arbejder med adjektiver i vores grammatik-iBog "Wie geht's?".
Lektie: Genlæs s. 21 højt for dig selv og øv derved din tyske udtale. Besvar hertil spørgsmålene 1-5 på s. 26 kort på tysk, hvis du ikke har nået det i sidste time.
Lektie: Læs resten af teksten "Was braucht der Jud ein Klavier" på s. 23 i kompendiet og besvar hertil spørgsmål 13 på tysk på s. 25.
Lektie: Øv gloserne fra teksten "Das Eiserne Kreuz" i Quizletten: Das Eiserne Kreuz
I modulet: Vi arbejder med 'werden' som 'futurum' i vores ibog Wie geht's: Kapitel 10 - Futurum
I modulet: Vi arbejder videre med 'werden' som futurum fra sidst. Derefter arbejder vi med 'werden' som 'passiv' i vores ibog Wie geht's: Kapitel 11 - Aktiv og passiv Vi læser introen og laver opgaverne 1-4 og evt. opgaverne 5 og 9.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Fotobeskrivelse og genaflevering
01-09-2023
Zusammenfassung: Die Bücherverbrennung
18-09-2023
Skriveøvelse: Der Passfälscher
11-10-2023
Samtale: Meine Herbstferien
25-10-2023
Personencharakteristik: Was braucht der Jud...
10-11-2023
Bildbeschreibung: Werbeplakate für die HJ
22-11-2023
Bildbeschreibung: Stolpersteine
06-12-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
6. Generation Selfie (2.g)
Et forløb om unge og sociale medier. Der er arbejdet med små film, sangtekster og -videoer, noveller og faktatekster af forskellig art.
Materiale:
Kate Fuchs og Mathilde Sinding: Auf uns, Gyldendal 2016, s. 20-31 + s. 42-59.
Tekster:
Lukas Böing: Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und Co.? Ein Vergleich, 2015
Kira Brück: Gefällt mir: So geht Social Media, 2014
Wolf Wondratschek: Mittagspause, 1969
Sange:
Tim Bendzko: Programmiert, 2013
Ok Kid: Mehr mehr, 2013
Videoer:
NDR extra 3: Selfies für mehr Selbstbewusstsein, 2014
TikTok videoer (@istsocialmediapeinlich):
- "Ich habe Social Media mit der Intention angefangen, Geld zu verdienen"
https://www.tiktok.com/
@istsocialmediapeinlich/video/730834033746498691
- "Was begeistert dich und was nervt dich an Social Media?"
https://www.tiktok.com/
@istsocialmediapeinlich/video/726004434188689743
Blickfänger GbR: Schaulustige: Sei kein Gaffer, 2017,
https://vimeo.com/245758163
Grammatik i "Wie geht's?":
Hjælpeverber
Udvidet infinitiv
Forløbet omfatter ca. 50 sider.
Indhold
Kernestof:
Video: Selfies für mehr Selbstbewusstsein
I modulet: I arbejder med opgave 3 "Personen beschreiben" på s. 2 i kompendiet. I taler derefter kort med mig på tysk på skift om videoen.
Lektie: Gense videoen 'Selfies für mehr Selbstbewusstsein' og besvar hertil kort på tysk i hånden de tre spørgsmål under opgave 4 "Meinungen ausdrücken" på s. 3 i kompendiet 'Generation Selfie'.
I modulet:
FF4 Kompendium: FF4_Nachhaltigkeit und Produktion_2t 2024.pdf
Lektie: Oversæt de tyske ord til dansk i ordskyen på s. 5 i jeres lille FF4-kompendium, som I fik sidst i print. Læs desuden om det retoriske pentagram på s. 9 i samme kompendium.
Program for FF4 i 2t 2024.docx
Lektie: Udfyld på tysk i hånden skemaet "Vor- und Nachteile" nederst på s. 9 i kompendiet "Generation Selfie"
I modulet: Vi arbejder med den nye tekst "Wie wäre mein Leben ohne Internet..." på s. 11 i kompendiet. Imens får I feedback på jeres video og får en snak med mig om jeres standpunkt.
Lektie: Øv tallene på tysk på https://quizlet.com/879431967/die-zahlen-flash-cards/?i=lc33v&x=1jqt
I modulet: Vi gennemgår jeres oversættelse af s. 12 fra sidst i plenum og laver et par øvelser til hele teksten i par og individuelt
I modulet: Vi starter op på den nye tekst i vores kompendium "Gefällt mir: So geht social media". Vi laver hertil:
I modulet: Vi arbejder videre med teksten "Gefällt mir: So geht social media":
Lektie: Besvar kort på tysk i hånden spørgsmålene 4-5 om Anna-Luisa samt spørgsmålene 1-4 om Paul i øvelse 5 "Textfragen" på s. 19 i kompendiet
Lektie: I skal se TikTok-videoen nedenfor. TikTok "spinnt" ofte, når man åbner det i browseren. Prøv Google Chrome i stedet for Safari eller brug mobilen. Se først videoen, og besvar herefter spørgsmålene på tysk i hele sætninger.
I modulet: I skal arbejde selv individuelt
Lektie: Øv ordene fra vores nye tekst "Mittagspause" i denne Quizlet
Lektie: Ret fejlene i jeres skriveøvelse, som I fik tilbage sidste gang
Læringsprøve i 2st TY, 22. april 2024.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Skriveøvelse: Futurum
12-01-2024
Samtaler på tysk: Selfies für mehr Selbst...
18-01-2024
Musikpräsentation und Video: Programmiert
06-02-2024
Eine Zusammenfassung: Wie wäre mein Leben ohne …
26-02-2024
Bildbeschreibung: Selfies seit 1484
14-03-2024
Skriveøvelse: So geht social media
19-03-2024
Virtuelt modul, individuelt: Tik Tok
22-03-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
7. Gewalt und Verbrechen (3.g) EKSAMEN
Forløb om "Gewalt und Verbrechen" med følgende materiale:
Texte:
Wortschatz zum Thema Gewalt und Verbrechen (Fakta)
Nora Gantenbrink: Die Sache mit Jorinde Semmler (Kurzgeschichte, 2013) Tidligere eksamensopgave
Natascha Kampusch: 3096 Tage (Romanauszug, 2010) Selvlavet eksamensopgave
Otto F. Walter: Cornflakes (Kurzgeschichte, 1977) Fra bogen "Los geht's!" af Mette Hermann, 2018
Filme:
Ferdinand von Schirach: Fähner (Krimiserie, 2013)
Grammatik i "Wie geht's?":
Possessive pronominer
Personlige pronominer
Passiv
Verbernes tider af regelmæssige og uregelmæssige verber
Sammensatte verber
Forløbet omfatter ca. 40 sider
Indhold
Kernestof:
1. Wortschatz zum Thema Gewalt und Verbrecehen_3t TY 2024.pdf
I modulet:
I modulet: Vi arbejder i par med opgaverne "Nach dem Sehen I und II" til krimien "Fähner" på s. 2-3 i opgavearket fra sidst, som også er vedhæftet under lektien. Derefter oversætter vi "Begriffskarte Krimi" i vores nye Docs, således at vi næste gang
Lektie: Oversæt ordene på s. 2 i vedhæftede opgaveark under "Nach dem Sehen I", som I fik i print af mig sidste gang
I modulet: Vi arbejder videre med opgaverne "Nach dem Sehen II" til krimien "Fähner" på s. 3 i vores opgaveark fra sidste uge.
I modulet: I skal arbejde selv i dette modul, idet jeg er på kursus. I finder vedhæftede opgave under opgaver i Lectio.
I modulet: Vi starter op på den tidligere eksamensopgave "Die Sache mit Jorinde Semmler". I får hertil teksten i print af mig og et link til selve eksamensopgaven. I dag arbejder vi med delopgave 1 "Tekstforståelse".
I modulet: Vi arbejder videre med eksamensopgaven "Die Sache mit Jorinde Semmler". I dag arbejder vi med opgave 5, som I færdiggør i lektieværkstedet i 3. modul.
I modulet: Vi arbejder videre med eksamensopgaven "Die Sache mit Jorinde Semmler". I dag arbejder vi med delopgave 5.2 og afleverer hele opgave 5 under opgaven i Lectio kl. 11.30.
I modulet: Vi arbejder videre med eksamensopgaven "Die Sache mit Jorinde Semmler". I dag arbejder vi med de possessive pronominer i delopgave 2. Som intro læser vi om de possessive pronominer i "Wie geht's?" og laver øvelserne 1-2 på s. 82-83.
Lektie: Ret fejlene i din billedbeskrivelse af Fähner, som du fik tilbage med mine kommentarer d. 6/9. Dine rettelser skal du markere med gul farve i dit oprindelige word-dokument. Upload din rettede billedbeskrivelse under opgaven i Lectio inden mod
I modulet: Vi arbejder videre med eksamensopgaven "Die Sache mit Jorinde Semmler". I dag arbejder vi med passiv i delopgave 3. Som intro læser vi om passiv i "Wie geht's?" og laver nogle øvelser på s. 174-175.
Lektie: Læs om de regelmæssige verber på s. 41 i "Wie geht's?". Lav derefter opgave 6 på s. 44 (kun sætningerne 1-6).
Lektie: Færdiggør opgave 4 med præteritum i eksamensopgaven.
Lektie: Besvar kort på tysk spørgsmål 4-6 under opgave 6 på s. 2 i opgavearket til vores nye tekst 'Cornflakes'.
I modulet: Vi gennemgår lektien og færdiggør opgave 8. Derefter arbejder vi med øvelse 11 til teksten ‘Cornflakes’ på s. 5 i opgavearket.
Lektie: Udfyld skemaet i opgave 8.1 på s. 3 i opgavearket til teksten ‘Cornflakes’.
I modulet: Jeg taler med jer på skift på tysk om teksten 'Cornflakes' på baggrund af øvelse 11 på s. 5, som I lavede i går.
I modulet: Jeg taler med jer på skift på tysk om teksten 'Cornflakes' på baggrund af øvelse 11 på s. 5, som I lavede d. 24/9.
I modulet: I får jeres rettede genaflevering tilbage, og vi starter op på en ny tekst i vores forløb ‘Gewalt und Verbrechen’. Den hedder '3096 Tage' af Natascha Kampusch. I skal læse teksten og lave opgave 1 og 2 i vedhæftede skabelon.
Lektie: Færdiggør opgave 2 'Verbernes tider' i den tidligere eksamensopgave '3096 Tage'
I modulet: I repeterer vha. øvelser i jeres ibog “Wie geht’s” de grammatiske emner præteritum, perfektum og personlige pronominer, som vi arbejdede med i eksamensopgaven “3096 Tage” før ferien.
I modulet: Vi arbejder med opgave 5.1 i eksamensopgaven "3096 Tage" i hånden.
Lektie til elever, som ikke var til modulet d. 25/10: Lav opgave 4 "Sammensatte verber" i eksamensopgaven "3096 Tage" vha. s. 125 i “Wie geht’s” eller vha. https://wiegehts.systime.dk/?id=164#c853
I modulet: Vi gennemgår jeres løsning på opgave 4 "Sammensatte verber" i eksamensopgaven "3096 Tage". Derefter arbejder vi med opgave 5.2 i eksamensopgaven på computeren.
I modulet: Vi afslutter vores forløb om "Gewalt und Verbrechen" ved at udfylde nedenstående skema i Docs i mindre grupper
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Bildbeschreibung: Fähner
30-08-2024
Die Sache mit Jorinde Semmler: Opgave 5
06-09-2024
Genaflevering af Bildbeschreibung: Fähner
10-09-2024
Die Sache mit Jorinde Semmler: Opgave 2-4
16-09-2024
Forberedelse af oplæg og samtale: Cornflakes
25-09-2024
Genaflevering af Die Sache mit Jorinde S: Opgave 5
27-09-2024
Cornflakes: Skriveøvelse
09-10-2024
3096 Tage: Opgave 1-4
25-10-2024
3096 Tage: Opgave 5.1 og 5.2
01-11-2024
Genaflevering af skriveøvelsen om Cornflakes
06-11-2024
Genaflevering af opgave 5.2 om 3096 Tage
15-11-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
8. Sport und Zusammenhalt (3.g) EKSAMEN
Forløb om "Sport und Zusammenhalt" med følgende materiale:
Texte:
Lars Wallrodt: „Deutschland kann stolz auf ein Multikulti sein", Interview mit Mesut Özil, Die Welt, 2011 (tidligere eksamensopgave)
Josef Wirnshofer: „Das ist die Hölle“, Interview mit Kevin-Prince Boateng, Süddeutsche Zeitung, 2018 (tidligere eksamensopgave)
Kirsten Krehan/Kirsten Stammerjohann: "Was ist Integration?", aus: Wer bin ich? Sport und Identität, Kapitel 3 "Integration" (fakta)
Kirsten Krehan/Kirsten Stammerjohann: "el-Mafaalani und Topraks soziologische Theorie", aus: Wer bin ich? Sport und Identität, Kapitel 3 "Integration" (fakta)
Werbespot:
Deutsche Bahn: „Der Fan", 2016,
https://www.youtube.com/watch?v=ZhVTyEJePqQ
Lied:
Revolverheld: „EM-Song für besorgte Bürger", 2016, https://www.ndr.de/fernsehen/sendungen/extra_3/videos_daserste/Revolverheld-Heinz-Strunk-und-Christian-Ehring-EM-Song-fuer-besorgte-Buerger,extra11480.html
Grammatik:
Ordstilling
Relative pronominer
Possessive pronominer
Verbernes fem hovedtider
Perfektum
Konjunktiv II
Forløbet omfatter ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
I modulet: Jeg indsamler jeres genaflevering og vi starter op på vores nye forløb "Sport und Zusammenhalt". I får hertil vedhæftede dokumenter i print i en ny mappe. Vi laver "Einstieg" i dokument 1 og opgaverne "Vor dem Sehen" og "Während des Sehens
Lektie: Lav en genaflevering af skriveøvelsen om "Cornflakes" i hånden, som I fik tilbage med mine kommentarer d. 1/11.
I modulet:
Lektie til fraværende elever d. 6/11: Lav en genaflevering af skriveøvelsen om "Cornflakes" i hånden, som I fik tilbage med mine kommentarer d. 1/11. Når I har afleveret den til mig i starten af modulet, kan jeg fjerne jeres fravær under opgaven i Le
Lektie til alle: Oversæt ordene til dansk i opgaven "Nach dem Sehen" på s. 2 i vedhæftede dokument 2 fra sidst.
Lektie: Færdiggør opgaverne "Nach dem Sehen" på s. 3 i vedhæftede dokument 2, som I arbejdede med i jeres studiegrupper sidste gang.
Lektie: Oversæt de første to strofer i den tyske sang "EM-Song für besorgte Bürger" på s. 2 i opgavearket fra sidst, som I fik i print.
I modulet: Vi arbejder med delopgaverne 2 og 3 i den tidligere eksamensopgave "Deutschland kann stolz auf sein Multikulti sein". Vi gennemgår løsningen i slutningen af modulet. Elever, som bliver hurtigt færdige, laver ekstra øvelser med grammatikken
Lektie: Lav delopgave 4 i den tidligere eksamensopgave "Deutschland kann stolz auf sein Multikulti sein"
Tysktræning, 3st, 13. december 2024.docx
I modulet: I arbejder selv, idet jeres 2. og 3. modul er virtuelt. I dag begynder vi at afslutte vores forløb "Sport und Zusammenhalt" ved at udfylde nedenstående "Ausstieg-skema". Udfyld skemaet individuelt på tysk og upload det under Elevfeedback i
I modulet: Vi samler op på den tidligere eksamensopgave "Das ist die Hölle" fra tysktræningsdagen d. 13/12:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Genaflevering af opgave 5.1 om "3096 Tage"
26-11-2024
Opgave 1 og 5.1: Deutschland kann stolz auf ...
29-11-2024
Opgave 5.2: Deutschland kann stolz auf ...
03-12-2024
Genaflevering af opgave 5.1 om "Deutschland kann."
10-12-2024
Skriveøvelse: Deutschland kann stolz auf sein…
11-12-2024
Tysktræning: Das ist die Hölle
13-12-2024
Genaflevering af opgave 5 i "Das ist die Hölle"
21-01-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
9. Märchen und Identität (3.g) EKSAMEN
Et forløb om "Märchen und Identiät". Vi har haft fokus på ordforråd, eventyrkendetegn og mundtlighed. Eleverne har desuden arbejdet med en stor skriftlig opgave om deres ynglingseventyr.
Faktatekster:
Merkmale des Märchens (Fra Helle Egendal: Gattungen, Gyldendal 2017, s. 62-63)
Volksmärchen und Kunstmärchen im Vergleich (Fra Helle Egendal: Gattungen, Gyldendal 2017, s. 68)
Tekster:
Anonym: Hänsel und Gretel (Kinderlied)
Brüder Grimm: Das arme Mädchen (Volksmärchen)
Brüder Grimm: Rotkäppchen (Volksmärchen)
Richard Rudolf Klein: Rotkäppchen, wo gehts du hin? (Kinderlied)
Anonym: Zwei Königskinder (Volksballade)
Anonym: Der Schimmel (Volksmärchen)
Film:
ARD: Rotkäppchen (2012)
Grammatik i "Wie geht's?":
Adjektivernes komparation
Præteritum og perfektum
Verbernes ordstilling i hoved- og ledsætninger
Relative pronominer
Forløbet omfatter ca. 50 sider.
Indhold
Kernestof:
I modulet: I skal arbejde selv i dag med vores nye forløb om “Märchen und Identität”, enten individuelt eller i par. I har hertil fået vedhæftede kompendium i print i går. I skal arbejde med opgaverne 1-2 på s. 1 og 2 samt oversætte "Hänsel und Grete
I modulet:
I modulet: Vi gennemgår lektien i plenum og arbejder videre med “Märchenmerkmale” i kompendiet
Lektie: Besvar spørgsmål 1 og 2 på tysk i opgaven "Was ist ein Märchen" på s. 4 i kompendiet
I modulet: Vi gennemgår jeres lektie i plenum og arbejder videre med “Märchenmerkmale” på s. 7-8 i kompendiet
Lektie: Færdigoversæt “Merkmale des Märchens” på s. 6 i kompendiet
Lektie: Færdiggør jeres mindmap om "Märchen" på s. 8 i kompendiet vha. s. 6-7
Lektie: Lav opgaverne med relativ pronominer 4, 7 og 8 på
I modulet: I skal arbejde selv i dette modul. I skal se filmen "Rotkäppchen" (58 min) på nedenstående link og undervejs besvare opgaven "Während des Sehens: Beschreibt folgende Personen mit Adjektiven" på s. 15 i kompendiet "Märchen und Identität". T
Lektie: Øv gloserne i nedenstående Quizlet om "Rotkäppchen" inden modulet
I modulet: Vi samler op på i går og besvarer spørgsmålene "Nach dem Sehen" til filmen "Rotkäppchen" på s. 16 i kompendiet og laver indsættelsesøvelsen på s. 17. I finder løsningen fra Alexandra Jacobine nedenfor.
I modulet: Læs og forstå eventyret “Rotkäppchen” på s. 17-18 i kompendiet og lav hertil opgave 1.1 “Inhalt” på s. 19. Upload et foto af din besvarelse under Elevfeedback inden kl. 16
I modulet: Sidste gang læste og forstod I eventyret “Rotkäppchen”. Nu skal I hertil besvare skriftligt og kort på tysk opgaverne 2-4 på s. 19-20 i kompendiet vha. s. 6. Der er linjeret notespapir i kompendiet efter s. 21. Tag et foto af jeres besvare
I modulet: Vi samler op på terminsprøven og følger op på opgaverne 1.1-4 på s.19-20 til “Rotkäppchen” fra sidste gang
I modulet: Vi laver opgaverne 5-7 på s. 20-21 til eventyret “Rotkäppchen"
Lektie: Oversæt børnesangen "Rotkäppchen, wo gehst du hin?" på s. 22 uden ordbog
I modulet: Vi samler op på før påske ved at udfylde spørgeskemaet "Ausstieg" på s. 24 i kompendiet. Derefter arbejder vi med "Mein Lieblingsmärchen" på s. 24. Vi bruger hertil følgende "Redemittel für eine Inhaltsangabe" samt "Märchenmerkmale" på s.
I modulet: I skriver videre på "Mein Lieblingsmärchen" fra sidst. I laver også vedhæftede øvelser med genitiv.
Lektie til dem, der ikke var dér d. 11/4: I laver nogle øvelser med genitiv på https://wiegehts.systime.dk/?id=161#c671
I modulet: I får en time til at læse og forstå eventyret "Der Schimmel" på s. 26-27, som er en tidligere eksamenstekst. I løbet af de 60 min. skal I også skrive stikord ned til de fire punkter under "Die Aufgabe" på s. 25.
I modulet: I får jeres skriveøvelse om "Rotkäppchen" rettet tilbage. I færdiggør jeres tyske præsentation af eventyret "Der Schimmel", som I begyndte på sidste gang. Brug hertil vedhæftede startsætninger som hjælp.
Lektie: Oversæt vedhæftede startsætninger til dansk. De fleste af dem kender du allerede og har du brugt tidligere
I modulet: I fremlægger for mig på skift på tysk i 4 min om "Der Schimmel". Derefter stiller jeg jer et par spørgsmål til teksten på tysk
I modulet: Vi afslutter vores forløb ved at udfylde et Ausstieg-skema i et fælles Docs. Undervejs taler jeg med de sidste af jer om eventyret "Der Schimmel" på s. 25-27 i kompendiet (se mere under 2. modul d. 2/5)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Intro til Märchen
17-01-2025
Märchen und Gespräch
17-01-2025
Terminsprøve i tysk
11-02-2025
Skriveøvelse: Rotkäppchen
09-04-2025
Mein Lieblingsmärchen
30-04-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
10. Repetition (3.g)
Indhold
Kernestof:
I modulet:
I modulet: I arbejder videre med vedhæftede grammatikøvelser, som skal forberede jer på den skriftlige eksamen. I har fået dem i print af mig. I kan arbejde med dem på skolen eller derhjemme :-) Skriv under Elevfeedback, hvilke øvelser I har lavet i
Lektie: Genlæs vedhæftede powerpoint fra d. 7/5 og stil mig spørgsmål hertil i modulet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51488739733", "T": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51488739733", "H": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d51488739733" }