Holdet 2022 TY/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Høje-Taastrup Gymnasium
Fag og niveau Tysk A
Lærer(e) Liv Høirup
Hold 2022 TY/t (1t TY, 2t TY, 3t TY)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Ab ins Deutsche (1.g)
Titel 2 2. Vielleicht Liebe (1.g)
Titel 3 3. In aller Freundschaft (1.g)
Titel 4 4. Landeskunde: Hamburg (1.g)
Titel 5 5. Drittes Reich (2.g) EKSAMEN
Titel 6 6. Generation Selfie (2.g)
Titel 7 7. Gewalt und Verbrechen (3.g) EKSAMEN
Titel 8 8. Sport und Zusammenhalt (3.g) EKSAMEN
Titel 9 9. Märchen und Identität (3.g) EKSAMEN
Titel 10 10. Repetition (3.g)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Ab ins Deutsche (1.g)

Forløbet fungerer som et intro-forløb til tyskfaget. Vi har arbejdet med små samtaleøvelser, udtaleregler, transparante ord, forskellige kommunikationsstrategier og ordbogsøvelser..
Desuden har vi arbejdet med sange og med de første skriftlige opgaver.

Materiale:
Kate Fuchs og Mathilde Sinding: Auf uns, Gyldendal 2016, s. 10-17
Mette Hermann: Los geht's!, Gyldendal 2018, s. 6-12.

Sange:
Die Prinzen: Be cool speak Deutsch
Andreas Bourani: Auf uns

Grammatik (Mini Grammatik):
Sætningsanalyse og kasus
Den bestemte og ubestemte artikel
Hjælpeverber i præsens
Svage verber i præsens

Forløbet omfatter ca. 20 sider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
1. skriveøvelse 27-09-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. Vielleicht Liebe (1.g)

Et forløb om "Liebe" med følgende materiale fra bogen "Los geht's!" af Mette Hermann, 2018:

Lieder:
Bosse: Liebe ist leise, 2009
Andreas Bourani: Auf anderen Wegen, 2014

Gedichte:
Heinrich Heine: Ein Jüngling liebt ein Mädchen, 1822

Novellen:
Gabriele Wohmann: Ein netter Kerl, 1973

Grammatik i Wie geht's?, Los geht's! og Mini Grammatik:
Transparente ord
Sætningsanalyse
Forskellen på regelmæssige og uregelmæssige verber i de fem hovedtider
Personlige pronominer
Gradbøjning af adjektiver og adverbier
Modalverber

Forløbet omfatter ca. 30 sider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Liebe ist leise: Textfragen 17-11-2022
Ein Jüngling liebt ein Mädchen: Brief 30-11-2022
Samtaler: Auf anderen Wegen 20-01-2023
2. skriveøvelse: Auf anderen Wegen 25-01-2023
Analyse von "Ein netter Kerl" 02-02-2023
Genaflevering af 2. skriveøvelse 08-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. In aller Freundschaft (1.g)

Et forløb om "Freundschaft" med følgende materiale fra bogen "Los geht's!" af Mette Hermann, 2018:

Material:

Cartoon:
Tobias Wieland: Der größte Fehler seines Lebens, 2010

Lied:
Namika: Lieblingsmensch, 2015

Kurzgeschichte:
Martin Suter: Die Unzertrennlichen, 2009

Film:
Fatih Akin: Tschick, 2016

Selvvalgte sange om Freundschaft:
Eleverne har valgt en tysk sang om Freundschaft og har skrevet en musikpræsentation herom på tysk. Derefter har de fortalt mig om sangen på skift på tysk.

Grammatik i Los geht's!" og "Wie geht's?":
Relativpronominer
Ledsætninger med relativpronomen
Ordstilling i ledsætninger
Verbets fem hovedtider
Genitiv

Forløbet omfatter ca. 40 sider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3. skriveøvelse & genaflevering 27-02-2023
Musikpräsentation: Lieder über Freundschaft 14-04-2023
2t TY skr. læringsprøve 22-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4. Landeskunde: Hamburg (1.g)

Sprogtur til Hamburg i slutningen af 1.g
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5. Drittes Reich (2.g) EKSAMEN

Forløb om "Drittes Reich" i perioden 1933-1945 med særligt fokus på:

- Die Judenverfolgung
- Die Bücherverbrennung
- Die Kristallnacht
- Jugend und Erziehung im Dritten Reich - HJ und Werbeplakate
- Stolpersteine und Vergangenheitsbewältigung

Tekster:
Geschichtlicher Überblick: http://www.ard.de/home/wissen/Nationalsozialismus__Die_wichtigsten_Ereignisse/1589062/index.html
Erick Kästner: D"ie Bücherverbrennung am 10. Mai 1933" - Erinnerung (1946)
Günther Dahl: “Was braucht der Jud ein Klavier?” - Erinnerung (1988)
Heiner Müller: “Das Eiserne Kreuz” - Kurzgeschichte (1956)

Film:
Maggie Peren: "Der Passfälscher" - Spielfilm (2022), filmen så vi i Grand Teatret på vores sprogdag. Men den kan genses på https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000006478/pasforfalskeren

Billeder:
"Werbeplakate für die HJ" - Plakate (1939)
"Stolpersteine" - Fotos (aus der heutigen Zeit)

Grammatik i "Wie geht's?" og grammatikark:
Præpositioner, der styrer enten dativ eller akkusativ
Adjektiver

Forløbet omfatter ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fotobeskrivelse og genaflevering 01-09-2023
Zusammenfassung: Die Bücherverbrennung 18-09-2023
Skriveøvelse: Der Passfälscher 11-10-2023
Samtale: Meine Herbstferien 25-10-2023
Personencharakteristik: Was braucht der Jud... 10-11-2023
Bildbeschreibung: Werbeplakate für die HJ 22-11-2023
Bildbeschreibung: Stolpersteine 06-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 6. Generation Selfie (2.g)

Et forløb om unge og sociale medier. Der er arbejdet med små film, sangtekster og -videoer, noveller og faktatekster af forskellig art.

Materiale:
Kate Fuchs og Mathilde Sinding: Auf uns, Gyldendal 2016, s. 20-31 + s. 42-59.

Tekster:
Lukas Böing: Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und Co.? Ein Vergleich, 2015
Kira Brück: Gefällt mir: So geht Social Media, 2014
Wolf Wondratschek: Mittagspause, 1969

Sange:
Tim Bendzko: Programmiert, 2013
Ok Kid: Mehr mehr, 2013

Videoer:
NDR extra 3: Selfies für mehr Selbstbewusstsein, 2014

TikTok videoer (@istsocialmediapeinlich):
- "Ich habe Social Media mit der Intention angefangen, Geld zu verdienen" https://www.tiktok.com/@istsocialmediapeinlich/video/730834033746498691
- "Was begeistert dich und was nervt dich an Social Media?" https://www.tiktok.com/@istsocialmediapeinlich/video/726004434188689743

Blickfänger GbR: Schaulustige: Sei kein Gaffer, 2017, https://vimeo.com/245758163

Grammatik i "Wie geht's?":
Hjælpeverber
Udvidet infinitiv

Forløbet omfatter ca. 50 sider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriveøvelse: Futurum 12-01-2024
Samtaler på tysk: Selfies für mehr Selbst... 18-01-2024
Musikpräsentation und Video: Programmiert 06-02-2024
Eine Zusammenfassung: Wie wäre mein Leben ohne … 26-02-2024
Bildbeschreibung: Selfies seit 1484 14-03-2024
Skriveøvelse: So geht social media 19-03-2024
Virtuelt modul, individuelt: Tik Tok 22-03-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 7. Gewalt und Verbrechen (3.g) EKSAMEN

Forløb om "Gewalt und Verbrechen" med følgende materiale:

Texte:
Wortschatz zum Thema Gewalt und Verbrechen (Fakta)
Nora Gantenbrink: Die Sache mit Jorinde Semmler (Kurzgeschichte, 2013) Tidligere eksamensopgave
Natascha Kampusch: 3096 Tage (Romanauszug, 2010) Selvlavet eksamensopgave
Otto F. Walter: Cornflakes (Kurzgeschichte, 1977) Fra bogen "Los geht's!" af Mette Hermann, 2018

Filme:
Ferdinand von Schirach: Fähner (Krimiserie, 2013)

Grammatik i "Wie geht's?":
Possessive pronominer
Personlige pronominer
Passiv
Verbernes tider af regelmæssige og uregelmæssige verber
Sammensatte verber

Forløbet omfatter ca. 40 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Bildbeschreibung: Fähner 30-08-2024
Die Sache mit Jorinde Semmler: Opgave 5 06-09-2024
Genaflevering af Bildbeschreibung: Fähner 10-09-2024
Die Sache mit Jorinde Semmler: Opgave 2-4 16-09-2024
Forberedelse af oplæg og samtale: Cornflakes 25-09-2024
Genaflevering af Die Sache mit Jorinde S: Opgave 5 27-09-2024
Cornflakes: Skriveøvelse 09-10-2024
3096 Tage: Opgave 1-4 25-10-2024
3096 Tage: Opgave 5.1 og 5.2 01-11-2024
Genaflevering af skriveøvelsen om Cornflakes 06-11-2024
Genaflevering af opgave 5.2 om 3096 Tage 15-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 8. Sport und Zusammenhalt (3.g) EKSAMEN

Forløb om "Sport und Zusammenhalt" med følgende materiale:

Texte:
Lars Wallrodt: „Deutschland kann stolz auf ein Multikulti sein", Interview mit Mesut Özil, Die Welt, 2011 (tidligere eksamensopgave)
Josef Wirnshofer: „Das ist die Hölle“, Interview mit Kevin-Prince Boateng, Süddeutsche Zeitung, 2018 (tidligere eksamensopgave)
Kirsten Krehan/Kirsten Stammerjohann: "Was ist Integration?", aus: Wer bin ich? Sport und Identität, Kapitel 3 "Integration" (fakta)
Kirsten Krehan/Kirsten Stammerjohann: "el-Mafaalani und Topraks soziologische Theorie", aus: Wer bin ich? Sport und Identität, Kapitel 3 "Integration" (fakta)

Werbespot:
Deutsche Bahn: „Der Fan", 2016, https://www.youtube.com/watch?v=ZhVTyEJePqQ

Lied:
Revolverheld: „EM-Song für besorgte Bürger", 2016, https://www.ndr.de/fernsehen/sendungen/extra_3/videos_daserste/Revolverheld-Heinz-Strunk-und-Christian-Ehring-EM-Song-fuer-besorgte-Buerger,extra11480.html

Grammatik:
Ordstilling
Relative pronominer
Possessive pronominer
Verbernes fem hovedtider
Perfektum
Konjunktiv II

Forløbet omfatter ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Genaflevering af opgave 5.1 om "3096 Tage" 26-11-2024
Opgave 1 og 5.1: Deutschland kann stolz auf ... 29-11-2024
Opgave 5.2: Deutschland kann stolz auf ... 03-12-2024
Genaflevering af opgave 5.1 om "Deutschland kann." 10-12-2024
Skriveøvelse: Deutschland kann stolz auf sein… 11-12-2024
Tysktræning: Das ist die Hölle 13-12-2024
Genaflevering af opgave 5 i "Das ist die Hölle" 21-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 9. Märchen und Identität (3.g) EKSAMEN

Et forløb om "Märchen und Identiät". Vi har haft fokus på ordforråd, eventyrkendetegn og mundtlighed. Eleverne har desuden arbejdet med en stor skriftlig opgave om deres ynglingseventyr.

Faktatekster:
Merkmale des Märchens (Fra Helle Egendal: Gattungen, Gyldendal 2017, s. 62-63)
Volksmärchen und Kunstmärchen im Vergleich (Fra Helle Egendal: Gattungen, Gyldendal 2017,  s. 68)

Tekster:
Anonym: Hänsel und Gretel (Kinderlied)
Brüder Grimm: Das arme Mädchen (Volksmärchen)
Brüder Grimm: Rotkäppchen (Volksmärchen)
Richard Rudolf Klein: Rotkäppchen, wo gehts du hin? (Kinderlied)
Anonym: Zwei Königskinder (Volksballade)
Anonym: Der Schimmel (Volksmärchen)

Film:
ARD: Rotkäppchen (2012)

Grammatik i "Wie geht's?":
Adjektivernes komparation
Præteritum og perfektum
Verbernes ordstilling i hoved- og ledsætninger
Relative pronominer

Forløbet omfatter ca. 50 sider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Intro til Märchen 17-01-2025
Märchen und Gespräch 17-01-2025
Terminsprøve i tysk 11-02-2025
Skriveøvelse: Rotkäppchen 09-04-2025
Mein Lieblingsmärchen 30-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer