Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Høje-Taastrup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Jakob Bak-Thomsen
|
Hold
|
2023 DA/p (1p DA, 2p DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion
Introduktion til dansk. Tre tekster, der skal vise nogle af danskfaget facetter.
Materiale:
Tale:13.08.19: Statsminister Mette Frederiksens tale ved arrangement for
Artikel: Godhavnsdrengene og andre børnehjemsbørn den 13. august 2019 (uddrag)
Yahya Hassan: “FLYTNING”, fra YAHYA HASSAN, 2013, Gyldendal
FLYTNING
Kortfilm: 100 METER FRI, Annette Riisager, 1993, 3 min.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Argumentation, retorik og taler
Forløbet arbejder med retorik og argumentation, hvor elever bliver introduceret til og arbejder med talegenrer, Ciceros pentagram, appelformer, Toulmins argumentationsmodel, argumenttyper, fejltyper, argumentationskneb og ordvalgsargumenter.
Forløbet har ligeledes et besøg ved Ungdommens folkemøde inkluderet. Her arbejder eleverne med argumentationsanalyse ud fra interviews med personer fra organisationen Headspace
Aflevering tilknyttet, hvor eleverne arbejder med argumentation i faktatekst.
Materiale:
KRISTELIG DAGBLAD, KRONIK: "Hvorfor mistrives mange unge, når de er så privilegerede?"
Statsminister Mette Frederiksens tale ved arrangement for tidligere børnehjemsbørn og Godhavnsdrengene.
Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier (https://hbdansk.systime.dk/), Afsnittene 4.9: retorik & 4.10. argumentation
Artikel: Godhavnsdrengene og andre børnehjemsbørn den 13. august 2019 (uddrag)
Headspace.dk: Hjemmesideanalyse
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Genredefinitioner
Forløbet arbejder med de tre grundgenrer inden for litteraturen; epik, lyrik og drama.
En overordnet tilgang, som introducerer eleverne til genretræk, ved overstående genrer.
Materiale:
Aarestrup, Emil: "Angst" (1838)
Haller, Bent: "En dreng ved navn Lys" (2006)
Ibsen, Henrik: "Et Dukkehjem" (uddrag) (1879)
Nielsen, Kaspar Colling: ”Pelikanen”; Mount København (2010)
Rifbjerg, Klaus; "Undfangelsen", Under vejer med mig selv (1956)
Strunge, Michael, "Plasticsolen", Vi folder drømmens faner ud (1981)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Værklæsning: Ibsens Dukkehjem
Forløbet læser værket Et Dukkehjem af Henrik Ibsen. Der er særlig fokus på at finde genretræk i værket, Noras udvikling igennem værket og kvindelig emancipation.
Forløbet har en aflevering inkluderet, hvor eleverne arbejder med individuelle perspektiver på dramaet.
Materialer:
Henrik Ibsen: Et Dukkehjem (1878)
Korshøj, Dianna: ”Klassikeren ’Et Dukkehjem’ – Er historien stadig relevant den dag i dag?” (https://agenda.studentersamfundet.aau.dk/2019/05/%EF%BB%BFklassikeren-et-dukkehjem-er-historien-stadig-relevant-den-dag-i-dag-%EF%BB%BF/) (1. maj 2019)
Det moderne Gennembrud (//litthist.systime.dk/?id=125)
Værk 1: Henrik Ibsen: Et Dukkehjem (1878)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
1920'erne
Forløbet har fungeret som optakt til elevernes Historieopgave. Der har været fokus på den litterære periode, som strækker sig fra afslutningen af 1.verdenskrig frem til afslutningen af 2. verdenskrig. Eleverne har særligt arbejdet med modernistiske strømninger, herunder vitalisme, futurisme, ekspressionisme og surrealisme.
Indhold:
Litteraturens Veje: Mellemkrigstiden
Litteraturhistorien på tværs og langs: Modernisme og realisme
Digtere, divaer og dogmebrødre. DR. Dansk kultur i 100 år. 1918-1930
Modernitetens gennembrud: Vitalisme
Litteraturportalen: Thit Jensen
Bönnelycke; Emil: Aarhundrede (1919)
Ditlevsen, Tove: Appelsiner (1948)
Henningsen, Agnes: Skygger over vejen. Erindringer (1955, uddrag)
Hitler: Adolf: Mein Kampf (uddrag)
Jensen, Thit: Foredrag: Frivilligt moderskab (1924, uddrag)
Johansen, Broby: Udvalgte digte fra Blod (1922)
Kristensen, Tom: Henrettelsen, Paafuglefjeren (1922)
Kristensen, Tom: Det blomstrede slagsmål (1920)
Larsen, Thøger: Tordenbygen (1912)
Værk 2: Film: The great Gatsby (2013)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eventyr
Forløbet arbejder med eventyrgenren, hvor eleverne arbejder med genrekendetegn og forskellige læsninger af eventyr: Strukturalistisk, psykoanalytisk, biografisk og ideologikritisk.
Indhold:
Eventyrgenren: https://textanalyse.systime.dk/?id=736
Læsninger: https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2468&L=10
Litteratur:
Andersen, H.C.: Den grimme Ælling (1843)
Andersen, H.C.: Klods Hans (1855)
Andersen, H.C.: Prinsessen på Ærten (1835)
Grimm, Brødrene: De tre små mænd i skoven (1812)
Grimm, Brødrene: Snehvide (1812)
Rødtnes, Nicole Boyle: "Snehvide", #moderneeventyr (2018)
Folkeeventyr: Tusind og én nats eventyr: Fortællingen om købmanden og ånden (uddrag) (1704-1717)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Kortfilm og dokumentargenren
Forløbet har fokuseret på film! Todelt forløb, hvor første del har fokuseret på kortfilmens kendetegn, mens anden del har fokuseret på dokumentargenren.
Forløbet har introduceret generelle redskaber til filmanalyse, men har samtidig også arbejdet med særlige kendetegn ved hhv. kortfilm og dokumentargenren.
Eleverne har selv valgt et afsnit af Agger Indefra, som de har arbejdet med i mindre grupper.
Indhold kortfilm:
Filmens ABC, https://litteraturportalen.systime.dk/?id=189
Raskin, Richard: De syv parametre ved kortfilm, https://filmfestival.dk/off-aaret-rundt/med-skolen-i-biografen/de-7-parametre/
Kortfilmens DNA, https://shorts.systime.dk/?id=136
Introduktion, https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2208
Indhold dokumentar:
5.2 Dokumentarfilm og Mockumentary, https://hbdansk.systime.dk/?id=224
Kortfilm:
Boesen, Tobias: Planes In The Night (2014)
de Thurah, Martin: Vi der blev tilbage (2007)
Manchevski, Milcho: End of Time (2016)
Sansom/Williams, Philip/Olly: The Black Hole (2008)
Walter, Anders: Alene (2019)
Dokumentar:
Agger, Anders: Syg ungdom (2024), https://www.dr.dk/drtv/serie/indefra-med-anders-agger_7200
Værk 3: I walk. Jørgen Leth (2019)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Romantikken
Forløb om romantikken. Eleverne arbejder med centrale nedslag og tekster i perioden 1800-1870. Indledningsvist peger forløbet på den litteraturhistoriske optakt til romantikken, Oplysningstiden
Særlig fokus på nationalromantik, men der er arbejdet med følgende begreber Idealisme, Nyplatonisme, Universalromantik, Panteisme, Natursyn, Genitanken, Organismetanken og Romatisme
Faglitteratur:
Romatikken: https://litthist.systime.dk/?id=124
Grundtvig: https://www.dr.dk/drtv/se/grundtvig_-det-foerste-oproer_451494
Tekster:
Aarestrup, Emil: Paa Sneen (1838)
Andersen, H.C.: Skrubtudsen (1866)
Andersen, H.C.: Skyggen. (1847)
Bjørnson, Bjørnstjerne: "Ja, vi elsker dette Landet (1859) (Norsk tekst)
Dybeck, Richard: Du Gamla, du fria (1844) (svensk tekst)
Friedrich, Caspar David: Vanderen over Taagehavet (1817)
Grundtvig, N.F.S.: "Langt høiere Bjerge", (1820)
Holberg, Ludvig: Erasmus Montanus (uddrag) (1723)
Oehlenschläger, Adam: "Der er et yndigt Land" (1823)
Oehlenschläger, Adam: Morgenvandring (1805)
Staffeldt, Schack Indvielsen (1804)
The Matrix (trailer): https://www.youtube.com/watch?v=vKQi3bBA1y8
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Mangfoldighed (nyeste tid)
Forløbet arbejder med mangfoldighed udtrykt igennem tekster. Forløbet starter med en definition af mangfoldighed, hvorefter forskellige tekster peger på mangfoldighedens mange udtryk. Der inddrages artikler, hvor der foretages en argumentationsanalyse, samt fiktive tekster, hvor der fokuseres på, hvordan mangfoldigheden i Danmark skildres.
Faglitteratur:
Eric, Casper: https://www.youtube.com/watch?v=lYxT3yVFCmA&t=269s
Eric, Capser: https://www.youtube.com/watch?v=FXHkGJg7A1k
Korsgaard, Thomas: https://www.youtube.com/watch?v=ZTgo2hvI2aw
Tekster:
Elmi: Amina: Barbar (2023)
Eric, Caspar: Nye Balancer (2023) (Værk 4)
Jepsen, Erling: Kunsten at græde i kor (2002) (uddrag)
Korsgaard, Thomas: Mente I det (2023) (Værk 5)
Bjerre, Marie: Kronik: Woke må ikke kuppe kampen for ligestilling, Jyllands-Posten, 14. august 2024
Høgh, Marie: Debat: Vi orker ikke mere kønsideologisk krukkeri, Jyllandsposten, 24. september 2024
Trailer: Kunsten at græde i kor (2007)
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
2p DA skr. læringsprøve 2
|
14-11-2024
|
Refleksion
|
19-11-2024
|
Rettelser til min læringsterminsprøve
|
27-11-2024
|
Refleksionsskrivning
|
08-01-2025
|
2p DA skr. Læringsprøv
|
17-01-2025
|
Læringsterminsprøve mangfoldiighed
|
17-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
DMG
Forløbet arbejder med Det Moderne Gennembrud, hvor eleverne primært arbejder med begreberne "Social indignation" & "Stille eksistenser" ud fra hhv. tekster fra Pontoppidan & Bang.
Indledningsvis arbejdes der med Brandes tanker om DMG. Afslutningsvis inddrages malerier fra samtiden som et perspektiverende element til de læste tekster.
Tekster:
Bang, Herman: Den sidste Aften (1880)
Bang, Herman: Foran Alteret (1880)
Pontoppidan, Henrik: Naadensbrød (1885)
Supplerende stof:
Anna Anchers ”Solskin i den blå stue” (1891)
H.A. Brendekilde - Udslidt (1899)
Erik Henningsen Sat ud (1892)
Erik Henningsen: En såret arbejder (1895)
Frants Henningsen: En begravelse (1883)
Edvard Petersens: ’Udvandrere på Larsens Plads' (1890)
P.S. Krøyer: Industriens mænd (1910)
Claude Monet: Soleil levant (1872)
Fagtekster:
DMG https://litthist.systime.dk/?id=125
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Naadsensbrød
|
28-01-2025
|
2p DA skr. prøve
|
12-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Ords betydning
Forløbet arbejder med ords betydning - isoleret set men særligt i konteksten. Eleverne har arbejdet med begreberne denotation/konnotation, semantiske felter, konkrete/abstrakte ord og negativt/positivt ladede eller neutrale ord.
Tekster:
Andersen, Vita: Lænken om min hals (1977)
Andersen Nexø, Martin: Lønningsdag (En Idyl) (1900)
Blicher, Steen Steensen: Trækfuglene (1838)
Jensen, Johannes V.: Bo'l (1910)
Pil: Nattely (2018)
Türell, Dan: En sidste tur gennem byen (1988)
Jomfruen i fugleham (u.å.)
Fagtekster:
https://hbdansk.systime.dk/?id=179#c512
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Omskrivning af opgave
|
07-03-2025
|
Foran Alteret - videopræsentation
|
10-03-2025
|
Bo'l
|
21-03-2025
|
Lønningsdag
|
21-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Jornalistik
Forløbet arbejder med nyhedsformidling. Elever har arbejdet med informations- og opinionstekster, hvor genrene er blevet udpeget og analyseret ud fra dagens aviser. Samtidig har eleverne arbejdet med den fortællende journalistik.
Tekster.
Dagens aviser (02/05 2025)
Brovall & Hove Olesen, Sandra & Peter: DA YAHYA HASSAN BLEV DIGTER, Politiken, 28/12 2023
Fagtekster:
https://krydsfelt.systime.dk/?id=295
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59130092749",
"T": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59130092749",
"H": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59130092749"
}