Holdet 2023 DA/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Høje-Taastrup Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Jakob Bak-Thomsen
Hold 2023 DA/p (1p DA, 2p DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion
Titel 2 Argumentation, retorik og taler
Titel 3 Genredefinitioner
Titel 4 Værklæsning: Ibsens Dukkehjem
Titel 5 1920'erne
Titel 6 Eventyr
Titel 7 Kortfilm og dokumentargenren
Titel 8 Romantikken
Titel 9 Mangfoldighed (nyeste tid)
Titel 10 DMG
Titel 11 Ords betydning
Titel 12 Modernisme/Realisme
Titel 13 Jornalistik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion

Introduktion til dansk. Tre tekster, der skal vise nogle af danskfaget facetter.

Materiale:
Tale:13.08.19: Statsminister Mette Frederiksens tale ved arrangement for

Artikel: Godhavnsdrengene og andre børnehjemsbørn den 13. august 2019 (uddrag)

Yahya Hassan: “FLYTNING”, fra YAHYA HASSAN, 2013, Gyldendal
FLYTNING
Kortfilm: 100 METER FRI, Annette Riisager, 1993, 3 min.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Argumentation, retorik og taler

Forløbet arbejder med retorik og argumentation, hvor elever bliver introduceret til og arbejder med talegenrer, Ciceros pentagram, appelformer, Toulmins argumentationsmodel, argumenttyper, fejltyper, argumentationskneb og ordvalgsargumenter.
Forløbet har ligeledes et besøg ved Ungdommens folkemøde inkluderet. Her arbejder eleverne med argumentationsanalyse ud fra interviews med personer fra organisationen Headspace
Aflevering tilknyttet, hvor eleverne arbejder med argumentation i faktatekst.

Materiale:
KRISTELIG DAGBLAD, KRONIK: "Hvorfor mistrives mange unge, når de er så privilegerede?"

Statsminister Mette Frederiksens tale ved arrangement for tidligere børnehjemsbørn og Godhavnsdrengene.

Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier (https://hbdansk.systime.dk/), Afsnittene 4.9: retorik & 4.10. argumentation

Artikel: Godhavnsdrengene og andre børnehjemsbørn den 13. august 2019 (uddrag)

Headspace.dk: Hjemmesideanalyse

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Genredefinitioner

Forløbet arbejder med de tre grundgenrer inden for litteraturen; epik, lyrik og drama.
En overordnet tilgang, som introducerer eleverne til genretræk, ved overstående genrer.

Materiale:
Aarestrup, Emil: "Angst" (1838)
Haller, Bent: "En dreng ved navn Lys" (2006)
Ibsen, Henrik: "Et Dukkehjem" (uddrag) (1879)
Nielsen, Kaspar Colling: ”Pelikanen”; Mount København (2010)
Rifbjerg, Klaus; "Undfangelsen", Under vejer med mig selv (1956)
Strunge, Michael, "Plasticsolen", Vi folder drømmens faner ud (1981)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Værklæsning: Ibsens Dukkehjem

Forløbet læser værket Et Dukkehjem af Henrik Ibsen. Der er særlig fokus på at finde genretræk i værket, Noras udvikling igennem værket og kvindelig emancipation.
Forløbet har en aflevering inkluderet, hvor eleverne arbejder med individuelle perspektiver på dramaet.

Materialer:
Henrik Ibsen: Et Dukkehjem (1878)

Korshøj, Dianna:  ”Klassikeren ’Et Dukkehjem’ – Er historien stadig relevant den dag i dag?” (https://agenda.studentersamfundet.aau.dk/2019/05/%EF%BB%BFklassikeren-et-dukkehjem-er-historien-stadig-relevant-den-dag-i-dag-%EF%BB%BF/) (1. maj 2019)

Det moderne Gennembrud (//litthist.systime.dk/?id=125)


Værk 1: Henrik Ibsen: Et Dukkehjem (1878)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 1920'erne

Forløbet har fungeret som optakt til elevernes Historieopgave. Der har været fokus på den litterære periode, som strækker sig fra afslutningen af 1.verdenskrig frem til afslutningen af 2. verdenskrig. Eleverne har særligt arbejdet med modernistiske strømninger, herunder vitalisme, futurisme, ekspressionisme og surrealisme.

Indhold:
Litteraturens Veje: Mellemkrigstiden
Litteraturhistorien på tværs og langs: Modernisme og realisme
Digtere, divaer og dogmebrødre. DR. Dansk kultur i 100 år. 1918-1930
Modernitetens gennembrud: Vitalisme
Litteraturportalen: Thit Jensen

Bönnelycke; Emil: Aarhundrede (1919)
Ditlevsen, Tove: Appelsiner (1948)
Henningsen, Agnes: Skygger over vejen. Erindringer (1955, uddrag)
Hitler: Adolf: Mein Kampf (uddrag)
Jensen, Thit: Foredrag: Frivilligt moderskab (1924, uddrag)
Johansen, Broby: Udvalgte digte fra Blod (1922)
Kristensen, Tom: Henrettelsen, Paafuglefjeren (1922)
Kristensen, Tom: Det blomstrede slagsmål (1920)
Larsen, Thøger: Tordenbygen (1912)

Værk 2: Film: The great Gatsby (2013)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Eventyr

Forløbet arbejder med eventyrgenren, hvor eleverne arbejder med genrekendetegn og forskellige læsninger af eventyr: Strukturalistisk, psykoanalytisk, biografisk og ideologikritisk.

Indhold:
Eventyrgenren: https://textanalyse.systime.dk/?id=736
Læsninger: https://litteraturenshuse.systime.dk/?id=2468&L=10

Litteratur:
Andersen, H.C.: Den grimme Ælling (1843)
Andersen, H.C.: Klods Hans (1855)
Andersen, H.C.: Prinsessen på Ærten (1835)
Grimm, Brødrene: De tre små mænd i skoven (1812)
Grimm, Brødrene: Snehvide (1812)
Rødtnes, Nicole Boyle: "Snehvide", #moderneeventyr (2018)

Folkeeventyr: Tusind og én nats eventyr: Fortællingen om købmanden og ånden (uddrag) (1704-1717)

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Kortfilm og dokumentargenren

Forløbet har fokuseret på film! Todelt forløb, hvor første del har fokuseret på kortfilmens kendetegn, mens anden del har fokuseret på dokumentargenren.

Forløbet har introduceret generelle redskaber til filmanalyse, men har samtidig også arbejdet med særlige kendetegn ved hhv. kortfilm og dokumentargenren.
Eleverne har selv valgt et afsnit af Agger Indefra, som de har arbejdet med i mindre grupper.

Indhold kortfilm:
Filmens ABC, https://litteraturportalen.systime.dk/?id=189

Raskin, Richard: De syv parametre ved kortfilm, https://filmfestival.dk/off-aaret-rundt/med-skolen-i-biografen/de-7-parametre/

Kortfilmens DNA, https://shorts.systime.dk/?id=136
Introduktion, https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2208

Indhold dokumentar:
5.2 Dokumentarfilm og Mockumentary, https://hbdansk.systime.dk/?id=224

Kortfilm:
Boesen, Tobias: Planes In The Night (2014)
de Thurah, Martin: Vi der blev tilbage (2007)
Manchevski, Milcho: End of Time (2016)
Sansom/Williams, Philip/Olly: The Black Hole (2008)
Walter, Anders: Alene (2019)

Dokumentar:
Agger, Anders: Syg ungdom (2024), https://www.dr.dk/drtv/serie/indefra-med-anders-agger_7200

Værk 3:  I walk. Jørgen Leth (2019)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Romantikken

Forløb om romantikken. Eleverne arbejder med centrale nedslag og tekster i perioden 1800-1870. Indledningsvist peger forløbet på den litteraturhistoriske optakt til romantikken, Oplysningstiden
Særlig fokus på nationalromantik, men der er arbejdet med følgende begreber Idealisme, Nyplatonisme, Universalromantik, Panteisme, Natursyn, Genitanken, Organismetanken og Romatisme

Faglitteratur:
Romatikken: https://litthist.systime.dk/?id=124
Grundtvig: https://www.dr.dk/drtv/se/grundtvig_-det-foerste-oproer_451494

Tekster:
Aarestrup, Emil: Paa Sneen (1838)
Andersen, H.C.: Skrubtudsen (1866)
Andersen, H.C.: Skyggen. (1847)
Bjørnson, Bjørnstjerne: "Ja, vi elsker dette Landet (1859) (Norsk tekst)  
Dybeck, Richard: Du Gamla, du fria (1844) (svensk tekst)
Friedrich, Caspar David: Vanderen over Taagehavet  (1817)
Grundtvig, N.F.S.: "Langt høiere Bjerge", (1820)
Holberg, Ludvig: Erasmus Montanus (uddrag) (1723)
Oehlenschläger, Adam: "Der er et yndigt Land" (1823)
Oehlenschläger, Adam: Morgenvandring (1805)
Staffeldt, Schack  Indvielsen (1804)
The Matrix (trailer): https://www.youtube.com/watch?v=vKQi3bBA1y8
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Mangfoldighed (nyeste tid)

Forløbet arbejder med mangfoldighed udtrykt igennem tekster. Forløbet starter med en definition af mangfoldighed, hvorefter forskellige tekster peger på mangfoldighedens mange udtryk. Der inddrages artikler, hvor der foretages en argumentationsanalyse, samt fiktive tekster, hvor der fokuseres på, hvordan mangfoldigheden i Danmark skildres.

Faglitteratur:
Eric, Casper: https://www.youtube.com/watch?v=lYxT3yVFCmA&t=269s
Eric, Capser: https://www.youtube.com/watch?v=FXHkGJg7A1k
Korsgaard, Thomas:  https://www.youtube.com/watch?v=ZTgo2hvI2aw

Tekster:
Elmi: Amina: Barbar (2023)
Eric, Caspar: Nye Balancer (2023) (Værk 4)
Jepsen, Erling: Kunsten at græde i kor (2002) (uddrag)
Korsgaard, Thomas: Mente I det (2023) (Værk 5)

Bjerre, Marie: Kronik: Woke må ikke kuppe kampen for ligestilling, Jyllands-Posten, 14. august 2024
Høgh, Marie: Debat: Vi orker ikke mere kønsideologisk krukkeri, Jyllandsposten, 24. september 2024

Trailer: Kunsten at græde i kor (2007)


Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
2p DA skr. læringsprøve 2 14-11-2024
Refleksion 19-11-2024
Rettelser til min læringsterminsprøve 27-11-2024
Refleksionsskrivning 08-01-2025
2p DA skr. Læringsprøv 17-01-2025
Læringsterminsprøve mangfoldiighed 17-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 DMG

Forløbet arbejder med Det Moderne Gennembrud, hvor eleverne primært arbejder med begreberne "Social indignation" & "Stille eksistenser" ud fra hhv. tekster fra Pontoppidan & Bang.
Indledningsvis arbejdes der med Brandes tanker om DMG. Afslutningsvis inddrages malerier fra samtiden som et perspektiverende element til de læste tekster.

Tekster:
Bang, Herman: Den sidste Aften (1880)
Bang, Herman: Foran Alteret (1880)
Pontoppidan, Henrik: Naadensbrød (1885)

Supplerende stof:
Anna Anchers ”Solskin i den blå stue” (1891)
H.A. Brendekilde - Udslidt (1899)
Erik Henningsen Sat ud (1892)
Erik Henningsen: En såret arbejder (1895)
Frants Henningsen: En begravelse (1883)
Edvard Petersens: ’Udvandrere på Larsens Plads' (1890)
P.S. Krøyer: Industriens mænd (1910)
Claude Monet: Soleil levant (1872)

Fagtekster:
DMG https://litthist.systime.dk/?id=125
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Naadsensbrød 28-01-2025
2p DA skr. prøve 12-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Ords betydning

Forløbet arbejder med ords betydning - isoleret set men særligt i konteksten. Eleverne har arbejdet med begreberne denotation/konnotation, semantiske felter, konkrete/abstrakte ord og negativt/positivt ladede eller neutrale ord.

Tekster:
Andersen, Vita: Lænken om min hals (1977)
Andersen Nexø, Martin: Lønningsdag (En Idyl) (1900)
Blicher, Steen Steensen: Trækfuglene (1838)
Jensen, Johannes V.: Bo'l (1910)
Pil: Nattely (2018)
Türell, Dan: En sidste tur gennem byen (1988)
Jomfruen i fugleham (u.å.)


Fagtekster:
https://hbdansk.systime.dk/?id=179#c512
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Omskrivning af opgave 07-03-2025
Foran Alteret - videopræsentation 10-03-2025
Bo'l 21-03-2025
Lønningsdag 21-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Modernisme/Realisme

Forløbet arbejder med modernistiske og realistiske tekster. Eleverne introduceres til de væsentligste indholds- og udtryksmæssige forskelle. Samtidig sættes teksterne ind i en litteraturhistorisk kontekst. Der er særlig vægt på perioden mellem 1945-1975

Tekster:
Andersen, Vita: Fredag, Lørdag og Søndag (1977)
Blixen, Karen: Ringen (1958)
Bodelsen, Ander: Drivhuset (1965)
Hansen, Martin A: Løgneren (uddrag) (1950)
Hansen, Martin A: Soldaten og Pigen (1947)
Riftbjerg, Klaus: Under vejr med mig selv (1956) (værk 6)
Seeberg, Peter: Patienten (1962)


Fagtekster:
https://litthist.systime.dk/?id=126
https://litthist.systime.dk/?id=169
https://litthist.systime.dk/?id=174#c1454
https://litthist.systime.dk/?id=173#c489
https://litthist.systime.dk/?id=175
https://litthist.systime.dk/?id=270

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Jornalistik

Forløbet arbejder med nyhedsformidling. Elever har arbejdet med informations- og opinionstekster, hvor genrene er blevet udpeget og analyseret ud fra dagens aviser. Samtidig har eleverne arbejdet med den fortællende journalistik.

Tekster.
Dagens aviser (02/05 2025)
Brovall & Hove Olesen, Sandra & Peter: DA YAHYA HASSAN BLEV DIGTER, Politiken, 28/12 2023


Fagtekster:
https://krydsfelt.systime.dk/?id=295
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer