Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Høje-Taastrup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Jesper Krarup
|
Hold
|
2023 DA/q (1q DA, 2q DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Retorik og debat
Forløbet har til formål at klæde eleverne på til at indgå i demokratiske debatter og introducere til den debatterende genre.
Tekster:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime: kap 4.10, 4.9 (appelformer)
Anders Østergaard: Guide til skriftlig dansk, Systime: kap 5 + opgaver
Anders Matthesen: Terkel i knibe (uddrag) 2024
Christian L. Hansen: Børn bør lære bandeord og grimt sprog, Jyllands-posten.dk 4/3 2019
Vigtige begreber:
Appelformer
Argumentation: Påstand, Belæg, Hjemmel, Rygdækning
At diskutere
At argumentere
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Klassesamfundet i litteraturen
Forløbet har til formål at undersøge, hvorledes klasse tematiseres, og hvordan klasseidentitet manifesterer sig, performes, forhandles og reproduceres politisk, kulturelt og æstetisk.
Baggrund:
Anita Nell Bech Albertsen m.fl: Oppe og nede – på social sightseeing i Velfærdsdanmark, Systime: https://oppeognede.ibog.dansklf.dk/?loopRedirect=1&id=1 Følgende afsnit: Klasse, Introduktion til klasser i dag, Klasseteori, Ingenmandsland.
Tekster:
LITTERATUR :
Foss, Kristian Bang (2010): Frank vender hjem, Gyldendal
Fruelund, Simon (2006): “Dantes Allé” og “Mosehøj” i Borgerligt tusmørke, Gyldendal
SPROG:
Bech, Glenn (2022): Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet, Gyldendal
MEDIER
Rasmussen, Helle Majbritt (2016-2019): Barndom på bistand, dokumentar på DR.DK
Vakili, Babak (2021): Generationen, podcast på DR.DK
Vigtige begreber:
Overklasse, middelklasse, Underklasse, sociolekt, etnolekt, mønsterbryder, social mobilitet, klasserejse, autofiktion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Mellemkrigstid - optakt til HO
Forløbet har til formål at introducere til perioden Mellemkrigstiden herunder skrivestilene modernisme og realisme. Herudover skal forløbet også fungere som optakt til HO, hvor fokus lå på samme periode og det voksende jødehad.
Sørensen og Rangvid: Brug litteraturhistorien, Systime, Afsnittet: Mellemkrigstiden: oprør og elendighed https://bl.systime.dk/?id=128
Maleri:
Kristian Hornsleth: "Vid eigum 2", 2006.
Jules Muenier: "At the Doorway", 1932
Edvard Weie: "Mars og Venus", ca. 1923
Tekster:
Tom Kristensen: Det blomstrende slagsmål, 1920.
Uddrag af Harald Herdal: Før jul, 1948.
Tove Ditlevsen: Appelsiner, 1948
Rudolf Broby-Johansen: BORDELPIGE DRÆBER UFØDT, 1922
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dokumentar
Forløbet har haft fokus på medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler. Forløbet har haft til formål at introducerer til forskellig typer dokumentarfilm og fortællere og den kreative bearbejdning af virkeligheden. Eleverne har selv arbejdet med portrætdokumentar.
Materialer:
Joachim Ladefoged: Mirror (2009)
Dr.dk: Pengejægerne: Den fynske revisor med stråmand og fjerbold, DR.DK 9/3 2020
Sohail A. Hassan: Portræt af Babak Vakili, 2009
Håndbog til dansk kapitel 5.2
- Kreativ bearbejdning af virkeligheden
- Dokumentarfilmtyper
- Autenticitetsmarkører i dokumentarfilm
- Brugen af fiktion og fiktionskoder
Filmiske virkemidler:
Billedbeskæring
Perspektiv
Billedkomposition
Kamerabevægelser
Lyd
Lys og skygge
Farver
Klipning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Første gang jeg blev afvist
Forløbet havde til formål at lave samlæsning og løbende diskussion af en roman skrevet af en person, eleverne allerede var introduceret til. Vi diskuterede autofiktion, fakta- og fiktionskoder.
Babak Vakili: Første gang jeg blev afvist, 2023 https://ereolen.dk/ting/object/870970-basis%3A136127217
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eventyr
Forløbet fokuserer på genren eventyr samt analyse og fortolkning af eventyr.
Der tages udgangspunkt i Håndbog til dansk kap 3.6 om genren eventyr + 3.7 om strukturalistisk- og psykologisk analysemetode (Freuds personlighedsmodel).
Der arbejdes med følgende:
- aktantmodellen
- kontraktmodellen
- forskellen på folkeeventyr og kunsteventyr (tingseventyr)
- eventyrtræk i moderne litteratur
- Psykoanalyse og Freuds tredeling af den menneskelige personlighed
- symboler
Materiale:
"Kong Lindorm" (folkeeventyr)
"Rødhætte" (folkeeventyr)
"Snehvide" (folkeeventyr)
H. C. Andersen; "Tepotten" (1863) (Kunsteventyr/tingseventyr)
Villy Sørensen; "De to tvillinger" (1953) (moderne eventyr)
Håndbog til dansk (iBog) kap 3.6 om genren eventyr + 3.7 om strukturalistisk- og psykologisk analysemetode (Freuds personlighedsmodel).
Selvproduceret materiale om symboler i folkeeventyr
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Taler - retorik og argumentation
Forløbet har haft fokus på elevernes egne produktioner af taler, hvor teorien er blevet tilføjet løbende for at styrke deres produkt. Slutteligt er det mundet ud i analyser af andres taler og som optakt til den debatterende artikel.
Baggrundstekster:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime 2015
Afsnit 4.2, 4.3, 4.8, 4.9, 4.10
Sofie Linde: Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla 2020
Adam Holm: Jeg frygter, at Sofie Linde har gjort mere skade end gavn for #MeToo-kampen (2020)
Vigtige begreber
Talegenrer: Informativ, politisk, lejligheds
Ciceros pentagram
Disposition: Indledning (exordium), Midterdel (corpus), Afslutning (peroratio)
Appelformer: Etos, patos, logos
Argumenttyper
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Remediering
Forløbet har haft til formål at arbejde med elevernes forståelse for de forskellige genrer og skærpe deres næranalytiske fokus.
Tekster:
Malmberg og Christiansen: Remediering, Dansklærerforeningens forlag 2024 afsnitttet: Filmiske greb til remediering. Også tilgængeligt her https://remediering.ibog.dansklf.dk/?id=136#c295
Jakob Ejersbo: Nordkraft, 2005 (1. del)
Stine Pilgaard: Meter i sekundet, 2020 (uddrag)
HC Andersen: Grantræet, 1844
Tom Kristensen: Det er Knud, som er død, 1933
Film:
Martin de Thurah: Unge mand falder, 2007 (uddrag)
Ole Christian Madsen: Nordkraft, 2005
Hella Joof: Meter i sekundet, 2023 (uddrag)
Lars Ostenfeld: Grantræet, 2011
Minds of 99: Det er Knud, som er død, 2012
Vigtige begreber:
Remediering
Fastholdt, Udeladt, tilføjet, ændret
scenisk fremstilling
show it, don't tell it
voice over
fremstilling af tanker
klipning
den litterære fortællestil
fortolkning eller forenkling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Kærlighed og ægteskab
Forløbet har haft til formål at introducere forskellige tiders syn på kærlighed og ægteskab og at kunne forholde sig til betydningen af de forskellige repræsentationer.
Anne Marie Paahus: Tænkepauser: Kærlighed, Hvad er kærlighed?, Kærlighedens to spor
DR2: Kierkegaard og kærligheden - 5 skarpe
Eva Kiilpi: En sang om kærlighed (1972)
Pablo Neruda: Sonet XVII (1959)
Blixen Peter og Rosa (uddrag med historien om de blå øjne) (1942)
Holberg: Epistel 89: fordærvet smag i kærlighed (1748)
Oehlenschläger: Oldingen ved Werthers grav (1803)
Grundtvig: Bryllups-salme. Det er så yndigt at følges ad (1855)
Herman Bang: Den sidste balkjole (1887)
Johannes V Jensen: Bo'l (1901)
Martin A Hansen: Løgneren (uddrag) (1950)
Begreber
Den ubevidste kærlighed
Forelskelsen
Forførelsen
Beslutningens kærlighed
Næstekærlighed
Kærlighedens to spor: Eros og Agape
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Reality
Forløbet har til formål at udvide elevernes viden om reality-genren og de forskellige genretræk. Herudover har forløbet også tjent som afsæt for klassedebatter og den debatterende genre.
tekster:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, afsnit 5.3, www.systime.dk
https://hbdansk.systime.dk/?id=226
Nikola Nedeljkovic Gøttsche: Meget reality-tv tilbyder mere indsigt end diverse æggehovedprogrammer, Information.dk 17.01.2019
DR3: Selvoptaget (1), DR3 2014
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Kortfilm
Forløbet har til formal at introducere til genren kortfilm og forskellige analysetilgange. Herudover har forløbet desuden introduceret til forskellige nordiske landes tilgange.
Granild og Wolfhagen: Shorts - kortfilm i undervisningen, Systime.dk 2023
Film:
Andrias Høgenni: Ikka Illa Meint (2019)
Jonatan Etzler: I follow you (2015)
Martin de Thurah: Color Me (2021)
Anders Walter: Ivalu (2022)
Tom Noakes, Nursery Rhymes (2018)
Begreber:
Kortfilmens DNA
- lille enhed
- særlig karakterfremstilling
- slutninger - expect the unexpected
Kortfilmstyper
- Klassisk fortællende
- slice of life
- eksperimenterende
Formatanalyse
Næranalyse
-
Filmiske virkemidler:
Billedbeskæring
Perspektiv
Billedkomposition
Kamerabevægelser
Lyd
Lys og skygge
Farver
Klipning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Digte om liv og død
Forløbet er centreret omkring læsningen af Rifbjergs digsamling: Under vejr med mig selv (1956) og har haft udstikkere til tidligere læste tekster fra forløbet "kærlighed og ægteskab"
Tekster:
Klaus Rifbjerg: Under vejr med mig selv (1956)
Adam Oehlenschläger: Oldingen ved Werthers grav (1803)
Steen Steensen Blicher: Trækfuglene. Naturkoncert. Præludium. (1838)
Begreber:
Semantiske skemaer
Modernisme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Det moderne gennembrud
Et forløb om retningerne i det moderne gennembrud: Realisme, Naturalisme, Mande- og kvinderoller til debat, Guds rolle.
Rangvid og Sørensen: Brug litteraturhistorien, systime.dk
https://bl.systime.dk/?id=130
Tekster:
Henrik Pontoppidan: Ane-Mette (Uddrag) (1887)
Amalie Skram: Constance Ring (uddrag) (1885)
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (1900)
Billeder:
Bertha Wegmann: Portræt af Jeanna Bauck, 1881
Christoffer-Wilhelm Eckersberg: Bella og Hanna. M.L. Nathansons ældste døtre, 1820
Begreber:
Realisme
Naturalisme
Mande- og kvinderoller til debat
Kirkens rolle
Klasse
De tre k'er: Kirke, køn og klasse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Kommunikationsanalyse
Forløbet har har haft til formål at give et indblik i kommunikationsanalyse, som et middel til at lave litterære analyser
Helle Helle: Stavgang (2007)
Helle Helle: Der er ikke flere rapsmarker i Danmark (2000)
Henrik Ibsen: Et dukkehjem (1879)
Begreber til kommunikationsanalyse:
Kommunikationssituationen
Sproghandlinger
optoning og nedtoning
Samarbejdsprincippet og det underforståede
Høflighedsprincippet
Facework og ansigtstruende handlinger
Transaktionsanalyse
Undertekst
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59130111391",
"T": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59130111391",
"H": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59130111391"
}