Holdet 2023 En/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Høje-Taastrup Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Nete Thillemann
Hold 2023 En/t (1t En, 2t En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Relationships
Titel 2 Murder in Mind
Titel 3 Fairy tales
Titel 4 Horror
Titel 5 Black America
Titel 6 Ireland

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Relationships

Et introforløb, der har vægt på at lære eleverne at åbne en tekst. Fokus er på at se, hvordan forskellige tekster kræver forskellige analyser - og at man skal have fat i forskellige aspekter af analysen, afhængig af den læste tekst. Der er sideløbende arbejdet med fagscreening, grammatik og introduktion til skriftlighed i engelsk.

Begreber:
Robert Sternberg's "Triangular theory of love"

Materiale:
- Ellen Hunnicutt, "Blackberries" (fra Looking for America, Systime, 2002).
- R. D. Laing, "Do You Love Me?" (fra Antidotes, AUC, 1976).
- Faith Wilding, "Waiting" (1974)
- Frederic Brown, "Voodoo" (1954)
- Raymond Carver, "Popular Mechanics" (fra What We Talk About When We Talk About Love, Random House,1989)
- James Lasdun, "It's Beginning to Hurt", 2010
- "Married to the Eiffel Tower" (https://www.youtube.com/watch?v=xInWMRzEan8)
- Movie: "About a Boy", Chris Weitz, 2002

Faglige mål:
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner
- producere klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode

Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- principper for tekstopbygning
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive tekster
- tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Interviews 30-09-2023
"Voodoo" ending or analysis 30-10-2023
"It's beginning to hurt" 05-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Murder in Mind

Et emne med fokus på personkarakteristik og literære og filmiske virkemidler.

Begreber:
Serial killer
Psychopath
Evil?
Suspense/surprise

Materiale
- Daniel Ransom, “Rendezvous” (fra Contexts, Gyldendal, 2004)
- Stephen King, “The Man Who Loved Flowers” (Fra The Lift, Gyldendal, 1993)
- Christine Poulsen, “Don’t You Hate Having Two Heads?” (fra Crime in Fiction, Systime, 2008)
- Charles Ardai, "The Good Samaritan", 2006
- Movie: ”Seven”, David Fincher, 1995
- Movie: "Silence of the Lambs", Jonathan Demme, 1991

Faglige mål:
- forstå mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk

Kernestof:
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive tekster
- tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
"Rendezvous" ending or analysis 18-02-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Fairy tales

Et genreforløb med fokus på psykoanalyse, Freud's Structural and Topographical Models of Personality og Jungs arketyper.

Materiale:
- Neil Gaiman, “Snow, Glass, Apples”, 1994
- Movie: "Frozen", Chris Buck, 2013
- Mr Fox (collected by Joseph Jacobs)

Faglige mål:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning udtale, ordforråd og idiomer  
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive tekster
- faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
"Snow, Glass, Apples" assignment 29-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Horror

Et genreforløb med fokus på literære perioder: Romanticism og Gothicism. Derudover inddragelse af 3 teorier om horror fascination: The Psychoanalytic Approach, The Socio-cultural Approach, The Biological Approach.

Materiale:
- Stephen King, "Night shift" (prolog), 1978
- Brian Patten, "The Nightlight", 1996
- Hughes Mearns, “Antigonish”, 1899
- "The Romantic Age" + "Horror Fiction and the Gothic" + "Why are we so fascinated by horror? Three teories", fra The Gothic Universe. From Mary Shelley to Joyce Carol Oates, Systime
- "The Romantic Age: Historical background", fra Through Literary Landscapes - from The Romantic Age to Postmodernism, Systime
- "The Magnus Archives #85 - Upon the Stair" (https://www.youtube.com/watch?v=gck05WflnnY)
- Movie: "The Others", Alejandro Amenábar, 2001
- Boston Catholic Journal, “Bogeymen, bastards, and dreams in the dark”
(http://www.boston-catholic-journal.com/bogeymen-bastards-and-dreams-in-the-dark.htm)
- Mary Shelley, "Frankenstein", 1818

Faglige mål:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk analysere og
- perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold

Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- udtale, ordforråd og idiomer  
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk  
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Exam paper maj 19 08-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Black America

Dette emne handlede om USA's historie med et fokus på "Black America", dvs. afro-amerikanere fra slaveriet til nu.

Begreber:
The early settlers - the Puritans
Manifest Destiny
“City Upon a Hill”
”The American Dream”
The 13th Amendment
The Reconstruction Era
The Civil Rights Movement
Black Lives Matter

Materiale:
- William Douglas, "Narrative of the Life of Frederick Douglass, an American Slave"(uddrag), 1845
- Abraham Lincoln, "The Gettysburg Address", 1863
- "The 13th Amendment", April 8, 1864
- Abel Meeropol, "Strange Fruit", 1937
- Martin Luther King, "I Have a Dream", 1963
- Langston Hughes, "The Negro Speaks of Rivers", 1921, "The Weary Blues", 1925, "I, Too", 1926 + "Harlem", 1951
- LeAlan Jones, "Our America", 1996
- "Langston Hughes: Leading Voice of the Harlem Renaissance | Biography" (https://www.youtube.com/watch?v=inP76rkYUso)
- "How the Reconstruction Era Shaped Modern America" (https://www.youtube.com/watch?v=zQYz4BR_vdQ) (Youtube)
- "The American Civil War explained in 3 minutes - mini history"(https://www.youtube.com/watch?v=T3ryzrowNKc) (Youtube)
- Movie: "12 Years a Slave", Steve McQueen, 2013
- James Baldwin, "Going to Meet the Man", 1965
- Movie: "The Help", Tate Taylor, 2011
- Movie: Django Unchained", Quentin Tarantino, 2012
- "Thought those days had gone", the economist, Feb 18th 1999
- "Trayvon Martin, 10 years later: Teen’s death changes nation", AP News, 2022

Faglige mål:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold

Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning udtale, ordforråd og idiomer
- kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
- tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Assignment on Frankenstein 01-12-2024
Exam paper maj 19 5b 10-02-2025
Terminsprøve 2t 13-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Ireland

Dette forløb handlede om Irland og Nord Irland. Deres historie, udvikling og literære fokus på national og religiøs identitet.

Begreber:
Irish War of Independence
Irish Civil War
The Easter Rising
The Troubles

Materiale:
- "Irish War of Independence" (https://www.nam.ac.uk/explore/irish-war-independence)
- Movie: "The Wind that Shake the Barley", Ken Loach, 2006
- "1. The Irish revolutionary period (1916-1923)" - "Irish history" + "The Wind that Shakes the Barley", fra The Island of Ireland, Systime
- Factfiles: 1: Irish history + 2. The Republic + 3. Irish language and culture + 4. The sectarian divide + 5. Northern Ireland (jeg ved ikke fra hvilken bog det er fra)
- "3. The Catholic Church's waning influence" - James Joyce, "The Sisters", (1914) + "Ireland: Away from the pulpit (2013)", fra The Island of Ireland, Systime
- Frank O'Connor, First Confession (1951)
- "4. Northern Ireland" - "The Troubles" + "The Good Friday Agreement (1998)" + "Derry Girls (2018)", fra The Island of Ireland, Systime
- TV series: "Derry Girls" - episodes 1,1 + 2,1 + 3,7, Lisa McGee, 2018
- Song: Tommy Sands, “There Were Roses” (2005)
- Song: U2, “Sunday Bloody Sunday” (1983)
- Song: Marillion, “Forgotten Sons” (1983)

Faglige mål:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk

Kernestof:
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
-  historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Exam paper aug 21 06-04-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer