Holdet 2023 En/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Høje-Taastrup Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Rasmus Bjerge Hansen, Rasmus Petersen, Susanne Hamann Pauner, Ubekendt Lærer
Hold 2023 En/u (1u En, 2u En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Growing Up
Titel 2 Literary Appreciation
Titel 3 Money
Titel 4 Intelligence
Titel 5 Being Different
Titel 6 Crime in Fiction
Titel 7 Society and Individuals
Titel 8 Immigrants in the USA
Titel 9 Around the world with Commonwealth Literature

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Growing Up

Indhold:

Twilight in the Wilderness by Frederic Edwin Church (painting, 1860)
Indian Camp by Ernest Hemingway (short story, 1921)
The Shining Mountain by Alison Fell (short story, 1992)
Advice to My Son by Peter Meinke (poem, 1976)
Killing Lizards by William Boyd (short story, 1981)
Dead Poets Society (film, 1989)

Forløbet er holdets første i gymnasiet, og havde til formål dels at se, hvor klassen ligger i hhv. ordforråd og analyseevner; dels at træne disse. Mere konkret arbejdede vi med: openings, endings, symbols, what is a short story, vi berørte også the iceberg technique, filmiske virkemidler i fiktion, samt digtanalyse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Literary Appreciation


Background reading on setting
Saki (Anglo-Burmese): The Lumber Room (1914)
Whiskyman, Dolores: So Tell Me About This Guy (kort drama, læst ifm arbejdet med setting)
Background reading on character
Katherine Mansfield (New Zealand/GB): Miss Brill (1920)
Background reading on plot
Graham Greene (GB/Global): Japanese Gentlemen (1965)
Background reading on Narrative point of view
James Joyce (Anglo-Irish): The Boarding House (1916)
Background reading on theme
Ernest Hemingway (US/Global): Old Man at the Bridge (1938)
All material from Delaney et al: Fields of Vision, vol. 1 (Longman, 2006)

Forløbet Literary Appreciation: short stories. Water Your Mind blev valgt af klassen for at få et fælles analysesprog og vi arbejdede derfor med de analyseelementer som fremgår af materialeoversigten. The Lumber Room og setting er gennemgået med SP. Resten af forløbet med RP, der vikarierede for SP i fire måneder.
Indhold
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Money

I dette forløb har klassen arbejdet med penge som tema. Her har de trænet fakta- og fiktionsanalyse, tekstforståelse, kritisk tænkning, og


Materiale:

The One with Five Steaks and an Eggplant - Friends (S2E5). 1995.
15%

Netflix Earnings: Subscribers Swell To Record 247 Million As Stock Soars - Derek Saul. Forbes. 2023.
15%

The Great Gatsby - F. Scott Fitzgerald. 1925. Uddrag (kapitel 1).
20%

About That Idris Elba Gold Documentary. Folding Ideas. YouTube. 2024.
https://www.youtube.com/watch?v=ihvG3RgbYzE&t=1s&ab_channel=FoldingIdeas
20%

The Confidence Man. Dirty Money (S1E6). 2018.
30%
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Intelligence

Intelligence:

Gardners model over de forskellige intelligenser

Test: https://www.literacynet.org/mi/assessment/findyourstrengths.html

Uddrag af romanen Flowers for Algernon af Daniel Keyes (1966)

Forløbet fortsættes i 2g:
De sidste sider af Flowers for Algernon
”Trump fixates on IQ as a measure of self-worth” (artikel: Politico, 30.5.2019)
“Trump brags (again) about being very intelligent” (video: https://www.msnbc.com/brian-williams/watch/trump-brags-again-about-being-very-intelligent-1081706563908 (4min12)).
https://www.youtube.com/watch?v=yVpsTa_dnSc (Trump tror at han har brilleret i en IQ-test, men det er en simpel demenstest han har taget) (4 min)
Good Will Hunting (film fra 1997 af Gus van Sant) (2t36min)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Being Different

Madsen, Elisabeth Gamauf: Being Different (short article) (lingua franca)

Haddon, Mark: The Curious Incident of the Dog in the Night-Time (novel, Vintage Books, 2004 (First publ. 2003))

Episode 1 and 2, season 1 of Atypical (Netflix, 2017) (38 respectively 33 min)

What Netflix Comedy Atypical Gets Right and Wrong About Autism (article by Leslie Felperin, Tge Guardian, Aug. 14, 2017): https://www.theguardian.com/tv-and-radio/2017/aug/14/atypical-netflix-autism-spectrum-depiction-cliches

Plath, Syliva:  The Bell Jar (excerpt from novel: ch 11)

A short summary of Frankenstein: https://www.google.com/search?sca_esv=72ad2c95dfb5ea62&q=frankenstein+summary&tbm=vid&source=lnms&fbs=AEQNm0A6bwEop21ehxKWq5cj-cHaRb18B1v1Pf5PfhfvbygAPK-Q8iH-eSxrWvTQZoHida7MTRKpDB8ucrjkF-Q6K9frvWkgkNy1HertxXdWtTkJgD_nfUt5O-9ewzhARNNvm9Wo88lGeQGXzdTTPsvvAQg71vMmyVo-TxfL6fnavupcsLsX1YI&sa=X&sqi=2&ved=2ahUKEwj8ga79--eJAxUGCBAIHZfrBdwQ0pQJegQIEhAB&biw=2327&bih=1194&dpr=1.5#fpstate=ive&vld=cid:b45e973c,vid:XRppXdKDY_c,st:0 (8min54)

Mary Shelley: Frankenstein or the Modern Prometheus (excerpt from novel: ch. 10)

Individual student presentations on being different

Forløbet handler om de mange måder man kan være anderledes på, men hovedfokus er på autisme. Arbejdsformer: plenumundervisning, individuelt arbejde, par- og gruppearbejde. Præsentationer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Crime in Fiction

https://www.librarypoint.org/blogs/post/history-of-detective-fiction/ (background reading)

https://www.nownovel.com/blog/writing-crime-fiction/ (background reading)

Edgar Allan Poe: The Purloined Letter (short story, 1844)

Zoe Sharp: Tell Me (short story, 2006)

Brendan Dubois: A Favorable Favor (short story, 2012)

Edward Marston: Artistic License (short story, 2015)

Movie: The Glass Onion: Knives Out (Netflix, 2022)

I dette forløb arbejdede vi med forskellige typer crime fiction. Vi havde fokus på struktur og narrative technique. Arbejdsformer: plenumundervisning, individuelt arbejde, par- og gruppearbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Society and Individuals

Fokus på problemstillinger omkring fællesskab/individ:

Tekstanalyse, klasserumsdiskussioner, sproglige tasks, grammatik, skriveøvelser.

Materiale:
- Auden, Wystan Hugh: The Unknown Citizen (digt)
- Le Guin, Ursula: The Ones Who Walk Away From Omelas (novelle)
- Wright, Joe: Black Mirror "Nosedive" (serie)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Immigrants in the USA

o Video on The Immigration History of the United States: https://www.youtube.com/watch?v=lBJcqxI7kas (21min21)
o The New Colossus: poem by Emma Lazarus (1883)
o Elevfundne memes af Frihedsgudinden og emnet immigration
o Things We Carry on the Sea: poem by Wang Ping (2018)
o Excerpt from Donald Trump’s Inaugural Address, Jan.20.2025
o The Road Home: short story by Teresa Ronan (2019)
o The American Dream: short drama: https://www.youtube.com/watch?v=sS0_-I9b7bQ (7min39)
o At 14, I Walked Through the Desert to the US: non-fiction text by Soledad Castillo (2019)
o Group work on the wall between Mexico and the USA

Det valgte materiale lægger op til arbejde med digt- og novelle-analyse, retorisk analyse samt analyse af non-fiction. Hovedvægten ligger på nutiden, men med nedslag i amerikansk immigrationshistorie. Arbejdsformer: Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, individuelt arbejde inkl. korte skriveøvelser. Gruppefremlæggelser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Around the world with Commonwealth Literature

Map of The Commonwealth of Nations

English as a Lingua Franca (Østergaard, Trine: The English Handbook (Systime, 2020, pp.183-9)

Quiz or web quest on The British Empire and The Commonwealth of Nations

The White Man’s Burden by Rudyard Kipling (poem, 1899)

The Gentlemen of the Jungle by Jomo Kenyata (fable, 1938)

Kidnapped by Ruperake Petaia (poem, 1980)

Karma by Kushwant Singh (short story, 1950)

Pink by Judith Thompson (short play, 1986)

Web quest on Brexit

The Commonwealth’s View on Brexit (video by Financial Times, July, 1. 2026 (2min40)
https://www.google.com/search?sca_esv=e5a5f5ff5df531ac&q=brexit+%2B+commonwealth+of+nations&udm=7&fbs=ABzOT_DDfJxgmsKFIwrWKcoyw2Rffr21IxfWP1epvJxdD7ySLMA8WTy4iuBH9oviRhNegbtCiUJ50_-_Lbwt5AyE6qQmyooqLdng2IygmgIwo1I8ZAS1zDSiqZ5EiXraPLP0iglVilWo1cwbDrTYSBDhQpgqkH6BuQhEd-AfxGtYyG6gwIHijfDY7_reRXhxrhire4ss_HEG&sa=X&ved=2ahUKEwi6u_OS5sWMAxXGLRAIHTXsJiEQtKgLegQIChAB&biw=2560&bih=1313&dpr=1.5#fpstate=ive&vld=cid:b24baa41,vid:v0Ux45in-zU,st:0

Forløbet tog udgangspunkt i repetition af engelsk som lingua franca, og bevægede sig dernæst over i læsning af eksempler på Commonwealth-litteratur skrevet såvel af forfattere bosat udenfor som i Storbritannien. Arbejdsformer: Klasseundervisning, par- og gruppearbejde, individuelt arbejde skriveøvelser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer