Holdet 2023 En/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Høje-Taastrup Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Elsebet Hviid, Jonas Bastkjær Jensen
Hold 2023 En/z (1z En, 2z En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Growing Up
Titel 2 Immigration
Titel 3 Rhetorics
Titel 4 The British Empire
Titel 5 The Curious Incident - Math in Literature (SRO)
Titel 6 The short story as genre
Titel 7 South Africa
Titel 8 Lingua Franca

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Growing Up

Fokus:
Puberteten og identitetsdannelse hvad tema angår og metodemæssigt er fokus på introduktion af analyse og fagbegreber

Læste tekster fra Contexts (Jonna Engberg-Pedersen m.fl., Gyldendal 2004):

Ernest Hemingway, "Indian Camp" (novelle, 1921) 6 sider
Alison Fell, "The Shining Mountain" (novelle, 1992) 6 sider
Wendy Cope, "Tich Miller" (digt, 1986) 2 sider
Lucy Griss, "The Sin Bin or Lucy's Heart" (novelle 2000) 7 sider
Cherie Booth, "Together we can beat the bullies", (article, 2002) 4 sider
Rob Reiner: "Stand by me" (film, 1986) 15 sider

I alt 40 sider


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Immigration

Materiale:

Gish Jen: " Who's Irish?", 1999 (short story, 15 sider)
Chitra Banerijee Divakaruni, "Clothes", 1995 (short story, 18 sider)
Burhan Wazir: "Long nights, low pay and no play", 2002 (article, 3 sider)
Hanif Kureishi: "My Son the Fanatic", 1997 (short story, 14 sider)


50 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Rhetorics

Klassens introduceres til retoriske begreber og analyse af taler. Der indgår også en masse øvelser i materialet fra "On Purpose", som klassen arbejder med. Klassen har som en del af forløbet skulle skrive deres egen tale.

Materiale:
Nanna Flindt Kreine: Uddrag af "On Purpose", 2009 (faglitteratur, 7 sider)
President Thomas J. Whitmore's address to U.S. fighter pilots from the film "Independence", 1996 directed by Roland Emmerich (0,5 sider)
Nelson Mandela: "Inaugural address", 1994 (1 side)
Tom Hooper, "The King's Speech", 2010 (film) (15 sider)

Sider i alt: 23,5
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 The British Empire


Forløb med fokus på hvorledes det britiske imperium er blevet tematiseret i britisk litteratur og film. Som afslutning på forløbet læses en post-kolonial novelle.

Anvendt materiale:
Background to the British Empire (sagprosa)
Rudyard Kipling: "The White Man's Burden", 1899 (poetry)
E.M. Forster: A Passage to India", an excerpt, 1924 (novel)
David Lean: A Passage to India", 1984 (film adaptation)
George Orwell: Shooting an Elephant, 1935 (essay)
Salman Rushdie: "The Courter", 1994 (short story)

65 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 The Curious Incident - Math in Literature (SRO)

Vi læser og analyserer Mark Haddons roman "The Curious Incident of the Dog in the Night Time".  Værket indgår i et SRO-forløb med matematik, hvor fokus er matematiks betydning for novellens tema såvel som form.

Materiale:
Mark Haddon: "The Curious Incident of the Dog in the Night Time", 2003
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 The short story as genre

Vi læser og analyserer udvalgte short stories  fra 1920'erne og til i dag med fokus på typiske genretræk,

Anvendt materiale:

Ernest Hemingway: "Three shots"(1925)
Niall Grittiths: "Stigmata", (2004)
Fay Weldon: "My Mother Said" (1983)
Raymond Carver: "Neighbors" (1974)
Chris Ploughed: "Genre" in Inside Stories, Systime 2007, pp.118-119 (theory on the short story genre)

18 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 South Africa

Forløbet er både historisk og litterært. Vi læser om den historiske baggrund for apartheid og hvilke love, der gjaldt og herefter er fokus på noveller, der tematiserer perioden omkring apartheids ophævelse.

Tekster
Marianne Madelung: "Apartheid in operation"  fra Black Lives Under Apartheid, 1981 Systime.
Moria Lovell: "Freedom", 1990 (short story)
Don Mattera: "Die Bushie is Dood", 1991 (short story)
Don Mattera: "Death can follow a man", 1991 (short story)
BBC World Service, World questions: Has equality improved in South Africa 30 years after apartheid? https://www.youtube.com/watch?v=x0x6Eajs2_c (TV program)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Lingua Franca

Der gives en definition af begrebet efterfulgt af en klassesamtale om, hvornår eleverne selv bruger engelsk som lingua franca, og i hvilke sammenhænge det bliver brugt i samfundet generelt. Herefter så vi følgende videoer:  

Hello Mr. Putin https://www.youtube.com/shorts/swaZe1egaKk

Villy Søvndal speech on Climate Change: https://www.youtube.com/results?search_query=villy+s%C3%B8vndahl+speech+on+climate+change

The Ice is melting at the Poles: https://www.youtube.com/watch?v=9wsCo6Cfih4

Danish MP, Mette Frederiksen speaks about Ukraine: https://www.youtube.com/watch?v=Ht0H4DeBwDI

Accent challenge: https://www.youtube.com/watch?v=Kiw5ibZ4AVo




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer