Holdet 2023 En/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Høje-Taastrup Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Nicolas Stjernstrøm Nielsen
Hold 2023 En/p (1p En, 2p En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Relationships
Titel 2 Growing Up (eksamen)
Titel 3 School Shootings and politics (eksamen)
Titel 4 Different worlds
Titel 5 The Spanish Civil War
Titel 6 Fairy tales (eksamen)
Titel 7 US election
Titel 8 Skriftlighed
Titel 9 Push and the American Dream? (eksamen)
Titel 10 Globally Speaking (lingua franca) (eksamen)
Titel 11 Forløb#5

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Relationships

An introduction

Forløbet har vægt på at lære eleverne at åbne en tekst, særligt ved hjælp af Tools fra Contexts. Fokus er på at se, hvordan forskellige tekster kræver forskellige analyser - og at man skal have fat i forskellige aspekter af analysen, afhængig af den læste tekst.

Der er sideløbende arbejdet med fagscreening, grammatik og introduktion til skriftlighed i engelsk.

Ellen Hunnicutt: "Blackberries" (from Looking for America, Systime 2002)
R. D. Laing: "Do You Love Me?" (from Antidotes, AUC, 1976)
Faith Wilding: "Waiting" (from Ms. Magazine,1972)
Frederic Brown: "Voodoo" (from 100 Great Fantasy Short Stories, Avon Books, 1984)
Raymond Carver: Popular Mechanics (from What We Talk About When We Talk About Love, New York, Random, 1989)Raymond Carver, Popular Mechanichs, 1989

Film: Juno, 2002, Jason Reitman
75 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Growing Up (eksamen)

Teksterne er primært læst i Contexts af Jonna Engberg m.fl.
Teksterne samt dokumentaren fokuserer på de problemstillinger, der dukker op, når man som ung bliver mere bevidst om verden omkring sig og skal danne sin egen identitet.


"Indian Camp" af Ernest Hemingway
"Just Like That" af Michael Richards
"The Sin Bin or Lucy's Heart"

Film: Juno

20 sider plus film




Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Summary 17-11-2023
analyserende afsnit 22-11-2023
Discussion 05-12-2023
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 School Shootings and politics (eksamen)

Forløbet har haft fokus på amerikanske værdier, våbenlovgivning, politiske partier og deres værdier og skoleskyderier med særligt fokus på retorik.

https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-hvorfor-har-usa-et-vaabenproblem_324771

NY Times artikel om skoleskyderiet i Uvalde, Texas:
By The New York Times
Aug. 25, 2022
https://www.nytimes.com/article/uvalde-texas-school-shooting.html

"Top Texas Republicans resist gun control and push for more armed teachers and police at schools in wake of Uvalde shooting " af Joshua Fechter, Texas Tribune, Maj 2022
https://www.texastribune.org/2022/05/24/texas-republicans-uvalde-gun-control/

Donald Trump's full NRA speech 5/27/22 Transcript
https://www.rev.com/transcripts/donald-trumps-full-nra-speech-5-27-22-transcript

Omfang: ca. 35 sider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Different worlds

Vi har læst en række tekster i afsnittet "Different Worlds" i antologien Contexts. Som teksterne lægger op til har vi fokuseret på emnet identitet og kampen for at finde ud af, hvem man er i en verden af fordomme og racisme.

"Going Home" af Archie Weller
"Freddy Andrews" af Polly Borland
"The Past" af Oodgeroo Noonuccal

Film: "Rabbit-Proof Fence" (2002) af Philip Noyce

17 sider plus film
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 The Spanish Civil War

Forløb  læst i forbindelse med klassens studietur til Madrid. Fokus har været på den internationale involvering i borgerkrigen.

Materiale:
The Spanish Civil War:  An Overview (http://www.english.illinois.edu/maps/scw/overview.htm)
The Volunteer - Cecil Day Lewis http://war-poetry.livejournal.com/360173.html
If You Tolerate This Your Children Will Be Next - MANIC STREET PREACHERS 1998
"Viva la Quinta Brigada" http://edward.oconnor.cx/2006/03/viva-la-quinta-brigada
La Pasionaria's Farewell Address http://www.english.illinois.edu/maps/scw/farewell.htm
“The Old Man at the Bridge”by Ernest Hemingway
The Spanish civil war remembered http://www.theguardian.com/g2/story/0,,395361,00.html
Chronology of the Spanish Civil War--Emphasizing the Lincoln Battalion Involvement
http://www.english.illinois.edu/maps/scw/chronology.htm

Omfang: ca. 40 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Fairy tales (eksamen)

Forløbet inddrager aktant-modellen, home-out-home-modellen, the contract model, jack Zipes' eight fairy tale characteristics samt Freuds personlighedsmodel. Desuden er gennemgået de typiske temaer, typiske karakterer, symboler, tal osv.


Materiale:
"Once Upon a Time" (System 2004) af Jeremy Watts. Her er læst side 6-14 "About Folk Tales"
Little Red Riding Hood  af brdr. Grimm samt tre forskellige nyfortolkninger
Roald Dahl: Little Red Riding Hood and the Wolf
James Garner: Little Red Riding Hood
James Thurber: The Little Girl and the Wolf
"Jack and the Beanstalk" as told by Joseph Jacobs, http://www.pitt.edu/~dash/type0328jack.html

Film:
Shrek 1

27 sider plus film
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 7 US election

Kort forløb om det amerikanske valg.
Forløbet har fokuseret på valgsystemet i USA, partierne og deres ideologier, kandidaterne og deres key issues, swing-staterne og hvor de kunne påvirkes.
Vi har desuden arbejdet med den retoriske pentagon og enkelte retoriske virkemidler, herunder ehtos, pathos og logos, gentagelser, brug af eksempler.

Læste tekster:

Baggrundsmateriale:
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-53558176

Electoral college explained:
https://www.youtube.com/watch?si=73j3d9_907N4xERT&v=jbrt0Sfjo5I&feature=youtu.be

Republicans and democrats:
https://www.youtube.com/watch?v=Z5cLtd0cxfo

Caucases and primaries:
https://www.youtube.com/watch?v=fAoji7BLtXY

How the election works:
https://www.youtube.com/watch?v=LY8L6C7tsx8

Trump's victory speech:
https://www.newsweek.com/donald-trump-victory-speech-full-transcript-1981234

Omfang: ca. 25 sider inklusive videoer på youtube


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Skriftlighed

Skriftligt forløb med fokus på skrivning af non-fiktionsopgaven til skriftlig eksamen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Push and the American Dream? (eksamen)

Med afsæt af i afklaring af den amerikanske drøm har forløbet fokuseret primært på udfordringerne ved den amerikanske drøm som oplevet eller skitseret i fiktionstekster, hvor fokus har været på de enorme udfordringer mange har i form af race, miljø, kultur og økonomiske forhindringer.


Declaration of Independence (uddrag)

Fra Contexts af Jonna Engberg m.fl.
Our America,  LeAlan Jones, 1996
Adam, Micchael Lee Cohen, 1993

Remorse, LeAlan Jones (de første 8 minutter) https://storycorps.org/stories/remorse-the-14-stories-of-eric-morse/

Mammon and the Archer, O. Henry, 1906

On Purpose, Nanna Flindt, 2009 (om retorisk analyse)
I have a Dream, Martin Luther King, 1963




Værk: Push af Sapphire

Omfang: ca. 200 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Globally Speaking (lingua franca) (eksamen)

Vi har læst om det engelske sprogs udvikling fra Old English til Modern English. Hvordan sproget udvikles både udefra og indefra. Vi har diskuteret om sprog kan degenerere.
Desuden har vi læst post-koloniale tekster

Materiale fra "Worlds of English" af Anne Mette Finderup et al., Systime 2012

Language and Culture and Global English (background) ss. 10-22

Jomo Kenyatta: Gentlemen of the Jungle (1938)
Judith Thomsen: Pink 1986
Khushwant Singh: Karma (1950)
Jon Agard: Listen Mr. Oxford Don https://genius.com/John-agard-listen-mr-oxford-don-annotated

Sider:  30
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#5

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer