Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Høje-Taastrup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Nicolas Stjernstrøm Nielsen
|
Hold
|
2023 En/p (1p En, 2p En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Relationships
An introduction
Forløbet har vægt på at lære eleverne at åbne en tekst, særligt ved hjælp af Tools fra Contexts. Fokus er på at se, hvordan forskellige tekster kræver forskellige analyser - og at man skal have fat i forskellige aspekter af analysen, afhængig af den læste tekst.
Der er sideløbende arbejdet med fagscreening, grammatik og introduktion til skriftlighed i engelsk.
Ellen Hunnicutt: "Blackberries" (from Looking for America, Systime 2002)
R. D. Laing: "Do You Love Me?" (from Antidotes, AUC, 1976)
Faith Wilding: "Waiting" (from Ms. Magazine,1972)
Frederic Brown: "Voodoo" (from 100 Great Fantasy Short Stories, Avon Books, 1984)
Raymond Carver: Popular Mechanics (from What We Talk About When We Talk About Love, New York, Random, 1989)Raymond Carver, Popular Mechanichs, 1989
Film: Juno, 2002, Jason Reitman
75 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Growing Up (eksamen)
Teksterne er primært læst i Contexts af Jonna Engberg m.fl.
Teksterne samt dokumentaren fokuserer på de problemstillinger, der dukker op, når man som ung bliver mere bevidst om verden omkring sig og skal danne sin egen identitet.
"Indian Camp" af Ernest Hemingway
"Just Like That" af Michael Richards
"The Sin Bin or Lucy's Heart"
Film: Juno
20 sider plus film
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Summary
|
17-11-2023
|
analyserende afsnit
|
22-11-2023
|
Discussion
|
05-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Different worlds
Vi har læst en række tekster i afsnittet "Different Worlds" i antologien Contexts. Som teksterne lægger op til har vi fokuseret på emnet identitet og kampen for at finde ud af, hvem man er i en verden af fordomme og racisme.
"Going Home" af Archie Weller
"Freddy Andrews" af Polly Borland
"The Past" af Oodgeroo Noonuccal
Film: "Rabbit-Proof Fence" (2002) af Philip Noyce
17 sider plus film
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
The Spanish Civil War
Forløb læst i forbindelse med klassens studietur til Madrid. Fokus har været på den internationale involvering i borgerkrigen.
Materiale:
The Spanish Civil War: An Overview (http://www.english.illinois.edu/maps/scw/overview.htm)
The Volunteer - Cecil Day Lewis http://war-poetry.livejournal.com/360173.html
If You Tolerate This Your Children Will Be Next - MANIC STREET PREACHERS 1998
"Viva la Quinta Brigada" http://edward.oconnor.cx/2006/03/viva-la-quinta-brigada
La Pasionaria's Farewell Address http://www.english.illinois.edu/maps/scw/farewell.htm
“The Old Man at the Bridge”by Ernest Hemingway
The Spanish civil war remembered http://www.theguardian.com/g2/story/0,,395361,00.html
Chronology of the Spanish Civil War--Emphasizing the Lincoln Battalion Involvement
http://www.english.illinois.edu/maps/scw/chronology.htm
Omfang: ca. 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Fairy tales (eksamen)
Forløbet inddrager aktant-modellen, home-out-home-modellen, the contract model, jack Zipes' eight fairy tale characteristics samt Freuds personlighedsmodel. Desuden er gennemgået de typiske temaer, typiske karakterer, symboler, tal osv.
Materiale:
"Once Upon a Time" (System 2004) af Jeremy Watts. Her er læst side 6-14 "About Folk Tales"
Little Red Riding Hood af brdr. Grimm samt tre forskellige nyfortolkninger
Roald Dahl: Little Red Riding Hood and the Wolf
James Garner: Little Red Riding Hood
James Thurber: The Little Girl and the Wolf
"Jack and the Beanstalk" as told by Joseph Jacobs, http://www.pitt.edu/~dash/type0328jack.html
Film:
Shrek 1
27 sider plus film
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
Skriftlighed
Skriftligt forløb med fokus på skrivning af non-fiktionsopgaven til skriftlig eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Push and the American Dream? (eksamen)
Med afsæt af i afklaring af den amerikanske drøm har forløbet fokuseret primært på udfordringerne ved den amerikanske drøm som oplevet eller skitseret i fiktionstekster, hvor fokus har været på de enorme udfordringer mange har i form af race, miljø, kultur og økonomiske forhindringer.
Declaration of Independence (uddrag)
Fra Contexts af Jonna Engberg m.fl.
Our America, LeAlan Jones, 1996
Adam, Micchael Lee Cohen, 1993
Remorse, LeAlan Jones (de første 8 minutter) https://storycorps.org/stories/remorse-the-14-stories-of-eric-morse/
Mammon and the Archer, O. Henry, 1906
On Purpose, Nanna Flindt, 2009 (om retorisk analyse)
I have a Dream, Martin Luther King, 1963
Værk: Push af Sapphire
Omfang: ca. 200 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Globally Speaking (lingua franca) (eksamen)
Vi har læst om det engelske sprogs udvikling fra Old English til Modern English. Hvordan sproget udvikles både udefra og indefra. Vi har diskuteret om sprog kan degenerere.
Desuden har vi læst post-koloniale tekster
Materiale fra "Worlds of English" af Anne Mette Finderup et al., Systime 2012
Language and Culture and Global English (background) ss. 10-22
Jomo Kenyatta: Gentlemen of the Jungle (1938)
Judith Thomsen: Pink 1986
Khushwant Singh: Karma (1950)
Jon Agard: Listen Mr. Oxford Don https://genius.com/John-agard-listen-mr-oxford-don-annotated
Sider: 30
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#5
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59130481539",
"T": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59130481539",
"H": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59130481539"
}