Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Høje-Taastrup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Trine Schiott
|
Hold
|
2023 En/q (1q En, 2q En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Relationships
An introduction
Forløbet har vægt på at lære eleverne at åbne en tekst, særligt ved hjælp af Tools fra Contexts. Fokus er på at se, hvordan forskellige tekster kræver forskellige analyser - og at man skal have fat i forskellige aspekter af analysen, afhængig af den læste tekst.
Der er sideløbende arbejdet med fagscreening, grammatik og introduktion til skriftlighed i engelsk.
Ellen Hunnicutt: "Blackberries" (from Looking for America, Systime 2002)
R. D. Laing: "Do You Love Me?" (from Antidotes, AUC, 1976)
Faith Wilding: "Waiting" (from Ms. Magazine,1972)
Frederic Brown: "Voodoo" (from 100 Great Fantasy Short Stories, Avon Books, 1984)
Raymond Carver: Popular Mechanics (from What We Talk About When We Talk About Love, New York, Random, 1989)Raymond Carver, Popular Mechanichs, 1989
It's beginning to hurt, James Lasdun
Supplerende stof:
A man called Otto, Mark Forster 2023
80 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Fairy Tales
Klassen har arbejdet med eventyr som genre med særlig fokus på karakteristiske genretræk og forskellige analysemetoder - home-out-home, contract model, Actantian model, Zipes 8 elements og Freud.
Grimm Brothers, Little Red Ridinghood
www.fln.vcu.edu/grimm/redridinghood.html
Watts, Jeremy, Once Upon A Time (Systime 2004):
About Folk Tales (pp. 6-14)
Re-reading Folk Tales. A New Look At Red Riing Hood (pp. 61-62 og 65-87)
Roald Dahl: Little Red Riding Hood and the wolf
James Thurber: The little girl and the wolf
Jasmes Garner: Little Red Riding Hood
30 sider
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Models of analysis - Little Red Riding Hood
|
27-11-2023
|
models of analysis
|
15-01-2024
|
Scary Fairy Tale Walk
|
21-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Grammatik og sprogopgaver
Særlig fokus på de mest almindelige og anvendte grammatiske kategorier i engelsk.
Fokus på skrivning og på at finde egne fejl.
Eleverne har i timerne primært arbejdet i hånden og med adaptive opgaver i minlæring.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Globally speaking
Forløbet Globally Speaking sætter fokus på engelsk som Lingua Franca. Samtidig øver eleverne forskellige analysediscipliner og skal blandt have ansvar for forskellige dele af en fælles ananlyse. De tre begreber integration, segregation og assimilation er kerne i tekstlæsningen.
Alle tekster fra Worlds of English, Systime, 2012
Jomo Kenyatta - Gentlemen of the jungle, 1938
Judith Thomsen - Pink, 1986
Khushwant singh - Karma, 1950
Hanif Kureishi - Weddings and beheadings, 2006
You're Muslim, You'll never be English, Sarfraz Manzoor, The Guardian, Wednesday 19 June 2002
Global English, s. 22-23
East is East, film, 1999
https://padlet.com/trineschiott/globallyspeaking
Fokus på udvalgte tidligere kolonier: Afrika, Sydafrika og Indien, inklusive standardsprog og variation
De fire noveller bruges primært til træning af "oral profifiency" + analysebegreber til fiktionsanalyse.
40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Black Voices - værklæsning
Fokus på det historiske perspektiv ift USA som kulturområde. Fokus på læsning af film som tekst.
USA - Historie og Identitet, Niels Bjerre-Poulsem, Systime 2010
The Flowers, Alice Walker, 1973
De følgende tekster er fra Black Voices - Bianca Erlich-Møller og Mathilde Thomsen, Gyldendal 2016:
Introduction, p 96-98
Langston Hughes, 'I, Too', 1925
Langston Hughes, 'Ballad of the Landlord', 1940
Timeline of recent events related to racism in the US, p 174-178
Chimamanda Ngozi Adichie, 'Americanah' (excerpt) 2013
The Butler, Lee Daniels 2013
Kathryn Stockett, The Help, 2011
Cops and Robbers, Timothy Ware-Hill, 2020
VÆRKLÆSNING
Push by Sapphire (1996)
Eleverne er blevet opfordret til at følge med i oplæsning af bogen på YouTube af MsWittyReadz og har arbejdet med sproget som virkemiddel, fortælleforhold, karakteristik og Setting. Samtidig har vi arbejdet med komparation ift Lee Daniels Precious (2010) med særlig fokus på virkemidler.
150 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
US election key issues
|
04-11-2024
|
læringsprøve 1
|
15-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Crime in Fiction
Fokus på genreanalyse og genrekarakteristika. Eleverne har øvet fremlæggelser.
Fra Crime in fiction, Systime 2008
Zoë Sharp: Tell me, 2006
Christine Poulsen: Don't you hate having two heads, 2006
Lee Child: Safe enough, 2006
Edgar Allan Poe: Tell tale heart, 1843
Krimiens 10 bud fra Litteraturguide: Genstart, Rosinante 2010
Theenglishhandbook.systime.dk - What is crime fiction?
bookeater.dk - krimi, gyser
Stories to die for: true crime vs crime fiction, Krisina Adams, 19 Jun, 2018
Supplerende materiale:
Sherlock, Study in Pink, Paul McGuigan 2010
60 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
The Troubles in Northern Ireland
Fokus på konflikten i Nordirland, også kendt som "The Troubles". Arbejde med sprogfærdighed (forstå mundtlige og skriftlige tekster, udtrykke sig sammenhængende mundtligt og skriftligt), sprog, tekst og kultur (gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster, analysere tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode, perspektivere tekster samfundsmæssigt og historisk, diskutere aktuelle forhold i England)
Faktalink-opgave om The Troubles
The Murals of The North of Ireland
From: https://www.youtube.com/watch?v=5ZJNQYPJsmY (2019)
Wolfe Tones, “James Connolly”
Song, The Lift, Gyldendal 1993
U2, “Bloody Sunday”
Lyrics, 1983
From: https://www.u2.com/lyrics/127
Michael Becket, “To Keep the Faith”
Short story, The Lift, Gyldendal 1993 (1982)
Liam O’Flaherty, “The Sniper”
Short story, (1930)
From: file:///C:/Users/uvsb8d45/Downloads/The%20Sniper%20-%20By%20Liam%20O%20Flaherty%20-%20Full%20text.pdf
Clodagh Kilcoyne, ”Northern Ireland: After the Troubles, life inside The Fountain”
Article, 2017
From: http://independent.co.uk/arts-entertainment/photography/
northern-ireland-after-the-troubles-life-inside-the-fountain-a8019621.html
Kernestof:
Kommunikationsstrategier, analyse af ikke-fiktive tekster og fiktive tekster, væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien.
50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Hooliganism
Hooliganism som emne har vi arbejdet med som optakt til SSO-arbejdet. Eleverne har skulle skabe en forståelse for problemstillingerne i hooliganisme ud fra de valgte tekster og denne viden er blevet anvendt til at sætte perspektiv på de to fictionstekster og filmen.
Politics.co.uk What is Football Hooliganism?
Faktalink.dk Hooliganism
Philipp Winkler, Hooligan, Lithub.com
Nick Hornby, Faith, 1998 fra From Where You Are
Lexi Alexander, Green Street Hooligans, 2005
40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Multicultural Britain
Fokus på segregation, integration og assilimilation i England samt på analyse af forskellige genrer (short story, speech, article, film)
Faglige mål: sprogfærdighed. Sprog, tekst og kultur i samarbejde - analyse af tekst med anvendelse af faglig terminologi og metode.
politicshome.com 'Boris Johnson calls for all immigrants to learn English and criticises lack of integration', 060719
Hanif Kureshi, My son the fanatic, 1994
You're Muslim, you'll never be English, Safraz Manzoor, The Guardian, June 2002
Chicken Tikka Masala Speech, Robin Cook, 2001
Clothes, Chitra Banerjee Divakaruni, 1995
Kernestof:
kommunikationsstrategi, analyse af fiktive og nonfiktive tekster. Væsentlige historiske og politiske forhold i Storbritannien.
30 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59130487728",
"T": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59130487728",
"H": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59130487728"
}