Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Høje-Taastrup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Nete Thillemann
|
Hold
|
2023 En/r (1r En, 2r En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Relationships
Et introforløb, der har vægt på at lære eleverne at åbne en tekst. Fokus er på at se, hvordan forskellige tekster kræver forskellige analyser - og at man skal have fat i forskellige aspekter af analysen, afhængig af den læste tekst. Der er sideløbende arbejdet med fagscreening, grammatik og introduktion til skriftlighed i engelsk.
Begreber:
Robert Sternberg's "Triangular theory of love"
Materiale:
- Ellen Hunnicutt, "Blackberries" (fra Looking for America, Systime, 2002).
- R. D. Laing, "Do You Love Me?" (fra Antidotes, AUC, 1976).
- Faith Wilding: "Waiting" (1974)
- Frederic Brown: "Voodoo" (1954)
- Raymond Carver, "Popular Mechanics" (fra What We Talk About When We Talk About Love, Random House,1989)
- "Married to the Eiffel Tower" (https://www.youtube.com/watch?v=xInWMRzEan8)
- Movie: "Juno", Jason Reitman, 2007
- Movie: "East is East", Damien O'Donnell, 1999)
Faglige mål:
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner
- producere klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- principper for tekstopbygning
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive tekster
- tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Interviews
|
30-09-2023
|
"Voodoo" ending
|
16-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Murder in Mind
Et emne med fokus på personkarakteristik og literære og filmiske virkemidler.
Begreber:
Serial killer
Psychopath
Evil?
Suspense/surprise
Materiale
- Daniel Ransom, “Rendezvous” (fra Contexts, Gyldendal, 2004)
- Stephen King, “The Man Who Loved Flowers” (Fra The Lift, Gyldendal, 1993)
- Christine Poulsen, “Don’t You Hate Having Two Heads?” (fra Crime in Fiction, Systime, 2008)
- Movie: ”Seven”, David Fincher, 1995
Faglige mål:
- forstå mundtligt og skriftligt engelsk om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
Kernestof:
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive tekster
- tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
"Rendezvous" ending or analysis
|
18-02-2024
|
Don't you hate having two heads analysis
|
24-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Growing Up
En primært tematisk læsning af en række tekster, der alle kredser om overgangen fra barn til voksen. Eleverne har arbejdet med en række forskellige discipliner i analysen og der er arbejdet specifikt med personkarakteristikker og effekten af sproglige/filmiske virkemidler samt analyse af non-fiction.
Begreber:
Hemingway's iceberg theory
Rite of passage
Peer pressure
Identity crisis
Adolescence
Materiale:
- Ernest Hemingway, "Indian Camp", 1921 (fra Contexts, Gyldendal, 2004)
- Michael Richards, "Just Like That", 1987 (fra Contexts, Gyldendal, 2004)
- Lucy Cross, “The Sin Bin or Lucy’s Heart” (fra Contexts, Gyldendal, 2004)
- Sophie Goodchild and Jonathan Owen, "Teenage mothers see pregnancy as a 'career move'" (The Independent, 2006)
- Movie: "Stand by Me", Rob Reiner, 1986
Faglige mål:
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner
- producere klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning
- principper for tekstopbygning
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
- tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1r En skr. prøve
|
03-06-2024
|
1r En skr. sygeårsprøve
|
07-06-2024
|
"Indian Camp" introduction story
|
19-08-2024
|
Exam paper maj 20 5a
|
10-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Black America
Dette emne handlede om USA's historie med et fokus på "Black America", dvs. afro-amerikanere fra slaveriet til nu.
Begreber:
The early settlers - the Puritans
Manifest Destiny
“City Upon a Hill”
”The American Dream”
The 13th Amendment
The Reconstruction Era
The Civil Rights Movement
Black Lives Matter
Materiale:
- William Douglas, "Narrative of the Life of Frederick Douglass, an American Slave"(uddrag), 1845
- Abraham Lincoln, "The Gettysburg Address", 1863
- "The 13th Amendment", April 8, 1864
- Abel Meeropol, "Strange Fruit", 1937
- Martin Luther King, "I Have a Dream", 1963
- Langston Hughes, "I, Too", 1926 + "Harlem", 1951
- LeAlan Jones, "Our America", 1996
- Sapphire, "Push", 1996
- "How the Reconstruction Era Shaped Modern America" (https://www.youtube.com/watch?v=zQYz4BR_vdQ) (Youtube)
- "The American Civil War explained in 3 minutes - mini history"(https://www.youtube.com/watch?v=T3ryzrowNKc) (Youtube)
- Movie: "12 Years a Slave", Steve McQueen, 2013
- Movie: "Precious", Lee Daniels, 2009
Faglige mål:
- forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
Kernestof:
- det engelske sprogs grammatik, ortografi og tegnsætning udtale, ordforråd og idiomer
- kommunikationsstrategier, standardsprog og variation
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
- tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
2r En skr. læringsprøve
|
15-11-2024
|
2r En skr læringsprøve
|
16-01-2025
|
Terminsprøve 2r
|
13-02-2025
|
Assignment on "Push"
|
02-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Dystopia
Forløbet er et genreforløb omhandlende "dystopia" med fokus på "the dystopian protagonist". En definition af genren med en forståelse af den samfundsmæssige kontekst og kritik er blevet arbejdet med. Fokus har ydermere været træning i analyse af fiktive tekster, især mhp "tema", og filmanalyse.
Begreber:
- Utopia
- Characteristics of a dystopian society
- Types of dystopian control
Materiale:
- "Black Mirror" episode S1, Ep2 11 Dec. 2011 "Fifteen Million Merits"
- Robert Kirkman, Tony Moore, "The Walking Dead" graphic novel pp 1-14
- Ken Liu, "The Plague", 2013 (https://www.tor.com/2013/07/11/the-plague/)
- George Orwell, "1984", chapters 1+20
- Aldous Huxley, "Brave New World", chapter 1
- "I've been reading more dystopian fiction than ever during the corona crisis. Here's why", the Guardian, 2020 (https://www.theguardian.com/books/2020/apr/08/ive-been-reading-more-dystopian-fiction-than-ever-during-the-corona-crisis-heres-why)
- Movie: "The Hunger Games", Gary Ross, 2012
Faglige mål:
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
Kernestof:
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
- tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Australia
Dette emne fokuserede på Australiens historie med et fokus på Aboriginals og kolonisering og kamp for selvstændighed.
Begreber:
British Empire
Colonization
Terra Australis Incognita
The Stolen Generations
Materiale:
- "Aspects of Australia" (fra Worlds of English, Systime)
- "Full History of Australia - Documentary" (https://www.youtube.com/watch?v=PsERYZFY87A) (Youtube)
- Tim Johnston, "Australia Says ‘Sorry’ to Aborigines for Mistreatment" (NY Times, 2008)
- Thea Ashley: “Heart is Where the Home is” (The Grass was Greener, Systime, 1999)
- Movie: "Rabbit Proof Fence", Phillip Noyce, 2002
Faglige mål:
forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
Kernestof:
- et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
- tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59130489292",
"T": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59130489292",
"H": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59130489292"
}