Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Høje-Taastrup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
Morten Sørensen
|
Hold
|
2023 Sa/s (1s Sa, 2s Sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Partier, ideologier og skillelinjer
Kernestof og supplerende stof: Politik
- politiske ideologier, skillelinjer og forgreninger
- Partier og partiadfærd (Down, Molin og Stöm)
- Rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- Kvantitativ og kvalitativ metode.
Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
27 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Demokrati, magt og medier
Kernestof:
- Demokratiopfattelser og magtbegreber samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
- Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
- Metode komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Socialisering og social arv
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande
Politik
- politiske ideologier og skillelinjer
Økonomi
- velfærdsprincipper, herunder stat, civilsamfund og marked
Metode
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kapitel 2: Identitet i forandring
-
Film: Socialiseing
-
Film: Daginstitutioners rolle i samfundet
-
Noter: Spørgsmål til socialisering
-
Øvelse: Roller og normer
-
2.2: Normer, sociale roller og social kontrol
-
Øvelse 1: Roller og normer
-
Korte oplæg med udgangspunkt i
-
2.4: Sociale grupper
-
Samfundsstatistik - Kapitel 5: Familie og socialisation
-
2.3: Hvem er jeg egentlig - et spørgsmål om identitet
-
2.5: Kulturelle forskelle og identitet National identitet
-
2.6: Face, setting, frontstage og backstage - identitetsdannelsen er rykket ud på nettet!
-
Google: Socialgrupper og identitet - arbejdsspørgsmål
-
Mødetid kl 8.55
-
Korte oplæg
-
Goffman - frontstage, backstage, identitet, eksklusion, stigmatisering og pasning
-
Samfundsstatistik: Kapitel 6: Børn og unges liv
-
2.7: Til- og fravalg af roller har betydning for identiteten, men er der frit valg på alle hylder?
-
Kapitel 3: Samfund og individ
-
Film: Parallelsamfund og kulturelle forskelle
-
3.3: Anthony Giddens - refleksivitet i det senmoderne samfund
-
3.4: Thomas Ziehe - kulturel frisættelse og formbarhed i det senmoderne samfund
-
Debat
-
Modulet starter kl. 12.05
-
3.5: Ulrich Beck - risiko i det senmoderne samfund
-
Nøgleord - kap. 3
-
Øvelser
-
Kapitel 4: Forskellige liv i Danmark
-
Tjek-spørgsmål
-
Øvelse: Livsformer
-
ACNielsen AIM Livsstilsanalyse Minerva Kvorning øvelse (2).docx
-
Øvelse:
-
Øvelser: A, B og C
-
Øvelse
-
Bourdieu Distinktionen (4).pdf
-
Gallup Kompas: Test Dig Selv
-
4.3: Pierre Bourdieu
-
4.4: Basil Bernstein - sproget er en kode, som har betydning
-
Øvelse D
-
tekstEnglebasserOgAndreUmuligeElementer.pdf
-
Maslow uddannelse opdragelsesidealer.docx
-
4.6: Social mobilitet, social arv og ulighed
-
Samfundsstatistik 2021 s.47 48 49 m.opgaver Social Arv (2).pdf
-
P.K.Madsen.E.Jensen.SamfundetsØkonomi.Columbus s.22t.28 og s.33.pdf
-
4.5: Levevilkår
-
TV2: Lego vil ikke længere rette produkter mod enkelte køn
-
Mødetid kl. 8.55 (½-modul)
-
Samfundsstatistik
-
Metode NU - 4.4 Tabeller og diagrammer
-
Samfundsfaglig_Regnemaskine_18.08.23 (1).xlsm
-
Vejledning_til_den_Samfundsfaglige_Regnemaskine_2019.docx
-
4.7: Ulighed ja, men er der også fattigdom i Danmark?
-
Læs i Undervisningsbeskrivelsen
-
Repetér moduler forløb vedr. sociologi
-
Kapitel 9: Velfærdsstat eller konkurrencestat | LUK SAMFUNDET OP!
-
Eksamen_samf_B-niveau 60 min.pptx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
31 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Samfundsøkonomi og økonomisk politik
Økonomi
- økonomiske mål, herunder, bæredygtig udvikling
- økonomiske sammenhænge, herunder det økonomiske kredsløb
- velfærdsprincipper, herunder stat, civilsamfund og marked
- markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- Det politiske system i DK og EU
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
Politik:
- Politiske ideologier og skillelinjer
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Velfærd under pres
Sociologi
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande
Politik
- politiske ideologier og skillelinjer
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling
Økonomi:
- velfærdsprincipper, herunder stat, civilsamfund og marked
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
Metode
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.
Supplerende stof:
- Studierejse til Grækenland / Athen med komparativt fokus i forhold til Danmark
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59135856131",
"T": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59135856131",
"H": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59135856131"
}