Holdet 2023 Sa/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Høje-Taastrup Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Morten Sørensen
Hold 2023 Sa/s (1s Sa, 2s Sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Partier, ideologier og skillelinjer
Titel 2 Demokrati, magt og medier
Titel 3 Socialisering og social arv
Titel 4 Samfundsøkonomi og økonomisk politik
Titel 5 Velfærd under pres

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Partier, ideologier og skillelinjer

Kernestof og supplerende stof: Politik
- politiske ideologier, skillelinjer og forgreninger
- Partier og partiadfærd (Down, Molin og Stöm)
- Rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- Kvantitativ og kvalitativ metode.

Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Demokrati, magt og medier

Kernestof:
- Demokratiopfattelser og magtbegreber samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
- Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
- Metode komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Socialisering og social arv

Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande
Politik
- politiske ideologier og skillelinjer
Økonomi
- velfærdsprincipper, herunder stat, civilsamfund og marked
Metode
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Samfundsøkonomi og økonomisk politik

Økonomi
- økonomiske mål, herunder, bæredygtig udvikling
- økonomiske sammenhænge, herunder det økonomiske kredsløb
- velfærdsprincipper, herunder stat, civilsamfund og marked
- markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf
- Det politiske system i DK og EU
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold

Politik:
- Politiske ideologier og skillelinjer
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Velfærd under pres

Sociologi
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande
Politik
- politiske ideologier og skillelinjer
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling
Økonomi:
- velfærdsprincipper, herunder stat, civilsamfund og marked
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
Metode
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.

Supplerende stof:
- Studierejse til Grækenland / Athen med komparativt fokus i forhold til Danmark
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer