Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Høje-Taastrup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Laurits Nikolajsen, Suzannah Higgs
|
Hold
|
2023 Ty/u (1u Ty, 2u Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ab ins Deutsche
Forløbet fungerer som et intro-forløb til tyskfaget. Der er arbejdet med små samtaleøvelser, udtaleregler, transparante ord, forskellige kommunikationsstrategier og ordbogsøvelser.
Desuden er der arbejdet med sangtekster og med de første skriftlige opgaver.
Materiale:
Kate Fuchs og Mathilde Sinding: Auf uns, Gyldendal 2016, s. 8-17
Heri: Andreas Bourani: Auf uns, 2014
Mette Hermann: Los geht's!, Gyldendal 2018, s. 6-12.
Die Prinzen: Be cool speak Deutsch
Grammatik i Alles in allem og minlæring.dk
Den bestemte og den ubestemte artikel, s. 18-22
Sætningsanalyse. s. 11-14
Genitiv, s. 22-25
Verber (minlæring.dk)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Freundschaft
Forløb om venskaber med udgangspunkt i kapitlet "In aller Freundschaft" i "Los geht's". Forløbet har fokus på samtale/mundtlighed om dette nære emne. Desuden fokus på genfortælling af handling, personkarakteristik og tema i teksterne samt billedbeskrivelse.
Tekster:
Tobias Wieland: Der größte Fehler seines Lebens (Cartoon)
Namika: Lieblingsmensch
Fatih Akin: Tschick (Film)
Martin Suter: Die Unzertrennlichen
Brüder Grimm: DIe drei Brüder
- alle i: Mette Hermann: Los geht's, Gyldendal 2018 (s. 76-113)
Susanne Fröhlich: Feuerprobe, 2016 (Auszug)
Grammatik med udgangspunkt i Alles in allem:
Ordstilling - hovedsætning/ledsætning
Relative pronominer
Substantivernes køn
Genitiv
Verbernes hovedtider og omskrivning fra én tid til en anden
Forløbet omfatter ca. 50 sider
Forløbet danner grundlag for prøven
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Genitiv
|
14-11-2023
|
Bildbeschreibung, Tschick
|
23-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Jugendkultur
Forløbet har fokuseret på tysk ungdomskultur og på forskelle og ligheder ml. dansk og tysk ungdomskultur. Eleverne har primært arbejdet med ikke-fiktive tekster (artikler og videoer), men undervejs er der også inddraget en nyere fiktionstekst (Druck/Skam Deutschland). Et centralt fokus har været begreberne ”mainstream” og unges forsøg på at passe ind, ligesom vi har fokuseret på ”Jugendsprache” og årets ungdomsord i de sidste 15 år.
Nøgleord:
- Mainstream, Gemeinschaft, Jugendsprache, Soziale Medien, Digitalisierung, online sein, Jugendsprache, typisch dänisch/typisch deutsch
Faglige mål:
- Forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- Læsning af nyere tysksprogede tekster
- Samtaletræning
- Faste vendinger til samtale (billedbeskrivelse, personkarakteristik, diskussion)
Grammatik og mundtlige fokuspunkter:
- Diskussion og udtrykke egen holdning vha. sætningsstartere
- Ordstilling i ledsætninger
- Konjunktioner
- Personlige pronominer
- Førnutid (mundtligt)
- Mundtlig genfortælling
Tekster:
- Barbara Vorsamer: Alle wollen mainstream sein (Süddeutsche Zeitung, 2016, i: Genau: https://genau.systime.dk/?id=135#c261)
- Skam Deutschland, episode 01:01: ”Liebe ist alles“: (tilgået via mitcfu: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=2&pageSize=6&search=skam%20deutschland&orderby=title&SearchID=60b97bb4-7e77-4183-a175-cca0cb49e507&index=6)
- Interview mit Marco: ”Über Jugend und Freizeit“ i: Tyskbogen (https://tyskbogen.systime.dk/?id=254&L=10#c1134)
- Jugendwörter des Jahres: https://www.dw.com/de/von-goofy-bis-smash-jugendw%C3%B6rter-des-jahres-2008-2023/g-36146604
- Die Ärzte: „Junge“ (2007, tekst + video)
- Tim Bendzko: „Programmiert“ (2013, tekst + video)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4 - Liebe
Et forløb om emnet "Liebe" (Kærlighed). Vi arbejder med materiale, der handler om kærlighed og forhold.
Grammatik og mundtlige fokuspunkter:
- Ordstilling i ledsætninger
- Præpositioner
- Førnutid
- Bøjning af personlige pronominer og artikler i nominativ, akkusativ og dativ.
- Udtalelse af ei, ie, eu og ch.
Tekster:
- Jassner, M. (2019) 'Sido: Der Rapper über Liebe, Familie und Freundschaft' (Interview)
- Heine, H. (1822) 'Ein Jüngling liebt ein Mädchen' (digt)
- Burgdorf, W. (2021) 'Sexualität in der Geschichte: Die Zahnlose Alte und der Jüngling - so sah die Ehe vor dem 19. Jahrhundert aus' (artikel)
Sange:
- Liebe - Sido (2013)
Video:
- datteltäter, ARD/ZDF Youtube (2023) 'Sag mir, wer ein Paar ist '
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5 - DDR
Et forløb om emnet "DDR" (Deutsche Demokratische Republik). Vi arbejder med materiale, der handler om det delte Tyskland fra 1945 til 1989.
Grammatik og mundtlige fokuspunkter:
- Zeitformen: Präterititum
- Verbet 'werden'
- Passivsætninger
- Præpositioner (dativ, akkusativ og veksel)
- Possessivpronomen
- Modalverber
- Fremlæggelse
Tekster:
- DDR (Tokya-Seid, C.; Schneider, G. 2024 - hanisauland.de)
- Die DDR und der Alkohol (Richter C., 2011 - Deutsche Welle)
- 35 Jahre Mauerfall feiern (bundesregierung.de, 2024)
- Zentralbild und De-Zentralbild (2023, https://dezentralbild.net/de/about/)
Sange:
- Die Stasi-Ballade - Wolf Biermann (1967)
Video:
- Folge 8: Monika - Ost-West-Lovestory: Für IHN musste sie ins Gefängnis! (S01/E08) (2024) https://www.ardmediathek.de/video/dokus-und-reportagen/wir-kinder-der-mauer/hr/ZGJiNjA0MzEtYWJjYi00MjkwLTlmOGEtNzlkMzYxZGM2NWRm
- Wir Kinder der Mauer (2024) https://www.ardmediathek.de/video/dokus-und-reportagen/wir-kinder-der-mauer/hr/ZGJiNjA0MzEtYWJjYi00MjkwLTlmOGEtNzlkMzYxZGM2NWRm
- Sag mir, ob ich geflüchtet bin ft. Massiv, Toyah, Simon Will und Marcel (2019) https://www.ardmediathek.de/video/datteltaeter/sag-mir-ob-ich-gefluechtet-bin-ft-massiv-toyah-simon-will-und-marcel/funk/Y3JpZDovL2Z1bmsubmV0LzgxNC92aWRlby8xNTk3MTE1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 6: Migration
Et forløb om emnet "Migration". Vi arbejder med materiale, der handler om migration, flugt og multikulturalitet i Tyskland.
Grammatik og mundtlige fokuspunkter:
- Verbalbøjning
- Udtale
- Ordstilling
- Ledsætninger
- Konjunktiv
- Fragen
Tekster:
- De-Zentralbild: Siebzehn Interviews (Oelkers, J.; Enzenbach, E. 2022)
- Einstieg: Multikulturelles Deutschland (Tyskbogen, 2025)
- Interview: Yasemin Samdereli / "Auch mit Kopftuch kann man die Hosen anhaben" (Tutmann, L. 2014, focus.de)
- Yasa (Lehnert, H. 1987)
Sange:
- Der Gastarbeiter (2012)
Video:
- Almanya - Willkommen in Deutschland (2011)
- TickTack Zeitreise mit Lisa und Lena: Einwandern und Auswandern (2023)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59145184661",
"T": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59145184661",
"H": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59145184661"
}