Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Høje-Taastrup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Karin Wallmeier Wolfgang
|
Hold
|
2023 Ty/z (1z Ty, 2z Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ab ins Deutsche
Introduktion til faget.
Alle arbejdsmaterialer er i kompendiet "Ab ins Deutsche"
Fuchs, Kate og Mathilde, Sinding: Auf uns. Gyldendal 2016, s. 10-17
Hermann, Mette: Los geht´s. Gyldendal 2018, s. 6-12.
Vi har arbejdet med regler for udtale, retskrivning, ordbogsopslag;
Vi har set på forskelle på det danske og tyske sprog og har set en video:
https://www.youtube.com/watch?v=9bJolmQ0syg
Vi har arbejdet med sangen "Auf uns" von Andreas Bourani.
die Prinzen "Deutschland"
Video: selfies für mehr Selbstbewusstsein https://www.youtube.com/watch?v=lbO4g6NiGes
20 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Märchen
Alle materialer i kompendiet "Märchen"
Egedal, Helle: Gattungen. Gyldendal. Heraf kapitlet om "Märchen":
Vi har arbejdet med folkeeventyr og deres kendetegn: sprog, handling, komposition, personerne, tid-sted-rum, indhold og emner, fortæller.
Brüder Grimm: "Rotkäppchen"
Skriv-selv-teaterscener
Genfortælling af andre Grimm-eventyr
"Sonne" von Rammstein: Analyse von Video und Text
40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Lübeck, die stolze Hansestadt
Klassen var på sprogtur i Lübeck med 2 overnatninger.
Klassen har været på bytur i Lübeck, på Hanse-museet, kunstmuseet, og på et besøg i Ratzeburg.
Forinden har klassen arbejdet kort med forberedende stof til Lübeck og hansen.
5 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Deutschland in der Wunderzeit
Alle materialer findes i kompendiet "Deutschland in der Wunderzeit"
Einstieg, Wirtschaftskrise und Wirtschaftswunder:
https://tyskbogen.systime.dk/?id=178
Bilderbeschreibung und Assoziationsübung zu Bildern der Nachkriegszeit und des Deutschlands der späten 50er Jahre
Film: "Das Wunder von Bern"; først har vi arbejdet forberedende med trailer, centrale begivenheder i filmen, fodboldens betydning, Wirtschaftswunder.
Michael Dahl-Blumenberg og Jette Glargaard: Wunderzeit. Kaleidoscope. Heraf følgende tekster:
Neubeginn - der Marshallplan - die Währungsreform - Wohnungswunder - der Käfer - Freizeit - Fresswelle - Weltmeisterschaft - Beispiele deutscher Werbung und verschiedende Reklamebilder
Fiktion:
"Konjunktur Cha-Cha Cha von Kurt Feltz
"Reklame" von Ingeborg Bachmann
"Wie lange das noch gut geht" von Peter Mösser
Reklamevideo: "Wenn plötzlich Besuch kommt" https://www.youtube.com/watch?v=MEu7Vf5gvZk
Analyse von Werbeplakaten
50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Bildbeschreibung
|
06-09-2024
|
Das Wunder von Bern
|
26-09-2024
|
Sætninger med præpositioner
|
02-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kriminalität
Alle materialer er i kompendiet "Kriminalität"
Egendal, Helle: Gattungen. Heraf afsnittet om "Krimi"
Schirach, F.v.: Anatomie.
ZDF Serie "Verbrechen" - Abschnitt "Fähner" und "Summertime"
Schenkel, Andrea Maria: "Finsterau" (uddrag i Helle Egendal "Gattungen")
40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Deutschland als Einwanderungsland
Alle materialer i kompendiet "Deutschland als Einwanderungsland"
Der Einstiegstest
Was wissen wir schon?
Diesen Test wiederholen wir am Ende der Unterrichtsreihe
https://tyskbogen.systime.dk/?id=129#c1337
Ein Sachtext zur Introduktion zum Thema
“Einstieg - multikulturelles Deutschland
https://tyskbogen.systime.dk/?id=129&L=0#c1517
Wir lesen den Text und erstellen eine Wörterliste.
Wir üben, uns diese Wörter und Begriffe gegenseitig erzählen zu können.
Film: Willkommen in Deutschland.
Wir sehen den Trailer zu “Willkommen in Deutschland” .
Welche Themen gibt es im Film ausgehend vom Trailer?
Beschreibung des Filmplakats
Wir sehen den ganzen Film und arbeiten mit der Analyse.
Artikel “Deutsch, türkisch, deukisch: drei Generationen in der Autofabrik” von Petra Albers
https://tyskbogen.systime.dk/?id=149&L=10#c298
der deutsche Einbürgerungstest
Aisha Uğurlu: Deutsche Muslimin (2005)
https://dd.systime.dk/?id=137
Multikulti-musik
50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ein Filmplakat beschreiben
|
10-03-2025
|
Willkommen in D
|
21-03-2025
|
Deutsch, türkisch, deukisch
|
31-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59145198571",
"T": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59145198571",
"H": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59145198571"
}