Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Høje-Taastrup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fransk B
|
Lærer(e)
|
Malte Damgaard Hansen, Rumle Bonde Krarup
|
Hold
|
2023 Fr/Fr (1g Fr, 2g Fr)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Les jeunes
Fagligt fokus:
Se présenter
Ordforråd til dagligliv
Læse og forstå en tekst
Billedbeskrivelse
Besvare spørgsmål
Oversættelse
Præpositioner
Regelmæssige verber 2. og 3. bøjning
Adjektiver
Arbejdsformer:
Fælles gennemgange
Gruppesamtaler
Øve regler, verber og udtryk via Quizlet
Oplæsning
Lytteforståelse
Tekster:
Hardy Andersen: "Je m’appelle ..." (portrætter af unge franskmænd), Chataigne 2009
Mette Bering og Mimi Sørensen: «Je suis bien avec les ados de toutes les cultures », pp. 43-44 in "Paroles francophones" (Gyldendal 2015)
Mette Bering og Mimi Sørensen: "Quatre amis" (Gyldendal 2010) (kap. 1, 7 og 8)
Louane: Jeune (sang, 2015)
Félix Macherez: « Dans la chambre des jeunes Français qui vivent toujours chez leurs parents »
Zrehen, Uriel Jauoen : "Petit cœur", (kortfilm, 2013)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Description d'une image
|
08-12-2023
|
Sms-beskeder
|
12-12-2023
|
Dialog med gambitter
|
10-01-2024
|
Dialogues (Petit coeur)
|
25-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Les contes
Genreforløb med fokus på vigtige genretræk. Vi analyserede også en fabel som eksempel på en nærliggende genre.
Vigtige begreber/genretræk:
• le début: Il était une fois
• la fin heureuse
• des répétitions
• les chiffres – surtout le chiffre 3
• les personnages sans noms
• les lieux abstraits
• les contrastes
• le personnage principal/ le héro
• le schéma actantiel
Tekster:
"Cendrillon" 4 ns.
"Avant de commencer", 0,4 ns.
"Chapeau rond rouge", 4 ns.
"L'oranger magique" - conte d´Haïti, 4 ns.
"Pourquoi les rousettes dorment la tête en bas", 3 ns.
I alt 15,4 ns. - Entrées - fransk basisbog, Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal, 2009
Film:
"Le fabuleux destin d'Amélie Poulain" (10 ns)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
L’Oranger magique
|
02-04-2024
|
Le fabuleux destin d'Amélie Poulain
|
17-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Les changements climatiques
Vi arbejdede med temaet "Les changements climatiques" ud fra et materiale, der er udviklet i et samarbejde mellem Mellemfolkeligt Samvirke og NCFF:
https://www.verdensmaalene.dk/undervisning/sprog-og-verdensm%C3%A5l-la-lutte-contre-les-changements-climatiques
I forløbet har vi arbejdet med følgende tekster:
- FN’s verdensmål 13 ("La lutte contre les changements climatiques") og verdensmål 7 ("Énergie propre et d’un coût abordable")
- Gims: "Le pire" (2018), inkl. musikvideo
- Interview-video med franske gymnasieelever
- Interview-video med forperson for Fridays for Future France, Pablo Flye
I slutningen af forløbet deltog holdet på en sprogtur til Lübeck.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Oversættelsesøvelser
|
26-04-2024
|
Interaktiv video (les jeunes et le climat)
|
15-05-2024
|
Paysages linguistiques - Ratzeburg
|
28-05-2024
|
Billedbeskrivelse (St. Annen)
|
29-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4.1 Paris - la grande ville
Forløbsbeskrivelse af "Paris - la grande ville"
Paris er en af de mest besøgte turistdestinationer i Europa. Af den grund er der også rigtig meget af at tage fat på, når man skal arbejde med byen. Vi skal på en tur gennem storbyen og alle den facetter.
Gloser:
acheter
ambiance (f)
appartement (m)
attraction touristique (f)
bâtiment (m)
bouger
boulevard (m)
bus (m)
café (m)
capitale (f)
discuter
escalier (m)
espace public (m)
foule (f)
habitant(e) (m/f)
histoire (f)
l'Arc de Triomphe
la place de la Bastille
la tour Eiffel
la Seine
les Champs-Élysées
lieu (m)
manger
métro (m)
Notre-Dame
offrir
parc (m)
parler
partout
passante (f)
pont (m)
porte (f)
rencontrer
rendez-vous (m)
Sacré-Coeur
se promener
sous-sol (m)
surface (f)
surtout
quartier (m)
quotidien (m)
train (m)
ville (f)
il y a / on voit
j'aimerais
je prends... le bus / le train / un café
Gloser i Quizlet: https://quizlet.com/dk/933292451/emneord-til-paris-la-grande-ville-flash-cards/?i=5yheiv&x=1jqt
I dette forløb tager vi udgangspunkt i ibogen "Paris – la grande ville", som kan findes på https://paris.systime.dk/?id=129.
Bogen tager os med på en rejse til Paris og andre storbyer.
Den er bygget op i temaer, der gennem en bred vifte af genrer både dykker ned i den franske kultur og det historiske Paris.
Husk, at man ikke nødvendigvis skal forstå hvert et ord. Brug gloserne, og forstå teksterne i hovedtræk, når du læser lektier.
Brug desuden analysespørgsmålene til få et analytisk og større udbytte af teksten.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#6 Les Intouchables
Forløbsbeskrivelse - "Les Introuchables"
Film er en stor del af det franske DNA. Helt tilbage til Lumière-brødrene i slutningen af 1800-tallet, som var nogle af de første i verden til at give filmen ben at gå på, har Frankrig på mange måder domineret industrien. I 2011 kom der så endnu en film, der gik globalt på dét med et brag. Filmen er selvfølgelig den elskværdige "Les Intouchables". Fortællingen om Driss fra en fattig familie, der giver rigmanden Philippe noget han kun ville kunne få fra en mand, der ikke har noget at miste.
ORD
appartement (m)
beaucoup (adv)
banlieue (f)
cadeau (m)
chercher (v)
chez (adv)
comédie (f)
chomeur (m)
commencer (v)
copain (m)
copine (f)
debout (adv)
dramatique (a)
écrire (v)
famille (f)
fauteuil roulant (m)
film (m)
fort(e) (adj)
frère (m)
genre (m)
habiter (v)
heure (f)
immigré (m)
lettre (f)
maintenant (adv)
parler (v)
pauvre (adj)
penser (v)
personnage principal (m)
pleurer (v)
porter (v)
puis (adv)
riche (adj)
rouge (adj)
s'amuser (v)
scénario (m)
scène (f)
soeur (f)
tableau (m)
titre (m)
travail (m)
voir (v)
voiture (f)
UDTRYK
avoir l'air
avoir besoin de
avoir froid/chaud
avoir faim
avoir peur
être en train de
être assis
faire une promenade
Gloserne i en Quizlet: https://quizlet.com/dk/1038219778/les-intouchables-flash-cards/?i=5yheiv&x=1jqt
Materiale:
Olivier Nakache et Éric Toledano: Les Intouchables (film) (2011)
Karen Schumacker: De urørlige - Læs en film (manuskript) (2011)
Karen Schumacker: De urørlige - Øvehæfte (2011)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb #7 - Forberedelse til eksamen
I dette forløb vil vi lave en slutspurt mod eksamen. Da I jo er fortsætter B, vil vi kun fokusere på de mundtlige færdigheder. Dette vil sige billedanalyse og tekstforståelse + præsentation.
Eksamen er 30 minutter og I har 60 minutters forberedelsestid. Denne forberedelsestid skal bruges på at 1) forstå teksten 2) forberede præsentationen af teksten 3) forberede billedanalysen. Målet er, at I, inden I går ind til eksamen, har en så stor forståelse for basisgloserne, at I kun skal bruge til på at lede efter de mest nødvendige ord. Håbet er med andre ord, at I har et sikkerhedsnet i form af allerede kendt viden, så I i det mindste ikke er helt på bar bund, når I træder ind til jeres sidste franskoplevelse inden dimissionen.
Gloser til billedanalysen: https://quizlet.com/dk/1037930583/billedanalysen-flash-cards/?i=5yheiv&x=1qqt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59206506689",
"T": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59206506689",
"H": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59206506689"
}