Høje-Taastrup Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Høje-Taastrup Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ty/1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Høje-Taastrup Gymnasium
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Liv Høirup
Hold
2023 Ty/1 (
1g Ty/1
,
2g Ty/1
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
1. Ab ins Deutsche (1.g)
Titel 2
2. Generation Selfie (1.g) EKSAMEN
Titel 3
3. Landeskunde: Lübeck (1.g)
Titel 4
4. Gewalt und Verbrechen (2.g) EKSAMEN
Titel 5
5. Migration und Integration (2.g) EKSAMEN
Titel 6
6. Drittes Reich (2.g) EKSAMEN
Titel 7
7. Repetition (2.g)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
1. Ab ins Deutsche (1.g)
Forløbet fungerer som et intro-forløb til tyskfaget. Vi arbejder med små samtaleøvelser, udtaleregler, transparante ord, forskellige kommunikationsstrategier og ordbogsøvelser.
Desuden arbejder vi med sange og med de første skriftlige opgaver.
Materiale:
Kate Fuchs og Mathilde Sinding: Auf uns, Gyldendal 2016, s. 10-17
Mette Hermann: Los geht's!, Gyldendal 2018, s. 6-12 & s. 154-162
Sange:
Andreas Bourani: Auf uns
Grammatik (grammatikark og minlæring.dk):
Sætningsanalyse
Den bestemte og ubestemte artikel
Hjælpeverber i præsens
Svage verber i præsens
Forløbet omfatter ca. 15 sider.
Indhold
Kernestof:
Screening i tysk
Medbring computer, headset og blyant
I modulet: I får udleveret kompendiet "Ab ins Deutsche" i print. Vi arbejder med siderne 1-5 heri.
I modulet:
Lektie: Øv de tyske vendinger udenad på s. 4 i kompendiet "Ab ins Deutsche".
I modulet: I skal arbejde selv i dette modul. I skal logge ind med Uni-login på nedenstående link og lave alle øvelser i lektien "Sætningsanalyse på tysk". Jeg registrerer fravær ud fra jeres besvarelse. Viel Spaß :-)
Lektie 1: Medbring underskrevet tilmeldingsblanket til Lübeck. Betal 600,- kr. inden 15/12 til skolens MobilePay på 654361. Skriv Lübeck, navn og klasse i kommentarfeltet.
Lektie 2: Færdiggør øvelserne fra sidst på Minlæring: Infinitiv og regelmæssige verber
Lektie 2: Download appen Duolingo og lav øvelser med tysk i 10 minutter
Lektie: Medbring underskrevet tilmeldingsblanket til Lübeck. Betal 600,- kr. inden 15/12 til skolens MobilePay på 654361. Skriv Lübeck, navn og klasse i kommentarfeltet.
I modulet: Vi arbejder med ordbogsøvelser på s. 21-25 i kompendiet
Lektie 2: Øv dit tyske på Duolingo i 10 minutter
Lektie: Medbring underskrevet tilmeldingsblanket til Lübeck. Betal 600,- kr. til skolens MobilePay på 654361, hvis du ikke nåede det før jul. Skriv Lübeck, navn og klasse i kommentarfeltet.
I modulet: Vi arbejder med de sidste ordbogsøvelser i kompendiet.
I modulet: I fortæller mig om jer selv på tysk vha. spørgsmålene på s. 11 i kompendiet og vi laver udtaleøvelser på Goethe Aussprachetrainer
Lektie til Atakan, Danial og Chima: Medbring underskrevet tilmeldingsblanket til Lübeck-tur.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Screening i tysk
14-11-2023
Ordbogsøvelse
10-01-2024
Samtaler om jer selv på tysk
16-01-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
2. Generation Selfie (1.g) EKSAMEN
Et forløb om unge og sociale medier. Der er arbejdet med små film, sangtekster og -videoer, noveller og faktatekster af forskellig art.
Material:
Texte:
- Lukas Böing: Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und Co.? Ein Vergleich, 2015
- Kira Brück: Gefällt mir: So geht Social Media, 2014
- Wolf Wondratschek: Mittagspause, 1969
Aus: Kate Fuchs og Mathilde Sinding: Auf uns, Gyldendal 2016, s. 20-31
Lieder:
- Tim Bendzko: Programmiert, 2013
- Ok Kid: Mehr mehr, 2013
Aus: Kate Fuchs og Mathilde Sinding: Auf uns, Gyldendal 2016, s. 42-59
Bilder:
Selfies seit 1484
Aus: Kate Fuchs og Mathilde Sinding: Auf uns, Gyldendal 2016
Filme:
- NDR extra 3: Selfies für mehr Selbstbewusstsein, 2014
- TikTok Videos (@istsocialmediapeinlich):
- "Ich habe Social Media mit der Intention angefangen, Geld zu verdienen"
https://www.tiktok.com/
@istsocialmediapeinlich/video/730834033746498691
- "Was begeistert dich und was nervt dich an Social Media?"
https://www.tiktok.com/
@istsocialmediapeinlich/video/726004434188689743
- "Also ich würde das jetzt nicht filmen..."
https://www.tiktok.com/
@istsocialmediapeinlich/video/720744859950709479
- Blickfänger GbR: Schaulustige: Sei kein Gaffer, 2017,
https://vimeo.com/245758163
Forløbet omfatter ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
I modulet: I fortæller mig om jer selv på tysk vha. spørgsmålene på s. 11 i kompendiet og vi starter op på et nyt forløb.
Lektie til Chima og Sarah: Medbring underskrevet tilmeldingsblanket til Lübeck-tur.
Lektie til Sarah: Medbring underskrevet tilmeldingsblanket til Lübeck-tur
Lektie til alle:
I modulet:
Lektie:
Lektie: Medbring kompendiet "Generation Selfie", blå mappe med grammatikark, computer og blyant
Duolingo_roster.pdf
Lektie: Medbring blå mappe med kompendiet "Generation Selfie" og grammatikark samt computer og blyant
Lektie: Betal restbeløbet til Lübeck på 1200,- kr. til skolens MobilePay på 654361 senest 15/3. Skriv navn og klasse i kommentarfeltet.
Lektie 1: Betal restbeløbet til Lübeck på 1200,- kr. til skolens MobilePay på 654361 senest 15/3. Skriv navn og klasse i kommentarfeltet.
Lektie 2: Udfyld på tysk i hånden skemaet "Vor- und Nachteile" nederst på s. 9 i kompendiet "Generation Selfie". Jeg tjekker, at I har lavet lektien.
I modulet: Vi arbejder med den nye tekst "Wie wäre mein Leben ohne Internet..." på s. 11 i kompendiet. Imens får I feedback på jeres video og får en snak med mig om jeres standpunkt.
Lektie 2: Lav lektien på Duolingo inden modulet
Lektie 1: Øv tallene på tysk på https://quizlet.com/879431967/die-zahlen-flash-cards/?i=lc33v&x=1jqt
Lektie 2: Betal restbeløbet til Lübeck på 1200,- kr. til skolens MobilePay på 654361 senest 15/3. Skriv navn og klasse i kommentarfeltet.
Lektie 3: Færdiggør jeres oversættelse af s. 11 i kompendiet i hånden. Jeg tjekker jeres lektie i starten af modulet.
Modulet starter kl. 12.15:
Lektie: Øv igen gloserne fra teksten “Wie wäre mein Leben ohne Internet..." i Quizletten på https://quizlet.com/882951293/wie-ware-mein-leben-ohne-handy-flash-cards/?i=lc33v&x=1qqt
I modulet: Vi genlæser vores oversættelse af s. 11-12 i vores Docs: Generation Selfie og laver et par øvelser hertil i kompendiet
Lektie: Øv gloserne i denne nye Quizlet til vores tekst om Lukas Böing
I modulet: Vi starter op på den nye tekst i vores kompendium "Gefällt mir: So geht social media". Vi laver hertil:
I modulet: Vi arbejder videre med den nye tekst i vores kompendium "Gefällt mir: So geht social media":
I modulet: Vi arbejder videre med teksten "Gefällt mir: So geht social media":
Lektie til Atakan, Boran, Chima, Danial, Deniz, Hilal, Claudia, Olivia: Betal restbeløbet til Lübeck på 1200,- kr. til skolens MobilePay på 654361 senest 15/3. Skriv navn og klasse i kommentarfeltet.
Lektie til alle: Find og marker 5 forskellige personlige pronominer (stedord) på s. 16 i kompendiet. Bestem deres person, numerus (tal) og kasus vha. grammatikarket. Et eksempel kunne være “ich” = 1. person singularis (ental) nominativ
Lektie: I skal se TikTok-videoen nedenfor. TikTok "spinnt" ofte, når man åbner det i browseren. Prøv Google Chrome i stedet for Safari eller brug mobilen. Se først videoen, og besvar herefter spørgsmålene på tysk i hele sætninger.
I modulet: I skal arbejde selv i makkerpar, idet jeg er på kursus:
Lektie: Øv ordene fra vores nye tekst "Mittagspause" i denne Quizlet
Lektie: Øv udtalen af de tyske ord i øvelse 3 på s. 25 i kompendiet ved at slå dem op i ordbogen og trykke på play-knappen.
Vi arbejder videre med den nye tekst “Mittagspause” i kompendiet “Generation Selfie”:
Lektie: Øv igen ordene fra vores tekst "Mittagspause" i denne Quizlet
Lektie: Oversæt i hånden de tyske ord (adjektiver) i opgave 7 "Personencharakteristik" på s. 27 i kompendiet "Generation Selfie". Jeg tjekker, om I har lavet lektien i starten af modulet d. 26/4.
Lektie: Lav 10 min på Duolingo og tag et screen shot af hvor langt I er nået inden modulet
I modulet: Vi afslutter vores forløb “Generation Selfie” ved at udfylde et Ausstieg-skema i vores Docs
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Skriveøvelse: Selfies für mehr Selbstbewusstsein
24-01-2024
Musikpräsentation und Video: Programmiert
07-02-2024
Eine Zusammenfassung: Wie wäre mein Leben ohne …
01-03-2024
Skriveøvelse & genaflevering: So geht social media
12-03-2024
Bildbeschreibung: Selfies seit 1484
19-03-2024
Virtuelt modul i makkerpar: Tik Tok
20-03-2024
Skriveøvelse: Mittagspause
23-04-2024
Referat og samtale: Mittagspause
26-04-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
3. Landeskunde: Lübeck (1.g)
Sprogtur til Lübeck i slutningen af 1.g:
Før turen har I lært lidt om Lübeck i form af artikler, videoer og quizzer.
På turen har I lavet to skriftlige opgaver: en tysk billedbeskrivelse af et valgfrit kunstværk på Kunsthalle St. Annen og en opgave om Sprachliche Landschaften i Ratzeburg.
Forløbet omfatter ca. 10 sider.
Indhold
Kernestof:
I modulet:
Lektie: Lav 10 min på Duolingo og tag et screen shot af hvor langt I er nået inden modulet
I modulet: Vi afslutter vores forløb “Generation Selfie” ved at udfylde et Ausstieg-skema i vores Docs
Program_Lübeck.docx
Mødetid på HTG: 09.00
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
4. Gewalt und Verbrechen (2.g) EKSAMEN
Et forløb om "Gewalt und Verbrechen" med følgende materiale:
Texte:
- Wortschatz zum Thema Gewalt und Verbrechen (Faktentext)
- Otto F. Walter: Cornflakes (Kurzgeschichte, 1977)
- Ferdinand von Schirach: Anatomie (Kurzgeschichte, 2010)
Lied:
POL1Z1STENS0HN a.k.a. Jan Böhmermann: Ich hab Polizei (Musikvideo, 2015)
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=PNjG22Gbo6U&t=0s
Film:
Ferdinand von Schirach: Fähner (Film, 2013)
Forløbet omfatter ca. 40 sider
Indhold
Kernestof:
I modulet: I skal arbejde selv i dette modul, idet jeg er på kursus. I skal oversætte "Begriffskarte Krimi" til dansk på s. 5 i jeres kompendium "Gewalt und Verbrechen" vha. www.ordbogen.com. Derefter skal I besvare quizzen på s. 6 i stikord på tysk
I modulet:
Lektie: Lav opgaven "5. Das falsche Wort finden" på s. 2 i kompendiet "Gewalt und Verbrechen" i hånden. Jeg tjekker jeres lektie.
Lektie: Oversæt ordene i mindmappen på s. 1 i opgavearket, som I fik i går i print.
I modulet: Vi laver en billedbeskrivelse af scener fra krimien "Fähner".
Lektie: Oversæt ordene på s. 2 i opgavearket, som I har fået i print. Jeg tjekker jeres lektie.
I modulet: Vi laver opgaver til krimien "Fähner".
I modulet: Vi laver et par sidste øvelser til krimien "Fähner". Derefter færdiggør vi quizzen om krimi-genren. Når I er færdige med quizzen, formulerer I selv et par spørgsmål på tysk til quizzen, som de andre skal svare på :-) Tilsidst får I jeres b
Lektie: Lav 10 min på Duolingo inden kl. 9.30
I modulet: Vi begynder på en ny tekst til vores forløb "Gewalt und Verbrechen", som I får i print af mig.
Lektie: Lav 10 min på Duolingo inden kl. 9.50
I modulet: Vi gennemgår lektien og laver øvelserne 7-8 på s. 3 i opgavearket
Lektie: Besvar på tysk spørgsmål 9-11 på s. 2 i opgavearket fra sidst i hånden
I modulet: I forbereder et oplæg på tysk om teksten "Cornflakes" vha. 5 i opgavearket. Kl. 9.30-9.40 laver I Duolingo.
Lektie: Oversæt til dansk i hånden alle blå startsætninger i øvelse 11 "Den Text zusammenfassen" på s. 5 i opgavearket til teksten "Cornflakes".
I modulet: Jeg taler med jer på skift på tysk om teksten 'Cornflakes'.
Lektie: Færdiggør jeres tyske oplæg om "Cornflakes" i hånden vha. s. 5 i opgavearket.
Lektie: Lav 10 min på Duolingo inden kl. 8.10
I modulet: Lav øvelserne 1-3 på tysk i hånden på s. 2 (= s. 213) i opgavearket til vores nye tekst "Anatomie", som I fik i print d. 8/10. Tag et billede af jeres besvarelse og upload det under Elevfeedback inden kl. 15.15. Jeg registrerer fravær udfr
I modulet: Vi samler op på det virtuelle modul før ferien. Derefter går vi i gang med at læse teksten “Anatomie” og lave øvelser hertil.
Lektie: Medbring opgavearket til vores nye tekst "Anatomie", som I fik i print d. 8/10
I modulet: Vi gennemgår lektien. Derefter laver vi resten af opgave 8 samt opgaverne 7 og 9.
Lektie: Besvar spørgsmål 1-2 under opgave 8 "Personencharakteristik" på tysk i hånden på s. 4 (= s. 215) i opgavearket til vores nye tekst "Anatomie", som I har fået i print. Jeg tjekker jeres lektie i starten af modulet.
I modulet: Vi laver 'Der Satz des Tages' på tavlen om teksten "Anatomie". Derefter arbejder vi med opgaverne 9, 10 og 12 på s. 4-5 (s. 215-216).
Lektie: Øv gloser fra vores tekst "Anatomie" i denne Quizlet
I modulet: Vi arbejder videre med vores sang "Ich hab Polizei" og laver opgave 3 på s. 3 og opgaverne 1-2 under "Nach dem Hören" på s. 4.
Lektie: Lav i hånden øvelse 2 "Ein Steckbrief" på s. 3 i vedhæftede opgaveark, som I fik i print i tirsdags. Jeg tjekker jeres lektie.
Lektie til alle: Lav i hånden øvelse 2 "Ein Steckbrief" på s. 3 i vedhæftede opgaveark, som I fik i print i sidste uge. Jeg tjekker jeres lektie.
Lektie til fraværende d. 5/11: Lav en genaflevering i hånden af skriveøvelsen om "Cornflakes". Når I har afleveret genafleveringen til mig i modulet, kan jeg fjerne jeres fravær under opgaven.
I modulet: Vi afslutter vores forløb "Gewalt und Verbrechen" ved at udfylde følgende Docs:
Lektie: Lav 'assignment' på Duolingo inden modulet
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Fähner: Bildbeschreibung
05-09-2024
Forberedelse af oplæg og samtale: Cornflakes
24-09-2024
Cornflakes: Skriveøvelse
08-10-2024
Genaflevering af skriveøvelsen om Cornflakes
12-11-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
5. Migration und Integration (2.g) EKSAMEN
Et forløb om "Migration und integration" med fokus på "Sport" og "Zusammenhalt"
Texte:
- "Was ist Integration? - Die drei Integrationsformen" (Faktentext, 2020)
- "el-Mafaalani und Topraks soziologische Theorie - Die vier Integrationsebenen" (Faktentext, 2020)
- Leonie Gubela und Robin Köhler: "Beim Sport konnte ich aus mir herausgehen" (Interview, 2017)
Alle fra: Kirsten Krehan/Kirsten Stammerjohann: Wer bin ich? Sport und Identität, Kapitel 3: "Integration", 2020
- Mesut Özil: "Deutschland kann stolz auf sein Multikulti sein" (Interview, 2011)
Filme:
- Yasemin Şamdereli: "Almanya - Willkommen in Deutschland" (Spielfilm, 2011)
- Rupert Höller: "Ausstieg rechts" (Kurzfilm, 2018)
https://www.youtube.com/watch?v=D_pagWIoZ7g
Forløbet omfatter ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
I modulet: Vi starter det nye forløb "Migration und Integration". I får hertil en ny mappe med nyt materiale. Vi laver en mindmap om det nye emne på tavlen. Vi læser sammen l. 1-27 i den nye tekst "Was ist Integration?" og laver undervejs opgave 1 "R
Lektie: Lav 'assignment' på Duolingo inden modulet
I modulet: Vi arbejder videre med teksten fra i går "Was ist Integration?". I dag læser vi resten af teksten (l. 29-63) og laver opgaverne 2-3.
I modulet: Vi arbejder med en ny tekst inklusiv opgaver om "Die vier Integrationsebenen", som I får i print af mig til jeres mappe.
I modulet: I får en ny tekst inklusiv opgaver om "Beim Sport konnte ich aus mir herausgehen", som I får i print af mig til jeres mappe. Vi arbejder med Einstieg-øvelserne 1-3. Vi åbner også en låge i en tysk julekalender.
I modulet:
Lektie til elever, som var fraværende d. 11/12: Læs l. 1-42 i teksten "Beim Sport konnte ich aus mir herausgehen", som I fik i forgårs.
Lektie: Medbring din mappe "Sport und Zusammenhalt" og dit grammatikark
Lektie: I skal oversætte et afsnit hver i teksten “Beim Sport konnte ich aus mir herausgehen”. Indsæt jeres oversættelse under Elevfeedback inden kl. 9.45:
Lektie: I skal oversætte et afsnit hver i teksten “Beim Sport konnte ich aus mir herausgehen”. Indsæt jeres oversættelse under Elevfeedback inden kl. 13.45:
I modulet: I får en tidligere eksamensopgave om "Deutschland kann stolz auf sein Multikulti sein", som passer til vores forløb "Migration und Integration. I får teksten og opgaverne i print. I arbejder individuelt med delopgave 1 og 5.1. Skriv stikor
Lektie: Jeg gennemfører korte samtaler på tysk om teksten og opgaverne 1 og 5.1 fra sidst. Teksten inklusiv opgaver er vedhæftet og jeg har også lagt den i mit dueslag foran lærerværelset til dem, som var fraværende sidst.
I modulet: I skal arbejde selv, idet jeg er blevet syg. I skal lave opgave 5.2 F i den gamle eksamensopgave “Deutschland kann stolz auf sein Multikulti sein”. I skal skrive ca. 150 ord i hånden. Brug hertil vedhæftede startsætninger. Upload et foto a
Lektie: Medbring din håndskrevne billedbeskrivelse fra i tirsdags
Lektie til alle: Øv gloserne i nedenstående Quizlet til filmen "Almanya", som vi skal se senere i dag :-)
I modulet: Vi ser filmen “Almanya”, 1t 41min :-) Filmen ligger på Mit CFU
I modulet: Modulet starter kl. 10.15
Lektie: Lav en genaflevering i hånden af skriveøvelsen "Beim Sport konnte ich aus mir herausgehen", som I fik tilbage af mig d. 11/2. Jeg har lagt den i mit dueslag til fraværende elever.
Lektie: Øv igen gloserne i nedenstående Quizlet til filmen "Almanya"
Lektie til Usman, Chima, Deniz, Boran: Lav en genaflevering i hånden af skriveøvelsen "Beim Sport konnte ich aus mir herausgehen", som I fik tilbage af mig d. 11/2.
Video: Ausstieg rechts
Docs: Ausstieg
Lektie: Medbring din blå mappe med materiale fra hele forløbet, computer og dit grammatikark
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Beim Sport konnte ich..: Skriveøvelse og genafl.
16-01-2025
Eksamensopgave: Deutschland kann stolz auf sein ..
04-02-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
6. Drittes Reich (2.g) EKSAMEN
Et forløb om "Drittes Reich" i perioden 1933-1945 med særligt fokus på:
- Die Judenverfolgung
- Die Bücherverbrennung
- Die Kristallnacht
- Jugend und Erziehung im Dritten Reich - HJ und Werbeplakate
- Stolpersteine und Vergangenheitsbewältigung
Texte:
- Ein geschichtlicher Überblick 1933-1945 - Faktentext (aus der heutigen Zeit) https://www.ndr.de/geschichte/chronologie/NS-Zeit-Krieg-und-Terror,nszeit108.html
- Zeittafel zur Judenverfolgung 1933-1945 - Faktentext (aus der heutigen Zeit)
- Antijüdische Gesetze während der NS-Zeit - Faktentext (aus der heutigen Zeit)
- Erich Kästner: Die Bücherverbrennung am 10. Mai 1933 - Erinnerung (1946)
- Günther Dahl: “Was braucht der Jud ein Klavier?” - Erinnerung (1988)
Filme:
Dennis Gansel: “Napola - Elite für den Führer” - Spielfilm (2004),
https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000005847/hitlers-elite
Bilder:
- Werbeplakate für die HJ (Hitlerjugend) - Plakate (1939)
- Stolpersteine - Fotos (aus der heutigen Zeit)
Lieder:
Horst Wessel: "Die Fahne hoch" - Lied (1929)
Forløbet omfatter ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
I modulet: I får et nyt kompendium "Drittes Reich". Vi arbejder heri med s. 1-4. Til s. 4 bruger vi følgende hjemmeside: NS-Zeit: Krieg und Terror
I modulet:
Lektie: Oversæt følgende hv-spørgmål til tysk: Hvad, hvor, hvornår, hvilke
Lektie: Oversæt de tyske adjektiver i øvelse 6.1 "Die Stimmung beschreiben" på s. 11 i kompendiet til dansk i hånden
I modulet: Vi læser og forstår sammen resten af teksten „Die Bücherverbrennung“ på s. 7 og besvarer undervejs spørgsmålene 3-6 på tysk på s. 12.
I modulet: I arbejder i par i hånden med opgave 8 "Personencharakteristik" på s. 13 og opgave 9 "Einen Text zusammenfassen" på s. 14. På baggrund af jeres tyske noter på s. 12-14 laver I en individuel video på tysk om teksten "Die Bücherverbrennung"
Lektie: Bøj "sein" udenad:
I modulet: På baggrund af jeres tyske noter på s. 12-14 i kompendiet "Drittes Reich" laver I en individuel video på tysk om teksten "Die Bücherverbrennung". Videoen afleveres senest kl. 21 under opgaver.
I modulet: Vi laver øvelser på s. 18-19 i kompendiet til filmen "Napola", som vi skal se i morgen. Til sidst øver vi gloser til "Napola" i nedenstående Quizlet.
I modulet: Vi ser det meste af filmen "Napola" sammen på mitcfu
I modulet: Vi ser resten af filmen "Napola" og arbejder med øvelser på s. 19 A i kompendiet
I modulet: Vi laver en skriveøvelse i hånden om filmen “Napola”, som vi så før påske
I modulet: Vi læser sammen l. 26-43 i den nye tekst "Was braucht der Jud ein Klavier?" på s. 21 og laver hertil opgaverne 1-4 på s. 24
Lektie: Færdiggør din billedbeskrivelse på tysk, som vi påbegyndte i torsdags, og upload den under opgaven i Lectio
I modulet: Jeg taler med jer på skift på tysk om jeres billedbeskrivelse af "Werbeplakate für HJ". Imens arbejder I med øvelserne 5-8 på s. 24 til teksten "Was braucht der Jud ein Klavier?".
Lektie: Forbered en lille fremlæggelse på tysk om jeres billedbeskrivelse af "Werbeplakate für HJ", som I afleverede i går under opgaver
I modulet: Vi samler op på i går. I besvarer spørgsmålene 1-5 på s. 26. Derefter læser vi sammen videre i teksten "Was braucht der Jud ein Klavier?". Til sidst får I jeres skriveøvelse tilbage, som I laver en genaflevering af til næste gang
I modulet: Vi arbejder videre med teksten “Was braucht der Jud ein Klavier?”
Modulet starter kl. 10.15: Vi læser sammen resten af teksten “Was braucht der Jud ein Klavier?” og laver hertil øvelserne 9-13 på s. 25. Hvis vi kan nå det, besvarer vi også nogle af spørgsmålene på s. 27.
I modulet: Vi gennemgår vedhæftede sang "Die Fahnen hoch", som I får i print. Derefter laver vi en billedbeskrivelse af "Stolpersteine" på s. 35-36 i kompendiet.
I modulet, del 1: Vi afslutter forløbet “Drittes Reich” ved at udfylde skemaet i følgende Ausstieg-Docs samt notere “Wichtige Begriffe” under skemaet:
I modulet, del 2: Vi finder vores tidligere Ausstieg-Docs fra vores andre forløb frem og tilføjer “Wichtige Begriffe” under skemaerne
Lektie: Medbring alle jeres kompendier i tysk fra 1.g og 2.g
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Oversættelse: Die Judenverfolgung
06-03-2025
Grammatik: Hoved- og ledsætninger
13-03-2025
Aufgaben zur "Die Bücherverbernnung"
19-03-2025
Video: Die Bücherverbrennung
20-03-2025
Skriveøvelse: Napola
22-04-2025
Billedbeskrivelse og samtale: Werbeplakate für HJ
29-04-2025
Skriveøvelse: Was braucht der Jud ein Klavier?
06-05-2025
Genaflevering: Skriveøvelse om Napola
06-05-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
7. Repetition (2.g)
Indhold
Kernestof:
I modulet, del 1: Vi afslutter forløbet “Drittes Reich” ved at udfylde skemaet i følgende Ausstieg-Docs samt notere “Wichtige Begriffe” under skemaet:
I modulet, del 2: Vi finder vores tidligere Ausstieg-Docs fra vores andre forløb frem og tilføjer “Wichtige Begriffe” under skemaerne
Lektie: Medbring alle jeres kompendier i tysk fra 1.g og 2.g
I modulet:
Lektie: Medbring alle jeres tyskkompendier fra 1.g og 2.g
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59216752892", "T": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59216752892", "H": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59216752892" }