Holdet 2023 Ty/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Høje-Taastrup Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Liv Høirup
Hold 2023 Ty/1 (1g Ty/1, 2g Ty/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Ab ins Deutsche (1.g)
Titel 2 2. Generation Selfie (1.g) EKSAMEN
Titel 3 3. Landeskunde: Lübeck (1.g)
Titel 4 4. Gewalt und Verbrechen (2.g) EKSAMEN
Titel 5 5. Migration und Integration (2.g) EKSAMEN
Titel 6 6. Drittes Reich (2.g) EKSAMEN
Titel 7 7. Repetition (2.g)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1. Ab ins Deutsche (1.g)

Forløbet fungerer som et intro-forløb til tyskfaget. Vi arbejder med små samtaleøvelser, udtaleregler, transparante ord, forskellige kommunikationsstrategier og ordbogsøvelser.
Desuden arbejder vi med sange og med de første skriftlige opgaver.

Materiale:
Kate Fuchs og Mathilde Sinding: Auf uns, Gyldendal 2016, s. 10-17
Mette Hermann: Los geht's!, Gyldendal 2018, s. 6-12 & s. 154-162

Sange:
Andreas Bourani: Auf uns

Grammatik (grammatikark og minlæring.dk):
Sætningsanalyse
Den bestemte og ubestemte artikel
Hjælpeverber i præsens
Svage verber i præsens

Forløbet omfatter ca. 15 sider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Screening i tysk 14-11-2023
Ordbogsøvelse 10-01-2024
Samtaler om jer selv på tysk 16-01-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2. Generation Selfie (1.g) EKSAMEN

Et forløb om unge og sociale medier. Der er arbejdet med små film, sangtekster og -videoer, noveller og faktatekster af forskellig art.

Material:

Texte:
- Lukas Böing: Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und Co.? Ein Vergleich, 2015
- Kira Brück: Gefällt mir: So geht Social Media, 2014
- Wolf Wondratschek: Mittagspause, 1969
Aus: Kate Fuchs og Mathilde Sinding: Auf uns, Gyldendal 2016, s. 20-31

Lieder:
- Tim Bendzko: Programmiert, 2013
- Ok Kid: Mehr mehr, 2013
Aus: Kate Fuchs og Mathilde Sinding: Auf uns, Gyldendal 2016, s. 42-59

Bilder:
Selfies seit 1484
Aus: Kate Fuchs og Mathilde Sinding: Auf uns, Gyldendal 2016

Filme:
- NDR extra 3: Selfies für mehr Selbstbewusstsein, 2014

- TikTok Videos (@istsocialmediapeinlich):
- "Ich habe Social Media mit der Intention angefangen, Geld zu verdienen" https://www.tiktok.com/@istsocialmediapeinlich/video/730834033746498691
- "Was begeistert dich und was nervt dich an Social Media?" https://www.tiktok.com/@istsocialmediapeinlich/video/726004434188689743
- "Also ich würde das jetzt nicht filmen..." https://www.tiktok.com/@istsocialmediapeinlich/video/720744859950709479

- Blickfänger GbR: Schaulustige: Sei kein Gaffer, 2017, https://vimeo.com/245758163

Forløbet omfatter ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriveøvelse: Selfies für mehr Selbstbewusstsein 24-01-2024
Musikpräsentation und Video: Programmiert 07-02-2024
Eine Zusammenfassung: Wie wäre mein Leben ohne … 01-03-2024
Skriveøvelse & genaflevering: So geht social media 12-03-2024
Bildbeschreibung: Selfies seit 1484 19-03-2024
Virtuelt modul i makkerpar: Tik Tok 20-03-2024
Skriveøvelse: Mittagspause 23-04-2024
Referat og samtale: Mittagspause 26-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Landeskunde: Lübeck (1.g)

Sprogtur til Lübeck i slutningen af 1.g:
Før turen har I lært lidt om Lübeck i form af artikler, videoer og quizzer.
På turen har I lavet to skriftlige opgaver: en tysk billedbeskrivelse af et valgfrit kunstværk på Kunsthalle St. Annen og en opgave om Sprachliche Landschaften i Ratzeburg.

Forløbet omfatter ca. 10 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4. Gewalt und Verbrechen (2.g) EKSAMEN

Et forløb om "Gewalt und Verbrechen" med følgende materiale:

Texte:
- Wortschatz zum Thema Gewalt und Verbrechen (Faktentext)
- Otto F. Walter: Cornflakes (Kurzgeschichte, 1977)
- Ferdinand von Schirach: Anatomie (Kurzgeschichte, 2010)

Lied:
POL1Z1STENS0HN a.k.a. Jan Böhmermann: Ich hab Polizei (Musikvideo, 2015)
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=PNjG22Gbo6U&t=0s

Film:
Ferdinand von Schirach: Fähner (Film, 2013)

Forløbet omfatter ca. 40 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fähner: Bildbeschreibung 05-09-2024
Forberedelse af oplæg og samtale: Cornflakes 24-09-2024
Cornflakes: Skriveøvelse 08-10-2024
Genaflevering af skriveøvelsen om Cornflakes 12-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5. Migration und Integration (2.g) EKSAMEN

Et forløb om "Migration und integration" med fokus på "Sport" og "Zusammenhalt"

Texte:
- "Was ist Integration? - Die drei Integrationsformen" (Faktentext, 2020)
- "el-Mafaalani und Topraks soziologische Theorie - Die vier Integrationsebenen" (Faktentext, 2020)
- Leonie Gubela und Robin Köhler: "Beim Sport konnte ich aus mir herausgehen" (Interview, 2017)
Alle fra: Kirsten Krehan/Kirsten Stammerjohann: Wer bin ich? Sport und Identität, Kapitel 3: "Integration", 2020
- Mesut Özil: "Deutschland kann stolz auf sein Multikulti sein" (Interview, 2011)

Filme:
- Yasemin Şamdereli: "Almanya - Willkommen in Deutschland" (Spielfilm, 2011)
- Rupert Höller: "Ausstieg rechts" (Kurzfilm, 2018) https://www.youtube.com/watch?v=D_pagWIoZ7g

Forløbet omfatter ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Beim Sport konnte ich..: Skriveøvelse og genafl. 16-01-2025
Eksamensopgave: Deutschland kann stolz auf sein .. 04-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 6. Drittes Reich (2.g) EKSAMEN

Et forløb om "Drittes Reich" i perioden 1933-1945 med særligt fokus på:

- Die Judenverfolgung
- Die Bücherverbrennung
- Die Kristallnacht
- Jugend und Erziehung im Dritten Reich - HJ und Werbeplakate
- Stolpersteine und Vergangenheitsbewältigung

Texte:
- Ein geschichtlicher Überblick 1933-1945 - Faktentext (aus der heutigen Zeit) https://www.ndr.de/geschichte/chronologie/NS-Zeit-Krieg-und-Terror,nszeit108.html
- Zeittafel zur Judenverfolgung 1933-1945 - Faktentext (aus der heutigen Zeit)
- Antijüdische Gesetze während der NS-Zeit - Faktentext (aus der heutigen Zeit)
- Erich Kästner: Die Bücherverbrennung am 10. Mai 1933 - Erinnerung (1946)
- Günther Dahl: “Was braucht der Jud ein Klavier?” - Erinnerung (1988)

Filme:
Dennis Gansel: “Napola - Elite für den Führer” - Spielfilm (2004), https://fjernleje.filmstriben.dk/film/9000005847/hitlers-elite

Bilder:
- Werbeplakate für die HJ (Hitlerjugend) - Plakate (1939)
- Stolpersteine - Fotos (aus der heutigen Zeit)

Lieder:
Horst Wessel: "Die Fahne hoch" - Lied (1929)

Forløbet omfatter ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Oversættelse: Die Judenverfolgung 06-03-2025
Grammatik: Hoved- og ledsætninger 13-03-2025
Aufgaben zur "Die Bücherverbernnung" 19-03-2025
Video: Die Bücherverbrennung 20-03-2025
Skriveøvelse: Napola 22-04-2025
Billedbeskrivelse og samtale: Werbeplakate für HJ 29-04-2025
Skriveøvelse: Was braucht der Jud ein Klavier? 06-05-2025
Genaflevering: Skriveøvelse om Napola 06-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer