Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Høje-Taastrup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Elsebet Hviid, Rasmus Petersen
|
Hold
|
2023 En/v (1v En, 2v En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Growing Up
Fokus:
Puberteten og identitetsdannelse hvad tema angår og metodemæssigt er fokus på introduktion af analyse og fagbegreber
Læste tekster fra Contexts (Jonna Engberg-Pedersen m.fl., Gyldendal 2004):
Ernest Hemingway, "Indian Camp" (novelle, 1921) 6 sider
Lucy Griss, "The Sin Bin or Lucy's Heart" (novelle 2000) 7 sider
Alison Fell, "The Shining Mountain" (novelle, 1992) 6 sider
Wendy Cope, "Tich Miller" (digt, 1986) 2 sider
Cherie Booth, "Together we can beat the bullies", (article, 2002) 4 sider
Rob Reiner: "Stand by me" (film, 1986) 15 sider
I alt 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Immigration
Materiale:
Gish Jen: " Who's Irish?", 1999 (short story, 15 sider)
Chitra Banerijee Divakaruni, "Clothes", 1995 (short story, 18 sider)
Burhan Wazir: "Long nights, low pay and no play", 2002 (article, 3 sider)
Hanif Kureishi: "My Son the Fanatic", 1997 (short story, 14 sider)
Damien O'Donnell: "East is East", 1999 (film, 15 sider)
65 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Canada
I dette forløb arbejde klassen med Canada. Vi har gjort os bekendte med litteratur, kultur, politik, og lidt historie. Vi har især arbejdet med de forskellige indfødte grupper, og lært om deres historie, og hvilke problemer de har haft, og har nu. Vi har desuden arbejdet med Canada som et multikulturelt land, og hvordan det adskiller sig fra USA.
Indhold:
The Incredible History of Canada in 12 Minutes. Captivating History. (YouTube). 2019.
https://www.youtube.com/watch?v=TSUJFR3DMKo
10%
National anthem of Canada: O Canada. 1980.
https://www.canada.ca/en/canadian-heritage/services/anthem-canada.html#a6
5%
Canada: A People's History. Episode 14: The Crucible (54:20-1:19:10).
https://www.youtube.com/watch?v=y2dXdTTQT04&list=PLBB-itbjIc4gOvEZSKyNAvPQ4o1M30Ujn&t=3263s&ab_channel=Shredded-Cason
15%
The Canadian Multiculturalism Act
https://laws-lois.justice.gc.ca/eng/acts/c-18.7/page-1.html
10%
Canada's Residential Schools Were a Horror - Scientific American Ian Mosby & Erin Millions 2021.
15%
Residential school survivors on the scars of abuse - CBC News: The National. 2021. https://www.youtube.com/watch?v=6OuTuTG5liQ&t=1s&ab_channel=CBCNews%3ATheNational
5%
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Literary appreciation
The class is introduced to, and must analyse, a number of renowned authors and short stories from the literary canon of the English speaking world.
Material:
James Joyce, "The Boarding House", 1914
Ernest Hemingway, "The Old Man and the Bridge"
Saki, "The Lumber Room", 1914
Etgar Kenet, "Suddenly a Knock on the Door", 2010
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Rhetorics
Klassens introduceres til retoriske begreber og analyse af taler. Der indgår også en masse øvelser i materialet fra "On Purpose", som klassen arbejder med. Klassen har som en del af forløbet skulle skrive deres egen tale.
Materiale:
Nanna Flindt Kreine: Uddrag af "On Purpose", 2009 (faglitteratur, 7 sider)
President Thomas J. Whitmore's address to U.S. fighter pilots from the film "Independence", 1996 directed by Roland Emmerich (0,5 sider)
Nelson Mandela: "Inaugural address", 1994 (1 side)
Sider i alt: 9
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
The short story as genre
Vi læser og analyserer udvalgte short stories fra 1920'erne og til i dag med fokus på typiske genretræk,
Anvendt materiale:
Ernest Hemingway: "Three shots"(1925)
Niall Grittiths: "Stigmata", (2004)
Fay Weldon: "My Mother Said" (1983)
Raymond Carver: "Neighbors" (1974)
Chris Ploughed: "Genre" in Inside Stories, Systime 2007, pp.118-119 (theory on the short story genre)
18 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Project on non-fiction
Vi arbejder med analyse af non-fiction tekster, hovedsageligt artikler. Yderligere skal klassen i grupper lave en analyse af en selvvalgt artikel, som de skal fremlægge for klassen:
Læst materiale:
Amy Chua, Why Chinise Mothers are Superior, Wall Street Journal 2007, (personal essay)
Jia Tolentio, A Man Murdered in Cold Blood, and You're Laughing?, The New Yorker, December 7 2024, (news article)
Jude Sheerin, Jay-Z accused with Diddy in lawsuit of raping girl in 2000, BBC, December 9 2024 (news article)
Tessa Wong, Are We about to Repeat History? Martial Law's Traumatic History in South Korea, BBC, December 7 2024 (news article)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
The British Empire
Forløb med fokus på hvorledes det britiske imperium er blevet tematiseret i britisk litteratur og film. Som afslutning på forløbet læses en post-kolonial novelle.
Anvendt materiale:
Background to the British Empire (sagprosa)
Rudyard Kipling: "The White Man's Burden", 1899 (poetry)
E.M. Forster: A Passage to India", an excerpt, 1924 (novel)
David Lean: A Passage to India", 1984 (film adaptation)
George Orwell: Shooting an Elephant, 1935 (essay)
Salman Rushdie: "The Courter", 1994 (short story)
65 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Animal Farm - værkslæsning
Klassen har læst og analyseret George Orwells "Animal Farm" som værk. Eleverne har læst romanen selvstændigt hjemme over en periode på to måneder, og så har de brugt 3 moduler på at arbejde med den i grupper og aflevereret en lydfil, hvor de har indtalt svarene på deres arbejdsspørgsmål.
Materiale:
George Orwell, Animal Farm, 1945
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60494109543",
"T": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60494109543",
"H": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60494109543"
}