Holdet 2023 En/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24
Institution Høje-Taastrup Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Stine Lambek, Søren Stensgaard
Hold 2023 En/x (1x En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Fairy tales
Titel 2 Growing Up
Titel 3 Værklæsning: The Perks of Being a Wallflower
Titel 4 Australia

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Growing Up

Growing Up

Fokus: Introduktion til fiktionsanalyse

From Contexts. ed. Jonna Engberg-Pedersen et. al. Gyldendal 2004:
"Tools" (analysemodel til fiktionsanalyse)
Ernest Hemingway, "Indian Camp", 1921
Alison Fell, "The Shining Mountain", 1992
Lucy Cross, "The Sin-Bin or Lucy's Heart", 2000

Carson McCullers, "Sucker", 1963
from: http://www.saturdayeveningpost.com/wp-content/uploads/satevepost/sucker-by-carson-mccullers-SEP.pdf

Især fokus på "how to write a summary", "characterisation" og "themes" (især "initiation process"/"passage of rite")

Faglige mål:
Sprogfærdighed (at læse og forstå skrevne tekster op engelsk og kunne udtrykke sig mundtligt og skriftligt)
Sprog, tekst og kultur: Analysere tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi

Kernestof:
Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive tekster

Supplerende stof:
Film: "Dead Poets Society", 1989
Romantic poems from "Dead Poets Society"
‘ The Road Not Taken’  by Robert Frost
‘ To the Virgins’  by Robert Herrick
‘ Walden’  by Henry David Thoreau
‘ O Captain! My Captain!’ by Walt Whitman

30 PAGES
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Værklæsning: The Perks of Being a Wallflower

Stephen Chbosky, The Perks of Being a Wallflower (novel).
Læses som en del af "Growing Up"-forløbet.

Faglige mål:
Sprogfærdighed: Læse og forstå skrevne tekster på engelsk og kunne udtrykke sig mundtligt og skriftligt
Sprog, tekst og kultur: Analysere tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi, læse komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder

Kernestof:
Værklæsning
Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive tekster

Supplerende stof:
https://www.marshall.edu/library/bannedbooks/the-perks-of-being-a-wallflower/
Film: The Perks of Being a Wallflower (2012)

270 SIDER
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Australia

Fokus på forholdet mellem hvide og Aborigines i Australien, i særdeleshed "The Stolen Generation" (filmen Rabbit-Proof Fence). Hvorfor klarer mange Aborigines sig så dårligt, og hvis skyld er det?

Læste tekster fra "Contexts" (Jonna Engberg-Pedersen m.fl., Gyldendal 2004):

Archie Weller, "Going Home" (short story, 1986)
Polly Borland, "Fred Andrews" (text, 2000)
Oodgeroo Noonuccal, "The Past" (poem, 1970)

Prime Minister Kevin Rudd's Apology Speech to Stolen Generations (February 2, 2008):
https://www.youtube.com/watch?v=MDvome0bCXs (appr. 32 minutes long)

"Ten years later, are Indigenous Australians better off?" - by Hannah Hempenstall, (October 3, 2018)
https://www.who.com.au/kevin-rudd-sorry-speech

Film:
Rabbit Proof Fence (2002)

Kernestof:
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i andre engelsksprogede regioner.


22 PAGES
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer