Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
Høje-Taastrup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Stine Lambek, Søren Stensgaard
|
Hold
|
2023 En/x (1x En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fairy tales
Jeremy Watts, Once Upon a Time (Systime: 2004), pp. 6-14, 61, 63-64
Brothers Grimm, Little Red Riding Hood, http://www.eastoftheweb.com/cgi-bin/version_printable.pl?story_id=LittRed.shtml
Joseph Jacobs, Jack and the Beanstalk, http://www.authorama.com/book-part/english-fairy-tales-15.html
Jacob and Wilhelm Grimm, Rapunzel, https://www.pitt.edu/~dash/grimm012.html
Nathan Greno and Byron Howard, Tangled (2010), movie
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Growing Up
Growing Up
Fokus: Introduktion til fiktionsanalyse
From Contexts. ed. Jonna Engberg-Pedersen et. al. Gyldendal 2004:
"Tools" (analysemodel til fiktionsanalyse)
Ernest Hemingway, "Indian Camp", 1921
Alison Fell, "The Shining Mountain", 1992
Lucy Cross, "The Sin-Bin or Lucy's Heart", 2000
Carson McCullers, "Sucker", 1963
from: http://www.saturdayeveningpost.com/wp-content/uploads/satevepost/sucker-by-carson-mccullers-SEP.pdf
Især fokus på "how to write a summary", "characterisation" og "themes" (især "initiation process"/"passage of rite")
Faglige mål:
Sprogfærdighed (at læse og forstå skrevne tekster op engelsk og kunne udtrykke sig mundtligt og skriftligt)
Sprog, tekst og kultur: Analysere tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi
Kernestof:
Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive tekster
Supplerende stof:
Film: "Dead Poets Society", 1989
Romantic poems from "Dead Poets Society"
‘ The Road Not Taken’ by Robert Frost
‘ To the Virgins’ by Robert Herrick
‘ Walden’ by Henry David Thoreau
‘ O Captain! My Captain!’ by Walt Whitman
30 PAGES
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Værklæsning: The Perks of Being a Wallflower
Stephen Chbosky, The Perks of Being a Wallflower (novel).
Læses som en del af "Growing Up"-forløbet.
Faglige mål:
Sprogfærdighed: Læse og forstå skrevne tekster på engelsk og kunne udtrykke sig mundtligt og skriftligt
Sprog, tekst og kultur: Analysere tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi, læse komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder
Kernestof:
Værklæsning
Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive tekster
Supplerende stof:
https://www.marshall.edu/library/bannedbooks/the-perks-of-being-a-wallflower/
Film: The Perks of Being a Wallflower (2012)
270 SIDER
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Australia
Fokus på forholdet mellem hvide og Aborigines i Australien, i særdeleshed "The Stolen Generation" (filmen Rabbit-Proof Fence). Hvorfor klarer mange Aborigines sig så dårligt, og hvis skyld er det?
Læste tekster fra "Contexts" (Jonna Engberg-Pedersen m.fl., Gyldendal 2004):
Archie Weller, "Going Home" (short story, 1986)
Polly Borland, "Fred Andrews" (text, 2000)
Oodgeroo Noonuccal, "The Past" (poem, 1970)
Prime Minister Kevin Rudd's Apology Speech to Stolen Generations (February 2, 2008):
https://www.youtube.com/watch?v=MDvome0bCXs (appr. 32 minutes long)
"Ten years later, are Indigenous Australians better off?" - by Hannah Hempenstall, (October 3, 2018)
https://www.who.com.au/kevin-rudd-sorry-speech
Film:
Rabbit Proof Fence (2002)
Kernestof:
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i andre engelsksprogede regioner.
22 PAGES
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60494116682",
"T": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60494116682",
"H": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60494116682"
}