Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Høje-Taastrup Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Laurits Nikolajsen, Søren Møllerhøj Porsmose
|
Hold
|
2023 Ty/v (1v Ty, 2v Ty)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ab ins Deutsche
Forløbet fungerer som et intro-forløb til tyskfaget. Der er arbejdet med små samtaleøvelser, udtaleregler, transparante ord, forskellige kommunikationsstrategier og ordbogsøvelser.
Desuden er der arbejdet med sangtekster og med de første skriftlige opgaver.
Materiale:
Kate Fuchs og Mathilde Sinding: Auf uns, Gyldendal 2016, s. 8-17
Heri: Andreas Bourani: Auf uns, 2014
Mette Hermann: Los geht's!, Gyldendal 2018, s. 6-12.
Die Prinzen: Be cool speak Deutsch
Grammatik i Alles in allem og minlæring.dk
Den bestemte og den ubestemte artikel, s. 18-22
Sætningsanalyse. s. 11-14
Genitiv, s. 22-25
Verber (minlæring.dk)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Freundschaft
Forløb om venskaber med udgangspunkt i kapitlet "In aller Freundschaft" i "Los geht's". Forløbet har fokus på samtale/mundtlighed om dette nære emne. Desuden fokus på genfortælling af handling, personkarakteristik og tema i teksterne samt billedbeskrivelse.
Tekster:
Tobias Wieland: Der größte Fehler seines Lebens (Cartoon)
Namika: Lieblingsmensch
Fatih Akin: Tschick (Film)
Martin Suter: Die Unzertrennlichen
Brüder Grimm: DIe drei Brüder
alle i: Mette Hermann: Los geht's, Gyldendal 2018 (s. 76-113)
Grammatik med udgangspunkt i Alles in allem og mundtlige øvelser fra Kurz gesagt:
Ordstilling - hovedsætning/ledsætning
Relative pronominer
Substantivernes køn
Genitiv
Verbernes hovedtider
Forløbet omfatter ca. 50 sider
Forløbet danner grundlag for prøven
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Freundschaft
|
30-01-2024
|
Bildbeschreibung
|
13-02-2024
|
Resumé, die Unzertrennlichen
|
05-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Jugendkultur
Forløbet har fokuseret på tysk ungdomskultur og på forskelle og ligheder ml. dansk og tysk ungdomskultur. Eleverne har primært arbejdet med ikke-fiktive tekster (artikler og videoer), men undervejs er der også inddraget en nyere fiktionstekst (Druck/Skam Deutschland). Et centralt fokus har været begreberne ”mainstream” og unges forsøg på at passe ind, ligesom vi har fokuseret på ”Jugendsprache” og årets ungdomsord i de sidste 15 år.
Nøgleord:
- Mainstream, Gemeinschaft, Jugendsprache, Soziale Medien, Digitalisierung, online sein, Jugendsprache, typisch dänisch/typisch deutsch
Faglige mål:
- Forstå talt tysk standardsprog om kendte emner formidlet gennem forskellige medier
- Læsning af nyere tysksprogede tekster
- Samtaletræning
- Faste vendinger til samtale (billedbeskrivelse, personkarakteristik, diskussion)
Grammatik og mundtlige fokuspunkter:
- Ordforrådsøvelser (quizlet)
- Diskussion og udtrykke egen holdning vha. sætningsstartere
- Ordstilling i ledsætninger
- Konjunktioner
- Personlige pronominer
- Førnutid (mundtligt)
- Mundtlig genfortælling
Tekster:
- Barbara Vorsamer: Alle wollen mainstream sein (Süddeutsche Zeitung, 2016, i: Genau: https://genau.systime.dk/?id=135#c261)
- Skam Deutschland, episode 01:01: ”Liebe ist alles“: (tilgået via mitcfu: https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=2&pageSize=6&search=skam%20deutschland&orderby=title&SearchID=60b97bb4-7e77-4183-a175-cca0cb49e507&index=6)
- Interview mit Marco: ”Über Jugend und Freizeit“ i: Tyskbogen (https://tyskbogen.systime.dk/?id=254&L=10#c1134)
- Jugendwörter des Jahres: https://www.langenscheidt.com/presse/jugendwort-2023-das-sind-die-top-10 (uddrag) samt: https://www.youtube.com/watch?v=32tb8EpN2wY
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Multikulti
I dette forløber arbejder vi med temaet "Multikulti" (multikulturalisme) med særligt fokus på mennesker, hvis forældre/bedsteforældre kom til Tyskland i 60'erne som "gæstearbejdere". Vi beskæftiger os med den historiske baggrund (Wiederaufbau, Wirtschaftswunder, Anwerbeabkommen) og arbejder med migranternes dobbelte identitet samt udfordringer og opfattelser forbundet med multikulturalisme. Vi arbejder henimod en bred forståelse af, hvad tysk identitet er.
Tekster:
"Metin und Martin - Aufsatz eines türkischen Schülers", aufgezeichnet von Alev Tekinay, Meine Zeit, Systime, 1997
Serdar Somuncu: "Der Antitürke", Greif zu, Gyldendal, 2014
Lisa Aberle: "Vielleicht ist dieses ganze Nationalitätenproblem einfach nur ein Spießerproblem", Greif zu, Gyldendal, 2014
Film:
"Almanya - velkommen til Tyskland", mitCFU (2011)
Grammatiske fokuspunkter:
Modalverber og uregelmæssige (stærke) verber.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Krimi
I dette forløb arbejder vi med temaet "Kriminalität". Vi undersøger og diskuterer forskellige problematikker omhandlende retfærdighed og forbrydelser, som primært vil tage udgangspunkt i Ferdinand
von Schirachs kriminoveller.
Tekster:
"Begriffskarte Krimi" (s. 78-81), i: "Gattungen" (Helle Egendal), Gyldendal, København, 2017.
Ferdinand von Schirach: "Einsam" (s. 44-48)
Ferdinand von Schirach: "DNA" (s. 39-43)
Ferdinand von Schirach: "Anatomie" (s. 6-7)
^ Alle i "SCHULD", Tyskforlaget (2013)
Ingrid Noll: "Nasentropfen" (2005), Dein Deutschland, Systime, 2013
Film:
"Einsam" (45 min)
"DNA" (45 min)
"Anatomie" (45 min)
^ Alle på MitCFU.dk, produceret af ZDF
Grammatiske emner (opsamling):
- Modalverber (Alles in allem, s. 59-64)
- Stærke verber (Alles in allem, s. 65-73)
- Ordstilling (Alles in allem, s. 39-44)
- Relative pronominer (Alles in allem, s. 79-84)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
DDR
I dette forløb arbejder vi med temaet "DDR", hvor vi undersøger de konsekvenser, som Berlinmuren havde for østtyskerne. Vi beskæftiger os med den historiske kontekst, der førte til Tysklands deling, og det ideologiske tankegods, men har også fokus på hverdagen i DDR - og naturligvis også flugtforsøgene.
Tekster:
David Ensikat: "Der Anfang oder: Warum die DDR nur ein halbes Land war“, Es war einmal ein Land, Tyskforlaget, 2015
Claudia Rusch: "Mauer mit Banane", Auf uns, af Kate Fuchs m.fl., Gyldendal 2016
Susanne Fritsche: "Die Mauer ist gefallen", Deutscher Taschenbuch Verlag, 2005 (Auszug)
Film:
"Good Bye Lenin!" (2003)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Klima
I dette forløb arbejder vi med temaet "Klima und Umwelt". Vi undersøger klimaforandringerne og diverse problemstillinger forbundet med disse, men også hvilke initiativer enkeltpersoner kan gøre for at leve grønnere. Desuden har eleverne selv skullet tage tage stilling til deres holdninger til de forskellige problemer, emnet behandler. På et samfundsniveau har vi også behandlet modsætningen mellem kapitalisme og miljøbeskyttelse (anti-eventyret "Der Verkäufer und der Elch") og hørt om grønne energiformer.
Tekster:
"Basisfaktum zum Klimawandel", Goethe Institut, 2017
Almut Röhrl: "Wie kaufe ich korrekt ein", Greif zu, Gyldendal, 2014
"Trend "Zero Waste": Der Jahresmüll in einem Glas", Genau, Gyldendal 2016
Julia Bonstein: "Da kann einem ja der Appetit vergehen", Greif zu, Gyldendal, 2014
Franz Hohler: "Der Verkäufer und der Elch" (1978)
Video:
Erneuerbare Energien – einfach erklärt | Kindervideos | SRF Kids
(https://www.youtube.com/watch?v=LKn1RztgS0c)
Brauchen wir Atomenergie, um den Klimawandel zu stoppen?
(https://www.youtube.com/watch?v=vcsmWBqa2LQ)
Grammatiske fokuspunkter:
Vekselpræpositioner
Relative pronominer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
NS-Zeit
I dette forløb skal vi arbejde med tiden under nazistisk styre (1933-1945). Vi vil beskæftige os kritisk med den nazistiske ideologi og antisemitisk propaganda ("Vorstellungen über Jugenderziehung", "Der Giftpilz"). Og vi vil beskæftige os med, hvordan det var at være ung under nazismen - og både berøre fascinationen ("Mein Weg in der Hitler-Jugend") og modstanden (humanitet, kammeratskab, medfølelse - "Napola").
Tekster:
Adolf Hitler: "Vorstellungen über Jugenderziehung" (1936, s. 119), i: "Ein neuer Anfang", Praxis, 2013.
Ernst Hiemer: "Der Giftpilz" (1938)
Melita Maschmann: "Mein Weg in der Hitlerjugend" (s. 218-219), i: "Fazit. Mein Weg in die Hitler-Jugend", Stuttgart, 1963.
Film:
"Napola" (110 min), MitCFU.
"Wie kam Hitler an die Macht" (6 min), https://www.youtube.com/watch?v=HzHaxLk2FG8
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#7
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60494124231",
"T": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60494124231",
"H": "/lectio/36/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60494124231"
}